Snabba möten på Drupa

Drupa_tryckerier_800

Svenska tryckerier besökte mässan och höll utkik efter nyheter. Branschkoll tog pulsen på några av dem i mässgångarna.

IMG 0634 1800
Ljungbergs Tryckeri spanade efter nyheter på Drupa-mässan. Från vänster: Bengt Ljungberg, Mikael Strand, Thomas Strand och Sofia Ljungberg Igbe.

Sofia Ljungberg Igbe, vd på Ljungbergs tryckeri:

– Vi är här för att titta på olika delar av vår verksamhet där vi förhoppningsvis kan expandera. Kanske titta på nya maskiner. Storformatssidan är alltid rolig. Vi har mycket efterbearbetning och bokbinderiet behöver till viss del uppgraderas, säger hon och nämner ord som robotisering, automatisering.

– Sedan har vi en del linjer som har några år på nacken som behöver uppgraderas.

Hon poängterar att det var åtta år sedan mässan hölls sist. Det gör att man längtar efter att träffas igen:

– Jag tror att det gör att alla är taggade på att komma hit och uppleva fysiska träffar, titta på maskiner och skapa kontakter igen.

Och senaste förvärvet av tryckeriet i Falkenberg. Är det även nya maskiner som ska in där?

– I alla fall uppgraderingar. Vi ska titta på framtiden. Vi vill ju gärna utveckla och satsa på Falkenberg. Storformat framför allt – allt från printrar till skärbord och programvaror.

IMG 0864 1800
Magnus Bäckström på Kafab Förpackning la bland annat sitt mässfokus på att hitta ergonomiska lösningar till efterbearbetning.

Vd:n Magnus Bäckström och hans gäng på Kafab Förpackning var på plats för att se nyheter på Drupa. Framför allt var uppgiften att titta närmare på ergonomiska hjälpmedel i postpress.

– Vi håller på med förpackningar och först och främst vill vi se vad det finns för ergonomiska hjälpmedel i efterbearbetningen.

– Processen är vad den är och kan man underlätta det på något sätt så är det här ett bra forum att hitta saker.

– Ska du vara med måste du hänga med och investera i det senaste i maskiner och så.

Kafab arbetar med förpackningslösningar i solidkartong och har produktion i Sverige (Simlångsdalen i Halmstad kommun) och Danmark. Främst finns företagets kunder i branscher som industri, läkemedel och kosmetik, enligt Bäckström:

2022 var ett bra bokslutsår för Kafab. Omsättningen ökade med 27,6 procent till 97,5 (76,4) miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 9,4 miljoner kronor.

Magnus Bäckström säger att företaget i dag har 25 anställda och omsätter 85 miljoner kronor.

Hur gick 2023 för er?

– Det var väl ett tråkigt år så sätt efter rekylen 2022 som var väldigt positivt. Men helt okej.

Niklas Bille 1800
Niklas Bille, vd på Billes Tryckeri i Mölndal, Göteborg.

Niklas Bille, vd, tillsammans med kollegor på Mölndalsföretaget Billes Tryckeri, utnyttjade tiden till fullo för att titta runt i montrarna på mässan. Branschkoll fick en pratstund med Niklas i Jing Weis monter där Karl Rise hos återförsäljaren Primotek presenterade ett av de kinesiska skärborden. Niklas Bille skulle sedan vidare för att titta på flatbäddsskrivare och rulle-till-rulle-printrar.

Annons

– VI behöver mer kapacitet. Våra maskiner är rätt gamla nu tycker vi på rulle till rulle och planoprintning delvis. Den gamla Durst:en vi har nu börjar närma sig tio år, och går väldigt långsamt jämfört med dagens maskiner. Så det är kapacitet, produktivitet och kvalitet vi jagar, säger Niklas Bille.

Efterbehandling var också av intresse och även inkjet – specifikt Canons arkmatade B2-press (50/70-format) som tillverkaren har aviserat ska bli tillgänglig i Europa hösten 2025.

– Den såg väldigt imponerande ut när jag såg den igår på en visning. Ett spännande alternativ till HP Indigo eller andra inkjetlösningar. Så det är högt och lågt.

Han säger att de sedan ett par veckor tillbaka arbetat hårt i ledningen för Billes för att dra upp nya planer och nya målsättningar som ska bli klara innan sommarsemestern.

– Vi håller just nu på att ta ett omtag och lägga nya treårsstrategier för hela företaget. Det inkluderar givetvis allt från IT-utveckling till att utveckling av produktion och så vidare.

Billes har brutet räkenskapsår och senaste bokslutet stängde sista augusti 2023. Omsättningen landade på 242,8 (230,3) miljoner kronor för koncernen. Kostnadsbesparingar under året gjorde att rörelseresultatet skrevs till 7,3 (8,7) miljoner kronor.

Vad tror du om innevarande år?

– Skapligt. Vi har nu stängt nio månader och vi ligger rätt bra till – men inte så bra som vi vill. Vi vill jobba för att få upp marginalen några procent till på Billes och det hoppas vi att vi ska lyckas med de kommande åren.

IMG 1005 1800
IT Grafiskas Håkan Thorman, Torgny Johansson, Peter Karlsson och Claes Lagergren.

Torgny Johansson på IT-Grafiska i Göteborg, som Branschkoll träffade på i Manroland:s monter, berättar att de är fyra stycken från tryckeriet som åkt ner för att ha det lite trevligt och för att se vad som händer i branschen.

Är det något speciellt som är intressant?

– Vi tittar givetvis på inkjet, vad som kommer och hur det ser ut i framtiden, säger han och tillägger att det finns mycket annat också att se på.

Vad tycker du då om det du ser på mässan?

– Det är väldigt positivt. Och sedan kan man inte undgå att dras med – här andas tryckeri positivt. Alltså det är inte bara ner och ner utan här kommer det positiva fram. Så det är roligt.

IT-Grafiska trycker i 70/100-formatet och även digitalt. På tryckeriet finns även en storformatsavdelning.

– Vi ser att det finns en marknad för oss fortfarande. Det gäller liksom bara att bli bättre på det och se till att få ut fler produkter på kortare tid.

Vilka är era största kunder?

– Vår största kund är Ica centralt. Det är väl vår viktigaste kund. Men vi har många andra, Volvo Kopparberg och så vidare.

Företaget hade en omsättning på cirka 32 miljoner kronor i 2022 års bokslut. Nästa årsredovisning är snart klar. Torgny Johansson säger ”att det var väl inte helt lysande” på frågan hur det gått.

– Man brottas hela tiden med att hålla en bra marginal och det har varit det svåra nu den sista tiden att hålla uppe marginalen. Man har haft kostnadsökningar på allt från el till hyror, papper, substrat och allt. Men att själv höja priser i den takten som man blir pålagd blir svårt. På sikt kommer vi upp i rätt nivå igen. Men det tar tid, säger Torgny Johansson.

Annons

De köper konkursboet – ”Vi är en väldigt naturlig köpare”

2 1800

✔️Ska ge trygghet till konkursboets kunder ✔️Målsättning att fortsätta växa 15 procent årligen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klart: Hjalmar E:s konkursbo sålt

hjalmare kontrakt

✔️Verksamheten upphör i Skellefteå ✔️Avser flytta tillgångarna till södra Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två nya digitalpressar – ”Vet att vi måste omsätta mer eller göra förändringar i produktionen”

IMG 2174 1800

Efter pensionsavgångar och byte av administrativt system – tryckeriet skiftar maskinmärke på digitaltrycksavdelningen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt tryckeri investerar över 20 miljoner kronor i rullinkjet – visar volymökning i år

intellijet parajett

✔️Nya kundaffärer har bäddat för bra start på året ✔️Så mycket har tryckeriets volymer ökat

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Omikai: ”Vi kommer att nå break even i år”

IMG 0813 1800
Ämnen i artikeln: Omikai

Omikai gjorde om affärsstrategin och de senaste tre åren har företaget inlett samarbeten och expanderat snabbt från tre till 19 marknader.

Ämnen i artikeln: Omikai
redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Drömstart” för nystartat bolag

IMG 0993 1800

✔️Hektisk inledning för återförsäljaren ✔️Försäljningen ligger 20 procent över budget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ricoh köper AI-startup

print AI
Ämnen i artikeln: Ricoh

Ska stärka den automatiserade processen med en funktion för datautvinning från olika dokument.

Ämnen i artikeln: Ricoh
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skyltföretag fick ny ägare – och tripplade marginalen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här gick det för Exaktakoncernen 2023

Ämnen i artikeln: Exakta

Exakta-koncernen har lämnat bokslut för 2023.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora förändringar på svenskt stortryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons