Stort samgående mellan två aktörer i Skåne
De bägge aktörerna som främst fokuserar på försäljning av yrkeskläder har gått samman, tillsammans omsätter man cirka 120 miljoner kronor.
Det är Kondektor och W.O.R.X (hädanefter Worx) som i ett pressmeddelande berättar att de två bolagen slagit sig samman till en aktör med cirka 120 miljoner i omsättning, 30 medarbetare och 4 workwear-butiker runt om i Skåne (Malmö, Lund, Helsingborg och Ängelholm). 80 miljoner av omsättningen kommer från Kondektor och 40 miljoner från Worx enligt uppgifter till Branschkoll.
Vd efter sammanslagningen blir Henrik Dahlberg som i dag är vd på Kondektor, Erik Ramneskog som idag är vd på Worx kommer jobba som affärsutvecklare, enligt uppgifter till Branschkoll.
Hur kom det sig att ni ville göra den här sammanslagningen?
– Vi har nyligen öppnat i Lund och Worx är väldigt starka i Malmö så istället för att vi ska konkurrera och springa på varandras kunder så tyckte vi det var bättre att gå ihop. Jag och Erik Ramneskog är gamla goda vänner och vi har haft en dialog i många år om den här möjligheten, nu var tiden mogen, säger Henrik Dahlberg till Branschkoll.
Förutom vänskapen ser man också flera synergieffekter och målet med sammanslagning sägs vara att bli den mest ”moderna och tillgängliga leverantören av yrkeskläder i branschen”. Man planerar också att utveckla sitt kunderbjudande samt växa både geografiskt och digitalt.
Inga planer på nedskärningar
– Många av kunderna har verksamhet över en större geografi. Tillsammans ökar vi kraftigt tillgängligheten för våra kunder och förbättrar alltifrån service till leveranstid och miljönytta. Vi ska ha en fin digital plattform och börja med traditionell e-handel mot mindre kunder. Vi vill växa aggressivt och har inga planer på nedskärningar, utan vi vill behålla alla personal säger Henrik Dahlberg, vd på Kondektor.
– Visionen är att bli yrkesproffsens ledande partner, med marknadens främsta service, sortiment och närhet, oavsett var kunderna arbetar. Ännu återstår en del innan hopslagningen är färdigställd. Men redan nu kommer vi börja marknadsföra oss gemensamt, och synergierna får kunderna ta del av omedelbart, säger Erik Ramneskog, vd på Worx (Worx klär dig på jobbet AB).
Anställt PSU-expert
För att bättre tillgodose kundernas behov av expertrådgivning och ett välutvecklat sortiment inom personlig skyddsutrustning (PSU), så har man anställt en specialistkompetens inom det området.
Några juridiska eller ekonomiska detaljer kring exakt hur samgåendet ser ut vill man inte tillkännage, och vilket varumärke som kommer gälla framöver ber man att få återkomma till inom kort.