Snabba möten på Drupa

Drupa_tryckerier_800

Svenska tryckerier besökte mässan och höll utkik efter nyheter. Branschkoll tog pulsen på några av dem i mässgångarna.

IMG 0634 1800
Ljungbergs Tryckeri spanade efter nyheter på Drupa-mässan. Från vänster: Bengt Ljungberg, Mikael Strand, Thomas Strand och Sofia Ljungberg Igbe.

Sofia Ljungberg Igbe, vd på Ljungbergs tryckeri:

– Vi är här för att titta på olika delar av vår verksamhet där vi förhoppningsvis kan expandera. Kanske titta på nya maskiner. Storformatssidan är alltid rolig. Vi har mycket efterbearbetning och bokbinderiet behöver till viss del uppgraderas, säger hon och nämner ord som robotisering, automatisering.

– Sedan har vi en del linjer som har några år på nacken som behöver uppgraderas.

Hon poängterar att det var åtta år sedan mässan hölls sist. Det gör att man längtar efter att träffas igen:

– Jag tror att det gör att alla är taggade på att komma hit och uppleva fysiska träffar, titta på maskiner och skapa kontakter igen.

Och senaste förvärvet av tryckeriet i Falkenberg. Är det även nya maskiner som ska in där?

– I alla fall uppgraderingar. Vi ska titta på framtiden. Vi vill ju gärna utveckla och satsa på Falkenberg. Storformat framför allt – allt från printrar till skärbord och programvaror.

IMG 0864 1800
Magnus Bäckström på Kafab Förpackning la bland annat sitt mässfokus på att hitta ergonomiska lösningar till efterbearbetning.

Vd:n Magnus Bäckström och hans gäng på Kafab Förpackning var på plats för att se nyheter på Drupa. Framför allt var uppgiften att titta närmare på ergonomiska hjälpmedel i postpress.

– Vi håller på med förpackningar och först och främst vill vi se vad det finns för ergonomiska hjälpmedel i efterbearbetningen.

– Processen är vad den är och kan man underlätta det på något sätt så är det här ett bra forum att hitta saker.

– Ska du vara med måste du hänga med och investera i det senaste i maskiner och så.

Kafab arbetar med förpackningslösningar i solidkartong och har produktion i Sverige (Simlångsdalen i Halmstad kommun) och Danmark. Främst finns företagets kunder i branscher som industri, läkemedel och kosmetik, enligt Bäckström:

2022 var ett bra bokslutsår för Kafab. Omsättningen ökade med 27,6 procent till 97,5 (76,4) miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 9,4 miljoner kronor.

Magnus Bäckström säger att företaget i dag har 25 anställda och omsätter 85 miljoner kronor.

Hur gick 2023 för er?

– Det var väl ett tråkigt år så sätt efter rekylen 2022 som var väldigt positivt. Men helt okej.

Niklas Bille 1800
Niklas Bille, vd på Billes Tryckeri i Mölndal, Göteborg.

Niklas Bille, vd, tillsammans med kollegor på Mölndalsföretaget Billes Tryckeri, utnyttjade tiden till fullo för att titta runt i montrarna på mässan. Branschkoll fick en pratstund med Niklas i Jing Weis monter där Karl Rise hos återförsäljaren Primotek presenterade ett av de kinesiska skärborden. Niklas Bille skulle sedan vidare för att titta på flatbäddsskrivare och rulle-till-rulle-printrar.

Annons

– VI behöver mer kapacitet. Våra maskiner är rätt gamla nu tycker vi på rulle till rulle och planoprintning delvis. Den gamla Durst:en vi har nu börjar närma sig tio år, och går väldigt långsamt jämfört med dagens maskiner. Så det är kapacitet, produktivitet och kvalitet vi jagar, säger Niklas Bille.

Efterbehandling var också av intresse och även inkjet – specifikt Canons arkmatade B2-press (50/70-format) som tillverkaren har aviserat ska bli tillgänglig i Europa hösten 2025.

– Den såg väldigt imponerande ut när jag såg den igår på en visning. Ett spännande alternativ till HP Indigo eller andra inkjetlösningar. Så det är högt och lågt.

Han säger att de sedan ett par veckor tillbaka arbetat hårt i ledningen för Billes för att dra upp nya planer och nya målsättningar som ska bli klara innan sommarsemestern.

– Vi håller just nu på att ta ett omtag och lägga nya treårsstrategier för hela företaget. Det inkluderar givetvis allt från IT-utveckling till att utveckling av produktion och så vidare.

Billes har brutet räkenskapsår och senaste bokslutet stängde sista augusti 2023. Omsättningen landade på 242,8 (230,3) miljoner kronor för koncernen. Kostnadsbesparingar under året gjorde att rörelseresultatet skrevs till 7,3 (8,7) miljoner kronor.

Vad tror du om innevarande år?

– Skapligt. Vi har nu stängt nio månader och vi ligger rätt bra till – men inte så bra som vi vill. Vi vill jobba för att få upp marginalen några procent till på Billes och det hoppas vi att vi ska lyckas med de kommande åren.

IMG 1005 1800
IT Grafiskas Håkan Thorman, Torgny Johansson, Peter Karlsson och Claes Lagergren.

Torgny Johansson på IT-Grafiska i Göteborg, som Branschkoll träffade på i Manroland:s monter, berättar att de är fyra stycken från tryckeriet som åkt ner för att ha det lite trevligt och för att se vad som händer i branschen.

Är det något speciellt som är intressant?

– Vi tittar givetvis på inkjet, vad som kommer och hur det ser ut i framtiden, säger han och tillägger att det finns mycket annat också att se på.

Vad tycker du då om det du ser på mässan?

– Det är väldigt positivt. Och sedan kan man inte undgå att dras med – här andas tryckeri positivt. Alltså det är inte bara ner och ner utan här kommer det positiva fram. Så det är roligt.

IT-Grafiska trycker i 70/100-formatet och även digitalt. På tryckeriet finns även en storformatsavdelning.

– Vi ser att det finns en marknad för oss fortfarande. Det gäller liksom bara att bli bättre på det och se till att få ut fler produkter på kortare tid.

Vilka är era största kunder?

– Vår största kund är Ica centralt. Det är väl vår viktigaste kund. Men vi har många andra, Volvo Kopparberg och så vidare.

Företaget hade en omsättning på cirka 32 miljoner kronor i 2022 års bokslut. Nästa årsredovisning är snart klar. Torgny Johansson säger ”att det var väl inte helt lysande” på frågan hur det gått.

– Man brottas hela tiden med att hålla en bra marginal och det har varit det svåra nu den sista tiden att hålla uppe marginalen. Man har haft kostnadsökningar på allt från el till hyror, papper, substrat och allt. Men att själv höja priser i den takten som man blir pålagd blir svårt. På sikt kommer vi upp i rätt nivå igen. Men det tar tid, säger Torgny Johansson.

Annons

Panik i plastbranschen – ”Vi har en allvarlig nationell insamlingskris”

tvattmedelsflaskor mork

Trots att Sverige har den nödvändiga infrastrukturen för att återvinna plastförpackningar och kraftigt minska utsläppen, visar färska beräkningar att mindre än 30 procent samlas in av konsumenterna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: International Paper går vidare med förvärvet av DS Smith trots Suzanos intresse

dssmith

Amerikanska konkurrensmyndigheterna stoppar inte affären. Men flera andra instanser återstår.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Amazon skiftar från plast till papper som fyllnadsmaterial

nedladdning 1800

Luftkuddar i plast är förbi hos e-handelsjätten på den nordamerikanska marknaden. 95 procent av allt fyllnadsmaterial är numera pappersbaserat och vid årsskiftet är planen att plasten ska vara helt utfasad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han är ny branschansvarig hos Grafiska Företagen

Jakob Steinsto 2 1800

Jakob Steinstö, med en bakgrund i politiken och på Svenskt Näringsliv, har påbörjat sin nya tjänst som branschansvarig på Grafiska Företagen.

Jakob Steinstö började sin nya tjänst 17 juni där han framöver bland annat kommer att arbeta med Grafiska Företagens branschnätverk, bedriva omvärldsbevakning och driva frågor som är relevanta för branschen. Det framgår av ett inlägg som bransch- och arbetsgivarorganisationen publicerat på Linkedin.

Jakob Steinstö berättar att han tidigare arbetat som politisk tjänsteman för Moderaterna och varit på Svenskt Näringslivs avdelning Region och marknad. I ett uttalande säger han att han verkligen ser fram emot att få träffa företagen och att bidra till att hjälpa branschen framåt och skapa en bättre vardag för företagen: ”Jag brinner för att förbättra företagsklimatet i landet, det ska bli häftigt att få göra det för en specifik bransch.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny plattform ska korta ledtider i förpackningsproduktioner

Esko HP

Esko och HP har ingått ett samarbete för att leverera en integrerad lösning för produktion av digitaltryckta förpackningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Addbrand expanderar i Norden – köper kuvertspecialist

Pressebillede ICE ADD jun24 1800
Ämnen i artikeln: Addbrand

Vd:n Patrik Sjölin: ”Viktigt för Addbrand att fortsätta bredda vårt utbud”

Ämnen i artikeln: Addbrand
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Epson presenterar toppmodell för print av etiketter

epson location shoot.5 1800

Färggprintern ColorWorks C8000e tar plats i Epsons maskinserie.

ColorWorks C8000e är en vidareutveckling på ColorWorks C7500 i Epsons maskinserie. Det är en färgprinter anpassad för högvolymproduktion av etiketter, med tekniker för att säkerställa färgstyrning och precision i utskrifterna, enligt ett pressmeddelande. Enligt Epson är den framtagen speciellt för industriella inhouse-miljöer för att snabbt och effektivt kunna printa etiketter on demand. Skrivaren är utrustad med Epsons inkjetteknik PrecisionCore för att skapa högkvalitativa, detaljrika etiketter.

– Epsons nya, kompakta, toppmodell ColorWorks C8000e är konstruerad för att leverera högkvalitativa färgetiketter i hög hastighet on demand för en snabbt växande marknad för industriella etiketter.

Anton Belousov, produktchef för ColorWorks på Epson Europe.

Tillverkaren skriver att etikettprintern är optimerad för företag inom flera sektorer, inklusive livsmedel och logistik. Den kan skriva ut etiketter med bredder från en till fyra tum på till exempel matt och glansigt papper, film och syntetmaterial i upplösningen 1200 x 600 dpi.

Printhastigheten är 300 millimeter i sekunden. Man framhåller även att hanteringen och konfigurationen av utskrifter förenklas ytterligare med de nya applikationerna och molntjänsterna som kommer med printern. Tillverkaren skriver i ett pressmeddelande att etikettprintern är optimerad för företag inom flera sektorer, inklusive livsmedel och logistik.

Den nya toppmodellen avslöjades på Drupa-mässan i Düsseldorf i år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Seminarium och framtidens pappersbaserade förpackningar

Two Sides Packaging Webinar Image

Den 18 juli arrangerar organisationen Two Sides ett digitalt seminarium med rubriken The Evolution To Paper Packaging.

Bland de intressanta talarna finns bland annat svenska Pulpac som ska berätta om hur man med hjälp av torrformad träfiber får fram produkter som kan ersätta plast i bland annat förpackningar, engångsmuggar och tallrikar.

Bland övriga talare finns Hugo Adams från Kelpi, som ska ersätta plastförpackningar med sina sjögräsbaserade produkter.

Herwig Kirchberger från DelSCI berättar om hur man jobbar med flexibla förpackningar av papper.

Läs mer och anmäl dig här – det är gratis: Two Sides Packaging Webinar, ¨The Evolution To Paper Packaging¨.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Brasiliansk massajätte köper del av österrikisk kollega

Lenzin

Målet är att köpa hela bolaget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Leverantör av produktmedia i konkurs

Det är Dalarnas Paraplyfabrik i Malung som har försatts i konkurs på egen begäran. Man har producerat paraplyer och parasoller bland annat för produktmediabranchen.

Vid konkurstillfället hade bolaget 5 anställda omsättningen vid senaste offentliga bokslutet var 3,6 miljoner kronor. Man har flera år bakom sig med röda siffror.

Konkursförvaltare är Anne Marneros, Advokaterna Wikner & Marneros i Mora.

redaktionen@branschkoll.se
Annons