Stor aktör inom återvunnen textil tvingas i konkurs

Textilaktör i konkurs.

Textilbolaget Renewcell som tillverkar textilmassa av återvunna textilier i Sundsvall, i SCAs gamla lokaler har i dagarna ansökt om konkurs.

Bolaget som är uppbackat av bland annat H&M och Girindus har haft en tuff höst och vinter där en vd fått gå och aktiekursen har kollapsat med cirka 90 procent.

I ett pressmeddelande skriver bolaget att ”Orsaken till beslutet att ansöka om konkurs är att Re:NewCell inte har lyckats säkra tillräcklig finansiering slutföra den strategiska översynen” och ”Som en del av den strategiska översynen förde Re:NewCell långtgående förhandlingar med de två största aktieägarna, H&M och Girindus, sina befintliga långivare BNP Paribas, European Investment Bank, Finnvera (som partiell garant), Nordea, AB Svensk Exportkredit såväl som med potentiella nya investerare och andra intressenter gällande långsiktiga finansieringslösningar”.

Annons

Men dessa diskussioner har alltså inte lett till tillräckligt med ytterligare finansiering och bolaget ansökte om konkurs vid Stockholms tingsrätt.

– Jag måste tyvärr meddela att vi har tvingats ta beslutet att ansöka om konkurs. Eftersom vi har en stark tro på bolagets långsiktiga potential har vi, tillsammans med våra rådgivare, ägnat betydande tid och kraft på att försöka säkra den likviditet, kapital och ägarstruktur som krävs för att kunna säkerställa bolagets framtid. Som en del av förhandlingarna har vi haft intensiva dialoger med såväl nuvarande huvudägare som nya investerare, våra banker samt andra intressenter. Dessa diskussioner har tyvärr inte varit framgångsrika. Detta är en sorglig dag för miljön, våra anställda, våra aktieägare och våra andra intressenter, och det är ett tecken på bristen på ledarskap och nödvändig förändringstakt i modebranschen säger styrelseordförande Michael Berg, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Renewcells vd får gå efter kurskolaps

Läs mer om textilåtervinning och aktörer som sysslar med olika former av ”textilt miljöarbete

Annons

Storformat var tryckeriernas ljuspunkt under första kvartalet

skarare
Ämnen i artikeln: Grafiska Företagen

Grafiska Företagens statistik för de stora svenska tryckerierna har kommit in för första kvartalet 2024.

Ämnen i artikeln: Grafiska Företagen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Till salu: Nyckelfärdig e-handel för affischer – redo för internationell expansion

affischer

Plattformen beskrivs som en mycket effektivt uppbyggd struktur för e-handel av affischer.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rutinerad vd blir ”en höger hand till ägarna”

billes mattias 2

Efter 15 år på två vd-stolar lockade en ny tjänst inom affärsutveckling på Billes Tryckeri.

Mattias Bjursell har varit verksam i ledande befattningar under en stor del av sitt yrkesliv. Dels som tryckeriägare till Arktryckaren i Jönköping, dels som vd på TMG Tabergs. Nu har han påbörjat ett nytt kapitel i karriären för att arbeta med affärsutveckling på Billes tryckeri. En intressant tjänst, säger han och ger sin syn på familjeföretaget:

– Det är ett otroligt fint bolag, och framför allt det här med att man tror på det tryckta budskapet. Man har allt under samma tak här i Göteborg, säger han och framhäver även Billes bredd med tryck på olika material och dotterbolaget Dios inom tredjepartslogistik.

Tankar på att göra annat

Men, det var inte helt självklart att Mattias Bjursell skulle fortsätta sin karriär i den grafiska branschen. Snarare hade han tankar på att göra något nytt efter att ha varit i branschen sedan 1993.

– Det var väl egentligen tanken, att inte vara kvar. Men jag har bara varit i den här branschen och tycker branschen är jätterolig och så blev det så att den här möjligheten kom.

– När frågan kom från Niklas och Fredrik (bröderna Billes) och det hade mognat fram efter några månader så kändes det jätteinspirerande. Jag har ju känt Niklas och Fredrik i många många år som goda branschkollegor.

Klar med vd-rollen

Mattias Bjursell berättar att han genom alla år i stort sett varit på alla positioner man kan tänkas vara på i ett tryckeri – ”född mellan två tryckpressar”, som han myntade en gång i tiden och alltid sagt.

Annons

Närmast kommer Mattias Bjursell från TMG Tabergs, där han var vd under fem år. Innan dess drev och ägde han Arktryckaren i Jönköping, ett företag som han sedermera sålde till TMG. Att sitta vid rodret som vd känner han sig för tillfället klar med efter sina senaste år i ledande position.

– Jag var ganska färdig. Det har varit en ganska stor omställning och när jag började på TMG var lönsamheten kanske inte den bästa. Jag kände mig ganska färdig med att vara vd. När jag sålde mitt bolag (Arktryckaren) för sju år sedan så var egentligen inte tanken att bli vd. Men det råkade bli så ändå. Så det är skönt att ta ett steg tillbaka.

Fokus på affärsutveckling

I sin nya roll på Billes kommer han framför allt arbeta med affärsutveckling och försäljning, men även en del i organisations- och ledningsfrågor. Exakt hur hans jobbtitel ska formuleras är för tidigt att säga.

– Jag ska väl jobba med alla delar egentligen, men framför allt med kunder.

– Jag ska inte vara chef och inte heller ha personal under mig. Jag ska vara som en höger hand till ägarna egentligen. Och förhoppningsvis kunna bidra med att Billes når sina framtida mål.

Vad tror du att du främst kommer att bidra med till Billes?

– Dels har det väl att göra en hel del med utveckling, jag har lyckats vända en del bolag och levererat rätt bra resultat, säger han och hänvisar till sina år på Arktryckaren och TMG i efterföljande mening, samt lyfter fram intresset för lagidrotten där alla har olika roller – men är otroligt viktiga för lagets resultat.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Eskils vd om investeringen: ”En tvåstegsraket”

image002 1800
Ämnen i artikeln: Eskils Tryckeri

Numera jobbar två hybridmaskiner från Durst i storformatsproduktionen.

Eskils tryckeri i Borås har haft Durst-maskiner under flera år. 2022 installerades den första hybridmaskinen Durst 350 P5 för att hantera både rull- och skivmaterial på skylt- och storformatssidan. I den investeringsrundan togs också beslutet att följa upp med en likadan maskin ett par år senare. Nu är den 3,5 meter breda tvillingen på plats.

– Vi köper maskin nummer två i en tvåstegsraket, säger Henric Wiklund, vd på Eskils.

Framför allt storformat har ökat för företaget. Men, den senaste installationen visar inte minst på att Eskils har ännu större planer att växa, säger han. Med två likadana Durst-maskiner förbättras tryckeriets förmåga när det kommer till produktionsplanering. Det blir ett enklare upplägg och större valfrihet i produktionen. Han lyfter även fram printkvaliteten.

Annons

– Med två likadana maskiner får vi en oerhört hög kvalitet på vårt storformatsprint. Vi behöver heller inte välja om vi ska lägga jobb i den tidigare maskinen eller i den nya.

– Allt storformatsprint håller lika hög kvalitet oavsett maskin.

Henric Wiklund säger att skylt- och kampanjprodukter som trycks hos Eskils skiljer sig mycket åt. Det är varierande materialslag och printkrav, och dessa ser olika ut för olika branscher, produktsegment och kunder. Han utvecklar sitt resonemang kring varför de valt att investera i två likadana Durst-hybrider:

– Vi ville ha en hög printkvalitet, men också hålla oss flexibla inför skiftningar i olika marknadsbehov över skivmaterial, olika skivmaterial eller om det ska på rulle. Då har vi full flexibilitet, säger han och tillägger att de får en säkrare produktion.

– Vi blir väldigt leveranssäkra, konstaterar Henric Wiklund.

Ämnen i artikeln: Eskils Tryckeri
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon är ny account manager på Fridholm & Partners

sara tornvaller Fridholm
Ämnen i artikeln: Fridholm & partners

Sara Törnvaller är ny account manager på Fridholm & Partners.

Sara är utbildad inom informationsproduktion och prepress på Yrgo i Göteborg. Arbetat på varumärkesbyrå i 15 år, med grafisk design och projektkoordinering inom visuella identiteter, förpackningar, butikskoncept, mässor och marknadsaktiviteter.

Fridholm & Partners är ett nordiskt konsultbolag inom trycksaker – man kallar det print management – och man säger att man avlastar sina kunder, kvalitetssäkrar trycksaker och bollar idéer kring papper och format.

Ämnen i artikeln: Fridholm & partners
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd på 21grams

Ämnen i artikeln: 21grams
Ämnen i artikeln: 21grams
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skylttillverkare flyttar in i nybygge

redaktionen@branschkoll.se
Annons

AI-kundservice gav kraftigt sänkta kostnader för printaktör

AI bot
Ämnen i artikeln: AI

Drygt 80 procent av alla inkommande kundärenden sköts nu med hjälp av AI.

Ämnen i artikeln: AI
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckservice tar hem tryckuppdrag till två kranskommuner

Det totala upphandlingsvärdet på trycktjänsterna uppskattas till 3,1 miljoner kronor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kalmartryckeri ökade försäljningen igen – spräckte 50-miljonersvallen

redaktionen@branschkoll.se
Annons