Snabba möten på Drupa

Drupa_tryckerier_800

Svenska tryckerier besökte mässan och höll utkik efter nyheter. Branschkoll tog pulsen på några av dem i mässgångarna.

IMG 0634 1800
Ljungbergs Tryckeri spanade efter nyheter på Drupa-mässan. Från vänster: Bengt Ljungberg, Mikael Strand, Thomas Strand och Sofia Ljungberg Igbe.

Sofia Ljungberg Igbe, vd på Ljungbergs tryckeri:

– Vi är här för att titta på olika delar av vår verksamhet där vi förhoppningsvis kan expandera. Kanske titta på nya maskiner. Storformatssidan är alltid rolig. Vi har mycket efterbearbetning och bokbinderiet behöver till viss del uppgraderas, säger hon och nämner ord som robotisering, automatisering.

– Sedan har vi en del linjer som har några år på nacken som behöver uppgraderas.

Hon poängterar att det var åtta år sedan mässan hölls sist. Det gör att man längtar efter att träffas igen:

– Jag tror att det gör att alla är taggade på att komma hit och uppleva fysiska träffar, titta på maskiner och skapa kontakter igen.

Och senaste förvärvet av tryckeriet i Falkenberg. Är det även nya maskiner som ska in där?

– I alla fall uppgraderingar. Vi ska titta på framtiden. Vi vill ju gärna utveckla och satsa på Falkenberg. Storformat framför allt – allt från printrar till skärbord och programvaror.

IMG 0864 1800
Magnus Bäckström på Kafab Förpackning la bland annat sitt mässfokus på att hitta ergonomiska lösningar till efterbearbetning.

Vd:n Magnus Bäckström och hans gäng på Kafab Förpackning var på plats för att se nyheter på Drupa. Framför allt var uppgiften att titta närmare på ergonomiska hjälpmedel i postpress.

– Vi håller på med förpackningar och först och främst vill vi se vad det finns för ergonomiska hjälpmedel i efterbearbetningen.

– Processen är vad den är och kan man underlätta det på något sätt så är det här ett bra forum att hitta saker.

– Ska du vara med måste du hänga med och investera i det senaste i maskiner och så.

Kafab arbetar med förpackningslösningar i solidkartong och har produktion i Sverige (Simlångsdalen i Halmstad kommun) och Danmark. Främst finns företagets kunder i branscher som industri, läkemedel och kosmetik, enligt Bäckström:

2022 var ett bra bokslutsår för Kafab. Omsättningen ökade med 27,6 procent till 97,5 (76,4) miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 9,4 miljoner kronor.

Magnus Bäckström säger att företaget i dag har 25 anställda och omsätter 85 miljoner kronor.

Hur gick 2023 för er?

– Det var väl ett tråkigt år så sätt efter rekylen 2022 som var väldigt positivt. Men helt okej.

Niklas Bille 1800
Niklas Bille, vd på Billes Tryckeri i Mölndal, Göteborg.

Niklas Bille, vd, tillsammans med kollegor på Mölndalsföretaget Billes Tryckeri, utnyttjade tiden till fullo för att titta runt i montrarna på mässan. Branschkoll fick en pratstund med Niklas i Jing Weis monter där Karl Rise hos återförsäljaren Primotek presenterade ett av de kinesiska skärborden. Niklas Bille skulle sedan vidare för att titta på flatbäddsskrivare och rulle-till-rulle-printrar.

Annons

– VI behöver mer kapacitet. Våra maskiner är rätt gamla nu tycker vi på rulle till rulle och planoprintning delvis. Den gamla Durst:en vi har nu börjar närma sig tio år, och går väldigt långsamt jämfört med dagens maskiner. Så det är kapacitet, produktivitet och kvalitet vi jagar, säger Niklas Bille.

Efterbehandling var också av intresse och även inkjet – specifikt Canons arkmatade B2-press (50/70-format) som tillverkaren har aviserat ska bli tillgänglig i Europa hösten 2025.

– Den såg väldigt imponerande ut när jag såg den igår på en visning. Ett spännande alternativ till HP Indigo eller andra inkjetlösningar. Så det är högt och lågt.

Han säger att de sedan ett par veckor tillbaka arbetat hårt i ledningen för Billes för att dra upp nya planer och nya målsättningar som ska bli klara innan sommarsemestern.

– Vi håller just nu på att ta ett omtag och lägga nya treårsstrategier för hela företaget. Det inkluderar givetvis allt från IT-utveckling till att utveckling av produktion och så vidare.

Billes har brutet räkenskapsår och senaste bokslutet stängde sista augusti 2023. Omsättningen landade på 242,8 (230,3) miljoner kronor för koncernen. Kostnadsbesparingar under året gjorde att rörelseresultatet skrevs till 7,3 (8,7) miljoner kronor.

Vad tror du om innevarande år?

– Skapligt. Vi har nu stängt nio månader och vi ligger rätt bra till – men inte så bra som vi vill. Vi vill jobba för att få upp marginalen några procent till på Billes och det hoppas vi att vi ska lyckas med de kommande åren.

IMG 1005 1800
IT Grafiskas Håkan Thorman, Torgny Johansson, Peter Karlsson och Claes Lagergren.

Torgny Johansson på IT-Grafiska i Göteborg, som Branschkoll träffade på i Manroland:s monter, berättar att de är fyra stycken från tryckeriet som åkt ner för att ha det lite trevligt och för att se vad som händer i branschen.

Är det något speciellt som är intressant?

– Vi tittar givetvis på inkjet, vad som kommer och hur det ser ut i framtiden, säger han och tillägger att det finns mycket annat också att se på.

Vad tycker du då om det du ser på mässan?

– Det är väldigt positivt. Och sedan kan man inte undgå att dras med – här andas tryckeri positivt. Alltså det är inte bara ner och ner utan här kommer det positiva fram. Så det är roligt.

IT-Grafiska trycker i 70/100-formatet och även digitalt. På tryckeriet finns även en storformatsavdelning.

– Vi ser att det finns en marknad för oss fortfarande. Det gäller liksom bara att bli bättre på det och se till att få ut fler produkter på kortare tid.

Vilka är era största kunder?

– Vår största kund är Ica centralt. Det är väl vår viktigaste kund. Men vi har många andra, Volvo Kopparberg och så vidare.

Företaget hade en omsättning på cirka 32 miljoner kronor i 2022 års bokslut. Nästa årsredovisning är snart klar. Torgny Johansson säger ”att det var väl inte helt lysande” på frågan hur det gått.

– Man brottas hela tiden med att hålla en bra marginal och det har varit det svåra nu den sista tiden att hålla uppe marginalen. Man har haft kostnadsökningar på allt från el till hyror, papper, substrat och allt. Men att själv höja priser i den takten som man blir pålagd blir svårt. På sikt kommer vi upp i rätt nivå igen. Men det tar tid, säger Torgny Johansson.

Annons

Kondektor i Lund anställer två

Kondektor fortsätter anställa personal, senast ut är Sabina Persson och Anton Rönnle som anställts tills Kondektors verksamhet i Lund, bägge ska jobba med sälj.

Sabina Persson beskrivs som ”en erfaren säljare med 6 års bakgrund inom branschen”. Persson har tidigare jobbat på både Ahsell och Mercus.

Och Anton Rönnle beskrivs som en säljexpert som kommer finnas ute i butiken.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Craft förlänger med Svenska Brottningsförbundet

Ämnen i artikeln: Craft

Craft kommer att förse aktiva och ledare med kläder och utrustning, samt delta i satsningen Idrottsklivet.

Ämnen i artikeln: Craft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ökade fraktkostnader från Asien i juni – påminner om krisen 2021

frakt 1800

Fraktkostnaderna för att frakta varor från Asien stiger i juni, vilket påminner importörer inom många branscher om de skyhöga fraktkostnaderna under leveranskedjekrisen 2021.

Kostnaden för att skicka en 40-fots container från Kina till USA:s östkust har nått cirka 6.000 dollar, en ökning med cirka 116 procent sedan den 1 maj då priset var 2.772 dollar. För samma frakt från Kina till norra Europa är kostnaden nu 4.600 dollar, alltså strax under 50.000 kronor.

Fraktbolag erbjuder dessutom premium/prioritetspriser till norra Europa för upp till 10.000 dollar.

– Varje gång man ser att havsfrakten ökar så snabbt är det oroande med tanke på produktkostnadens påverkan, säger Bruce Barnet, chef för drift och ekonomi på Charles River Apparel, skriver PPAI.

Annons

Konflikten i Röda havet den primära orsaken

Den politiska konflikten i Röda havet orsakar störningar i den globala leveranskedjan, vilket är en primär orsak till de stigande priserna. Dessutom löper vissa tullundantag på kinesiska importvaror ut i mitten av juni, vilket ökar efterfrågan på kort sikt när importörer skyndar sig att få in varor innan de nya tullarna träder i kraft.

Enligt data från Bloomberg nådde fraktpriserna från Kina till USA en topp på cirka 20.000 dollar i september 2021. Enligt Bruce Barnet innebär de att nuvarande globala trenderna att importörer inte bör vänta sig prissänkningar på kort sikt.

Den pågående krisen i Röda havet har lett till att många fraktbolag och tankfartyg omdirigerar runt Godahoppsudden, vilket adderar två veckor till leveranskedjan och minskar den globala containerkapaciteten. Detta har lett till överbelastning i hamnar i Singapore och Shanghai.

Frank Carpenito, vd och president för Gemline, säger att preliminära analyser av fraktpriserna i juni visar måttliga ökningar, med största trycket i norra Kina, där Gemline har begränsad trafik.

En ytterligare komplicerande faktor är att USA:s handelsrepresentant har meddelat att 233 undantag från de 301 tullarna på kinesiska importvaror upphör den 1 juni, med en övergångsperiod fram till den 14 juni. Många företag förväntas öka importen av dessa produkter innan övergångsperioden slutar, vilket kan leda till fortsatt höga fraktpriser.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Etikettföretaget som investerar för ”kapacitet och muskler”

GKFK4 2 1800
Ämnen i artikeln: EtikettJinnestål Etikett

Familjeföretaget Jinnestål Etikett i Helsingborg satsar allt mer på digitalt etikettryck för att möta kunderna med kortare ledtider och snabbare leveranser.

Etikettbranschen har varit föremål för stor konsolidering. Jinnestål Etikett med säte i Helsingborg sticker ut som ett av de största privatägda etikettföretagen. I dag är det bröderna Gustav Klingberg, vd, och brodern Fredrik Klingberg, ansvarig för prepress och IT, från ägarfamiljen som driver bolaget.

Fyra renodlade flexotryckpressar jobbar i lokalerna på Väla Industriområde. Men, sedan 2015 har de satsat allt mer på att kunna producera digitaltryckta etiketter. Det började med en tonerpress från Xeikon. Och 2019 kom en N610i-digitalpress med uv-inkjet från Domino också på plats. Den sistnämnda maskinen har nu fått en tvilling.

– Vi har en liten tillväxtplan som vi hoppas ska infrias. Nu har vi en ny digitalpress och för två år sedan köpte vi en ny flexopress, en åttafärgare. Så vi har kapacitet och muskler att växa i och med detta.

Domino-pressen kan trycka etiketter med CMYK och dubbelt vitt i 650 millimeters bredd.

– Den har väldigt bra opak vit. Faktiskt det bästa vi har sett.

Digitaltrycket ökar hos Jinnestål, konstaterar han.

– Vi ser att vi växer mycket inom det digitala. Anledningen till att vi köpte den här är för att vi vill åt en högre kapacitet. För att fortsätta ha korta ledtider och hålla en leveranssäkerhet.

Att ha två i stort sett identiska digitalpressar ger också en säkrare produktion:

– De kunder vi har växt mycket med begär kortare serier och snabbare leveranser. Då har vi känt att det är viktigt att ha den här extra säkerheten. Om en maskin strular eller går sönder så kan vi alltid trycka i den andra maskinen.

Etiketter till flera branscher

Jinneståls kunder finns i flera branscher; inom logistik, skogsbruk och tillverkningsindustrin, men de har även livsmedels- och konsumentkunder.

– Logistik är jättestort för oss i dag. Det och industri är största segmenten hos oss.

Annons

– Vi har kunder i alla storlekar, allt från stora multinationella företag ner till den lokala biodlaren.

Han säger att planen de kommande åren är att fortsätta växa organiskt med befintliga kunder och genom att bearbeta nya kunder. Det är en stor fördel att vara ett familjeföretag. Man är snabbrörliga och nära till beslut som behöver tas. En platt organisation.

Investeringar kommer tas i linje med vad kunder och marknaden kräver. Planer finns men exakt vad som avses vill han inte avslöja i dagsläget.

– Vi ser saker vi behöver investera i mer framöver för att öka kapaciteten och produktiviteten.

Planer på utbyggnad

För 2,5 år sedan köpte Jinnestål Etikett grannfastigheten vilket gav företaget en större produktions- och lageryta. Gustav Klingberg säger att de nu håller på att titta vilka möjligheter till utbyggnad de kan göra på tomten.

– Vi börjar bli ganska trångbodda så vi tittar på hur vi kan skapa mer produktionsyta.

Som en mindre spelare bland alla större etikettjättar är det viktigt att kundservicen alltid är på topp, enligt Klingberg. Det oavsett om det handlar om en större kund som ska ha flera miljoner etiketter eller en mindre kund som behöver specialanpassade etiketter i ett hundratal.

– Jag tror vi bryr oss lite mer. Det är den personliga servicen i slutändan. Vi har extremt kunniga säljare och de jobbar nära kunderna. Även mindre kunder som kommer till oss blir behandlade väldigt väl. Kommer man till oss får man alltid bästa service.

Snart tre år på vd-posten

Omsättningen uppgick till 75 miljoner kronor för Jinneståls brutna räkenskapsår 2022/2023. Rörelseresultatet skrevs till 4,7 (7,0) miljoner kronor. Gustav Klingberg kommenterar nästkommande bokslut som stänger i juni.

– Omsättningen kommer att minska något ser det ut som, men det är fortfarande så att vi växer. Vi tappar inte kunder och kunder är nöjda i de kundundersökningar vi gjort.

Gustav Klingberg är snart inne på sitt tredje år som vd för Jinnestål Etikett. Han, tillsammans med sin bror, ser långsiktigt på att äga och förvalta företaget som startade 1977. Ambitionen är inte är att bli stora för storlekens skull. Det handlar snarare om om att hitta kunder som vill samarbeta och bygga långvariga partnerskap.

– Som vd ser jag det som min uppgift att fortsätta på det spåret som min farsa (Peter Klingberg, reds anm) gjort – fortsätta utveckla företaget och växa organiskt, säger han.

Ämnen i artikeln: EtikettJinnestål Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ska fånga in fyra miljoner ton koldioxid från pappersbruk

Metsa

Metsä Group ska i ett samarbete med teknologiföretaget Andritz genomföra en studie för att ta fram en teknik som ska kunna avskilja och fånga in fyra miljoner ton koldioxid från ett massabruk.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Efter jordskredet i Halden – nu satsar Norske Skog på massa till förpackningar

Norske Skog 1800
Ämnen i artikeln: Norske Skog

Tar försäkringspengarna och investerar i massatillverkning. Totalt investerar man 1,5 till 2 miljarder kronor.

Ämnen i artikeln: Norske Skog
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerud pausar konvertering av pappersbruk

Billerud USA
Ämnen i artikeln: Billerud

Billeruds styrelse har beslutat att avbryta planerna på att konvertera bruket i Escanaba (Michigan USA) till produktion av förpackningskartong.

Ämnen i artikeln: Billerud
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA hämtar hållbarhetschef från Billerud

Per Funkquist SCA
Ämnen i artikeln: SCA

SCA har rekryterat Per Funkquist till rollen som koncernens hållbarhetschef.

Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Södra delar ut 1,5 miljarder – och gör priserna transparenta

Sodra stamma

Södra beslutade på föreningsstämman att dela ut 1,47 miljarder kronor till medlemmarna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Jätte tar steg mot kaffekapslar av papper

Espresso kaplsar

Från aluminium till papper.

redaktionen@branschkoll.se
Annons