Snabba möten på Drupa

Drupa_tryckerier_800

Svenska tryckerier besökte mässan och höll utkik efter nyheter. Branschkoll tog pulsen på några av dem i mässgångarna.

IMG 0634 1800
Ljungbergs Tryckeri spanade efter nyheter på Drupa-mässan. Från vänster: Bengt Ljungberg, Mikael Strand, Thomas Strand och Sofia Ljungberg Igbe.

Sofia Ljungberg Igbe, vd på Ljungbergs tryckeri:

– Vi är här för att titta på olika delar av vår verksamhet där vi förhoppningsvis kan expandera. Kanske titta på nya maskiner. Storformatssidan är alltid rolig. Vi har mycket efterbearbetning och bokbinderiet behöver till viss del uppgraderas, säger hon och nämner ord som robotisering, automatisering.

– Sedan har vi en del linjer som har några år på nacken som behöver uppgraderas.

Hon poängterar att det var åtta år sedan mässan hölls sist. Det gör att man längtar efter att träffas igen:

– Jag tror att det gör att alla är taggade på att komma hit och uppleva fysiska träffar, titta på maskiner och skapa kontakter igen.

Och senaste förvärvet av tryckeriet i Falkenberg. Är det även nya maskiner som ska in där?

– I alla fall uppgraderingar. Vi ska titta på framtiden. Vi vill ju gärna utveckla och satsa på Falkenberg. Storformat framför allt – allt från printrar till skärbord och programvaror.

IMG 0864 1800
Magnus Bäckström på Kafab Förpackning la bland annat sitt mässfokus på att hitta ergonomiska lösningar till efterbearbetning.

Vd:n Magnus Bäckström och hans gäng på Kafab Förpackning var på plats för att se nyheter på Drupa. Framför allt var uppgiften att titta närmare på ergonomiska hjälpmedel i postpress.

– Vi håller på med förpackningar och först och främst vill vi se vad det finns för ergonomiska hjälpmedel i efterbearbetningen.

– Processen är vad den är och kan man underlätta det på något sätt så är det här ett bra forum att hitta saker.

– Ska du vara med måste du hänga med och investera i det senaste i maskiner och så.

Kafab arbetar med förpackningslösningar i solidkartong och har produktion i Sverige (Simlångsdalen i Halmstad kommun) och Danmark. Främst finns företagets kunder i branscher som industri, läkemedel och kosmetik, enligt Bäckström:

2022 var ett bra bokslutsår för Kafab. Omsättningen ökade med 27,6 procent till 97,5 (76,4) miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 9,4 miljoner kronor.

Magnus Bäckström säger att företaget i dag har 25 anställda och omsätter 85 miljoner kronor.

Hur gick 2023 för er?

– Det var väl ett tråkigt år så sätt efter rekylen 2022 som var väldigt positivt. Men helt okej.

Niklas Bille 1800
Niklas Bille, vd på Billes Tryckeri i Mölndal, Göteborg.

Niklas Bille, vd, tillsammans med kollegor på Mölndalsföretaget Billes Tryckeri, utnyttjade tiden till fullo för att titta runt i montrarna på mässan. Branschkoll fick en pratstund med Niklas i Jing Weis monter där Karl Rise hos återförsäljaren Primotek presenterade ett av de kinesiska skärborden. Niklas Bille skulle sedan vidare för att titta på flatbäddsskrivare och rulle-till-rulle-printrar.

Annons

– VI behöver mer kapacitet. Våra maskiner är rätt gamla nu tycker vi på rulle till rulle och planoprintning delvis. Den gamla Durst:en vi har nu börjar närma sig tio år, och går väldigt långsamt jämfört med dagens maskiner. Så det är kapacitet, produktivitet och kvalitet vi jagar, säger Niklas Bille.

Efterbehandling var också av intresse och även inkjet – specifikt Canons arkmatade B2-press (50/70-format) som tillverkaren har aviserat ska bli tillgänglig i Europa hösten 2025.

– Den såg väldigt imponerande ut när jag såg den igår på en visning. Ett spännande alternativ till HP Indigo eller andra inkjetlösningar. Så det är högt och lågt.

Han säger att de sedan ett par veckor tillbaka arbetat hårt i ledningen för Billes för att dra upp nya planer och nya målsättningar som ska bli klara innan sommarsemestern.

– Vi håller just nu på att ta ett omtag och lägga nya treårsstrategier för hela företaget. Det inkluderar givetvis allt från IT-utveckling till att utveckling av produktion och så vidare.

Billes har brutet räkenskapsår och senaste bokslutet stängde sista augusti 2023. Omsättningen landade på 242,8 (230,3) miljoner kronor för koncernen. Kostnadsbesparingar under året gjorde att rörelseresultatet skrevs till 7,3 (8,7) miljoner kronor.

Vad tror du om innevarande år?

– Skapligt. Vi har nu stängt nio månader och vi ligger rätt bra till – men inte så bra som vi vill. Vi vill jobba för att få upp marginalen några procent till på Billes och det hoppas vi att vi ska lyckas med de kommande åren.

IMG 1005 1800
IT Grafiskas Håkan Thorman, Torgny Johansson, Peter Karlsson och Claes Lagergren.

Torgny Johansson på IT-Grafiska i Göteborg, som Branschkoll träffade på i Manroland:s monter, berättar att de är fyra stycken från tryckeriet som åkt ner för att ha det lite trevligt och för att se vad som händer i branschen.

Är det något speciellt som är intressant?

– Vi tittar givetvis på inkjet, vad som kommer och hur det ser ut i framtiden, säger han och tillägger att det finns mycket annat också att se på.

Vad tycker du då om det du ser på mässan?

– Det är väldigt positivt. Och sedan kan man inte undgå att dras med – här andas tryckeri positivt. Alltså det är inte bara ner och ner utan här kommer det positiva fram. Så det är roligt.

IT-Grafiska trycker i 70/100-formatet och även digitalt. På tryckeriet finns även en storformatsavdelning.

– Vi ser att det finns en marknad för oss fortfarande. Det gäller liksom bara att bli bättre på det och se till att få ut fler produkter på kortare tid.

Vilka är era största kunder?

– Vår största kund är Ica centralt. Det är väl vår viktigaste kund. Men vi har många andra, Volvo Kopparberg och så vidare.

Företaget hade en omsättning på cirka 32 miljoner kronor i 2022 års bokslut. Nästa årsredovisning är snart klar. Torgny Johansson säger ”att det var väl inte helt lysande” på frågan hur det gått.

– Man brottas hela tiden med att hålla en bra marginal och det har varit det svåra nu den sista tiden att hålla uppe marginalen. Man har haft kostnadsökningar på allt från el till hyror, papper, substrat och allt. Men att själv höja priser i den takten som man blir pålagd blir svårt. På sikt kommer vi upp i rätt nivå igen. Men det tar tid, säger Torgny Johansson.

Annons

Europeisk etikettjätte gör nytt förvärv

Label Tech 1800
Ämnen i artikeln: Etikett

Köper sitt andra etikettryckeri på samma marknad.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stoppar konvertering av pappersbruk – wellmarknaden är mättad

Well
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Avbryter planerna att bygga om pappersmaskin.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 köper By Wind och GBGT Box

Erik atta45 by wind
Ämnen i artikeln: Åtta45By WindGBGT Box

Åtta45 förvärvar tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box.

Den nya grafiska koncernen beräknas omsätta ca 750 miljoner kronor och ha cirka 325 anställda.

”Med denna strategiska expansion, befäster Åtta45 sin position som det ledande grafiska företaget på den svenska marknaden”, skriver man i ett pressmeddelande.

Affären betyder att By Wind Group AB blir tredje största delägaren i Åtta45.

”Förvärven är en del av Åtta45:s långsiktiga strategi att diversifiera och förstärka erbjudandet till sina kunder. Genom att integrera By Winds erfarenhet inom kvalitetstryck och GBGT Box innovativa förpackningslösningar, breddar Åtta45 sitt utbud och kan tillgodose fler kunders behov av högkvalitativa tryckprodukter.”

– Tillsammans med By Wind och GBGT Box kommer vi att kunna erbjuda en ännu starkare produkt- portfölj och överlägsen service till våra kunder. Det här är ett spännande steg framåt för Åtta45 och bekräftar vår ambition att leda utvecklingen i branschen, säger Erik Mauritzon, vd för Åtta45.

By Wind och GBGT Box kommer att fortsätta att marknadsföras under sina respektive varumärken och den nuvarande ledningen i bolagen kommer att fortsätta vara en del av verksamheten.

– För By Wind och GBGT Box är det här en fantastisk möjlighet att dra nytta av Åtta45:s resurser och nätverk för att accelerera vår tillväxt och utveckling, tillägger Magnus Iversén, vd för GBGT Box och ordförande i By Wind Group.

Ämnen i artikeln: Åtta45By WindGBGT Box
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sverige-vd får samma roll även i Norge

Marcus 1200px 2 1800
Ämnen i artikeln: Nonbye

Han får förtroendet att ansvara för Nonbyes norska verksamhet.

Ämnen i artikeln: Nonbye
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lamina System: ”Vi ska fortsätta bli större och större”

IMG 0678 1800
Ämnen i artikeln: Lamina

✔️99 procent av försäljningen utomlands ✔️Så gick det 2023 ✔️ Större förpackningslinor och mer automatisering i sikte

Ämnen i artikeln: Lamina
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norska RKGrafisk investerar stort i efterbehandling – först i Norden

KM och RK Norge

✔️Digital förädling i B1-format. ✔️”Nu kan vi erbjuda hela branschen något vi vet att det finns behov av”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon är ny vice vd på Justnu

Justnu Agneta 1800
Ämnen i artikeln: JustNu

Agneta Bremmers som tidigare var HR-chef på Brover Group, tillträdde 1 juni tjänsten som vice vd på Justnu.

– Agneta är kreativ, engagerad och en duktig människokännare. Hon har jobbat på JustNu under lång tid och kan företagskulturen och våra kärnvärden bättre än någon annan. JustNu växer och tar marknadsandelar, säger Martin Ghaoui, vd för Justnu i ett meddelande och fortsätter:

– Bolaget är i en expansionsfas med satsningar på bland annat textil, profilmaterial och e-handel. För att fortsätta den positiva utvecklingen krävs lång erfarenhet och kompetens. Agneta har de kvalitéerna. Jag är mycket glad att Agneta vill åta sig den här utmaningen.

Agneta Bremmers har jobbat på Justnu i över 30 år, med olika arbetsuppgifter och på olika tryckerier. Efter att de senaste åren jobbat som HR-chef på Brover Group blir hon nu vice vd för Justnu.

– Med Martin som vd, Agneta som vice vd och Markus som ekonomichef har Justnu ett väldigt starkt och kompetent Management. De kommer att vidareutveckla bolaget tillsammans med våra engagerade platschefer och medarbetare runt om i landet, för att ta Justnu in framtiden, säger Jan Veres, styrelseordförande för Justnu.

Ämnen i artikeln: JustNu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Drupa är en inspirationskälla för grafisk bransch – men har tappat 35 procent av besökarna på åtta år

drupa24 BSC7054 Aufmacher
Ämnen i artikeln: Drupa 2024

2016 besöktes Drupa av 260 000 personer. Åtta år senare landade besöksantalet på 170 000.

Trots nedgången i antalet besökare så var mässan full av energi och en verklig uppvisning av hela den grafiska industrin. För den som ville se vilka möjligheter som finns inom grafiska tjänster och produktion så var mässan ett unikt tillfälle för detta.

  • I de 18 hallarna, som den här gången inte var helt fyllda, fanns 1 643 utställare från 52 länder.
  • Besökarna kom från totalt 174 länder, vilket är rekord.
  • Enligt en undersökning som mässan gjort bland besökarna uppgav 96 procent att de uppfyllt sina förväntningar på sitt besök.

Nästa Drupa är planerad till 2028.

Ämnen i artikeln: Drupa 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kollektivavtal för UPM klara för ytterligare två år

UPM Communication Papers Paper reels

På ett extra möte godkände finska Pappersförbundets styrelse totalt åtta nya kollektivavtal.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Färre arbetsolyckor i grafiska branschen

AV kollage 1800

Arbetsolyckor och arbetsskador inom grafisk produktion minskar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons