Stor aktör inom återvunnen textil tvingas i konkurs

Textilaktör i konkurs.

Textilbolaget Renewcell som tillverkar textilmassa av återvunna textilier i Sundsvall, i SCAs gamla lokaler har i dagarna ansökt om konkurs.

Bolaget som är uppbackat av bland annat H&M och Girindus har haft en tuff höst och vinter där en vd fått gå och aktiekursen har kollapsat med cirka 90 procent.

I ett pressmeddelande skriver bolaget att ”Orsaken till beslutet att ansöka om konkurs är att Re:NewCell inte har lyckats säkra tillräcklig finansiering slutföra den strategiska översynen” och ”Som en del av den strategiska översynen förde Re:NewCell långtgående förhandlingar med de två största aktieägarna, H&M och Girindus, sina befintliga långivare BNP Paribas, European Investment Bank, Finnvera (som partiell garant), Nordea, AB Svensk Exportkredit såväl som med potentiella nya investerare och andra intressenter gällande långsiktiga finansieringslösningar”.

Annons

Men dessa diskussioner har alltså inte lett till tillräckligt med ytterligare finansiering och bolaget ansökte om konkurs vid Stockholms tingsrätt.

– Jag måste tyvärr meddela att vi har tvingats ta beslutet att ansöka om konkurs. Eftersom vi har en stark tro på bolagets långsiktiga potential har vi, tillsammans med våra rådgivare, ägnat betydande tid och kraft på att försöka säkra den likviditet, kapital och ägarstruktur som krävs för att kunna säkerställa bolagets framtid. Som en del av förhandlingarna har vi haft intensiva dialoger med såväl nuvarande huvudägare som nya investerare, våra banker samt andra intressenter. Dessa diskussioner har tyvärr inte varit framgångsrika. Detta är en sorglig dag för miljön, våra anställda, våra aktieägare och våra andra intressenter, och det är ett tecken på bristen på ledarskap och nödvändig förändringstakt i modebranschen säger styrelseordförande Michael Berg, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Renewcells vd får gå efter kurskolaps

Läs mer om textilåtervinning och aktörer som sysslar med olika former av ”textilt miljöarbete

Annons

Norsk tryckerikoncern bygger stor bokfabrik – blickar mot Sverige

MG 1800

– Flera delar av den svenska marknaden kommer att få en möjlighet som jag tycker är mycket intressant, säger vd:n om nya produktionen och den nya geografiska placeringen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så gick försäljningen för Heidelberg Sverige

DSC 2420 heidelberg gafs 1800
Ämnen i artikeln: Heidelberg

Lars Lindberg på Heidelberg Sverige kommenterar bokslutet som stängde i mars och vilka maskininstallationer som gjorts. Framåt ser han en ljusning för offset på civilsidan och en investeringsvilja i pågående kundprojekt på förpackningssidan.

Ämnen i artikeln: Heidelberg
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya innovatörer i den grafiska branschen som du kanske inte känner till

Inkish API

Morten Reitoft på Inkish diskuterar ny teknik i den grafiska branschen. Och hans gissning är att det inom kort kommer att ske stora förändringar som du nu måste skaffa dig kunskap om. Och Drupa är ett bra tillfälle för att ta tag i detta.

morten
Morten Reitoft driver Inkish.tv som följer alla de nya aktörerna i den grafiska branschen.

Fram tills nu har de flesta av oss sett företag som HP, Landa, Highcon, Scodix, Kornit och fler andra som de mest intressanta innovatörerna i vår bransch. Jag behöver inte berätta vad de gör och vad de erbjuder på marknaden, men utan att förminska vad de gör och hur de kommer att påverka framtiden, finns det nya företag som du aldrig har hört talas om – eller åtminstone inte vet så mycket om.

Missa inte att träffa de nya innovatörerna

Vi har i årtionden sett en enorm teknologisk utveckling med snabbare, mer automatiserade maskiner och teknik som fokuserat på ökad produktivitet. Men den nya hemliga ingrediensen är sammankoppling – och företag som Atomyx, Gelato, CoCoCo, CloudPrinter och fler andra är företag som i framtiden kommer att förändra vår bransch mer än du ens kan föreställa dig.

LÄS OCKSÅ: Effektivare inköp, arbetsflöde och logistik med nya Gelato Connect

LÄS OCKSÅ: Ny plattform för att automatisera print – ”Allt måste kopplas ihop”

De är alla molnbaserade och levererar mjukvara som kopplar ihop saker och ting. Kanske är deras affärsmodeller inte smarta, deras marknadsföringsargument fåniga, eller det värde de tillför dig just nu inte särskilt intressant – men de gör något essentiellt för framtiden.

De tre bokstäverna bakom revolutionen är API, eller Application Programming Interface. API:er gör det möjligt för mjukvaror att kopplas samman och använda tjänster som erbjuds av andra applikationer. API:er tillåter utvecklare att integrera molnbaserade lösningar och eliminerar behovet av datorintensiva processer lokalt på ditt företag. Du använder troligen redan molnbaserade lösningar och API:er idag – och kanske vet du inte ens om det.

Låt oss prata teknologi en stund

Idag utvecklas mjukvara i molnet, vilket ger användarna många möjligheter. Datorerna i molnet har oändlig kraft, lagring och bandbredd. En sak är tillgänglighet, men det riktigt intressanta är skalbarhet. Med molnbaserade applikationer kan mjukvaran själv tilldela de resurser som behövs vid varje given tidpunkt, vilket frigör dina investeringar i hårdvara och mjukvara – och du kommer alltid ha de senaste, nyaste och mest effektiva datorerna till hands.

Många av oss upplever redan detta med våra molnlagringslösningar, som bara blir större och större till nästan samma pris. Lagring är idag så billigt att Dropbox till exempel erbjuder företagslösningar med oändlig lagring till ett fast pris.

Idag ser vi lösningar som växer med dina behov. Impostrip och Ultimate Bindery från Ultimate Tech i Kanada är bara två exempel. Så föreställ dig att du har oändlig datorkraft och molnbaserade applikationer – den saknade länken är att koppla ihop allt.

Standardgränssnitt till programvaror

Att koppla ihop appar, oavsett om de är lokala eller i molnet, har alltid krävt teknisk kompetens – och jag säger inte att du inte kommer behöva detta i framtiden. Men företag som CoCoCo och Atomyx bygger standardgränssnitt till de mest använda tjänsterna som möjliggör utbyte av information.

Ditt MIS-system kan kommunicera med din 365-lösning, som pratar med ditt CRM-system, som pratar med ditt HR-system, som pratar med… jag tror att du förstår poängen!?

Annons

API:er möjliggör detta, och det kommer att ge dig oändliga möjligheter. Om du tycker att ovanstående är tråkigt, så är det bara en tidsfråga innan du kan börja distribuera CPU-belastning, minne, lagring, etc., till dina datorer oavsett var de är fysiskt placerade och erbjuda tjänster till dina kunder som möjliggör äkta omnikanalsupplevelser, med hjälp av AI, IoT och alla modeord som vi idag inte ens vet vad de riktigt betyder!

När illa skrivna pressmeddelanden diskuterar kraften i ovanstående mjukvaruapplikationer, är den stora frågan: vem kommer kunna leverera en tjänst som verkligen kan integreras och vara en viktig aktör i framtiden?

När du ser namnen på de ovan nämnda företagen, kanske du tänker – ja, jag behöver inte detta. Eller du kanske tror att några av de etablerade företagen kommer att erbjuda liknande lösningar – och ja, några av de ”äldre” företagen har sina ögon riktade mot en API-baserad framtid. Självklart tittar företag som Enfocus, ESKO, Ultimate Tech, etc. på dessa teknologier – och många använder dem redan. Men jag tror att de sanna disruptörerna i framtiden KAN vara ett av de ovan nämnda företagen.

När de når en viss storlek kan företag som HP förvärva dem, eller till och med ett företag som Koenig & Bauer. På drupa 2024 kommer Koenig & Bauer att visa dig otrolig teknik, och att lyssna på Sandra Wagner från Koenig & Bauer, det över 200 år gamla företaget är på väg att bli en mjukvaruleverantör som kan bli en av de väsentliga aktörerna i framtiden!

Vänta inte

För att utnyttja och förstå konsekvenserna av dessa företag, affärsmöjligheterna och potentialen, måste du ha anställda som förstår detta. De bör ta kontakt med dessa och många fler så att ditt företag kan vara redo när sättet att jobba på får sitt genombrott. Det KAN hända inom kort, kanske nästa år, två år eller om tio år – men inom kort är nog inte en dålig gissning.

Denna krönika är skriven av Morten B. Reitoft och publicerades först på Inkish.news.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon ska leda företagsgruppens tillväxtresa

Katrin

Lämnar färghandelskedja och tar vd-stolen i företagsgrupp som säljer print- och it-lösningar via 18 kontor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De delar på tryckavtal till två regioner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor tryckerikonkurs – Ålgård Offset tar över

HO HA
Ämnen i artikeln: Ålgård OffsetPrintagon

En mångfacetterad verksamhet som 2022 omsatte 41 miljoner kronor.

Ämnen i artikeln: Ålgård OffsetPrintagon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PWA anordnar 4-manna-scramble

pwa golf
Ämnen i artikeln: Nordic Profile FairPWA

Ja, du som golfar vet vad det handlar om, en lagtävling i golf, anordnad av PWA på Sand Golf Club den 13 augusti, dagen innan profil-mässan i augusti.

Vi bjuder in till PWA Open before fair, vi kommer att spela 18 starter à 4 personer/boll i en så kallad 4-manna-scramble på Sand Golf Club, en av Nordens mest erkända golfbanor i Tornaryd i Bankeryd utanför Jönköping, skriver PWA i ett nyhetsbrev.

Programet för tävlingen ser ut som följande:

  • Lunch vid ankomst kl 11.30
  • Tävlingsservice
  • Greenfee 18 hål med löpande start på två-teestart från kl 12.30
  • Bollpyramider på rangen
  • Fri hyrvagn för alla deltagare
  • 20 % på alla golfbilar
  • Aktiviteter på banan, t.ex. längsta drive och närmast hål
  • Resultatservice 
  • Omklädningsrum med tillgång till relax och bastu

Sedan blir det prisutdelning under branschfesten på Twin City den 14 augusti.

Läs mer om eventet och anmäl dig här.

Ämnen i artikeln: Nordic Profile FairPWA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidaj anordnar merch-tävling för UF-företag

tidaj uf
Ämnen i artikeln: Tidaj

Profilåterförsäljaren Tidaj i Malmö anordnar just nu en tävling där man erbjuder merch till UF-företaget med bäst pitch.

Merch värt 10.000 kronor står på spel till det UF-företag som kommer med den bästa pitchen. På sin webbplats uppmanar Tidaj UF-företag att skicka in en video och berätta om företaget och varför man behöver merch.

De med bäst pitch kan vinna:

  • T-shirts / pikéer till hela teamet.
  • Hoodies / sweatshirts till hela teamet.
  • Kepsar till hela teamet (och några till era vänner).
  • Logoband att dela ut på mässan.
  • … eller annat som får företaget att synas.

Tävlingen pågår fram till 1 juni.

Ämnen i artikeln: Tidaj
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fristads ska dubbla omsättningen och halvera klimatavtycket

Fristads green calc
Ämnen i artikeln: Fristads

Nästa år firar Fristads 100 år, den ekvationen går ihop, men går ekvationen bakom målsättningen att halvera klimatavtrycket och dubbla omsättningen ihop?

TEKO har genomfört en lång intervju med Fristads vd sedan augusti förra året, Petra Öberg Gustafsson, som säger att:

– Min uppgift är att få Fristads att växa vidare. Den nuvarande omsättningen på närmare 2 miljarder ska fördubblas till 2030. Vårt miljöavtryck måste halveras under samma tidsperiod, betonar Petra Öberg Gustafsson.

Vidare säger hon att en viktig pusselbit i den resan är Fristads egenutvecklade miljövarudeklaration EPD (Environmental Product Declaration). Och det är såklart kanon att veta vad kläderna genererar för utsläpp, men man måste ju också stävja dem på något sätt.

Kanske är det där deras returtjänst kommer in i bilden, där kunderna kan lämna in plagg och få dem lagade och tvättade istället för att köpa nya, då minskar miljöpåverkan, men hur mycket hjälper det omsättningen? Och om det kostar lika mycket att laga som att köpa nytt, vad väljer kunden då?

LÄS OCKSÅ: Fristads utvecklar modell för återvinning av arbetskläder

De plagg som inte kan räddas förvandlas till andra produkter, stoppning i möbler, isoleringsmaterial med mera.

Fortsätter bredda med fler produkter

petra oberg gustafsson
Peta Öberg Gustafsson vd på Fristads.

Kanske finns svaret i det allt bredare produktsortiment Fristads har. Även om den stora majoriteten av försäljningen är arbetskläder så har man de senaste året breddat med fritidskläder, så kallat ”outdoor”-sortiment. Det sägs stå för en ”blygsam” del av omsättningen men ändock med potential.

Annons

– Efterfrågan ökar undan för undan. Potentialen är stor, menar Petra Öberg Gustafsson.

Fristads har också utvecklat sin egen kalkylator, ”Green Calculator”, där kunden själv kan se vilken miljöpåverkan produkten i fråga har och därmed göra informerade val.

Och slutligen har man tagit fram sin nya kollektion med miljövänliga plagg utvecklade för den europeiska marknaden.

LÄS OCKSÅ: Fristads lanserar workwear-kollektion för Europa –billig och miljövänlig

Det råder inget tvivel om att Fristads gör och kommunicerar en hel del ”gröna åtgärder”, det ska de ha repsekt för. Men det ändrar inte det faktum att de är ännu ett företag i mängden som tänker att de ska omsätta/producera/sälja dubbelt så mycket som nu och ändå lyckas minska (rent av halvera) sitt klimatavtryck. Vi följer den ansatsasen och matematiska gåtan med spänning.

Fristads ägs sedan 2021 av Hultafors Group (Investment AB Latour). Boalget har 610 anställda, 200 av de jobbar på huvudkontoret i Borås. Bolaget har egen produktion i Ukraina samt import från Asien. I Borås finns ett helautomatiserad lager på 18.000 kvadratmeter, där sköts även funktionerna inköp, produktutveckling, marknad och IT.

Ämnen i artikeln: Fristads
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska knoppa av och sälja sin profildel

business x

Ett företag vill sälja sin lönsamma profilverksamhet.

Ett ej namngivet IT-företag vill nu sälja profildelen av sin verksamhet för att fokusera fullt ut på sin kärnverksamhet. Profildelen sägs omsätta 2,3 miljoner kronor med ett resultat på 1 miljon kronor vilket ger en väldigt god marginal.

Ett särskilt tillfälle erbjuds för en entreprenör eller befintligt företag att förvärva ett lönsamt affärsben inom profil-, tryck- och arbetskläder. Grundat för 10 år sedan som en del av ett IT-företag, har denna verksamhetsgren visat sig vara framgångsrik men utanför företagets kärnfokus, skriver man i företagsannonsen.

”Stort kundregister”

Vidare beskrivs följande så kallade fördelar i annonsen för att fånga intresse hos potentiella köpare.

  • Autonomi: Även om detta affärsben är en del av ett större IT-företag, opererar det självständigt med egna leverantörsavtal.
  • Kundbas: Stort befintligt kundregister med betydande möjligheter för vidare utveckling och bearbetning.
  • Framtida stöd: Möjlighet till fortsatta leads från säljande företag, vilket kan stärka den fortsatta tillväxten.
  • Potential: Stor potential för expansion genom mer proaktiv marknadsföring och försäljning, något som inte varit i fokus på grund av ägarnas koncentration på IT lösningar.

Du hittar annonsen i sin helhet här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons