Stibo går ihop med tyska Eversfrank
Tillsammans omsätter man 330 miljoner euro.
Danska Stibo går samman med tyska tryckerikoncernen Eversfrank Gruppe. Målet är att bli den ledande grafiska ”stormarknaden” i norra Europa inom de kommande åren. Stibo blir huvudägare och Evers-familjen finns med som ”långsiktiga investerare”, skriver man i ett pressmeddelande.
Tillsammans erbjuder man tjänster inom hela den grafiska värdekedjan: från utveckling och design, finansiering genom annonsförsäljning, produktion, inköp och distribution till installation av fysiska och digitala grafiska lösningar samt lager- och logistiktjänster.
Företagen är lika stora och har tillsammans en årlig omsättning på 330 miljoner euro. De har över tusen anställda och produktionsanläggningar i Skandinavien och Tyskland.
I Sverige finns tryckerier i Katrineholm (magasintryck) och Norrköping (Gigantprint).
– De två företagen passar bra ihop. Det finns uppenbara synergier och möjligheter för oss att vinna nya ordrar och dra nytta av stordriftsfördelar. Och det finns många affärsmöjligheter idag och i framtiden, även om tryckmarknaden gradvis minskar. I Skandinavien är vår marknadsandel under tio procent idag, och i Tyskland har Eversfrank Gruppe en marknadsandel på under fem procent, säger Søren Henriksen, vd för Stibo Complete Group, och Philipp Lerchner från Eversfrank Gruppe, som kommer att bli Executive Vice President i den nya organisationen.
Efter sammanslagningen, där Stibo-stiftelsen blir huvudägare, kommer ett gemensamt mål att eftersträvas: att bli den ledande grafiska stormarknaden i norra Europa, skriver man i ett pressmeddelande.
Varumärken
Man meddelar att Stibo Complete Group under många år har konsoliderat sin verksamhet och är idag Skandinaviens största grafiska ”supermarket”. I Skandinavien ser man fortsatt goda möjligheter att vinna marknadsandelar under varumärkena Stibo Complete och dotterbolaget Gigantprint.
Eversfrank kommer fortsatt att använda sitt namn och nätverk på den stora tyska marknaden och i Benelux, ”där den grafiska marknaden visar tillväxtpotential”.
– Vi har moderna produktionsplattformar som kompletterar varandra, vi är nära våra huvudmarknader och inte minst har vi över 1.000 skickliga och engagerade medarbetare som levererar högkvalitativa tjänster till konkurrenskraftiga priser. På grund av sammanslagningen är vi ännu bättre rustade för framtiden, säger Søren Henriksen och Philipp Lerchner.
På grund av formaliteter måste nu de tyska konkurrensmyndigheterna godkänna sammanslagningen, en process som kan ta cirka en månad, enligt företaget.
– Enligt våra professionella rådgivare är sammanslagningen inte av en storlek som kan vara problematisk ur konkurrenssynpunkt.