Stortryckerier investerar i HP Indigo
Ineko och Exakta har nyligen investerat i digitaltryck och efterbehandling från Visutech. Det handlar om HP Indigo 7800 och efterbehandling från C.P. Bourg och installationerna har gjorts under december och januari.
– Inte minst kan vi se att allt fler tar ett helhetsgrepp med koncentration på produktion, flöden och effektiv efterbehandling, säger Johan Lidström på Visutech i ett meddelande.
Ineko köper tredje HP Indigo …
Ineko Stockholm, befintlig HP Indigo-användare, har valt att utöka sin maskinpark och därmed dubbla sin kapacitet med en HP Indigo 7800. Pressen ska även trycka på plast och vinyl.
Tillsammans med Ineko Göteborg har man idag tre HP Indigo-pressar i koncernen.
Hos Ineko i Göteborg installerades i december en limbindare med automatik och en bookletmaker, med häft, fals och 3-kniv, för både in- och offlineproduktion. Båda från C.P. Bourg.
… och Exakta-koncernen sin fjärde
Exaktaprinting har investerat en HP Indigo 7800 samt en bookletmaker från C.P. Bourg. I Malmö har nu företaget två HP Indigo 7800 och totalt i koncernen finns fyra HP Indigo-pressar. Detta i och med de maskiner som finns hos AM Tryck i Hässlehom och på Sjuhäradsbygdens Tryckeri i Borås som man nyligen förvärvade.
Norska Zoom, som är stor användare av Xerox Igen har köpt och installerat en begagnad HP Indigo 5000. Visutech ökade sin försäljning rejält under senaste räkenskapsåret som avslutades sista juni 2014.
Elanders klimatkalkylator på webben
I september certifierades Elanders och blev då ett klimatneutralt företag enligt företaget Respect. Samtidigt lanserades en klimatkalalkylator som möjliggör för kunderna att beräkna klimatpåverkan för en enskild trycksak.
Stor betalningsvilja för medieinnehåll på nätet
Det går att ta betalt för sitt innehåll på nätet, bara det är intressant. När IRM frågade 1300 personer om deras betalningsvilja för medieinnehåll på Internet visade det sig att 70 procent är beredda att betala för innehållet. Total sett kan denna marknad vara värd 68 miljarder kronor årligen enligt undersökningen.
Att det inte går att få betalt för innehåll på Internet är en vanlig missuppfattning i mediebranschen. En helt färsk studie från IRM visar att betalningsvilja är stor om man levererar det som konsumenten efterfrågar.
Källa: IRM-Media
Allra störst betalningsvilja finns när det gäller ljud på Internet. Hela 68 procent är beredda att betala för att få tillgång till musik, ljudböcker och annat ljud via Internet. Även när det gäller tillgången till rörliga bilder så som TV-program, filmer och annan rörlig bild är betalningsvilja hög. 65 procent kan tänka sig att betala för få tillgång till ett större utbud.
Det är inte lika många som är redo för att betala för en större tillgång till artiklar/skrivet material, men trots det stora utbudet idag är det 46 procent som anger att de kan tänka sig att betala för ett större utbud.
– Att så många säger sig vara beredda att betala för tillgången till ett större medieutbud på Internet är överraskande eftersom mycket är gratis på Internet idag, säger IRM:s VD Magnus Anshelm. Den stora utmaningen medieföretagen står inför är alltså inte om de kan få betalt utan istället att erbjuda ett så bra utbud att tillräckligt många konsumenter betalar för det, fortsätter han. Lyckas man med detta finns det många miljarder att tjäna på att tillfredställa konsumenternas behov av medieinnehåll via Internet.
Antalet läs- och pekplattor når en miljard 2020 enligt Mediaideas
Enligt analysföretaget Mediaideas kommer det att finnas över en miljard små, lätta och platta datorer för att läsa och konsumera alla andra typer av media på.
Kapero breddar med konsult inom medieområdet
Kapero jobbar med att effektivisera marknadsavdelningarnas arbete med produktion av kommunikation. De breddar nu sin konsultbas med Stefan Barholm, tidigare vd på mediebyrån Vizeum.
Så kan den digitala boken utvecklas
I den här konceptfilmen från IDEO (se nedan) utforskas tre möjliga användningsområden för den framtida digitala boken.
Som med de flesta andra digitala koncept inom publicering betyder detta att mer information ska produceras och hanteras. Höga krav kommer att ställas på att det är ordning och reda i processerna för att publicering och användning ska fungera.
Titta på filmen. Den ger inspiration för alla som jobbar med att ta fram och producera böcker.
De tre koncepten som tas upp i filmen är:
Nelson – Ger läsarna tillgång till relevant bakgrundsinformation så att man kan skaffa sig en egen uppfattning om ämnet.
Coupland – ett ”Facebook” för böcker.
Alice – En interaktiv läsupplevelse där läsaren utforskar boken genom att själv deltaga i berättelsen och påverka utgången.
Att ”bara läsa” kommer naturligtvis att vara en upplevelse som många vill ha oförändrad samtidigt som nya idéer växer fram parallellt.
ARVE Error: need id and provider”Därför ska alla störa tryckerichefen”
Mikael Marklund på Medievärlden skriver om varför säljare, kunder och redaktioners personal måste lära sig mer om vad som är möjligt att göra med moderna tryckpressar. I det här fallet handlar det om dagstidningar med samma logik gäller för alla tryckta produkter.
– Är det pressens begränsningar eller begränsade kunskaper om vad man kan göra i pressen som ska styra hur det färdiga resultatet ser ut? Skriver han bland annat i krönikan på Medievärlden.
Läs Därför ska alla störa tryckerichefen och inspireras!
Reklam i sociala medier granskas
Konsumentombudsmännen i de nordiska länderna inleder nu en granskning av marknadsföringen i sociala medier. Man ska ta reda på om den bryter mot de regler som redan finns för elektronisk marknadsföring.
Inkjet ska ersätta offset – här avgörs Kodaks framtid
I en intervju med Kodaks vd, Antonio Perez, beskrivs hur Kodak satsar på inkjet som den huvudsakliga tryckmetoden i framtiden. Enligt Perez ska tekniken ersätta offset – Kodaks framtid står och faller med detta skifte.
Lightning Source bygger digitalt boktryckeri i Australien
Ett av världens största digitala boktryckerier med anläggningar i USA och Europa (England och Frankrike) planerar att bygga ett tryckeri i Australien. Förlagens värdekedja för bokproduktion förändras.
Map Antalis blir bara Antalis
Från och med den första oktober tar Map Anatalis bort Map från sitt namn. Nu heter man bara Antalis. Namnbytet genomför successivt och man ändrar logotypen på trycksaker, lastbilar och skyltar under hösten.
Läs mer på Antalis.se