Stor aktör inom återvunnen textil tvingas i konkurs

Textilaktör i konkurs.

Textilbolaget Renewcell som tillverkar textilmassa av återvunna textilier i Sundsvall, i SCAs gamla lokaler har i dagarna ansökt om konkurs.

Bolaget som är uppbackat av bland annat H&M och Girindus har haft en tuff höst och vinter där en vd fått gå och aktiekursen har kollapsat med cirka 90 procent.

I ett pressmeddelande skriver bolaget att ”Orsaken till beslutet att ansöka om konkurs är att Re:NewCell inte har lyckats säkra tillräcklig finansiering slutföra den strategiska översynen” och ”Som en del av den strategiska översynen förde Re:NewCell långtgående förhandlingar med de två största aktieägarna, H&M och Girindus, sina befintliga långivare BNP Paribas, European Investment Bank, Finnvera (som partiell garant), Nordea, AB Svensk Exportkredit såväl som med potentiella nya investerare och andra intressenter gällande långsiktiga finansieringslösningar”.

Annons

Men dessa diskussioner har alltså inte lett till tillräckligt med ytterligare finansiering och bolaget ansökte om konkurs vid Stockholms tingsrätt.

– Jag måste tyvärr meddela att vi har tvingats ta beslutet att ansöka om konkurs. Eftersom vi har en stark tro på bolagets långsiktiga potential har vi, tillsammans med våra rådgivare, ägnat betydande tid och kraft på att försöka säkra den likviditet, kapital och ägarstruktur som krävs för att kunna säkerställa bolagets framtid. Som en del av förhandlingarna har vi haft intensiva dialoger med såväl nuvarande huvudägare som nya investerare, våra banker samt andra intressenter. Dessa diskussioner har tyvärr inte varit framgångsrika. Detta är en sorglig dag för miljön, våra anställda, våra aktieägare och våra andra intressenter, och det är ett tecken på bristen på ledarskap och nödvändig förändringstakt i modebranschen säger styrelseordförande Michael Berg, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Renewcells vd får gå efter kurskolaps

Läs mer om textilåtervinning och aktörer som sysslar med olika former av ”textilt miljöarbete

Annons

Hon blir kund- och försäljningschef på Ivisby

Ivisby 1800
Ämnen i artikeln: iVisby Tryckeri

Nadja Lindh är ny kund- och försäljningschef på Ivisby.

Hon har tidigare varit kam-säljare på det gotländska tryckeriet för större kunder, internationella kunder och upphandlingar.

Sin nya roll tillträder hon den 1 maj och Ivisby skriver i ett Linkedin-inlägg att Nadja Lindh har en gedigen erfarenhet och kompetens inom kundorientering, digitala miljöer och tryckbranschen.

Ämnen i artikeln: iVisby Tryckeri
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intervju: Peter Veres om Justnu-koncernens bokslut för 2023

peter veres
Ämnen i artikeln: JustNu

✔️Satsar stort på profilprodukter ✔️Justnu är fortsatt lönsamt ✔️Printer bygger för att bli framtidens grafiska e-handel

Justnu och Printer, som ingår i Brover-koncernen, har skrivit bokslut för 2023. Man tappade omsättning i båda bolagen och totalt gjorde man ett minusresultat på koncernnivå. Justnu gick bäst och gjorde ett rörelseresultat på 4,1 (9,3) miljoner kronor vilket gav en marginal på 5,4 (11,5) procent.

Under året har man satsat stort på försäljning av produktmedia och textil och man har byggt om sina enheter runt om i landet för att visa upp dessa tjänster på ett bra sätt för besökande kunder. Även en maskininvestering har gjorts för att trycka på dessa produkter.

– Textil- och profilsatsningen inom Justnu går vidare enligt plan och börjar nu ge en snabbare utväxling. I detta skede har vi valt att utrusta ett fåtal av våra enheter med maskiner som är anpassade för textil- respektive profilproduktion, säger Peter Veres till Branschkoll.

Om efterfrågan fortsätter i samma takt så är det sannolikt att man framöver kommer kunna producera både profil och textil på samtliga Justnu-enheter:

– Maskinutveckling inom detta område går mycket snabbt just nu och målsättningen är att ett Justnu ska vara en one-stop-shop där kunden kan få vad den vill med sin ”logga på”. Vi kommer aldrig producera allt inhouse, det är de små och snabba jobben som är vår specialitet, men både textil och profil görs nu allt mer inhouse hos oss.

Printer bygger för framtiden

Bolaget Printer som man förvärvade för ett antal år sedan backar i omsättning och gör en förlust under året på -1,3 miljoner kronor. Printer jobbar framför allt med försäljning av tryck- och profilprodukter på nätet och har under året implementerat ett nytt affärssystem och lanserat en ny webbsajt. 

– Printer har under 2023 tagit stora kostnader för implementering och utveckling av ny hemsida och affärssystem med mera. Även satsningar på personal inom digitalisering har tyngt bokslutet under året. Avkastningen för dessa investeringar kommer nu under 2024 och i synnerhet framåt, säger Peter Veres.

Satsningen på Finland som man inledde under året sägs utvecklas ”mycket positivt” under inledningen av 2024.

– Vi ser positivt på framtiden och fortsätter arbeta mot att Printer ska vara den ledande svenska e-handelsplattformen inom den grafiska branschen.

Calligraphen sugs upp av Justnu och Printer

Kortproducenten Calligraphen som man förvärvade 2019 har senaste året blivit en del av Justnu och Printer.

Annons

– De huvudsakliga delarna av Calligraphens verksamhet fortgår men har delats upp mellan Justnu (privatkunder) och Printer (företagskunder). På detta sätt har vi kunnat effektivisera organisationen och dra nytta av de inarbetade försäljningskanaler som finns sedan tidigare.

Uppskjutna skatter och framtida tillväxt

Under pandemin utnyttjade bolagen i koncernen möjligheterna att skjuta upp betalning av skatter.

– Pandemin slog hårt mot hela vår bransch, svåra år för många. Alltid trist när icke marknadsrelaterade krafter får påverka en fungerade marknad, hela världen lider just nu av dessa konsekvenser. Men vi har god lönsamhet och starkt kassaflöde, vi följer och betalar våra uppskjutna skatter i enlighet med Skatteverkets instruktioner.

Man skriver i sitt bokslut att den mer stabila ekonomiska situationen tillsammans med de besparingar man gjort på personalsidan gör att man ser positivt på 2024. Man tittar också framåt på ny tillväxt.

– Inom Justnu fortsätter vi alltid att titta på förvärv av lokala aktörer. Den stora skillnaden sker just nu inom den organiska tillväxten och förändringsresan där våra enheter går mot att bli en one-stop-shop på den lokala marknaden.

Här spelar satsningen på profilprodukter en viktig roll.

– Idag har till exempel alla Justnu en ”mini-shop” inhouse, där kunderna kan botanisera bland profil- och textilprodukter. Kunderna vill ha allt mindre upplagor och de vill ha leverans igår – att kunna få 100 pennor, 20 kepsar, 20 broschyrer, 10 tygpåsar och 2 rollups levererat på någon dag eller kanske idag, runt hörnet från ditt kontor och att dessutom kunna gå ditt och ”klämma och känna” lite på grejerna och inte minst prata direkt med våra mycket kompetenta medarbetare, säger han och fortsätter:

– Detta är Justnu:s väg framåt samtidigt som vi och våra kunder väljer ett hållbart sätt att producera/handla när vi både producerar och levererar lokalt, det är det absolut bästa för miljön, avslutar Peter Veres.

Fotnot: Ägandet i Noll33 har avvecklats under året. Justnu driver tolv tryckerier.

Nyckeltal för koncernens bolag 2023

Brover-koncernen:
O: 117,3 (123,3) R: -3,2 (7,6) M: -2,7 % (6,1 %) A: 92 (86) År: 2023dec
W: www.brover.se

Justnu:
O: 77,3 (81,3) R: 4,1 (9,3) M: 5,4 % (11,5 %) A: 51 (50) År: 2023dec 
W: www.justnu.se

Printer:
O: 15,7 (16,9) R: -1,3 (0,4) M: -8,3 % (2,4 %) A: 5 (5) År: 2023dec 
W: www.printer.se

Ämnen i artikeln: JustNu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åsa Vilsson är ny ekonomichef på Elanders

Vilsson Elanders
Ämnen i artikeln: Elanders

Åsa Vilsson har utsetts till CFO på Elanders.

Åsa Vilsson kommer närmast från rollen som koncernredovisningsansvarig på Elanders och har sedan februari 2024 varit tillförordnad CFO. Åsa tillträder sin roll som CFO och medlem av Elanders koncernledning den 26 april 2024, skriver Elanders i ett pressmeddelande.

– Åsa har en bred redovisningsbakgrund och en ekonomie magisterexamen vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Jag är väldigt glad över att Åsa valt att tacka ja till rollen som CFO och att vi kan tillsätta en så viktig funktion internt, säger Magnus Nilsson, vd och koncernchef.

Åsa Vilsson efterträder Andréas Wikner som lämnar Elanders på grund av familjeskäl. Andréas tillträdde rollen som CFO under 2010 och man skriver att han ”varit en enorm tillgång för bolaget”.

– Andréas har varit en mycket uppskattad kollega och jag vill framföra ett stort tack till Andréas för det viktiga arbete han utfört under sina år på Elanders, avslutar Magnus Nilsson.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snart kan du komma att klä en civilpolis

civ AI

Polismyndigheten kommer snart att börja ersätta civilklädda polisspanare för deras arbetskläder, en efterlängtad förändring hos landets polisspanare.

Den nya uniformsföreskriften tillåter att poliser, som behöver en annan visuell profil än den standardiserade uniformen för att utföra sina uppdrag, tilldelas särskilda kläder anpassade för deras arbetsförhållanden.

Exakt hur uppläget ska se ut är inte klart ännu men tre alternativ har presenterats, där både alternativ 2 och 3 i teorin skulle kunna betyda att profilbranschen får hjälpa till att klä på civilpoliserna.

Annons

– Äntligen. Den här diskussionen har pågått så länge jag kan minnas. Jag har köpt kläder för tiotusentals kronor som jag aldrig skulle ha köpt privat, säger Adam som arbetat som ingripandespanare i Stockholm i 20 år, skriver DN.

Tre presenterade alternativ för klädanskaffning:

  1. Spanarna får en fast summa per år och köper själva de kläder de önskar från valfri butik.
  2. Polismyndigheten skriver avtal med specifika butiker, vilket möjliggör för spanarna att välja kläder från en dedikerad webbshop.
  3. Myndigheten köper in kläder som sedan kvitteras ut av spanarna, liknande hanteringen av standarduniformer.

Det är sagt att polisregionerna bör avsätta budget för klädinköp redan under 2024, även om detaljer kring hur detta ska genomföras och hur stora summor det rör sig om ännu inte är helt fastställda. En potentiell komplikation som nämns är frågan om förmånsbeskattning för dessa kläder, något som inte tillämpas för uniformerade polisers arbetskläder.

Vi får väl se hur det blir, vänta lite med att köpa in ett lager av cargobyxor och fiskehattar!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rejäl branschfest på årets profilmässa

duojag npf
Ämnen i artikeln: ElmiaNordic Profile Fair

Det blev ingen traditionell branschfest i januari utan man körde istället mingel och föreläsning av Anders Borg, men nu tar PWA tillbaks branschfesten och slår på stort!

I augusti-upplagan av Nordic Profile Fair Hybrid blir det (den 14 augusti) fest på Twin City i centrala Jönköping.

– Vi har abonnerat Twin City för en kväll tillsammans med branschfolket. Det populära coverbandet Duo Jag kommer att spela låtar med det självklara målet: Underhållning till 100%. Därefter tar DJ’n över för dem som är extra danssugna. Välkomna till en grym kväll på stan, säger Maria Olsson på PWA.

Duo Jag tycks vara ett rejält erfaret coverband som gör 130 spelningar om året i hela Norden.

Biljetten släpps i mitten av maj – endast 300 platser!

Biljetter kommer släppas i mitten av maj via PWA’s nyhetsbrev och det kommer finnas 300 platser och först till kvarn gäller. Branschfesten äger rum den 14 augusti.

Ämnen i artikeln: ElmiaNordic Profile Fair
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Den digitala B2B-försäljningen växer

malin bodolla

Ny rapport kartlägger den digitala B2B-försäljningen bland nordiska företag.

Rapporten som kommer från Litium visar att hela 68 procent av de tillfrågade företagen idag har någon form av försäljning via digitala kanaler. 40 procent har en kanal som likar en traditionell e-handel och hela 71 procent tror att andelen digital försäljning kommer öka de kommande tre åren.

Litium har nu gett ut den här rapporten i åtta år och svaren kommer från 900 nordiska B2B-företag.

I år ser vi hur B2B-företagen är klart mer optimistiska jämfört med förra året. Det finns en stark vilja och drivkraft att växa den digitala B2B-affären. Drivkrafterna bakom en satsning på digital handel har också förändrats över åren. Från att ha haft interna förbättringar i fokus riktar man nu blicken utanför det egna företaget, säger Malin Bodolla, marknadschef på Litium och ansvarig för studien i ett meddelande.

Stora företag mest positiva

Bland företagen med en omsättning på över 50 miljoner euro svarar hela 81 procent att man tror den digitala handeln kommer öka. Och av de företag som har digital försäljning så utgör den nästan en tredjedel av deras totala försäljning.

Slutligen säger en fjärdedel av de B2B-företag som ännu inte har någon digital försäljningskanal att de planerar att lansera en e-handel någon gång under de kommande tre åren.

Du kan ladda ner hela rapporten här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fristads lanserar workwear-kollektion för Europa –billig och miljövänlig

fristads forsbo 1
Ämnen i artikeln: Fristads

Fristads senaste kollektion av arbetskläder beskrivs som ”prisvärda och tillverkade för att ha ett så litet miljöavtryck som möjligt”.

Kollektionen som fått namnet Forsbo är speciellt framtagna för att möta efterfrågan i Europa. Fristads beskriver tillverkningen och designen så här:

Konceptet Forsbo består av plagg med en avskalad design och modern passform med bra möjligheter till profilering. De flesta plaggen i konceptet kommer att få en miljövarudeklaration, en så kallad EPD och har tillverkats för att ha ett så litet miljöavtryck som möjligt.

– Plaggen är tillverkade i lättviktsmaterial och med mekanisk stretch samt stretchdetaljer i midjan vilket passar särskilt bra för arbetsuppgifter inomhus såsom industriell produktion, mekaniker i tillverkningsindustrin och serviceyrken. Därför är plaggen även metallfria för att motverka revor. Alla plagg i konceptet är dessutom UV-skyddande och OEKO-TEX® certifierade, säger Lena Bay Højland, Product Director på Fristads, i ett pressmeddelande.

Forsbo-konceptet lanseras i maj 2024.

forsbo fristads
Från Fristads nya kollektion med fokus på enkla arbetskläder. (Pressbild)
Ämnen i artikeln: Fristads
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Segmenta anställer två nya säljare

Ämnen i artikeln: Segmenta

Det är Christian Moberg och Chris Olsson som bägge anställts som säljare på återförsäljaren Segmenta med bas i Kista.

Christian Moberg kommer senast från Fatazz och har även ägt och drivit Design & Profil AB i närmare 22 år, enligt hans Linkedin-profil.

Chris Olsson kommer senaste från Kph Trycksaksbolaget, han har även arbetet på Signcom.

Ämnen i artikeln: Segmenta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profeel adderar välkänt svenskt varumärke

Ämnen i artikeln: Profeel

Profeel har uppdaterat sin varumärkesportfölj med det svenska varumärket J.Lindeberg, idag kanske främst förknippade med golf men som även haft en storhetstid på den svenska retailmarknaden.

Idag har J.Lindeberg huvudkontor i Stockholm med distribution i fler än 35 länder och erbjuder mode-, golf- och skidkollektioner.

Vi är glada att introducera J.Lindeberg till Profeel-familjen, ett varumärke som står för stil, kvalitet och funktion, skriver Profeel på Facebook.

Ämnen i artikeln: Profeel
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt franskt lagförslag kan lägga extra skatt på fast fashion

fast fash

Frankrike har som första land i världen tagit initiativet att införa en skatt på lågpriskläder från så kallade fast fashion-företag.

Förslaget syftar till att bekämpa den accelererande klädkonsumtionen och dess miljöpåverkan. Lagförslaget, som enhälligt passerade nationalförsamlingens 577 ledamöter utan ett enda nej, inkluderar restriktioner mot marknadsföring av billigt snabbmode och krav på att företagen informerar om klädernas miljöeffekter.

Den föreslagna skatten är satt till fem euro per produkt från 2025, med en årlig ökning med en euro fram till 2030, dock med en maximal skattesats på 50 procent av produktens pris. Skatteintäkterna är avsedda att stödja tillverkare av hållbart mode. Företag som särskilt kommer att påverkas inkluderar stora kinesiska e-handlare som Temu och Shein, men även globala klädjättar som Zara och H&M.

– Det vi kan säga just nu i detta skede är att det, oavsett om det gäller detta förslag eller andra, är viktigt att lagstiftning bygger på vetenskapliga kriterier och skapar incitament för bolag att driva positiv och långsiktig förändring, säger ansvarig för samhällskontakter på H&M, skriver DI.

Huruvida lagen även ska gälla B2B där man tillverkar/handlar med billiga kläder framgår inte.

Miljödata rörande modeindustrin:

  • Modeindustrin uppskattas bidra till 10 procent av de globala koldioxidutsläppen, mer än flyg- och sjöfarten kombinerat.
  • Stora mängder vatten krävs för klädproduktion, där en enda t-shirt använder 2.700 liter vatten, motsvarande 2,5 års vattenförbrukning för en människa.
  • År 2020 användes nio kubikmeter vatten, 400 kvadratmeter land, och 391 kilo råmaterial per EU-invånare för att producera kläder och skor.
redaktionen@branschkoll.se
Annons