Stor aktör inom återvunnen textil tvingas i konkurs

Textilaktör i konkurs.

Textilbolaget Renewcell som tillverkar textilmassa av återvunna textilier i Sundsvall, i SCAs gamla lokaler har i dagarna ansökt om konkurs.

Bolaget som är uppbackat av bland annat H&M och Girindus har haft en tuff höst och vinter där en vd fått gå och aktiekursen har kollapsat med cirka 90 procent.

I ett pressmeddelande skriver bolaget att ”Orsaken till beslutet att ansöka om konkurs är att Re:NewCell inte har lyckats säkra tillräcklig finansiering slutföra den strategiska översynen” och ”Som en del av den strategiska översynen förde Re:NewCell långtgående förhandlingar med de två största aktieägarna, H&M och Girindus, sina befintliga långivare BNP Paribas, European Investment Bank, Finnvera (som partiell garant), Nordea, AB Svensk Exportkredit såväl som med potentiella nya investerare och andra intressenter gällande långsiktiga finansieringslösningar”.

Annons

Men dessa diskussioner har alltså inte lett till tillräckligt med ytterligare finansiering och bolaget ansökte om konkurs vid Stockholms tingsrätt.

– Jag måste tyvärr meddela att vi har tvingats ta beslutet att ansöka om konkurs. Eftersom vi har en stark tro på bolagets långsiktiga potential har vi, tillsammans med våra rådgivare, ägnat betydande tid och kraft på att försöka säkra den likviditet, kapital och ägarstruktur som krävs för att kunna säkerställa bolagets framtid. Som en del av förhandlingarna har vi haft intensiva dialoger med såväl nuvarande huvudägare som nya investerare, våra banker samt andra intressenter. Dessa diskussioner har tyvärr inte varit framgångsrika. Detta är en sorglig dag för miljön, våra anställda, våra aktieägare och våra andra intressenter, och det är ett tecken på bristen på ledarskap och nödvändig förändringstakt i modebranschen säger styrelseordförande Michael Berg, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Renewcells vd får gå efter kurskolaps

Läs mer om textilåtervinning och aktörer som sysslar med olika former av ”textilt miljöarbete

Annons

Totalreklam anställer person som ska jobba med att hitta sponsorer åt fotbollsklubb

stenugnsund
Ämnen i artikeln: Totalreklam

Totalreklam har anställt Linus Sjösten som ska jobba med sponsorer för fotbollsklubben Stenungsunds IF.

Föreningen har slitit med att utveckla sitt arbete inom sponsring och partnerskap och fick ett förslag av Fredrik Roos, vd på Totalreklam, som man nu gått vidare med.

Förslaget går kort ut på att Totalreklam anställer en person som helt eller delvis ska arbete med att få in fler sponsorer till Stenungsunds IF och valet föll då alltså på Linus Sjösten, som anställdes i slutet av april.

– Föreningen har under ett antal år sett att intäkterna från näringslivet har minskat och när vi ställde en seriös förfrågan om ett fördjupat samarbete så mottogs det väl av föreningen. Målbilden med att hitta rätt person tog vid och vi ville hitta en föreningsperson, gärna med bakgrund i SIF, och med säljutbildningen samt ung, för vi ser detta långsiktigt. Vi är glada att Linus Sjösten, 24 år, valt att hoppa på detta uppdraget tillsammans med oss, säger Fredrik Roos, VD på Totalreklam, i ett pressmeddelande.

– Vi har mycket tankar inför framtiden gällande anläggningen med bättre faciliteter och ytterligare konstgräsytor på sikt och det ska vi göra allt för att det ska bli verklighet för den stora barn- och ungdomsverksamhet som SIF har idag och som växer de närmsta åren. En jättebra lösning med stor potential för föreningen, säger Mattias Niklasson, vice ordförande Stenungsunds IF.

Ämnen i artikeln: Totalreklam
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ska tillverka dekaler till bilpark

Totalreklam har vunnit en upphandling där de får fortsatt förtroende att tillverka dekalerna till bilparker i kommunerna Stenungsund, Kungälv, Tjörn och Lilla Edet, enligt Linkedin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera minnesgåvor till Arbetsförmedlingen

Återförsäljaren THK Produkter har vunnit en upphandling från Arbetsförmedlingen till vilka de ska leverera minnesgåvor till anställda vid särskilda tillfällen.

Minnesgåvan ska vara gjord av glas och man arbetar därför delvis med Orrefors och Kosta Boda. Värdet på upphandlingen beräknas till 2,5 miljoner kronor, enligt tilldelningsbeslutet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera profilprodukter till Luleå tekniska universitet

Videtur AB har vunnit en upphandling till LTU avseende profilprodukter som ska användas för att stärka universitetets varumärke vid olika evenemang och för försäljning i universitetets profilbutik.

Upphandlingens maxvärde är satt till 4 miljoner kronor. Totalt inkom sex anbud, mer information om upphandlingen hittar du hos TED.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Aodaci flyttar in på Villa Gabel

Ämnen i artikeln: Aodaci

Den nystartade portugisiska leverantören Aodaci har flyttat in på Villa Gabel i Oslo, det framgår av ett Facebook-inlägg.

LÄS OCKSÅ: Toppchef på Stricker startar upp ny leverantör

Ämnen i artikeln: Aodaci
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rapport: Så kan återvinningen av plast bli bättre

Plast petflaskor 1800

Forskare: ”Designfasen är grundläggande för att plastprodukter ska kunna materialåtervinnas.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Liplid ingår samarbete med dansk distributör

Liplid B Company partnership 1800
Ämnen i artikeln: Liplid

B Company får distributionsrättigheter att sälja papperslocken i Danmark.

Ämnen i artikeln: Liplid
redaktionen@branschkoll.se
Annons

EU:s nya förpackningsförordning antagen

RIES Frederique 1800
Ämnen i artikeln: PPWR

Nu återstår bara ett formellt godkännande. Ska minska förpackningsavfallet inom EU.

Ämnen i artikeln: PPWR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De förhandlar om en möjlig storaffär på postmarknaden

Förändringar på den svenska postmarknaden på gång.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Wrapchamps vd: ”Det finns för mycket folk som inte kan bil”

Wrapchamp 1800
Ämnen i artikeln: Wrapchamp

✔️Öppnar ”bara” tre nya studior i år ✔️Naturligt att många faller bort i en uppstart ✔️Redo för internationell expansion när konjunkturen vänder

Franschisekedjan Wrapchamp har under sina fyra år gått framåt i snabb takt, men lättar nu på gasen. I år räknar wrappingföretaget med att ”bara” öppna på tre orter i Sverige. Med ett ”klappat och klart koncept” står företaget redo för en internationell expansion. Men i år kommer den inte bli av, säger Wrapchamps vd Rickard Eriksson.

Rickard Eriksson, tillsammans med sina bröder, drev tidigare franschisekonceptet Skyltstället. I samband med att bolaget såldes startades Wrapchamp med franschiseidén att erbjuda privatpersoner och företag wrapping av bilar.

– Vi ville gå ifrån att vara så breda som man var i Skyltstället till att vara nischade på en produkt och göra den väldigt väldigt bra.

Bolagsstarten för Wrapchamp drog igång med huvudkontor i Borlänge och den första externa wrappingstudion startades i april 2020 i Uppsala. I dag finns kedjan representerade med studior på 13 orter i Sverige. Från huvudkontoret sköts all service och införsäljning av rikstäckande jobb, som alla orter samverkar kring och servar k för att serva kunderna.

– Vi har ett gediget utbildningsprogram som alla franschisetagare går igenom för att göra bra jobb.

”För många som inte kan bil”

Rickard Eriksson säger att många skyltföretag runtom i Sverige håller på med fordonsdekor, men de är inte så vassa när det kommer till helfolieringar och stenskottsfolieringar. Privatpersoner har också svårt att ha någonstans att vända sig, utan utföraren kan bli i stil med en hobbyverksamhet i en källarlokal, menar han.

– Vi brukar säga att anledningen till att konceptet finns är för att vi tycker att det finns för mycket folk som inte kan bil. Vi är bilnördar som verkligen värnar om att göra kvalitativa jobb.

Han säger att företagskunder som finns på flera orter får en partner som de kan jobba med över hela Sverige. Å andra sidan får lokala företagare en lokal partner för sin fordonsflotta. De ger också en trygghet med fullständig leverans till privatpersoner då en exklusiv foliering kan hamna mellan 30 000 och 40 000 kronor.

– De flesta säger nej till privatpersoner så då har du någonstans att gå. Vi erbjuder också ett mer juridiskt ansvar i affären gentemot privatpersoner som ofta har bilar med egna framskattade pengar, jämfört med en företagskund som åker leasingbil i tre år.

Ett färdigt koncept

En franschisetagare som vill bli en del av Wrapchamp står själv för att hitta en region och lokal att bedriva verksamheten i. Wrapchamp hjälper till med uppstarten, utbildningar, leverantörer och maskinpark. Alla wrappingstudior arbetar och folierar på samma systematiska sätt och har identiska maskinparker vilket gör att färger som skrivs ut blir rätt på loggor. Alla delar på servrar, intranät och handböcker där de har tillgång till mått- och montageanvisningar på alla bilar.

– Det är ett klappat och klart koncept. Har man viljan att driva en wrappingstudio så har vi paketeringen för det så att man snabbt kommer igång.

Han säger att det i huvudsak handlar om helt nya wrappingstudior som ansluter sig till Wrapchamp.

– Vi vill helst inte ha befintliga verksamheter. Även om det kan vara bra till viss del så jobbar vi på ett sätt som vi tycker att branschen ligger lite efter i. Då vill vi inte ha någon som kommer från branschen där man är färgad av gamla rutiner. Så vi plockar in nytt folk i mångt och mycket.

Försäljningsmässigt är företagskunderna i majoritet, även sett till antalet wrappade bilar. Men privatsidan är inte långt efter.

– Det är väl företagsbilar som är den största affären för oss. Jag skulle säga att i dag är 60 procent företagskunder och 40 procent privatkunder. Det är ändå väldigt mycket privatpersoner som vi gör helfolieringar, stenskottsfolieringar och solskydd till.

Som mest har det funnits ett 25-tal franschisebolag på olika orter i Sverige under Wrapchamps paraply. Men uppåt tio av bolagen finns inte kvar i dag.

Annons

Vad är det som inte fungerat på dessa orter?

– Ja, om jag det visste, ska jag ärligt säga. Det har varit en mängd olika faktorer. Men nackdelen som vi har kämpat med sedan start är att vi startade Wrapchamp precis mitt under rådande coronapandemin, säger han.

Beroende av bilförsäljning

När pandemin väl la sig fortsatte det med ekonomisk instabilitet och krigssituationer i Europa. Det har haft effekter på tillgången till bilar. Bilindustrin har under många år också haft problem med att leverera nybilar.

– Vi är beroende av att bilhandlare säljer bilar och levererar till våra kunder. Det har varit den stora faktorn på några av våra orter att kundunderlaget har varit för långsamt att bygga upp. Eller att det har varit fel person på fel plats. Det är ju en klassiker när man bygger en franschise. Det tar några år att hitta rätt setup och rätt personer som kanske är mogna för att driva eget.

Att Wrapchamps organisation bantats ner är helt naturligt och inget som förvånar, enligt Rickard. Snarare är det helt enligt plan.

– Man brukar säga att när man startar ett vanligt företag så är det en av fem som klarar sig. När man startar ett franschise så är det oftast tre av fem som går väldigt bra efter sina tre första år. Det är de tre första åren som är uppbyggnadsfasen vilket betyder att det är först nu vi börjar se hur bra verksamheten är runtom i landet.

– Tittar man på de första vi startade – Uppsala, Jönköping, Helsingborg – så går de väldigt bra i dag.

Rickard 1800
Rickard Eriksson är vd för Wrapchamp i Sverige.

Han säger att de nu är förbi uppbyggnadsfasen på flera orter och lagt grunden med stabilitet och rätt personer på rätt orter. Med det beprövade konceptet de mejslat fram eliminerar de också risker som finns med att starta eget:

– Vi har rätt personer på våra orter, och när man kliver in som ny så vet vi nu om hur lång tid det tar att bli lönsam till hundra procent, vilket gör att vi är tydligare i rekryteringsprocessen av våra franchisetagare att de måste veta att det tar så här lång tid.

Gör nystart i Norge

Wrapchamp finns också representerade i Norge. Tidigare fanns som mest fem studior, i dag är det bara huvudkontoret kvar.

Först skrevs ett så kallat master franschise-avtal, där en norsk köpare köpt en omfattande rätt att etablera kedjan med flera enheter. Det är nu tal om en ”återupplivning av en gammal satsning som inte gick” som gäller, enligt Rickard:

– Vi avslutade det efter ett par år. De levde inte upp till de förväntningarna som skulle vara, säger han och tillägger att de tagit tillbaka det i egen regi och nu accelererar långsamt i grannlandet.

– Det är en nystart i Norge i ett mycket lugnare och mer sansat tempo.

Strategin för 2024 beskriver han som ett väldigt långsamt expansivt år för att vara Wrapchamp. Fokus kommer främst ligga på de befintliga orter de har i Sverige i dag, vidareutveckla erbjudandet mot kund och testa olika sätt att jobba på för att öka kundnöjdheten och lönsamheten i de olika bolagen. Det snarare än att nya bolag startas.

– Vi står still 2024 och har precis öppnat Kalmar och kommer troligtvis öppna på en eller två orter till under året och det är ju att stå still för vår del.

Är redo att expandera

En färdig plan finns för att ta wrappingkonceptet ut i världen, något liknande med exakt samma affärskoncept finns inte, enligt vad Rickard Eriksson känner till. Han säger att de har investerat mycket tid och pengar på att ta fram internationella regelverk för länder som är intressanta för expansionen. Det finns också en klar bild och profil för hur en framtida master franschisetagare för Wrapchamp ska vara.

– När vi gick in i Norge 2021 så förberedde vi allt för en internationell expansion så vi är redo för det, men världen är inte redo just nu för tillfället, säger han och utvecklar:

– Vi har som det heter alla handböcker för att driva en franchisekedja, alla kontrakt klara och vet vilka länder som är intressanta att kliva in i, men vi har pausat hela den planen tills vi ser att världsekonomin ser roligare ut och att investeringsviljan i världen ser bättre ut.

Ämnen i artikeln: Wrapchamp
redaktionen@branschkoll.se
Annons