Snabba möten på Drupa

Drupa_tryckerier_800

Svenska tryckerier besökte mässan och höll utkik efter nyheter. Branschkoll tog pulsen på några av dem i mässgångarna.

IMG 0634 1800
Ljungbergs Tryckeri spanade efter nyheter på Drupa-mässan. Från vänster: Bengt Ljungberg, Mikael Strand, Thomas Strand och Sofia Ljungberg Igbe.

Sofia Ljungberg Igbe, vd på Ljungbergs tryckeri:

– Vi är här för att titta på olika delar av vår verksamhet där vi förhoppningsvis kan expandera. Kanske titta på nya maskiner. Storformatssidan är alltid rolig. Vi har mycket efterbearbetning och bokbinderiet behöver till viss del uppgraderas, säger hon och nämner ord som robotisering, automatisering.

– Sedan har vi en del linjer som har några år på nacken som behöver uppgraderas.

Hon poängterar att det var åtta år sedan mässan hölls sist. Det gör att man längtar efter att träffas igen:

– Jag tror att det gör att alla är taggade på att komma hit och uppleva fysiska träffar, titta på maskiner och skapa kontakter igen.

Och senaste förvärvet av tryckeriet i Falkenberg. Är det även nya maskiner som ska in där?

– I alla fall uppgraderingar. Vi ska titta på framtiden. Vi vill ju gärna utveckla och satsa på Falkenberg. Storformat framför allt – allt från printrar till skärbord och programvaror.

IMG 0864 1800
Magnus Bäckström på Kafab Förpackning la bland annat sitt mässfokus på att hitta ergonomiska lösningar till efterbearbetning.

Vd:n Magnus Bäckström och hans gäng på Kafab Förpackning var på plats för att se nyheter på Drupa. Framför allt var uppgiften att titta närmare på ergonomiska hjälpmedel i postpress.

– Vi håller på med förpackningar och först och främst vill vi se vad det finns för ergonomiska hjälpmedel i efterbearbetningen.

– Processen är vad den är och kan man underlätta det på något sätt så är det här ett bra forum att hitta saker.

– Ska du vara med måste du hänga med och investera i det senaste i maskiner och så.

Kafab arbetar med förpackningslösningar i solidkartong och har produktion i Sverige (Simlångsdalen i Halmstad kommun) och Danmark. Främst finns företagets kunder i branscher som industri, läkemedel och kosmetik, enligt Bäckström:

2022 var ett bra bokslutsår för Kafab. Omsättningen ökade med 27,6 procent till 97,5 (76,4) miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 9,4 miljoner kronor.

Magnus Bäckström säger att företaget i dag har 25 anställda och omsätter 85 miljoner kronor.

Hur gick 2023 för er?

– Det var väl ett tråkigt år så sätt efter rekylen 2022 som var väldigt positivt. Men helt okej.

Niklas Bille 1800
Niklas Bille, vd på Billes Tryckeri i Mölndal, Göteborg.

Niklas Bille, vd, tillsammans med kollegor på Mölndalsföretaget Billes Tryckeri, utnyttjade tiden till fullo för att titta runt i montrarna på mässan. Branschkoll fick en pratstund med Niklas i Jing Weis monter där Karl Rise hos återförsäljaren Primotek presenterade ett av de kinesiska skärborden. Niklas Bille skulle sedan vidare för att titta på flatbäddsskrivare och rulle-till-rulle-printrar.

Annons

– VI behöver mer kapacitet. Våra maskiner är rätt gamla nu tycker vi på rulle till rulle och planoprintning delvis. Den gamla Durst:en vi har nu börjar närma sig tio år, och går väldigt långsamt jämfört med dagens maskiner. Så det är kapacitet, produktivitet och kvalitet vi jagar, säger Niklas Bille.

Efterbehandling var också av intresse och även inkjet – specifikt Canons arkmatade B2-press (50/70-format) som tillverkaren har aviserat ska bli tillgänglig i Europa hösten 2025.

– Den såg väldigt imponerande ut när jag såg den igår på en visning. Ett spännande alternativ till HP Indigo eller andra inkjetlösningar. Så det är högt och lågt.

Han säger att de sedan ett par veckor tillbaka arbetat hårt i ledningen för Billes för att dra upp nya planer och nya målsättningar som ska bli klara innan sommarsemestern.

– Vi håller just nu på att ta ett omtag och lägga nya treårsstrategier för hela företaget. Det inkluderar givetvis allt från IT-utveckling till att utveckling av produktion och så vidare.

Billes har brutet räkenskapsår och senaste bokslutet stängde sista augusti 2023. Omsättningen landade på 242,8 (230,3) miljoner kronor för koncernen. Kostnadsbesparingar under året gjorde att rörelseresultatet skrevs till 7,3 (8,7) miljoner kronor.

Vad tror du om innevarande år?

– Skapligt. Vi har nu stängt nio månader och vi ligger rätt bra till – men inte så bra som vi vill. Vi vill jobba för att få upp marginalen några procent till på Billes och det hoppas vi att vi ska lyckas med de kommande åren.

IMG 1005 1800
IT Grafiskas Håkan Thorman, Torgny Johansson, Peter Karlsson och Claes Lagergren.

Torgny Johansson på IT-Grafiska i Göteborg, som Branschkoll träffade på i Manroland:s monter, berättar att de är fyra stycken från tryckeriet som åkt ner för att ha det lite trevligt och för att se vad som händer i branschen.

Är det något speciellt som är intressant?

– Vi tittar givetvis på inkjet, vad som kommer och hur det ser ut i framtiden, säger han och tillägger att det finns mycket annat också att se på.

Vad tycker du då om det du ser på mässan?

– Det är väldigt positivt. Och sedan kan man inte undgå att dras med – här andas tryckeri positivt. Alltså det är inte bara ner och ner utan här kommer det positiva fram. Så det är roligt.

IT-Grafiska trycker i 70/100-formatet och även digitalt. På tryckeriet finns även en storformatsavdelning.

– Vi ser att det finns en marknad för oss fortfarande. Det gäller liksom bara att bli bättre på det och se till att få ut fler produkter på kortare tid.

Vilka är era största kunder?

– Vår största kund är Ica centralt. Det är väl vår viktigaste kund. Men vi har många andra, Volvo Kopparberg och så vidare.

Företaget hade en omsättning på cirka 32 miljoner kronor i 2022 års bokslut. Nästa årsredovisning är snart klar. Torgny Johansson säger ”att det var väl inte helt lysande” på frågan hur det gått.

– Man brottas hela tiden med att hålla en bra marginal och det har varit det svåra nu den sista tiden att hålla uppe marginalen. Man har haft kostnadsökningar på allt från el till hyror, papper, substrat och allt. Men att själv höja priser i den takten som man blir pålagd blir svårt. På sikt kommer vi upp i rätt nivå igen. Men det tar tid, säger Torgny Johansson.

Annons

De får leverera trycktjänster till universitet – värde 20 miljoner kronor

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Godisaktör investerar i digitaltryck

Revoria 1800
Ämnen i artikeln: Karamello

Köper en digitalpress för produktion av förpackningar med specialeffekter.

Det är företaget Karamello i Linköping som investerar i en Revoria Press PC1120 från Fujifilm som ska användas för produktion av kreativa förpackningslösningar och varumärkeslösningar till reklamgodis som man säljer.

karamello 1800
Patrik Agblad, Visutech, Henrik Hovlind och Daniel Andersson, Karamello.

Det handlar om att addera mervärde till förpackningar, exempelvis med effekter som guld- och silvertryck för att skapa en differentierad produkt för sina kunder.

Den nya maskinen är utrustad med 6 färger och det är Visutech som levererar maskinen.

– Vi ser fram emot de möjligheter till utveckling som Visutech kan erbjuda, både nu och i framtiden,” säger Karamellos vd Henrik Hovlind, i en kommentar

Ämnen i artikeln: Karamello
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norska jätten Aksell om 2023, flytt av offset och nordisk expansion

Aksell bjarte hordnes
Ämnen i artikeln: Aksell

Koncernchef Bjarte Hordnes: ”Det handlar om aktivering av varumärken”.

Ämnen i artikeln: Aksell
redaktionen@branschkoll.se
Annons

HG Media först med Gelato Connect i Norge

HG o Gelato
Ämnen i artikeln: GelatoHG Media

Vd:n: Vårt långsiktiga mål är att använda Gelato Connect på allt.

Ämnen i artikeln: GelatoHG Media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Alligo gör sitt första renodlade profilförvärv på 12 månader

Alligo Clein
Ämnen i artikeln: Alligo

Har slagit till igen.

Ämnen i artikeln: Alligo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Creon tar fram upcyclade profilprodukter till tunga varumärken

creon tillverk 2

Creon har hjälpt både Epiroc och Atlas Copco att ta fram unika profilprodukter gjorda av bolagens uttjänta material.

Till Epiroc tog man fram handgjorda ryggsäckar tillverkade av det tält Epiroc använt vid Bauma-mässan 2022.

– Genom att använda återvunnet material minskar vi avsevärt miljöavfall och CO2-utsläpp. Upcycling är en av de mest hållbara lösningarna, säger Therese Sjöquist, product manager på Creon till Branschkoll.

Laptop-väska till Atlas Copco

Och nu senast tog man fram en laptop-väska till Atlas Copco tillverkat av industrijättens utjänta arbetskläder. Creon beskriver väskan såhär:

– Laptopväskan är tillverkad av återvunnet tyg från gamla arbetskläder, vilket gör den både hållbar och stilren. Den är designad för att passa en 15,6-tums laptop och har även ett slitstarkt foder som skyddar din datorn och dess tillbehör. Miljöpåverkan av väskan beskrivs på en medföljande etikett. Laptopväskorna är handgjorda, vilket gör varje exemplar unikt.

I bägge fallen har man samarbetat med det holländska bolaget Eco Concept som är specialiserade på att utveckla upcyclade produkter, totalt tillverkades 700 väskor.

– Vi är väldigt stolta över väskorna och hoppas att vi ska kunna genomföra liknade projekt fler gånger i framtiden, säger Therese Sjöquist.

vaskor creon
De båda väskorna, till Epiroc samt till Atlas Copco.

Vad kostar det att ta fram en sån här väska av upcyclade material jämfört med nytillverkning?

– Kostnaden att genomföra ett sådant projekt i jämförelse med produktion i Asien ligger på minst det dubbla och lite till. Men här får man också väga in andra mervärden som hållbarhet genom minskade miljöavfall och CO2-utsläpp och storytelling, säger Therese Sjöquist avslutningsvis.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konkurs för brittisk leverantör av drinkware

Den brittiska leverantören Listawood, specialiserade på dryckeskärl/flaskor som startade 1988, har gått i konkurs och stängde verksamheten i slutet av maj 2024.

De hade en rad kunder i både Storbritannien och Nordamerika, men det senaste året har varit tufft för dem, delvis på grund av problem efter Brexit och ett misslyckat uppköp av PF Concept.

Deras exakta omsättning är inte känd, men de var en av Europas större aktörer inom drinkware med ett lager på över 10 miljoner artiklar, skriver ASI.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilbägare orsakade sjukdomstillstånd i Kanada

tumbler e1718611328274

En profilprodukt som delats ut på en mässa har lett till dussintals sjukdomsfall.

Hittills har över 40 personer blivit sjuka av så kallade ”tumblers” som kontaminerats, enligt en officiell återkallelse från Health Canada.

Bakom produkter står leverantören Sunscope i södra Kalifornien, som distribuerade produkten via Staples Promotional Products Canada till vodka-seltzer företaget NÜTRL Canada. Därefter har det kommit in rapporter om att konsumenter upplevt symptom som huvudvärk, illamående och magsmärtor.

Tumblers (dryckeskärlen), som tillverkades i Kina, delades ut som en gåva vid köp på vin- och spritbutiker i Kanada mellan den 29 april och 17 maj. Tester visade att kemikalier som svavelsyra och fosforsyra kan ha fastnat i isoleringen, vilket kan leda till allvarliga hälsoproblem.

Sunscope har informerats om 43 fall av sjukdom och rekommenderar att konsumenter omedelbart slutar använda produkten. Varken Sunscope eller Staples har kommenterat händelsen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Promidata lägger till workwear

Promidata, en europeisk kollega till Unitedprofile, har nu även de gjort en satsning på yrkeskläder i sin färdigpacketerade webbshop.

Vid lansering finns varumärken som Maskot, Tricorp och Blåkläder med, skriver Frank Hanssen, säljkonsult på Promidata i ett Linkedin-inlägg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny ordförande hos TEKO

teko ordf

Sveriges Textil och Modeföretag (TEKO) har utsett Mats Lundgren till ny ordförande för TEKO:s styrelse.

– Det är hedrande att få förtroendet att bli ny ordförande för TEKO. Jag kommer att med stort engagemang tillsammans med styrelsen och vår organisation ge våra medlemmar i TEKO den bästa servicen för att stärka konkurrenskraften i vår bransch. Vi gör det genom att arbeta kontinuerligt med våra strategiska områden, arbetsgivarfrågor, hållbarhet, kompetens och forskning innovation & utveckling, säger Mats Lundgren, i ett nyhetsinlägg.

Tidigare ordförande Anne Ludvigson fortsätter sin mandattid ut som vice ordförande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons