Snabba möten på Drupa

Drupa_tryckerier_800

Svenska tryckerier besökte mässan och höll utkik efter nyheter. Branschkoll tog pulsen på några av dem i mässgångarna.

IMG 0634 1800
Ljungbergs Tryckeri spanade efter nyheter på Drupa-mässan. Från vänster: Bengt Ljungberg, Mikael Strand, Thomas Strand och Sofia Ljungberg Igbe.

Sofia Ljungberg Igbe, vd på Ljungbergs tryckeri:

– Vi är här för att titta på olika delar av vår verksamhet där vi förhoppningsvis kan expandera. Kanske titta på nya maskiner. Storformatssidan är alltid rolig. Vi har mycket efterbearbetning och bokbinderiet behöver till viss del uppgraderas, säger hon och nämner ord som robotisering, automatisering.

– Sedan har vi en del linjer som har några år på nacken som behöver uppgraderas.

Hon poängterar att det var åtta år sedan mässan hölls sist. Det gör att man längtar efter att träffas igen:

– Jag tror att det gör att alla är taggade på att komma hit och uppleva fysiska träffar, titta på maskiner och skapa kontakter igen.

Och senaste förvärvet av tryckeriet i Falkenberg. Är det även nya maskiner som ska in där?

– I alla fall uppgraderingar. Vi ska titta på framtiden. Vi vill ju gärna utveckla och satsa på Falkenberg. Storformat framför allt – allt från printrar till skärbord och programvaror.

IMG 0864 1800
Magnus Bäckström på Kafab Förpackning la bland annat sitt mässfokus på att hitta ergonomiska lösningar till efterbearbetning.

Vd:n Magnus Bäckström och hans gäng på Kafab Förpackning var på plats för att se nyheter på Drupa. Framför allt var uppgiften att titta närmare på ergonomiska hjälpmedel i postpress.

– Vi håller på med förpackningar och först och främst vill vi se vad det finns för ergonomiska hjälpmedel i efterbearbetningen.

– Processen är vad den är och kan man underlätta det på något sätt så är det här ett bra forum att hitta saker.

– Ska du vara med måste du hänga med och investera i det senaste i maskiner och så.

Kafab arbetar med förpackningslösningar i solidkartong och har produktion i Sverige (Simlångsdalen i Halmstad kommun) och Danmark. Främst finns företagets kunder i branscher som industri, läkemedel och kosmetik, enligt Bäckström:

2022 var ett bra bokslutsår för Kafab. Omsättningen ökade med 27,6 procent till 97,5 (76,4) miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 9,4 miljoner kronor.

Magnus Bäckström säger att företaget i dag har 25 anställda och omsätter 85 miljoner kronor.

Hur gick 2023 för er?

– Det var väl ett tråkigt år så sätt efter rekylen 2022 som var väldigt positivt. Men helt okej.

Niklas Bille 1800
Niklas Bille, vd på Billes Tryckeri i Mölndal, Göteborg.

Niklas Bille, vd, tillsammans med kollegor på Mölndalsföretaget Billes Tryckeri, utnyttjade tiden till fullo för att titta runt i montrarna på mässan. Branschkoll fick en pratstund med Niklas i Jing Weis monter där Karl Rise hos återförsäljaren Primotek presenterade ett av de kinesiska skärborden. Niklas Bille skulle sedan vidare för att titta på flatbäddsskrivare och rulle-till-rulle-printrar.

Annons

– VI behöver mer kapacitet. Våra maskiner är rätt gamla nu tycker vi på rulle till rulle och planoprintning delvis. Den gamla Durst:en vi har nu börjar närma sig tio år, och går väldigt långsamt jämfört med dagens maskiner. Så det är kapacitet, produktivitet och kvalitet vi jagar, säger Niklas Bille.

Efterbehandling var också av intresse och även inkjet – specifikt Canons arkmatade B2-press (50/70-format) som tillverkaren har aviserat ska bli tillgänglig i Europa hösten 2025.

– Den såg väldigt imponerande ut när jag såg den igår på en visning. Ett spännande alternativ till HP Indigo eller andra inkjetlösningar. Så det är högt och lågt.

Han säger att de sedan ett par veckor tillbaka arbetat hårt i ledningen för Billes för att dra upp nya planer och nya målsättningar som ska bli klara innan sommarsemestern.

– Vi håller just nu på att ta ett omtag och lägga nya treårsstrategier för hela företaget. Det inkluderar givetvis allt från IT-utveckling till att utveckling av produktion och så vidare.

Billes har brutet räkenskapsår och senaste bokslutet stängde sista augusti 2023. Omsättningen landade på 242,8 (230,3) miljoner kronor för koncernen. Kostnadsbesparingar under året gjorde att rörelseresultatet skrevs till 7,3 (8,7) miljoner kronor.

Vad tror du om innevarande år?

– Skapligt. Vi har nu stängt nio månader och vi ligger rätt bra till – men inte så bra som vi vill. Vi vill jobba för att få upp marginalen några procent till på Billes och det hoppas vi att vi ska lyckas med de kommande åren.

IMG 1005 1800
IT Grafiskas Håkan Thorman, Torgny Johansson, Peter Karlsson och Claes Lagergren.

Torgny Johansson på IT-Grafiska i Göteborg, som Branschkoll träffade på i Manroland:s monter, berättar att de är fyra stycken från tryckeriet som åkt ner för att ha det lite trevligt och för att se vad som händer i branschen.

Är det något speciellt som är intressant?

– Vi tittar givetvis på inkjet, vad som kommer och hur det ser ut i framtiden, säger han och tillägger att det finns mycket annat också att se på.

Vad tycker du då om det du ser på mässan?

– Det är väldigt positivt. Och sedan kan man inte undgå att dras med – här andas tryckeri positivt. Alltså det är inte bara ner och ner utan här kommer det positiva fram. Så det är roligt.

IT-Grafiska trycker i 70/100-formatet och även digitalt. På tryckeriet finns även en storformatsavdelning.

– Vi ser att det finns en marknad för oss fortfarande. Det gäller liksom bara att bli bättre på det och se till att få ut fler produkter på kortare tid.

Vilka är era största kunder?

– Vår största kund är Ica centralt. Det är väl vår viktigaste kund. Men vi har många andra, Volvo Kopparberg och så vidare.

Företaget hade en omsättning på cirka 32 miljoner kronor i 2022 års bokslut. Nästa årsredovisning är snart klar. Torgny Johansson säger ”att det var väl inte helt lysande” på frågan hur det gått.

– Man brottas hela tiden med att hålla en bra marginal och det har varit det svåra nu den sista tiden att hålla uppe marginalen. Man har haft kostnadsökningar på allt från el till hyror, papper, substrat och allt. Men att själv höja priser i den takten som man blir pålagd blir svårt. På sikt kommer vi upp i rätt nivå igen. Men det tar tid, säger Torgny Johansson.

Annons

Alvöen tar in fräsmaskiner från polsk tillverkare

alvoenabdemokimla 2

Utökar sortimentet med CNC-fräsmaskiner för större industriell produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

&Repeat och Kamupak går i konkurs

repeat
Ämnen i artikeln: &Repeat

Bolagen erbjuder system för pant av snabbmatsförpackningar som matlådor och muggar.

Ämnen i artikeln: &Repeat
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mats Nordlander lämnar SCA

mats nordlander sca
Ämnen i artikeln: SCA

Mats Nordlander, affärsområdeschef Containerboard och Massa på SCA, har beslutat att lämna sin tjänst under 2024.

– Efter 30 år i ledande befattningar i skogsindustribolag, både i Sverige och internationellt, ser jag nu fram emot att fortsätta min karriär i andra typer av uppdrag, kommenterar Mats Nordlander sitt beslut att vid årsskiftet lämna SCA.

En process för att rekrytera ny affärsområdeschef för Containerboard och Massa inleds omgående, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Display, skylt- och merchkonsult till salu

sale 1800

Ett bolag som utvecklar POS-material till butiker vill nu sälja sin verksamhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är de mest lästa Print-artiklarna på Branschkoll hittills i år

Mest last 24H1 1800

Konkurser och förvärv, en nybildad koncern och tryckeriet som jagar effektiva processer. Vi ger dig tio i topp-listan på de mest lästa artiklarna på Branschkoll Print & Media hittills i år.

Det har hänt mycket spännande i nyhetsväg i branschen under första halvan av 2024. Kolla så att du inte har missat något.

10. Swagg förvärvas av Spendrups

Sveriges största bryggeri förvärvade 51 procent av aktierna i textiltryckeriet Swagg. Vd:n Dean Lax berättade för Branschkoll om hur affären kom till.

9. Statistiken för pappersmarknaden stämmer inte med verkligheten – här får du veta varför

Branschkoll tog ett grepp om pappersförsäljningen i Sverige och Europa med hjälp av Jonas Palmgren på Antalis. Om hur statistiken för pappersmarknaden bör tolkas och varför den inte stämmer med verkligheten.

8. Scandinavian Print Group anställer åtta för satsning på retailbranschen

Scandinavian Print Group, som de senaste åren har etablerat sig i Sverige genom flera förvärv, anställde åtta personer i sin satsning på retailbranschen – alla med en bakgrund på konkursade Brandfactory.

7. Åtta45 köper By Wind och GBGT Box

En annan Åtta45-nyhet var förvärvet av tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box. Den nya grafiska koncernen beräknas omsätta cirka 750 miljoner kronor och ha cirka 325 anställda.

Annons

6. Åtta45 omstrukturerar produktionen – ökar kraftigt inom logistik

Åtta45 aviserade att de flyttar sin grafiska produktion i Falun och Sundsvall till Stockholm. Man startade även upp ett helt nytt affärsområde – en satsning på det växande området logistik.

5. Över hundra miljoner saknas i Brandfactorys konkursbo

I efterdyningarna av konkurserna i Brandfactory framkom det stora skulder i bouppteckningarna och att 150 underleverantörer var drabbade.

4. Exakta tittar mot processindustrin när man ställer om

Patrick Andersson, vd för Exakta Print, berättade i en intervju med Branschkoll om hur tryckerikoncernen ställer om för att effektivisera sina processer genom att ta intryck från processindustrin: ”Nyckeln är att förflytta sig mot process, det räcker inte längre att bara köpa på sig konstgjord omsättning i en nedåtgående bransch.”

3. Tryckeri med nisch i byggindustrin går i konkurs

Screen- och digitaltryckeriet Hjalmar E i Skellefteå hamnade på obestånd och lämnade in sin konkursansökan 13 maj. Intresset var stort för konkursboet och till sist blev köparen Ljungby Screen som ska flytta ner allt till sina produktionslokaler i Ljungby.

2. Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Man tillsatte en ny vd i början av året för att snabba på förvärvsresan i Sverige och Skandinavien. Koncernens ägare berättade i en större intervju om planen, att växa kraftigt de kommande åren och att nå en omsättning på ”hundratals”några hundra miljoner”.

1. V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

Mest klickat överlägset var artikeln om V-tabs konkurs 27 mars och flera artiklar i kölvattnet av det; vad som skulle hända med konkursboet, vilka intressenter konkursförvaltaren hade att jobba med och att Stibo slutligen köpte stora delar av verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt grafiskt företag startar i Enköping

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt tryckeri investerat 12 miljoner i efterbehandling

Ålgård Offset 1800
Ämnen i artikeln: Ålgård Offset

Tryckeriet investerar i efterbehandlingslinje från Müller Martini.

Ålgård Offset har investerat 12 miljoner norska kronor i en ny sadelhäftsmaskin från Muller Martini. Köpet stod klart på Drupa-mässan och maskinen förväntas vara installerad och produktionsklar i slutet av 2024. Det handlar om tillverkarens Primera PRO-modell med senaste tekniken.

Enligt Ålgård Offset kommer maskinen bli användarvänlig för operatörerna. Exempelvis inmatningen – de medföljande stream-feederna – ska att minska behovet av tunga lyft och ge en förbättrad arbetsmiljö. Investeringen förväntas förbättra både effektiviteten och kvaliteten på de färdiga produkterna avsevärt, enligt tryckeriet.

Ålgård Offset äger Svenska Printagon.

Ämnen i artikeln: Ålgård Offset
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt stortryckeri investerar i högvolymsinkjet

Thomas Roberts og Kjetil Sjoeng 1800 2

Påbörjar övergången från offset till inkjet: ”En anpassning till de förändrade marknadsbehoven”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trioworld köper två franska bolag

Trioworld Andreas pressbild 1800

Koncernchefen om förvärven: ”En ännu starkare position på marknaden för avancerade livsmedelsförpackningar i Europa.”

Trioworld-koncernens senaste förvärv avser de franska företagen Palamy och BRJ genom ett köp av samtliga aktier i Sopal SAS. Avtalet stod klart 25 juni. Båda är ledande aktörer inom högkvalitativa förpackningslösningar för bröd, frysta livsmedel och andra konsumentförpackningar på den franska marknaden, enligt Trioworld, tillverkare av plastfilmer och förpackningslösningar i Europa och Nordamerika med huvudkontor i Sverige.

Blir helägda bolag

Trioworld-koncernen kommer när transaktionen är genomförd – om tillträdesvillkor och myndighetsgodkännanden i Frankrike är klara – att äga 100 procent av aktierna.

Andreas Malmberg, vd och koncernchef, välkomnar Palamy-BRJ till Trioworld-koncernen:

Annons

– Förvärvet ger oss möjlighet att skapa en ännu starkare position på marknaden för avancerade livsmedelsförpackningar i Europa, säger han i ett pressmeddelande.

”Potential i sammanslagningen”

Han säger att båda de franska företagen har lång erfarenhet av att leverera premiumprodukter och exceptionell service samt att han har stort förtroende för Palamy-BRJ:s organisation och ledning.

– Det finns en stor potential i sammanslagningen och en fortsatt framgångsrik resa tillsammans.

Patrick Proux, vd för Sopal:

– Genom att kombinera våra starka, innovativa produktportföljer kan vi skapa ännu mer värde för våra kunder, säger han i ett uttalande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk aktör inom industriell 3D-printing till salu

tillsalu

Bolaget letar ny ägare eller investerare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons