Snabba möten på Drupa

Drupa_tryckerier_800

Svenska tryckerier besökte mässan och höll utkik efter nyheter. Branschkoll tog pulsen på några av dem i mässgångarna.

IMG 0634 1800
Ljungbergs Tryckeri spanade efter nyheter på Drupa-mässan. Från vänster: Bengt Ljungberg, Mikael Strand, Thomas Strand och Sofia Ljungberg Igbe.

Sofia Ljungberg Igbe, vd på Ljungbergs tryckeri:

– Vi är här för att titta på olika delar av vår verksamhet där vi förhoppningsvis kan expandera. Kanske titta på nya maskiner. Storformatssidan är alltid rolig. Vi har mycket efterbearbetning och bokbinderiet behöver till viss del uppgraderas, säger hon och nämner ord som robotisering, automatisering.

– Sedan har vi en del linjer som har några år på nacken som behöver uppgraderas.

Hon poängterar att det var åtta år sedan mässan hölls sist. Det gör att man längtar efter att träffas igen:

– Jag tror att det gör att alla är taggade på att komma hit och uppleva fysiska träffar, titta på maskiner och skapa kontakter igen.

Och senaste förvärvet av tryckeriet i Falkenberg. Är det även nya maskiner som ska in där?

– I alla fall uppgraderingar. Vi ska titta på framtiden. Vi vill ju gärna utveckla och satsa på Falkenberg. Storformat framför allt – allt från printrar till skärbord och programvaror.

IMG 0864 1800
Magnus Bäckström på Kafab Förpackning la bland annat sitt mässfokus på att hitta ergonomiska lösningar till efterbearbetning.

Vd:n Magnus Bäckström och hans gäng på Kafab Förpackning var på plats för att se nyheter på Drupa. Framför allt var uppgiften att titta närmare på ergonomiska hjälpmedel i postpress.

– Vi håller på med förpackningar och först och främst vill vi se vad det finns för ergonomiska hjälpmedel i efterbearbetningen.

– Processen är vad den är och kan man underlätta det på något sätt så är det här ett bra forum att hitta saker.

– Ska du vara med måste du hänga med och investera i det senaste i maskiner och så.

Kafab arbetar med förpackningslösningar i solidkartong och har produktion i Sverige (Simlångsdalen i Halmstad kommun) och Danmark. Främst finns företagets kunder i branscher som industri, läkemedel och kosmetik, enligt Bäckström:

2022 var ett bra bokslutsår för Kafab. Omsättningen ökade med 27,6 procent till 97,5 (76,4) miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 9,4 miljoner kronor.

Magnus Bäckström säger att företaget i dag har 25 anställda och omsätter 85 miljoner kronor.

Hur gick 2023 för er?

– Det var väl ett tråkigt år så sätt efter rekylen 2022 som var väldigt positivt. Men helt okej.

Niklas Bille 1800
Niklas Bille, vd på Billes Tryckeri i Mölndal, Göteborg.

Niklas Bille, vd, tillsammans med kollegor på Mölndalsföretaget Billes Tryckeri, utnyttjade tiden till fullo för att titta runt i montrarna på mässan. Branschkoll fick en pratstund med Niklas i Jing Weis monter där Karl Rise hos återförsäljaren Primotek presenterade ett av de kinesiska skärborden. Niklas Bille skulle sedan vidare för att titta på flatbäddsskrivare och rulle-till-rulle-printrar.

Annons

– VI behöver mer kapacitet. Våra maskiner är rätt gamla nu tycker vi på rulle till rulle och planoprintning delvis. Den gamla Durst:en vi har nu börjar närma sig tio år, och går väldigt långsamt jämfört med dagens maskiner. Så det är kapacitet, produktivitet och kvalitet vi jagar, säger Niklas Bille.

Efterbehandling var också av intresse och även inkjet – specifikt Canons arkmatade B2-press (50/70-format) som tillverkaren har aviserat ska bli tillgänglig i Europa hösten 2025.

– Den såg väldigt imponerande ut när jag såg den igår på en visning. Ett spännande alternativ till HP Indigo eller andra inkjetlösningar. Så det är högt och lågt.

Han säger att de sedan ett par veckor tillbaka arbetat hårt i ledningen för Billes för att dra upp nya planer och nya målsättningar som ska bli klara innan sommarsemestern.

– Vi håller just nu på att ta ett omtag och lägga nya treårsstrategier för hela företaget. Det inkluderar givetvis allt från IT-utveckling till att utveckling av produktion och så vidare.

Billes har brutet räkenskapsår och senaste bokslutet stängde sista augusti 2023. Omsättningen landade på 242,8 (230,3) miljoner kronor för koncernen. Kostnadsbesparingar under året gjorde att rörelseresultatet skrevs till 7,3 (8,7) miljoner kronor.

Vad tror du om innevarande år?

– Skapligt. Vi har nu stängt nio månader och vi ligger rätt bra till – men inte så bra som vi vill. Vi vill jobba för att få upp marginalen några procent till på Billes och det hoppas vi att vi ska lyckas med de kommande åren.

IMG 1005 1800
IT Grafiskas Håkan Thorman, Torgny Johansson, Peter Karlsson och Claes Lagergren.

Torgny Johansson på IT-Grafiska i Göteborg, som Branschkoll träffade på i Manroland:s monter, berättar att de är fyra stycken från tryckeriet som åkt ner för att ha det lite trevligt och för att se vad som händer i branschen.

Är det något speciellt som är intressant?

– Vi tittar givetvis på inkjet, vad som kommer och hur det ser ut i framtiden, säger han och tillägger att det finns mycket annat också att se på.

Vad tycker du då om det du ser på mässan?

– Det är väldigt positivt. Och sedan kan man inte undgå att dras med – här andas tryckeri positivt. Alltså det är inte bara ner och ner utan här kommer det positiva fram. Så det är roligt.

IT-Grafiska trycker i 70/100-formatet och även digitalt. På tryckeriet finns även en storformatsavdelning.

– Vi ser att det finns en marknad för oss fortfarande. Det gäller liksom bara att bli bättre på det och se till att få ut fler produkter på kortare tid.

Vilka är era största kunder?

– Vår största kund är Ica centralt. Det är väl vår viktigaste kund. Men vi har många andra, Volvo Kopparberg och så vidare.

Företaget hade en omsättning på cirka 32 miljoner kronor i 2022 års bokslut. Nästa årsredovisning är snart klar. Torgny Johansson säger ”att det var väl inte helt lysande” på frågan hur det gått.

– Man brottas hela tiden med att hålla en bra marginal och det har varit det svåra nu den sista tiden att hålla uppe marginalen. Man har haft kostnadsökningar på allt från el till hyror, papper, substrat och allt. Men att själv höja priser i den takten som man blir pålagd blir svårt. På sikt kommer vi upp i rätt nivå igen. Men det tar tid, säger Torgny Johansson.

Annons

Så gick försäljningen för Heidelberg Sverige

DSC 2420 heidelberg gafs 1800
Ämnen i artikeln: Heidelberg

Lars Lindberg på Heidelberg Sverige kommenterar bokslutet som stängde i mars och vilka maskininstallationer som gjorts. Framåt ser han en ljusning för offset på civilsidan och en investeringsvilja i pågående kundprojekt på förpackningssidan.

Ämnen i artikeln: Heidelberg
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya innovatörer i den grafiska branschen som du kanske inte känner till

Inkish API

Morten Reitoft på Inkish diskuterar ny teknik i den grafiska branschen. Och hans gissning är att det inom kort kommer att ske stora förändringar som du nu måste skaffa dig kunskap om. Och Drupa är ett bra tillfälle för att ta tag i detta.

morten
Morten Reitoft driver Inkish.tv som följer alla de nya aktörerna i den grafiska branschen.

Fram tills nu har de flesta av oss sett företag som HP, Landa, Highcon, Scodix, Kornit och fler andra som de mest intressanta innovatörerna i vår bransch. Jag behöver inte berätta vad de gör och vad de erbjuder på marknaden, men utan att förminska vad de gör och hur de kommer att påverka framtiden, finns det nya företag som du aldrig har hört talas om – eller åtminstone inte vet så mycket om.

Missa inte att träffa de nya innovatörerna

Vi har i årtionden sett en enorm teknologisk utveckling med snabbare, mer automatiserade maskiner och teknik som fokuserat på ökad produktivitet. Men den nya hemliga ingrediensen är sammankoppling – och företag som Atomyx, Gelato, CoCoCo, CloudPrinter och fler andra är företag som i framtiden kommer att förändra vår bransch mer än du ens kan föreställa dig.

LÄS OCKSÅ: Effektivare inköp, arbetsflöde och logistik med nya Gelato Connect

LÄS OCKSÅ: Ny plattform för att automatisera print – ”Allt måste kopplas ihop”

De är alla molnbaserade och levererar mjukvara som kopplar ihop saker och ting. Kanske är deras affärsmodeller inte smarta, deras marknadsföringsargument fåniga, eller det värde de tillför dig just nu inte särskilt intressant – men de gör något essentiellt för framtiden.

De tre bokstäverna bakom revolutionen är API, eller Application Programming Interface. API:er gör det möjligt för mjukvaror att kopplas samman och använda tjänster som erbjuds av andra applikationer. API:er tillåter utvecklare att integrera molnbaserade lösningar och eliminerar behovet av datorintensiva processer lokalt på ditt företag. Du använder troligen redan molnbaserade lösningar och API:er idag – och kanske vet du inte ens om det.

Låt oss prata teknologi en stund

Idag utvecklas mjukvara i molnet, vilket ger användarna många möjligheter. Datorerna i molnet har oändlig kraft, lagring och bandbredd. En sak är tillgänglighet, men det riktigt intressanta är skalbarhet. Med molnbaserade applikationer kan mjukvaran själv tilldela de resurser som behövs vid varje given tidpunkt, vilket frigör dina investeringar i hårdvara och mjukvara – och du kommer alltid ha de senaste, nyaste och mest effektiva datorerna till hands.

Många av oss upplever redan detta med våra molnlagringslösningar, som bara blir större och större till nästan samma pris. Lagring är idag så billigt att Dropbox till exempel erbjuder företagslösningar med oändlig lagring till ett fast pris.

Idag ser vi lösningar som växer med dina behov. Impostrip och Ultimate Bindery från Ultimate Tech i Kanada är bara två exempel. Så föreställ dig att du har oändlig datorkraft och molnbaserade applikationer – den saknade länken är att koppla ihop allt.

Standardgränssnitt till programvaror

Att koppla ihop appar, oavsett om de är lokala eller i molnet, har alltid krävt teknisk kompetens – och jag säger inte att du inte kommer behöva detta i framtiden. Men företag som CoCoCo och Atomyx bygger standardgränssnitt till de mest använda tjänsterna som möjliggör utbyte av information.

Ditt MIS-system kan kommunicera med din 365-lösning, som pratar med ditt CRM-system, som pratar med ditt HR-system, som pratar med… jag tror att du förstår poängen!?

Annons

API:er möjliggör detta, och det kommer att ge dig oändliga möjligheter. Om du tycker att ovanstående är tråkigt, så är det bara en tidsfråga innan du kan börja distribuera CPU-belastning, minne, lagring, etc., till dina datorer oavsett var de är fysiskt placerade och erbjuda tjänster till dina kunder som möjliggör äkta omnikanalsupplevelser, med hjälp av AI, IoT och alla modeord som vi idag inte ens vet vad de riktigt betyder!

När illa skrivna pressmeddelanden diskuterar kraften i ovanstående mjukvaruapplikationer, är den stora frågan: vem kommer kunna leverera en tjänst som verkligen kan integreras och vara en viktig aktör i framtiden?

När du ser namnen på de ovan nämnda företagen, kanske du tänker – ja, jag behöver inte detta. Eller du kanske tror att några av de etablerade företagen kommer att erbjuda liknande lösningar – och ja, några av de ”äldre” företagen har sina ögon riktade mot en API-baserad framtid. Självklart tittar företag som Enfocus, ESKO, Ultimate Tech, etc. på dessa teknologier – och många använder dem redan. Men jag tror att de sanna disruptörerna i framtiden KAN vara ett av de ovan nämnda företagen.

När de når en viss storlek kan företag som HP förvärva dem, eller till och med ett företag som Koenig & Bauer. På drupa 2024 kommer Koenig & Bauer att visa dig otrolig teknik, och att lyssna på Sandra Wagner från Koenig & Bauer, det över 200 år gamla företaget är på väg att bli en mjukvaruleverantör som kan bli en av de väsentliga aktörerna i framtiden!

Vänta inte

För att utnyttja och förstå konsekvenserna av dessa företag, affärsmöjligheterna och potentialen, måste du ha anställda som förstår detta. De bör ta kontakt med dessa och många fler så att ditt företag kan vara redo när sättet att jobba på får sitt genombrott. Det KAN hända inom kort, kanske nästa år, två år eller om tio år – men inom kort är nog inte en dålig gissning.

Denna krönika är skriven av Morten B. Reitoft och publicerades först på Inkish.news.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon ska leda företagsgruppens tillväxtresa

Katrin

Lämnar färghandelskedja och tar vd-stolen i företagsgrupp som säljer print- och it-lösningar via 18 kontor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De delar på tryckavtal till två regioner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor tryckerikonkurs – Ålgård Offset tar över

HO HA
Ämnen i artikeln: Ålgård OffsetPrintagon

En mångfacetterad verksamhet som 2022 omsatte 41 miljoner kronor.

Ämnen i artikeln: Ålgård OffsetPrintagon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PWA anordnar 4-manna-scramble

pwa golf
Ämnen i artikeln: Nordic Profile FairPWA

Ja, du som golfar vet vad det handlar om, en lagtävling i golf, anordnad av PWA på Sand Golf Club den 13 augusti, dagen innan profil-mässan i augusti.

Vi bjuder in till PWA Open before fair, vi kommer att spela 18 starter à 4 personer/boll i en så kallad 4-manna-scramble på Sand Golf Club, en av Nordens mest erkända golfbanor i Tornaryd i Bankeryd utanför Jönköping, skriver PWA i ett nyhetsbrev.

Programet för tävlingen ser ut som följande:

  • Lunch vid ankomst kl 11.30
  • Tävlingsservice
  • Greenfee 18 hål med löpande start på två-teestart från kl 12.30
  • Bollpyramider på rangen
  • Fri hyrvagn för alla deltagare
  • 20 % på alla golfbilar
  • Aktiviteter på banan, t.ex. längsta drive och närmast hål
  • Resultatservice 
  • Omklädningsrum med tillgång till relax och bastu

Sedan blir det prisutdelning under branschfesten på Twin City den 14 augusti.

Läs mer om eventet och anmäl dig här.

Ämnen i artikeln: Nordic Profile FairPWA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidaj anordnar merch-tävling för UF-företag

tidaj uf
Ämnen i artikeln: Tidaj

Profilåterförsäljaren Tidaj i Malmö anordnar just nu en tävling där man erbjuder merch till UF-företaget med bäst pitch.

Merch värt 10.000 kronor står på spel till det UF-företag som kommer med den bästa pitchen. På sin webbplats uppmanar Tidaj UF-företag att skicka in en video och berätta om företaget och varför man behöver merch.

De med bäst pitch kan vinna:

  • T-shirts / pikéer till hela teamet.
  • Hoodies / sweatshirts till hela teamet.
  • Kepsar till hela teamet (och några till era vänner).
  • Logoband att dela ut på mässan.
  • … eller annat som får företaget att synas.

Tävlingen pågår fram till 1 juni.

Ämnen i artikeln: Tidaj
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fristads ska dubbla omsättningen och halvera klimatavtycket

Fristads green calc
Ämnen i artikeln: Fristads

Nästa år firar Fristads 100 år, den ekvationen går ihop, men går ekvationen bakom målsättningen att halvera klimatavtrycket och dubbla omsättningen ihop?

TEKO har genomfört en lång intervju med Fristads vd sedan augusti förra året, Petra Öberg Gustafsson, som säger att:

– Min uppgift är att få Fristads att växa vidare. Den nuvarande omsättningen på närmare 2 miljarder ska fördubblas till 2030. Vårt miljöavtryck måste halveras under samma tidsperiod, betonar Petra Öberg Gustafsson.

Vidare säger hon att en viktig pusselbit i den resan är Fristads egenutvecklade miljövarudeklaration EPD (Environmental Product Declaration). Och det är såklart kanon att veta vad kläderna genererar för utsläpp, men man måste ju också stävja dem på något sätt.

Kanske är det där deras returtjänst kommer in i bilden, där kunderna kan lämna in plagg och få dem lagade och tvättade istället för att köpa nya, då minskar miljöpåverkan, men hur mycket hjälper det omsättningen? Och om det kostar lika mycket att laga som att köpa nytt, vad väljer kunden då?

LÄS OCKSÅ: Fristads utvecklar modell för återvinning av arbetskläder

De plagg som inte kan räddas förvandlas till andra produkter, stoppning i möbler, isoleringsmaterial med mera.

Fortsätter bredda med fler produkter

petra oberg gustafsson
Peta Öberg Gustafsson vd på Fristads.

Kanske finns svaret i det allt bredare produktsortiment Fristads har. Även om den stora majoriteten av försäljningen är arbetskläder så har man de senaste året breddat med fritidskläder, så kallat ”outdoor”-sortiment. Det sägs stå för en ”blygsam” del av omsättningen men ändock med potential.

Annons

– Efterfrågan ökar undan för undan. Potentialen är stor, menar Petra Öberg Gustafsson.

Fristads har också utvecklat sin egen kalkylator, ”Green Calculator”, där kunden själv kan se vilken miljöpåverkan produkten i fråga har och därmed göra informerade val.

Och slutligen har man tagit fram sin nya kollektion med miljövänliga plagg utvecklade för den europeiska marknaden.

LÄS OCKSÅ: Fristads lanserar workwear-kollektion för Europa –billig och miljövänlig

Det råder inget tvivel om att Fristads gör och kommunicerar en hel del ”gröna åtgärder”, det ska de ha repsekt för. Men det ändrar inte det faktum att de är ännu ett företag i mängden som tänker att de ska omsätta/producera/sälja dubbelt så mycket som nu och ändå lyckas minska (rent av halvera) sitt klimatavtryck. Vi följer den ansatsasen och matematiska gåtan med spänning.

Fristads ägs sedan 2021 av Hultafors Group (Investment AB Latour). Boalget har 610 anställda, 200 av de jobbar på huvudkontoret i Borås. Bolaget har egen produktion i Ukraina samt import från Asien. I Borås finns ett helautomatiserad lager på 18.000 kvadratmeter, där sköts även funktionerna inköp, produktutveckling, marknad och IT.

Ämnen i artikeln: Fristads
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska knoppa av och sälja sin profildel

business x

Ett företag vill sälja sin lönsamma profilverksamhet.

Ett ej namngivet IT-företag vill nu sälja profildelen av sin verksamhet för att fokusera fullt ut på sin kärnverksamhet. Profildelen sägs omsätta 2,3 miljoner kronor med ett resultat på 1 miljon kronor vilket ger en väldigt god marginal.

Ett särskilt tillfälle erbjuds för en entreprenör eller befintligt företag att förvärva ett lönsamt affärsben inom profil-, tryck- och arbetskläder. Grundat för 10 år sedan som en del av ett IT-företag, har denna verksamhetsgren visat sig vara framgångsrik men utanför företagets kärnfokus, skriver man i företagsannonsen.

”Stort kundregister”

Vidare beskrivs följande så kallade fördelar i annonsen för att fånga intresse hos potentiella köpare.

  • Autonomi: Även om detta affärsben är en del av ett större IT-företag, opererar det självständigt med egna leverantörsavtal.
  • Kundbas: Stort befintligt kundregister med betydande möjligheter för vidare utveckling och bearbetning.
  • Framtida stöd: Möjlighet till fortsatta leads från säljande företag, vilket kan stärka den fortsatta tillväxten.
  • Potential: Stor potential för expansion genom mer proaktiv marknadsföring och försäljning, något som inte varit i fokus på grund av ägarnas koncentration på IT lösningar.

Du hittar annonsen i sin helhet här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Jobman Texet får ny vd

JOBMAN texet vd

Jobman Texet som är det nya namnet på Jobman Workwear efter fusionen med Texet har anställt en ny vd vid namn Andreas Malmström för att leda omställningen.

Andreas Malmström har redan hunnit jobba en månad på Jobman Texet sida vid sida med den avgående vd:n Joakim Rothschild, som haft rollen i sju år. Och nu från med maj tar Andreas officiellt över.

Kommer senast från Alligo

Andreas Malmström beskrivs ha en bred erfarenhet inom ledarskap, försäljning och affärsutveckling, med nästan två decennier inom järn- och bygghandelsbranschen. Och hans erfarnhet av förändringsledning och företagssammanslagningar ses som extra viktig i Jobman Texets stundande omstrukturering.

Senast kommer Malmström från Alligo som försäljningschef för Sverige och dessförinnan andra roller i koncernen. Han har även jobbat på Würth i flera år.

Jobman Texet har nyligen flyttat till Enköping

Med bolagets nyligen genomförda sammanslagning, flytt till nytt kontor och det toppmoderna, automatiserade lagret i Enköping, markeras en ny era för Jobman Texet AB, skriver man i ett pressmeddelande.

– Visionen framåt är att stärka vår position på marknaden och ta nya marknadsandelar genom att skapa synergier mellan våra varumärken som genererar värde för våra kunder, säger Andreas Malmström, nytillträdd vd för Jobman Texet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons