Snabba möten på Drupa

Drupa_tryckerier_800

Svenska tryckerier besökte mässan och höll utkik efter nyheter. Branschkoll tog pulsen på några av dem i mässgångarna.

IMG 0634 1800
Ljungbergs Tryckeri spanade efter nyheter på Drupa-mässan. Från vänster: Bengt Ljungberg, Mikael Strand, Thomas Strand och Sofia Ljungberg Igbe.

Sofia Ljungberg Igbe, vd på Ljungbergs tryckeri:

– Vi är här för att titta på olika delar av vår verksamhet där vi förhoppningsvis kan expandera. Kanske titta på nya maskiner. Storformatssidan är alltid rolig. Vi har mycket efterbearbetning och bokbinderiet behöver till viss del uppgraderas, säger hon och nämner ord som robotisering, automatisering.

– Sedan har vi en del linjer som har några år på nacken som behöver uppgraderas.

Hon poängterar att det var åtta år sedan mässan hölls sist. Det gör att man längtar efter att träffas igen:

– Jag tror att det gör att alla är taggade på att komma hit och uppleva fysiska träffar, titta på maskiner och skapa kontakter igen.

Och senaste förvärvet av tryckeriet i Falkenberg. Är det även nya maskiner som ska in där?

– I alla fall uppgraderingar. Vi ska titta på framtiden. Vi vill ju gärna utveckla och satsa på Falkenberg. Storformat framför allt – allt från printrar till skärbord och programvaror.

IMG 0864 1800
Magnus Bäckström på Kafab Förpackning la bland annat sitt mässfokus på att hitta ergonomiska lösningar till efterbearbetning.

Vd:n Magnus Bäckström och hans gäng på Kafab Förpackning var på plats för att se nyheter på Drupa. Framför allt var uppgiften att titta närmare på ergonomiska hjälpmedel i postpress.

– Vi håller på med förpackningar och först och främst vill vi se vad det finns för ergonomiska hjälpmedel i efterbearbetningen.

– Processen är vad den är och kan man underlätta det på något sätt så är det här ett bra forum att hitta saker.

– Ska du vara med måste du hänga med och investera i det senaste i maskiner och så.

Kafab arbetar med förpackningslösningar i solidkartong och har produktion i Sverige (Simlångsdalen i Halmstad kommun) och Danmark. Främst finns företagets kunder i branscher som industri, läkemedel och kosmetik, enligt Bäckström:

2022 var ett bra bokslutsår för Kafab. Omsättningen ökade med 27,6 procent till 97,5 (76,4) miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 9,4 miljoner kronor.

Magnus Bäckström säger att företaget i dag har 25 anställda och omsätter 85 miljoner kronor.

Hur gick 2023 för er?

– Det var väl ett tråkigt år så sätt efter rekylen 2022 som var väldigt positivt. Men helt okej.

Niklas Bille 1800
Niklas Bille, vd på Billes Tryckeri i Mölndal, Göteborg.

Niklas Bille, vd, tillsammans med kollegor på Mölndalsföretaget Billes Tryckeri, utnyttjade tiden till fullo för att titta runt i montrarna på mässan. Branschkoll fick en pratstund med Niklas i Jing Weis monter där Karl Rise hos återförsäljaren Primotek presenterade ett av de kinesiska skärborden. Niklas Bille skulle sedan vidare för att titta på flatbäddsskrivare och rulle-till-rulle-printrar.

Annons

– VI behöver mer kapacitet. Våra maskiner är rätt gamla nu tycker vi på rulle till rulle och planoprintning delvis. Den gamla Durst:en vi har nu börjar närma sig tio år, och går väldigt långsamt jämfört med dagens maskiner. Så det är kapacitet, produktivitet och kvalitet vi jagar, säger Niklas Bille.

Efterbehandling var också av intresse och även inkjet – specifikt Canons arkmatade B2-press (50/70-format) som tillverkaren har aviserat ska bli tillgänglig i Europa hösten 2025.

– Den såg väldigt imponerande ut när jag såg den igår på en visning. Ett spännande alternativ till HP Indigo eller andra inkjetlösningar. Så det är högt och lågt.

Han säger att de sedan ett par veckor tillbaka arbetat hårt i ledningen för Billes för att dra upp nya planer och nya målsättningar som ska bli klara innan sommarsemestern.

– Vi håller just nu på att ta ett omtag och lägga nya treårsstrategier för hela företaget. Det inkluderar givetvis allt från IT-utveckling till att utveckling av produktion och så vidare.

Billes har brutet räkenskapsår och senaste bokslutet stängde sista augusti 2023. Omsättningen landade på 242,8 (230,3) miljoner kronor för koncernen. Kostnadsbesparingar under året gjorde att rörelseresultatet skrevs till 7,3 (8,7) miljoner kronor.

Vad tror du om innevarande år?

– Skapligt. Vi har nu stängt nio månader och vi ligger rätt bra till – men inte så bra som vi vill. Vi vill jobba för att få upp marginalen några procent till på Billes och det hoppas vi att vi ska lyckas med de kommande åren.

IMG 1005 1800
IT Grafiskas Håkan Thorman, Torgny Johansson, Peter Karlsson och Claes Lagergren.

Torgny Johansson på IT-Grafiska i Göteborg, som Branschkoll träffade på i Manroland:s monter, berättar att de är fyra stycken från tryckeriet som åkt ner för att ha det lite trevligt och för att se vad som händer i branschen.

Är det något speciellt som är intressant?

– Vi tittar givetvis på inkjet, vad som kommer och hur det ser ut i framtiden, säger han och tillägger att det finns mycket annat också att se på.

Vad tycker du då om det du ser på mässan?

– Det är väldigt positivt. Och sedan kan man inte undgå att dras med – här andas tryckeri positivt. Alltså det är inte bara ner och ner utan här kommer det positiva fram. Så det är roligt.

IT-Grafiska trycker i 70/100-formatet och även digitalt. På tryckeriet finns även en storformatsavdelning.

– Vi ser att det finns en marknad för oss fortfarande. Det gäller liksom bara att bli bättre på det och se till att få ut fler produkter på kortare tid.

Vilka är era största kunder?

– Vår största kund är Ica centralt. Det är väl vår viktigaste kund. Men vi har många andra, Volvo Kopparberg och så vidare.

Företaget hade en omsättning på cirka 32 miljoner kronor i 2022 års bokslut. Nästa årsredovisning är snart klar. Torgny Johansson säger ”att det var väl inte helt lysande” på frågan hur det gått.

– Man brottas hela tiden med att hålla en bra marginal och det har varit det svåra nu den sista tiden att hålla uppe marginalen. Man har haft kostnadsökningar på allt från el till hyror, papper, substrat och allt. Men att själv höja priser i den takten som man blir pålagd blir svårt. På sikt kommer vi upp i rätt nivå igen. Men det tar tid, säger Torgny Johansson.

Annons

Swagg förvärvas av Spendrups

swagg spendrups
Ämnen i artikeln: Swagg

Sveriges största bryggeri har förvärvat 51 procent av aktierna i textiltryckeriet Swagg. Vd:n Dean Lax berättar för Branschkoll om hur affären kommit till.

– Spendrups är vår största kund och deras business inom print har växt kraftigt senaste åren och de vill fortsätta växa inom segmentet berättar Dean Lax för Branschkoll och fortsätter:

– Nu tar vi nästa steg med bolaget och det ska bli oerhört spännande med en partner som vi känner mycket väl och som är kompetenta. Samtidigt säger vi hejdå till min kära far som varit en stor del av bolaget och mitt liv och tackar honom för hans insats och ser till att han får en fin pension i samband med det här.

Det är alltså Swaggs grundare Dave Lax som säljer sina 51 procent av företaget, medan sonen Dean Lax behåller sina 49 procent och sitter kvar som vd för företaget.

”Vi hade en shortlist”

Hur gick det till att det blev just Spendrups som blev er nya ägare var det något som fanns på kartan?

– Vi hade planer på att sälja en del av bolaget och vi tittade främst på aktörer i branschen, vi gick ut med vårt IM (Information Memorandum, red. anm.) till en shortlist på aktörer som förvärvat mycket. Vi fick blandade svar från de vi pratade med men vi fick också in intresse från en del investmentbolag. Och vi var rätt långt gångna med en företagsgrupp när Spendrups kom in i elfte timmen och vill ha ett möte med oss. Och på det mötet ställde de oss frågan om hur vi skulle känna kring en ny delägare i bolaget, därefter gick det fort.

Spendrups gör större och större affärer på produktmedia, ett affärsområde som de kallar för ”tillbehör”, det kan röra sig om allt från popup-tält och kläder till drinkunderlägg och dryckesglas. Det här affärssegmentet har mångdubblats de senaste åren och utgör en viktig satsning för Spendrups. Swagg omsätter idag cirka sex miljoner kronor på att förädla och ta fram produkter och merchandise åt Spendrups.

swagg pistonhead merch
Exempel på merchandise Swagg tagit fram åt Pistonhead, ett av Spendrups varumärken.

Vi måste anställa fler säljare – inklusive försäljningschef

Kommer du behöva göra investeringar i maskinparken?

– Vi kommer framförallt behöva anställa fler, account managers, flera säljare och vi ska ta in en försäljningschef nu så vi ska gasa rejält på tjänstemannasidan. I år ligger vi rätt så bra till när det kommer till både våra maskiner och kompetensen hos våra medarbetare. De flesta har varit hos oss i många år och lärt sig samtliga maskiner, då vi satsat mycket på internutbildning av vår produktionspersonal senaste året. Så flaskhalsen hos oss är administration, handläggning av ordrar etc, säger Dean Lax.

Och de delar av Spendrups sortimentet som man inte har möjlighet att sköta inhouse kommer man köpa från andra. Totalt rör det sig om 3-4 personer som ska anställas och en del nya kompetenser man ska lära sig.

Bra för organisationen

spendrups print
Förutom tillverkning ser man flera organisatoriska fördelar med förvärvet.

Utöver de synergier som finns när det kommer till produkter och förädling nämner Dean organisatoriska fördelar med en så pass stor organisation som Spendrups är som huvudägare.

Annons

– Vi kommer att teckna kollektivavtal, vi kommer få massor med draghjälp när det kommer till hållbarhetsarbete och compliance med mera, säger Dean och fortsätter:

– Jag tror på den fortsatta utvecklingen av Swagg under Spendrups ägande, annars hade jag ju sålt min del också och tagit pengarna och sprungit. Jag tror det finns en enorm potential i den här affären och därför vill jag behålla min del. Sen är det såklart en trygghet för Spendrups att ha kvar mig och min erfarenhet i organisationen.

Det kanske blir en Swagg-skylt som kan lysa upp mörkret

Har Spendrups kommit med några idéer på vad de tycker kunde vara coolt att göra?

– Nej, inte än men det är väl den där fastigheten du och jag snackade om för ett par år sedan med en stor vit Swaggs-skylt som lyser upp natten. Så en mer optimerade fastighet för vår produktion med energioptimering, högre takhöjd, mer med lager och 3PL och kunna skicka direkt till kund, är några av de saker vi kan komma att börja titta på. Stärka varumärken med merch och ta fram webbshoppar är också något som vi tittar på, säger Dean.

LÄS OCKSÅ: Podd: Dean Lax vd på Swagg – Sveriges första textiltryckeri med GOTS

– Det är kul att se att saker blir åtminstone lite som man tänkt sig och hoppats, det blir nästan klyschigt men föreställ dig målet och jobba för det så kommer du förhoppningsvis landa där. Sen är klart det finns ett stort uns av tur, men skapar också sig själva möjligheterna att ha den turen.

– Hade jag inte åkt ner till Stanley/Stella för elva år sedan, hade vi inte varit först i Sverige med det och då hade vi kanske inte blivit GOTS-certifierade som de insisterade på, det blir ringar på vattnet. Och nu då är vi här med en ny huvudägare som ser vår potential och som vi förhoppningvis ska kunna växa rejält tillsammans med de kommande åren, säger Dean Lax avslutningsvis.

Ämnen i artikeln: Swagg
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får tryckavtalet i Bjuvs kommun

Upphandlingsvärdet uppskattas till 1,5 miljoner kronor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

NI Solutions utökar inom efterbehandling

IMG 0699 1800
Ämnen i artikeln: Drupa 2024NI Solutions

Börjar sälja modell större arkmatade skärbord från kinesisk tillverkare.

Ämnen i artikeln: Drupa 2024NI Solutions
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Marabu möter högre krav på tryckfärger

IMG 0868 1800
Ämnen i artikeln: Drupa 2024Marabu

Färgtillverkaren visade Drupa-nyheter som screentrycksfärg för glasdekorationer och bläck för att printa på glas och andra behållare.

Ämnen i artikeln: Drupa 2024Marabu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Två tryckerier splittar på kommunavtal

Upphandlingsvärdet uppskattas till totalt sex miljoner uppdelat på småformat samt skylt- och expoprodukter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Permanentas på vd-posten

Anders Nystrom TMG
Ämnen i artikeln: Taberg Media Group

Anders Nyström har under fyra månader haft rollen som tillförordnad vd på TMG Tabergs, en roll som nu permanentas.

”Det känns jättebra att Anders axlar posten som vd nu på heltid. Han har fått ett väldigt bra mottagande av personalen. Samtidigt kliver han av posten som styrelseordförande och min brorsa Peter Lind kliver in i den rollen”, skriver koncernchef Mikael Lind i ett mail till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: Taberg Media Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls köper en andra HP Indigo V12

Nordvalls 1800
Ämnen i artikeln: Drupa 2024Nordvalls

På pågående Drupa-mässan har Nordvalls skrivit avtal om en andra HP Indigo V12 på kort tid.

Det var i mars som man körde igång med den första V12:an och man var då först i Skandinavien med pressen. Nu tar man in ytterligare en maskin av samma modell.

– Tidigare i år sa jag att tillväxt är en del av Nordvalls DNA. Att investera i vår andra HP Indigo V12 på mindre än sex månader representerar vårt åtagande att främja digital tryckteknik och vår övergång från flexo till digital, säger Patrik Jenemark, vd för Nordvalls.

HP Indigo V12 är en smalbanepress för etiketter som trycker i 120 meter per minut med Indigos senaste teknologi LEPx.

Ämnen i artikeln: Drupa 2024Nordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Aksell köper tre digitalpressar

Aksell o Ricoh 1800
Ämnen i artikeln: AksellDrupa 2024Ricoh

Det blir tre nya digitalpressar för en av Nordens största grafiska koncerner.

Ämnen i artikeln: AksellDrupa 2024Ricoh
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Cloetta öppnar permanent merchstore

light

Nyligen lanserades ”Cloetta Store”, en digital shopp där godistillverkarens kunder kan hitta kvalitativ merchandsie.

Cloetta med varumärken som Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, och svenskt plockgodis via Candy King är ett av Sveriges mest välkända godisvarumärken. Nu öppnar de en digital webbshopp, vid namn Cloetta Store, där trogna kunder kan köpa merchandise.

Och till skilland från många andra varumärken som släpper limited editions eller pop-up-stores är det här tänkt att vara en permanent affär.

cloetta 1800
Produkter i butiken. (Bild: Cloetta)

Vid lansering finns det ett 50-tal produkter i shoppen, genomsnittsprodukten kostar nånstans mellan 150 och 200 kronor. Bland annat finns där en vattenflaska från Glacial, ett underställ i bambu sublimerat med kexchokladrutor och julgranskulor som ser ut tomteskum.

Annons

Hur kom det sig att ni ville starta en webbshopp för merchandise?

– Idag har vi tre fysiska butiker. En i Ljungsbro (i anslutning till vår fabrik), en i Gamla Linköping och vår senaste finns i Malmö. Alla kunder kan inte ta sig till butik och då får vi förfrågningar via social medier, eller samtal till butik, där vi blir ombedda att skicka merchandise. Så vi öppnar en online-butik för att kunna serva våra kunder bättre, säger Anna-Mia Leijon som är projektledare för Cloettastore.

Samarbetar med GEP Communication Group

Samarbetspartner för shoppen är GEP Communication Group en branschaktör som jobbar mycket med att hjälpa stora varumärken med att ta fram skräddarsydd merchandise. Och det är de som hanterar de ordrar som kommer in i butiken, samt kundtjänst.

Hur kom det sig att ni valde GEP som samarbetspartner för den här shoppen?

– Vi samarbetar med flera partners men GEP har vi arbetat med längst. Vi har ett bra samarbete och förtroende för att de tar hand om våra kunders önskemål och bemöter dem på ett bra sätt, säger Lejon.

”Förhoppningen är att sprida glädje till våra kunder”

Just nu har man lanserat shoppen för att testa webbpatsen och se hur efterfrågan ser ut, marknadsföring och annat kan komma att bli aktuellt framöver.

Vad är eran förhoppning med satsningen? Intäkter? Varumärkesbyggande?

– Förhoppningen är att sprida glädje till våra kunder, trogna kunder och gärna nya kunder. Många köper presenter till nära och kära som exempelvis gillar Kexchoklad. En Du är bäst – mugg eller Heja Heja-vattenflaska med Kexchoklads rutor piggar upp dagen för många. Framförallt vill vi sälja bra produkter som folk gillar att använda. Gör vi det rätt så kommer Cloetta Store generera intäkter samt sprida våra varumärken, säger Anna-Mia Lejon avslutningsvis.

cloetta store produkter
Två av de cirka 50 produkter som finns i Cloettas nya merchshopp vid lansering. (Bild: Cloetta)
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De släpper exklusiv Avicii-merch och tecknar avtal med Chelsea

avicii merch

Sålde slut på minder än fyra timmar.

Svenska bolaget Sport Design Sweden går från klarhet till klarhet och arbetar nu med några av världens mest kända varumärken.

Sport Design Sweden har specialiserat sig på att ta fram kvalitativ merch till idrottslag. Bolaget själva beskriver sig såhär:

Annons

Med högkvalitativa produkter och fantastisk design låter vi våra kunder uttrycka sig själva och sitt varumärke genom specialanpassade produkter som talar till deras community. Idag finns Sport Design Sweden på över 800 bergs- och sommarresorter, inklusive flera av de mest prestigefyllda och välkända orterna i världen. Vi samarbetar med över 700 idrottslag, varav många tillhör de största ligorna i världen.

Avicii-merch som får fansen att dregla

Och samarbetena fortsätter strömma in, nyligen släppte man tillsammans med ABBA-Björns undehållningsbolag Pophouse en limiterad kollektion av Avicii-merch som sålde slut på minder än fyra timmar.

Kollektionen hette ”Le7els” och gjordes i 126 exemplar av varje produkt för att spegla Avicii-låten Le7els som har 126 beats per minut. Och produktbilderna fotades på samma (okända) plats som skivomslaget till Aviciis album Levels, enligt ett Linkedin-inlägg.

Med den typen av coolhet och detaljrikedom var produkterna inte svårsålda. Spanna in den officiella Avicii-shoppen här (där hittar du även Le7els-kollektionen).

Tecknade precis avtal med Chelsea FC

Och nyligen tillkännagav bolaget att man tecknat avtal med Chelsea FC för att tillverka och sälja merch i form av sportswear åt bolaget på den nordamerikanska marknaden från och med juni 2024.

redaktionen@branschkoll.se
Annons