Snabba möten på Drupa

Drupa_tryckerier_800

Svenska tryckerier besökte mässan och höll utkik efter nyheter. Branschkoll tog pulsen på några av dem i mässgångarna.

IMG 0634 1800
Ljungbergs Tryckeri spanade efter nyheter på Drupa-mässan. Från vänster: Bengt Ljungberg, Mikael Strand, Thomas Strand och Sofia Ljungberg Igbe.

Sofia Ljungberg Igbe, vd på Ljungbergs tryckeri:

– Vi är här för att titta på olika delar av vår verksamhet där vi förhoppningsvis kan expandera. Kanske titta på nya maskiner. Storformatssidan är alltid rolig. Vi har mycket efterbearbetning och bokbinderiet behöver till viss del uppgraderas, säger hon och nämner ord som robotisering, automatisering.

– Sedan har vi en del linjer som har några år på nacken som behöver uppgraderas.

Hon poängterar att det var åtta år sedan mässan hölls sist. Det gör att man längtar efter att träffas igen:

– Jag tror att det gör att alla är taggade på att komma hit och uppleva fysiska träffar, titta på maskiner och skapa kontakter igen.

Och senaste förvärvet av tryckeriet i Falkenberg. Är det även nya maskiner som ska in där?

– I alla fall uppgraderingar. Vi ska titta på framtiden. Vi vill ju gärna utveckla och satsa på Falkenberg. Storformat framför allt – allt från printrar till skärbord och programvaror.

IMG 0864 1800
Magnus Bäckström på Kafab Förpackning la bland annat sitt mässfokus på att hitta ergonomiska lösningar till efterbearbetning.

Vd:n Magnus Bäckström och hans gäng på Kafab Förpackning var på plats för att se nyheter på Drupa. Framför allt var uppgiften att titta närmare på ergonomiska hjälpmedel i postpress.

– Vi håller på med förpackningar och först och främst vill vi se vad det finns för ergonomiska hjälpmedel i efterbearbetningen.

– Processen är vad den är och kan man underlätta det på något sätt så är det här ett bra forum att hitta saker.

– Ska du vara med måste du hänga med och investera i det senaste i maskiner och så.

Kafab arbetar med förpackningslösningar i solidkartong och har produktion i Sverige (Simlångsdalen i Halmstad kommun) och Danmark. Främst finns företagets kunder i branscher som industri, läkemedel och kosmetik, enligt Bäckström:

2022 var ett bra bokslutsår för Kafab. Omsättningen ökade med 27,6 procent till 97,5 (76,4) miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 9,4 miljoner kronor.

Magnus Bäckström säger att företaget i dag har 25 anställda och omsätter 85 miljoner kronor.

Hur gick 2023 för er?

– Det var väl ett tråkigt år så sätt efter rekylen 2022 som var väldigt positivt. Men helt okej.

Niklas Bille 1800
Niklas Bille, vd på Billes Tryckeri i Mölndal, Göteborg.

Niklas Bille, vd, tillsammans med kollegor på Mölndalsföretaget Billes Tryckeri, utnyttjade tiden till fullo för att titta runt i montrarna på mässan. Branschkoll fick en pratstund med Niklas i Jing Weis monter där Karl Rise hos återförsäljaren Primotek presenterade ett av de kinesiska skärborden. Niklas Bille skulle sedan vidare för att titta på flatbäddsskrivare och rulle-till-rulle-printrar.

Annons

– VI behöver mer kapacitet. Våra maskiner är rätt gamla nu tycker vi på rulle till rulle och planoprintning delvis. Den gamla Durst:en vi har nu börjar närma sig tio år, och går väldigt långsamt jämfört med dagens maskiner. Så det är kapacitet, produktivitet och kvalitet vi jagar, säger Niklas Bille.

Efterbehandling var också av intresse och även inkjet – specifikt Canons arkmatade B2-press (50/70-format) som tillverkaren har aviserat ska bli tillgänglig i Europa hösten 2025.

– Den såg väldigt imponerande ut när jag såg den igår på en visning. Ett spännande alternativ till HP Indigo eller andra inkjetlösningar. Så det är högt och lågt.

Han säger att de sedan ett par veckor tillbaka arbetat hårt i ledningen för Billes för att dra upp nya planer och nya målsättningar som ska bli klara innan sommarsemestern.

– Vi håller just nu på att ta ett omtag och lägga nya treårsstrategier för hela företaget. Det inkluderar givetvis allt från IT-utveckling till att utveckling av produktion och så vidare.

Billes har brutet räkenskapsår och senaste bokslutet stängde sista augusti 2023. Omsättningen landade på 242,8 (230,3) miljoner kronor för koncernen. Kostnadsbesparingar under året gjorde att rörelseresultatet skrevs till 7,3 (8,7) miljoner kronor.

Vad tror du om innevarande år?

– Skapligt. Vi har nu stängt nio månader och vi ligger rätt bra till – men inte så bra som vi vill. Vi vill jobba för att få upp marginalen några procent till på Billes och det hoppas vi att vi ska lyckas med de kommande åren.

IMG 1005 1800
IT Grafiskas Håkan Thorman, Torgny Johansson, Peter Karlsson och Claes Lagergren.

Torgny Johansson på IT-Grafiska i Göteborg, som Branschkoll träffade på i Manroland:s monter, berättar att de är fyra stycken från tryckeriet som åkt ner för att ha det lite trevligt och för att se vad som händer i branschen.

Är det något speciellt som är intressant?

– Vi tittar givetvis på inkjet, vad som kommer och hur det ser ut i framtiden, säger han och tillägger att det finns mycket annat också att se på.

Vad tycker du då om det du ser på mässan?

– Det är väldigt positivt. Och sedan kan man inte undgå att dras med – här andas tryckeri positivt. Alltså det är inte bara ner och ner utan här kommer det positiva fram. Så det är roligt.

IT-Grafiska trycker i 70/100-formatet och även digitalt. På tryckeriet finns även en storformatsavdelning.

– Vi ser att det finns en marknad för oss fortfarande. Det gäller liksom bara att bli bättre på det och se till att få ut fler produkter på kortare tid.

Vilka är era största kunder?

– Vår största kund är Ica centralt. Det är väl vår viktigaste kund. Men vi har många andra, Volvo Kopparberg och så vidare.

Företaget hade en omsättning på cirka 32 miljoner kronor i 2022 års bokslut. Nästa årsredovisning är snart klar. Torgny Johansson säger ”att det var väl inte helt lysande” på frågan hur det gått.

– Man brottas hela tiden med att hålla en bra marginal och det har varit det svåra nu den sista tiden att hålla uppe marginalen. Man har haft kostnadsökningar på allt från el till hyror, papper, substrat och allt. Men att själv höja priser i den takten som man blir pålagd blir svårt. På sikt kommer vi upp i rätt nivå igen. Men det tar tid, säger Torgny Johansson.

Annons

Satsande profilföretag investerar i brodyrmaskin

Profilföretaget med bas i Kalmar breddade nyligen med nytt verksamhetsområde.

Nu investerar man i en brodyrmaskin.

Nyligen skrev vi om Kalmarföretaget Dibor som sysslar med profil, foliering och tryck och som nyss lanserat en webbshopp för stickers.

LÄS OCKSÅ: Tryckeri sjösätter e-handel för dedikerade och ”galna” stickerfans

Och nu presenterar samma bolag en till nyhet, en brodyrmaskin, inköpt från ACG Nyström.

– Med denna maskin är vi ett steg närmare vårt mål med Dibor AB att vara en ”one stop shop” för foliering och profilering, säger Dardan Drini, delägare på Dibor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Unitedprofile adderar två nya leverantörer – en ägs av H&M

cs press

Unitedprofile har välkomnat två nya leverantörer på sista tiden, varv en ingår i H&M Group.

Den första heter Creator Studio och är H&M Groups satsning på merch och on demand. Man erbjuder merch, sportkläder, egendesignade kläder med mera.

– Creator Studio erbjuder merch på dina villkor och har lång erfarenhet av e-handel. De erbjuder en modern klädkollektion för tryck under parollen ”With every blank garment comes a fresh canvas”.
Creator Studio, en del av H&M Group, ger dig fantastiska möjligheter med print-on-demand, screen-tryck och mycket mer, skriver Unitedprofile på Linkedin.

Nystartade Aodaci joinar nätverket

Den andra leverantören som hoppat ombord är portugisiska Aodaci som är grundat av en tidigare toppchef på Stricker och som vi skrivit om tidigare.

LÄS OCKSÅ: Toppchef på Stricker startar upp ny leverantör

Med Aodaci som partner öppnar vi dörren till en värld av kreativa produkter och hållbar innovation som kan göra intryck både på ert varumärke och för era kunder, skriver Unitedprofile.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges tvätteriförbund prisar workwear-aktör

beskow von post
Ämnen i artikeln: Beskow von PostWorkwear

Utjänta textilier får nytt liv.

Sveriges tvätteriförbund har delat ut sitt årliga hållbarhetspris till Susanne Beskow och Caroline von Post som genom sitt företag Beskow von Post upcyclar utjänta textilier för att få nytt liv.

Mer specifikt designar och utvecklar Beskow von Post nya arbetskläder genom att använda uttjänta textilier. Arbetskläderna som utvecklas används bland annat av Hr Björkmans Entrémattor. Man har också ett samarbete med Elis.

LÄS OCKSÅ: Nischaktör tar fram egna cirkulära arbetskläder

– Genom design och upcycling utvecklar Susanne Beskow och Caroline von Post den cirkulära affärsmodellen i vår bransch. Stora hållbarhetsvinster uppstår när återbrukade textilier ersätter jungfrulig råvara, säger Michael Sandin, ordförande för Sveriges Tvätteriförbund, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Beskow von PostWorkwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Karamello anställer ny säljare

thomas karamellop
Ämnen i artikeln: Karamello

Karamello har anställt Thomas Nielsen i rollen som utesäljare, där han kommer besöka hela Sverige. Nielsen har enligt uppgift jobbat i branschen sedan 2004, varav senaste åtta åren på TGH.

Ämnen i artikeln: Karamello
redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPM stänger flera pappersmaskiner i Tyskland

upm cut paper rolls ready 2

Både finpapper och tidningspapper påverkas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya kollektivavtal för UPM klara

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta tecknar banbrytande avtal med Gelato

drupa 2024 henrik and ha kan 0001
Ämnen i artikeln: Drupa 2024ExaktaGelato

Exakta som är en av Nordens största grafiska koncerner byter till mjukvaran Gelato Connect för inköp, arbetsflöde och hantering av frakter för hela sin grafiska produktion.

– Utan en ny mjukvara kan vi inte nå dit vi vill i vår effektivisering och vi kommer inte kunna nå våra lönsamhetsmål, säger Håkan Larsson som är koncernchef på Exakta till Branschkoll när vi träffas i Gelatos monter på Drupa.

Exakta är på plats med ett helt team och med hos Gelato är förutom Håkan Larsson också Jonas Persson som är ansvarig för e-handelskunder hos Exakta och Kristian Runström som jobbar med digital integration.

Kapacitetsutnyttjandet måste upp

Kapacitetsutnyttjandet i branschen måste närma sig de tal som finns i annan industri, där man ligger på minst över 80 procent, ibland 90 procent och i vissa fall långt över det. I grafisk industrin så pratar många om att hårdvaran som finns bara används runt 20 procent av dess potential. ”Uptime” kan vara så lågt som 60 procent för vissa maskiner och i vissa fall till och med lägre.

– Just nu vet vi inte hur långt vi kan komma, men nu är det ju faktiskt någon som jobbar med rätt målbild och det tycker jag har saknats tidigare, säger Håkan Larsson.

Grafisk industrin har i många delar gått mot e-handel, mikroordrar och personalisering och det är där Exakta och Gelato är idag. 

– Nu måste vi få in de traditionella jobben i samma system och tankesätt och det tror vi egentligen är mycket enklare än e-handelsjobben, säger Jonas Person som ansvarar för e-handelskunderna på Exakta.

Från många till ett system

Exakta och Gelatos samarbete inleddes för många år sedan som ett kund-leverantörs-förhållande som har växt med tiden och idag är Gelato en av Exaktas absolut största kunder.

– Skillnaden mellan att jobba med Gelato jämfört med andra kunder är att här handlar det inte om att lämna en offert och så kanske du får jobbet. Här är det ett partnerskap som man blir väldigt involverad i, vilket är både på gott och på ont att man känner varandra så väl, enligt Håkan.

Men det är också detta partnerskap som har fördjupats och har lett till att Exakta nu tidigt går in Gelato Connect och ska ha det som sitt enda arbetsflöde.

– Vi har använt Connect under lång tid men bara för Gelatoordrar. Och så har vi jobbat i andra system för våra andra e-handelskunder.

”Springer åttor runt de traditionella systemen”

Nu ska man ta detta vidare och inte bara köra e-handelsordrar, utan alla jobben som går genom Exakta, med Gelatos mjukvara. Det innebär att allt i Exaktas produktionsanläggning knyts samman, från inköp till workflow och logistik.

– Visionen för mig är att vi kan involvera hela den grafiska industrin så att vi kan automatisera våra orderflöden, vår prissättning, vår utskjutning och sedan koppla på frakt och inköp på det. Då får vi en helt automatiserad produktion, i alla fall mjukvarumässigt. 

Annons

– Det tempot som Gelato har, den kulturen som finns där, när det väl sätts fart så sätts det fart på riktigt. De springer åttor runt de traditionella systemen.

Många utmaningar på vägen

Frågan är om det är praktiskt möjligt att ha ett system för hela företagets produktion?

– Man kan inte säga att det inte är möjligt, för då ger vi ju upp. Jag tror absolut att det är möjligt även om det finns många hinder på vägen. Men det är ju också det som är spännande att vara med på den resan.

Som grafiskt företag går det att spara mängder med tid och mängder med fel som görs i den manuella processen som man idag har för sina traditionella jobb.

Jämfört med jobben som kommer från e-handeln, där allt är hundra procent automatiserat, så är det två väldigt olika processer. Och nu är målet att alla jobb ska hanteras på samma sätt.

– Det finns en tradition att ”det här har vi redan provat, det går inte att ändra på”. Det går det visst att göra, frågan är bara hur, och hur långt man kan nå, säger Håkan.

Exakta börjande med Gelato som den första e-handelskunden men idag har detta utvecklats till många fler. Bara senaste tiden har man adderat ett 50-tal nya kunder.

– Vi vet ju inte, idag är många av de här små, men vi hoppas att alla kan växa snabbt. Kanske kan de också ha samma kraftiga tillväxt som många andra.

Och om denna tillväxt kommer under den mest hektiska perioden för e-handeln, i november och december, så kan det bli en utmaning för Exakta.

Vill skapa ett virtuellt moln med maskinkapacitet

Här kommer man in på en annan idé som finns hos både Gelato och Exakta. Att skapa en möjlighet för ett system, en ”Load balancer”, med kapacitet som kan utnyttjas över företagsgränserna.

Om det finns ledig kapacitet hos Exakta i Malmö så ska någon annan på ett enkelt sätt kunna använda den istället. Då kommer hela branschens kapacitet att utnyttjas i högre grad och därmed kan man bli mer lönsam i stort.

– Vi kan ha virtuella nätverk där Exakta kan lasta upp ledig kapacitet när den finns, och hämta hem kapacitet när man behöver det. Ett virtuellt moln som fylls med maskinkapacitet där man till och med på sikt ska kunna välja i vilken maskin man vill skicka jobbet, säger Henrik Müller-Hansen, som är Gelatos vd och grundare.

– Om det finns ledig kapacitet hos ett företag ska ett annat företag, oavsett storlek, kunna använda den kapaciteten.

Ämnen i artikeln: Drupa 2024ExaktaGelato
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sandéns investerar i inkjet

Visutech DSandens 1800

Sandéns Security Printing fördjupar sitt samarbete med Visutech och investerar i nytt system med inkjethuvuden från Fujifilm.

Sandéns Security Printing meddelade sin senaste investering under Drupa-mässans första dag.

Det handlar om en inkjetlösning med ”print bars” – 42K Printbar från Fujifilm som integreras i befintlig hårdvara på plats i Sandéns produktion.

Läs också: Sandéns Security Printing köper en Fujifilm-press från Visutech

Med 42K Printbar från Fujifilm får Sandéns Security Printing möjlighet att ytterligare optimera flödet med hög uptime, hög kvalitet och en säker tillgång till service och reservdelar, skriver man i ett meddelande.

Systemet bygger på Samba inkjethuvuden som installeras och anpassas direkt i befintlig utrustning.

– Vi ser fram emot att implementera Printbars-system i vår produktion, och investeringen är oerhört viktig för att trygga fortsatt hög leveranssäkerhet till våra kunder, säger Martin Sandén, vd på Sandéns Security Printing.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Duplo köper schweizisk tillverkare

img 4527 0 1800
Ämnen i artikeln: Drupa 2024

Japanska Duplo förvärvar företaget efter lång tids partnerskap: ”en logisk och naturlig utveckling”.

Ämnen i artikeln: Drupa 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

HP samarbetar med Canva – siktar mot 25 miljoner tryck per år

IMG 0583 1800
Ämnen i artikeln: CanvaDrupa 2024HP

HP och designplattformen Canva ingår ett ”flerårigt” globalt partnerskap inom print.

Nyheten om det inledda samarbetet med Canva var ett av ämnena på HP:s presskonferens i samband med Drupa-mässan i Düsseldorf. Enligt HP ska de tillsammans med Canva leverera en tillgänglig, skalbar och ”hållbar utskriftsupplevelse” till en större kundbas över hela världen via lokala printleverantörer.

Canva siktar på att expandera sin trycktjänst till 150 länder under 2026, vilket man säger möjliggör kortare leveranstider och avsevärt minskat koldioxidavtryck med lokal produktion.

Annons

Ska uppdatera plattformen

Canva startade 2013 och lanseringen av Canva Print kom 2017. På designplattformen kan användare designa för digital och tryckt publicering. En stor del av det som skapas kan också tryckas – vilket är allt från visitkort, broschyrer, flygblad, klistermärken, marknadsföringsmaterial och även kläder. Planen är att gå över till en ny uppdaterad plattform med design-till-print-tjänster i det nya HP-samarbetet 2026.

canva print
En del av alla de produkter som kan designas och beställas som tryck via Canva.

185 miljoner användare

Under presskonferensen på Drupa framkom att Canva i dag har 185 miljoner användare i månaden. Onlineplattformen finns i över 150 länder. Bland annat använder 95 procent av Fortune 500-företagen Canva.

Mål att öka print

Haim Levit, general manager för HP industrial print, säger att av de drygt 5 miljarder designer som skapas årligen i Canva, så går 0,2 procent vidare till print. Målet i ett första läge för HP:s och Canvas nya partnerskap är att höja siffran till 0,5 procent. Det skulle med cirka 5 miljarder designer innebära 25 miljoner trycksaker.

För att producera tryckjobben ska HP använda sitt globala nätverk med printleverantörer, både inom affärsområdena HP industrial print och HP large format.

canva print 2
En del av alla de produkter som kan designas och beställas som tryck via Canva.
Ämnen i artikeln: CanvaDrupa 2024HP
redaktionen@branschkoll.se
Annons