Sommarens medieinvesteringar – Fackpress upp och DR ner
De medieinvesteringar som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar under juni och juli ökade med totalt 13 procent, den totala förmedlingen uppgick till 1,6 miljarder kronor.
Den kategori som ökade mest var fackpress som såg en positiv tillväxt om 50,6 procent, tuffast var det för DR/Annonsblad som backade 60 procent.
– Medieinvesteringarna fortsatte att öka under sommaren, uppgången om 13 procent motsvarar drygt 182 miljoner kronor. Sedan årsskiftet har medieinvesteringarna ökat med 746 miljoner kronor, motsvarande 11,6 procent. Återhämtningen har dock inte nått 2019 års nivåer, det vill säga före pandemin. Om vi jämför perioden januari-juli 2021 med 2019 har medieinvesteringarna minskat med 1,3 miljarder kronor. Det innebär att cirka halva nedgången efter pandemin är återhämtad. Det är dock tveksamt om investeringarna hittar tillbaka till 2019 års nivåer inom en överskådlig tid, detta då marknaden fortfarande präglas av osäkerhet och att siffrorna möter rekordnivåer, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.