Snabba möten på Drupa

Drupa_tryckerier_800

Svenska tryckerier besökte mässan och höll utkik efter nyheter. Branschkoll tog pulsen på några av dem i mässgångarna.

IMG 0634 1800
Ljungbergs Tryckeri spanade efter nyheter på Drupa-mässan. Från vänster: Bengt Ljungberg, Mikael Strand, Thomas Strand och Sofia Ljungberg Igbe.

Sofia Ljungberg Igbe, vd på Ljungbergs tryckeri:

– Vi är här för att titta på olika delar av vår verksamhet där vi förhoppningsvis kan expandera. Kanske titta på nya maskiner. Storformatssidan är alltid rolig. Vi har mycket efterbearbetning och bokbinderiet behöver till viss del uppgraderas, säger hon och nämner ord som robotisering, automatisering.

– Sedan har vi en del linjer som har några år på nacken som behöver uppgraderas.

Hon poängterar att det var åtta år sedan mässan hölls sist. Det gör att man längtar efter att träffas igen:

– Jag tror att det gör att alla är taggade på att komma hit och uppleva fysiska träffar, titta på maskiner och skapa kontakter igen.

Och senaste förvärvet av tryckeriet i Falkenberg. Är det även nya maskiner som ska in där?

– I alla fall uppgraderingar. Vi ska titta på framtiden. Vi vill ju gärna utveckla och satsa på Falkenberg. Storformat framför allt – allt från printrar till skärbord och programvaror.

IMG 0864 1800
Magnus Bäckström på Kafab Förpackning la bland annat sitt mässfokus på att hitta ergonomiska lösningar till efterbearbetning.

Vd:n Magnus Bäckström och hans gäng på Kafab Förpackning var på plats för att se nyheter på Drupa. Framför allt var uppgiften att titta närmare på ergonomiska hjälpmedel i postpress.

– Vi håller på med förpackningar och först och främst vill vi se vad det finns för ergonomiska hjälpmedel i efterbearbetningen.

– Processen är vad den är och kan man underlätta det på något sätt så är det här ett bra forum att hitta saker.

– Ska du vara med måste du hänga med och investera i det senaste i maskiner och så.

Kafab arbetar med förpackningslösningar i solidkartong och har produktion i Sverige (Simlångsdalen i Halmstad kommun) och Danmark. Främst finns företagets kunder i branscher som industri, läkemedel och kosmetik, enligt Bäckström:

2022 var ett bra bokslutsår för Kafab. Omsättningen ökade med 27,6 procent till 97,5 (76,4) miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 9,4 miljoner kronor.

Magnus Bäckström säger att företaget i dag har 25 anställda och omsätter 85 miljoner kronor.

Hur gick 2023 för er?

– Det var väl ett tråkigt år så sätt efter rekylen 2022 som var väldigt positivt. Men helt okej.

Niklas Bille 1800
Niklas Bille, vd på Billes Tryckeri i Mölndal, Göteborg.

Niklas Bille, vd, tillsammans med kollegor på Mölndalsföretaget Billes Tryckeri, utnyttjade tiden till fullo för att titta runt i montrarna på mässan. Branschkoll fick en pratstund med Niklas i Jing Weis monter där Karl Rise hos återförsäljaren Primotek presenterade ett av de kinesiska skärborden. Niklas Bille skulle sedan vidare för att titta på flatbäddsskrivare och rulle-till-rulle-printrar.

Annons

– VI behöver mer kapacitet. Våra maskiner är rätt gamla nu tycker vi på rulle till rulle och planoprintning delvis. Den gamla Durst:en vi har nu börjar närma sig tio år, och går väldigt långsamt jämfört med dagens maskiner. Så det är kapacitet, produktivitet och kvalitet vi jagar, säger Niklas Bille.

Efterbehandling var också av intresse och även inkjet – specifikt Canons arkmatade B2-press (50/70-format) som tillverkaren har aviserat ska bli tillgänglig i Europa hösten 2025.

– Den såg väldigt imponerande ut när jag såg den igår på en visning. Ett spännande alternativ till HP Indigo eller andra inkjetlösningar. Så det är högt och lågt.

Han säger att de sedan ett par veckor tillbaka arbetat hårt i ledningen för Billes för att dra upp nya planer och nya målsättningar som ska bli klara innan sommarsemestern.

– Vi håller just nu på att ta ett omtag och lägga nya treårsstrategier för hela företaget. Det inkluderar givetvis allt från IT-utveckling till att utveckling av produktion och så vidare.

Billes har brutet räkenskapsår och senaste bokslutet stängde sista augusti 2023. Omsättningen landade på 242,8 (230,3) miljoner kronor för koncernen. Kostnadsbesparingar under året gjorde att rörelseresultatet skrevs till 7,3 (8,7) miljoner kronor.

Vad tror du om innevarande år?

– Skapligt. Vi har nu stängt nio månader och vi ligger rätt bra till – men inte så bra som vi vill. Vi vill jobba för att få upp marginalen några procent till på Billes och det hoppas vi att vi ska lyckas med de kommande åren.

IMG 1005 1800
IT Grafiskas Håkan Thorman, Torgny Johansson, Peter Karlsson och Claes Lagergren.

Torgny Johansson på IT-Grafiska i Göteborg, som Branschkoll träffade på i Manroland:s monter, berättar att de är fyra stycken från tryckeriet som åkt ner för att ha det lite trevligt och för att se vad som händer i branschen.

Är det något speciellt som är intressant?

– Vi tittar givetvis på inkjet, vad som kommer och hur det ser ut i framtiden, säger han och tillägger att det finns mycket annat också att se på.

Vad tycker du då om det du ser på mässan?

– Det är väldigt positivt. Och sedan kan man inte undgå att dras med – här andas tryckeri positivt. Alltså det är inte bara ner och ner utan här kommer det positiva fram. Så det är roligt.

IT-Grafiska trycker i 70/100-formatet och även digitalt. På tryckeriet finns även en storformatsavdelning.

– Vi ser att det finns en marknad för oss fortfarande. Det gäller liksom bara att bli bättre på det och se till att få ut fler produkter på kortare tid.

Vilka är era största kunder?

– Vår största kund är Ica centralt. Det är väl vår viktigaste kund. Men vi har många andra, Volvo Kopparberg och så vidare.

Företaget hade en omsättning på cirka 32 miljoner kronor i 2022 års bokslut. Nästa årsredovisning är snart klar. Torgny Johansson säger ”att det var väl inte helt lysande” på frågan hur det gått.

– Man brottas hela tiden med att hålla en bra marginal och det har varit det svåra nu den sista tiden att hålla uppe marginalen. Man har haft kostnadsökningar på allt från el till hyror, papper, substrat och allt. Men att själv höja priser i den takten som man blir pålagd blir svårt. På sikt kommer vi upp i rätt nivå igen. Men det tar tid, säger Torgny Johansson.

Annons

NWG delar ut 3.50 kronor och väljer in två ny styrelsemedlemmar

Ämnen i artikeln: New Wave Group

Vid New Wave Group AB:s årsstämma den 16 maj 2024 togs bland annat följande beslut:

  • Utdelning: Det beslutades att utdela 3,50 kr per aktie, fördelat på två tillfällen: den 20 maj 2024 och den 2 december 2024, med 1,75 kr per aktie vid varje tillfälle.

Styrelse och ledning:

  • Följande personer omvaldes till styrelseledamöter: Kinna Bellander, Isabella Jansson, Torsten Jansson, Ralph Mühlrad, Olof Persson och M. Johan Widerberg.
  • Susanne Given och Kristina Johansson valdes in som nya styrelseledamöter.
  • Olof Persson omvaldes som styrelseordförande.
  • Deloitte AB valdes som revisor.

Läs hela sammanfattningen här.

Ämnen i artikeln: New Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Master Design landar avtal med Unionen

Ämnen i artikeln: Master Design

Master Design har vunnit en upphandling till fackförbundet Unionen och är därmed deras nya leverantöreav produktmedia.

Upphandlingen omfattar profilprodukter, gåvor och giveaways, och syftar till att stärka Unionens varumärke och synliggöra organisationen bland anställda, medlemmar och potentiella medlemmar.

– Vi är glada och stolta över att ha vunnit Unionens förtroende. Unionen är en viktig organisation med
ett starkt varumärke, och vi ser fram emot att samarbeta för att ta fram produktmedia
som är kreativt, attraktivt och hållbart, säger Roger Lobergh, vd på Master Design, i ett pressmeddelande.

Johan Blomström, chef Inhousebyrån på Unionen, säger:
– Vi valde Master Design på grund av deras kreativa förmåga, kompetens, breda sortiment av produkter, deras fokus på hållbarhet och socialt ansvar samt deras goda referenser. Vi är övertygade om att de kommer att vara en värdefull partner i framtiden.”

Unionen är Sveriges största fackförbund för privatanställda tjänstemän med över 700.000 medlemmar.

Ämnen i artikeln: Master Design
redaktionen@branschkoll.se
Annons

HP och Google i samarbete kring ny videochatt

starline 1800

Google har de senaste åren utvecklat en ny viedochatt vid namn Starline, nu inleder man ett samarbete med HP för att ta produkten ut ur labbet och kommersialisera den.

Starline som den nya mjukvaran heter beskrivs som ”ett magiskt fönster” och använder avancerad AI, 3D-bildteknik och andra teknologier för att skapa en mer autentisk och närvarande kommunikationsupplevelse. Användare kan prata, gestikulera och upprätthålla ögonkontakt precis som i verkliga möten.

Ska integreras med Google Meet och Zoom

Efter omfattande tester hos Google och med affärspartner, påstår de att möten med Starline ger en starkare känsla av närvaro jämfört med traditionella videokonferenser, vilket leder till förbättrad uppmärksamhet och minnesåterkallning. Projektet, som nu ska kommersialiseras i samarbete med HP under 2025, integreras med befintliga videokonferenstjänster som Google Meet och Zoom, enligt ett nyhetsinlägg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

TEKO-företag kan anställa med kraftig rabatt

TEKO har tillsammans med fackförbunden Unionen och IF Metall träffat nya kollektivavtal om etableringsjobb för långtidsarbetslösa och nyanlända.

Syftet är att dessa grupper ska ges bättre möjligheter att komma in på arbetsmarknaden, därför betalar staten en stor del av lönekostnaden, mer om det kan du läsa här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Säkerhet i fokus när Craft lanserar kollektion för Vätternrundan

craft vattern
Ämnen i artikeln: Craft

Craft forsätter lansera kollektioner till kända svenska folktävlingar, senaste kollektionen till Vätternrundan har fokuserat på att göra cyklisterna mer synliga.

– Säkerhet står helt klart i centrum för årets kollektion. Vi fortsätter med den framgångsrika mönsterbilden i form av Vätterns böljande vågor men adderar en mer högljudd palett där fluorescerande färger med hög synbarhet kontrasterar mot en svart och vit bas. Cykeltröjan har dessutom en reflekterande yta på ryggens nederdel som avsevärt förhöjer synbarheten, säger Daniel Ekelund, designer på Craft.

– Redan vid skissbordet hade vi en tydlig vision om att tillsammans skapa en kollektion som vågar ta plats och som syns på långt håll, oavsett om du cyklar på landsvägen eller grusvägen, i dagsljus eller i mörker. Denna vision har varit en ledstjärna genom hela designprocessen, säger Andreas Andersson.

Kollektionen för Vätternrundan 2024 innefattar bland annat cykeltröja, cykelbyxor, strumpor, armvärmare och keps. Plaggen kan köpas på vatternrundan.se, craftsportswear.com och stadium.se.

Ämnen i artikeln: Craft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri med nisch i byggindustrin går i konkurs

H A

Vd:n: ”Fokus nu är att hitta ägare som vill komma in med anbud på verksamheten för att driva den vidare.”

Screen- och digitaltryckeriet Hjalmar E i Skellefteå har hamnat på obestånd. En konkursansökan lämnades in till Skellefteå tingsrätt 13 maj. Företaget producerar butikskampanjer, storformat, produktmärkning åt industrin och laminerade planglas som kan fås med eller utan tryck.

Andreas Strömgren, vd för tryckeriet, säger till Branschkoll att det är bristen på kunder i byggindustrin som framför allt gjort att man hamnat på obestånd.

– Vi tappar pengar. Vi har stora investeringar bakom oss som kostar pengar och när volymerna och intäkterna faller så blir det för lite pengar över i slutändan för att kunna driva företaget vidare, säger han.

– Byggindustrin med de höga räntelägen som varit har ju brist på uppdrag helt enkelt, och våra glas är exklusiva och kostsamma och oftast i omfattningen av en mindre del i ett större byggprojekt. De här byggprojekten har då senarelagts eller man har valt billigare allternativ, eller helt enkelt uteblivit. Så glassidan har ju haft en väldigt låg försäljning under de här åren.

Hoppas verksamheten drivs vidare

Hjalmar E sysselsätter utöver ägarna tio anställda och omsatte drygt 16 miljoner kronor i 2022 års bokslut.

Annons

Vad är planen framåt?

– Fokus nu är att hitta ägare som vill komma in med anbud på verksamheten för att driva den vidare. Och vi får väl se vad resultatet blir av den här processen som konkursförvaltaren driver. Det är för tidigt att svara på, säger han och tillägger att intressenter av verksamheten är välkomna att höra av sig.

Finns stora mervärden

Andreas Strömgren poängterar att glas bara är ett produktområde – tryckeriet gör så mycket mer. I grund och botten är de ett tryckeri med screen- och tampotryck, men de senaste 15 åren har de utvecklat en fullt modern digitaltrycksavdelning.

– Det finns stora typer av mervärden i den här typen av verksamhet där man har allting och inte behöver övertala kunder vart de ska gå för och välja, utan kunder kan själv välja vilken kvalitet, volym och antal kulörer som ska tryckas. Då kan vi föreslå ett väldigt bra alternativ.

Nisch minskat successivt

Andreas Strömgren tror att företagets nischade satsning på senare år – laminerat dekorglas med integrerat tryck för offentliga miljöer, kontorsmiljöer och till fotokonst och konstnärer – ändå har framtiden för sig.

– Det har successivt blivit en mindre del. Det är väldigt tråkigt för det är ett så fantastiskt media att jobba med. Man kan skapa energifyllda och fantastiska konstverk när du jobbar med färg som du trycker på glas. Det är inte bara för inomhus utan också utomhusapplikationer. Jag tror på sikt att det är något som blir än större, men det har varit svårt att få försäljning på det helt enkelt, säger Andreas Strömgren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Digital kit-tjänst effektiviserar för kunderna

digital leveranstjanst 1800

Smartkit ska ge kunden kontroll över beställningen av material.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arctic Paper är igång med ny panna – sänker miljöpåverkan och ger stabilare energikostnader

Adven Munkedal Kent Blom Henrik Johansson Casimiro 1800

Arctic Paper Munkedal har investerat i en ny bränslepanna som drivs med återvunna material och gjort bruket till vad man säger är en av ”världens mest miljövänliga pappersproducenter”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Höjer priset på kraftliner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska företag gör för lite för hållbarheten

halllbarhet

I en nyligen genomförd undersökning anser endast 30 procent av svenskarna att företagen tar ett tillräckligt stort ansvar för den hållbara utvecklingen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons