Stefan Dahlgren blir vd för Adobe Norden
Adobe anställer Stefan Dahlgren som ny VD för den Nordiska verksamheten. Han har arbetat i IT- och telekombranschen i över 25 år, bland annat som försäljningsansvarig hos TeliaSonera samt landschef för mjukvaruföretaget BEA Systems och Nordisk Direktör för Brokat Technologies.
– Vi har ett bra grepp med våra kreativa produter i Norden. Min viktigaste uppgift blir att överbevisa marknaden om att vi har de mest avancerade produkterna för att optimera den digitala marknadsföringen och att våra två huvudtyper av produkter kompletterar varandra och ofta appellerar till samma typ av kunder, säger Stefan Dahlgren i ett pressmeddelande.
”Stefan Dahlgren har alltid utvecklat de organisationer han ansvarat för och tagit dem till nästa nivå, något som även är planen för Adobe i regionen. Det nu 30 år gamla mjukvaruföretaget har vuxit sig så stort att det idag är en av de största mjukvaruleverantörerna i världen. Oavsett om det är en mobilapp, ett Facebookspel, en hemsida, en YouTube-video, en tryckt annons, en e-butik, en e-tidning eller en bankapplikation så är chansen väldigt stor att det används teknologi från Adobe i en eller flera delar av skapandeprocessen.”
Läsplattan är årets julklapp enligt HUI
Årets julklapp är läsplattan, enligt Handelns Utredningsinstitut (HUI) som för 23:e året i rad presenterar årets julklapp. Branschkoll har tidigare rapporterat om hur bland annat tidningspublicering fungerar och om några av affärsmöjligheterna för grafiska företag.
”Surfplattan uppfyller alla kriterier för årets julklapp. Riktig skjuts på försäljningen får den i och med att Apples Ipad släpps. Den har satt trenden. Många tillverkare väntas följa efter och försäljningen explodera. Att surfplattan är ett tecken i tiden råder heller ingen tvekan om”, säger Lena Larsson, vd på HUI, i ett pressmeddelande.
Av de 65 miljarder som svenskarna väntas lägga på julklappar i år ska alltså en betydande del spenderas på läsplattor.
Årets julklapp sedan 1988
• 2009: Spikmatta
• 2008: En upplevelse
• 2007: GPS-mottagare
• 2006: Ljudbok
• 2005: Pokerset – under året hade flera TV-program lanserat poker, speciellt Texas Hold Em
• 2004: Platt-TV
• 2003: Mössa
• 2002: Kokbok – som förklaring anges sänkt bokmoms, TV-kockar samt ett nyväckt matlagningsintresse
• 2001: Verktyg
• 2000: DVD-spelare
• 1999: Böcker, särskilt Bibeln
• 1998: Datorspel
• 1997: Elektroniska husdjur, till exempel Tamagotchi
• 1996: Internetpaket
• 1995: CD
• 1994: Mobiltelefon
• 1993: Parfym
• 1992: TV-spel
• 1991: CD-spelare
• 1990: Wok
• 1989: Videokamera
• 1988: Bakmaskin
V-tab ska omsätta fem miljarder 2014
Det är Stampens vd, Tomas Brunegård, som i en intervju med Medievärlden uttalar sig om V-tabs framtida strategi.
Stampens och V-tabs ledning har satt höga mål. På bara några år ska man gå från dagens 2 miljarder i omsättning till fem miljarder år 2014. Detta ska man bland annat göra genom att köpa konkurrenter och bredda erbjudandet.
Sveriges reklammarknad växer bäst i Norden
Den svenska reklammarknaden växte med sju procent under första halvåret 2010, enligt IRM:s siffror. Norge har haft en liknande utveckling som Sverige men i Danmark har IRM till och med uppmätt en liten minskning vid halvårsskiftet jämfört med första halvåret 2009.
IRM:s vd Magnus Anshelm säger till Resumé att ”den svenska reklammarknaden fortsätter starkt och växer mer än andra länder även under hösten.”
Klicka på bilden för att förstora
Hur hjälper du din kund att använda Ipad i företaget?
I den här filmen visar företaget Box.com (en app för att dela filer till bland annat Ipad) hur ett företag kan jobba med att göra dokument mer tillgängliga. Snabbar tillgång till dokument betyder i det här fallet bättre service. Hur går det här att applicera på till exempel en marknadsavdelning?
ARVE Error: need id and providerOcé väljer inkjet – utmanar offset och toner
Canon höll i förra veckan sitt Canon Expo i Tokyo där man var femte år visar och berättar om vad företaget gör nu och planerar inför framtiden. Océ som tidigare i år köptes av Canon, lanserade en helt ny produkt (pressmeddelande) på eventet – nästa generation inkjet-baserade system från Océ.
Bygg din egen app på tre dagar – ny intensivkurs
Under tre dagar lär du dig att bygga egna appar till Iphone – helt utan kunskap om programmering. Det är MacMeckarna som nu gör en ”spinn-off” på sin längre utbildning i mobil kommunikation som man driver i Malmö.
Läs mer om den nya tredagarsutbildningen på www.mm.se.
Från kursinbjudan:
MacMeckarna erbjuder en tredagars intensivutbildning där du själv får lära dig ta fram appar, från idé hela vägen till helt färdiga iPhone-appar för nedladdning i AppStore. Utmärkta informationsappar med logotyp, texter, bilder och video.
Utbildningen kommer från Malmös Yrkeshögskolas ettåriga YH-utbildning “Programmerare iPhone och Android” och lär dig bygga en egen app, provköra samt publicera på AppStore. Du lär dig själv skapa denna typ av appar och får förståelse för hela processen, för framtida eget arbete eller samarbete med underleverantörer. Alla delar varvas med spännande föredrag.
Dones vd om köpet av Ottoboni
Företaget Introduce, som Done anlitar för att kommunicera den finansiella informationen, publicerar ett video-uttalande av vd Peter Heuman där han kommenterar köpet av Ottoboni.