Snabba möten på Drupa

Drupa_tryckerier_800

Svenska tryckerier besökte mässan och höll utkik efter nyheter. Branschkoll tog pulsen på några av dem i mässgångarna.

IMG 0634 1800
Ljungbergs Tryckeri spanade efter nyheter på Drupa-mässan. Från vänster: Bengt Ljungberg, Mikael Strand, Thomas Strand och Sofia Ljungberg Igbe.

Sofia Ljungberg Igbe, vd på Ljungbergs tryckeri:

– Vi är här för att titta på olika delar av vår verksamhet där vi förhoppningsvis kan expandera. Kanske titta på nya maskiner. Storformatssidan är alltid rolig. Vi har mycket efterbearbetning och bokbinderiet behöver till viss del uppgraderas, säger hon och nämner ord som robotisering, automatisering.

– Sedan har vi en del linjer som har några år på nacken som behöver uppgraderas.

Hon poängterar att det var åtta år sedan mässan hölls sist. Det gör att man längtar efter att träffas igen:

– Jag tror att det gör att alla är taggade på att komma hit och uppleva fysiska träffar, titta på maskiner och skapa kontakter igen.

Och senaste förvärvet av tryckeriet i Falkenberg. Är det även nya maskiner som ska in där?

– I alla fall uppgraderingar. Vi ska titta på framtiden. Vi vill ju gärna utveckla och satsa på Falkenberg. Storformat framför allt – allt från printrar till skärbord och programvaror.

IMG 0864 1800
Magnus Bäckström på Kafab Förpackning la bland annat sitt mässfokus på att hitta ergonomiska lösningar till efterbearbetning.

Vd:n Magnus Bäckström och hans gäng på Kafab Förpackning var på plats för att se nyheter på Drupa. Framför allt var uppgiften att titta närmare på ergonomiska hjälpmedel i postpress.

– Vi håller på med förpackningar och först och främst vill vi se vad det finns för ergonomiska hjälpmedel i efterbearbetningen.

– Processen är vad den är och kan man underlätta det på något sätt så är det här ett bra forum att hitta saker.

– Ska du vara med måste du hänga med och investera i det senaste i maskiner och så.

Kafab arbetar med förpackningslösningar i solidkartong och har produktion i Sverige (Simlångsdalen i Halmstad kommun) och Danmark. Främst finns företagets kunder i branscher som industri, läkemedel och kosmetik, enligt Bäckström:

2022 var ett bra bokslutsår för Kafab. Omsättningen ökade med 27,6 procent till 97,5 (76,4) miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 9,4 miljoner kronor.

Magnus Bäckström säger att företaget i dag har 25 anställda och omsätter 85 miljoner kronor.

Hur gick 2023 för er?

– Det var väl ett tråkigt år så sätt efter rekylen 2022 som var väldigt positivt. Men helt okej.

Niklas Bille 1800
Niklas Bille, vd på Billes Tryckeri i Mölndal, Göteborg.

Niklas Bille, vd, tillsammans med kollegor på Mölndalsföretaget Billes Tryckeri, utnyttjade tiden till fullo för att titta runt i montrarna på mässan. Branschkoll fick en pratstund med Niklas i Jing Weis monter där Karl Rise hos återförsäljaren Primotek presenterade ett av de kinesiska skärborden. Niklas Bille skulle sedan vidare för att titta på flatbäddsskrivare och rulle-till-rulle-printrar.

Annons

– VI behöver mer kapacitet. Våra maskiner är rätt gamla nu tycker vi på rulle till rulle och planoprintning delvis. Den gamla Durst:en vi har nu börjar närma sig tio år, och går väldigt långsamt jämfört med dagens maskiner. Så det är kapacitet, produktivitet och kvalitet vi jagar, säger Niklas Bille.

Efterbehandling var också av intresse och även inkjet – specifikt Canons arkmatade B2-press (50/70-format) som tillverkaren har aviserat ska bli tillgänglig i Europa hösten 2025.

– Den såg väldigt imponerande ut när jag såg den igår på en visning. Ett spännande alternativ till HP Indigo eller andra inkjetlösningar. Så det är högt och lågt.

Han säger att de sedan ett par veckor tillbaka arbetat hårt i ledningen för Billes för att dra upp nya planer och nya målsättningar som ska bli klara innan sommarsemestern.

– Vi håller just nu på att ta ett omtag och lägga nya treårsstrategier för hela företaget. Det inkluderar givetvis allt från IT-utveckling till att utveckling av produktion och så vidare.

Billes har brutet räkenskapsår och senaste bokslutet stängde sista augusti 2023. Omsättningen landade på 242,8 (230,3) miljoner kronor för koncernen. Kostnadsbesparingar under året gjorde att rörelseresultatet skrevs till 7,3 (8,7) miljoner kronor.

Vad tror du om innevarande år?

– Skapligt. Vi har nu stängt nio månader och vi ligger rätt bra till – men inte så bra som vi vill. Vi vill jobba för att få upp marginalen några procent till på Billes och det hoppas vi att vi ska lyckas med de kommande åren.

IMG 1005 1800
IT Grafiskas Håkan Thorman, Torgny Johansson, Peter Karlsson och Claes Lagergren.

Torgny Johansson på IT-Grafiska i Göteborg, som Branschkoll träffade på i Manroland:s monter, berättar att de är fyra stycken från tryckeriet som åkt ner för att ha det lite trevligt och för att se vad som händer i branschen.

Är det något speciellt som är intressant?

– Vi tittar givetvis på inkjet, vad som kommer och hur det ser ut i framtiden, säger han och tillägger att det finns mycket annat också att se på.

Vad tycker du då om det du ser på mässan?

– Det är väldigt positivt. Och sedan kan man inte undgå att dras med – här andas tryckeri positivt. Alltså det är inte bara ner och ner utan här kommer det positiva fram. Så det är roligt.

IT-Grafiska trycker i 70/100-formatet och även digitalt. På tryckeriet finns även en storformatsavdelning.

– Vi ser att det finns en marknad för oss fortfarande. Det gäller liksom bara att bli bättre på det och se till att få ut fler produkter på kortare tid.

Vilka är era största kunder?

– Vår största kund är Ica centralt. Det är väl vår viktigaste kund. Men vi har många andra, Volvo Kopparberg och så vidare.

Företaget hade en omsättning på cirka 32 miljoner kronor i 2022 års bokslut. Nästa årsredovisning är snart klar. Torgny Johansson säger ”att det var väl inte helt lysande” på frågan hur det gått.

– Man brottas hela tiden med att hålla en bra marginal och det har varit det svåra nu den sista tiden att hålla uppe marginalen. Man har haft kostnadsökningar på allt från el till hyror, papper, substrat och allt. Men att själv höja priser i den takten som man blir pålagd blir svårt. På sikt kommer vi upp i rätt nivå igen. Men det tar tid, säger Torgny Johansson.

Annons

Yangi värvar innovationschef från Stora Enso

ElisabethBergvallYangiCInO 1800
Ämnen i artikeln: Yangi

Svenska Yangi, som utvecklar en teknik för att torrforma fiberförpackningar, har värvat en ny chief innovation officer.

Ämnen i artikeln: Yangi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt förpackningsmaterial av ull ska halvera mängden plast

Wooli 1800

Konsumenten vill ha koll på förpackningens hållbarhet – men man saknar kunskap i frågan och verkar inte heller göra något åt det.

Estniska Woola har som affärsidé att använda ull för att tillverka produkter som ersätter exempelvis bubbelplast i förpackningar.

Bolagets målsättning är att halvera användningen av bubbelplast gjord av fossila bränslen till 2030 genom att använda spillull från lokala fårfarmare för att producera förpackningsemballage.

Annons
Anna Liisa Palatu
Anna-Liisa-Palatu har grundat bolaget.

Enligt en undersökning som företaget har initierat så påverkas tre av fyra konsumenter inte av förpackningens hållbarhet vid deras val av inköp, leverantör eller butik i dagsläget, men majoriteten skulle till och med kunna tänka sig att betala mer för en hållbar förpackning.

9 av 10 har ingen aning

Sveriges invånare beställer i snitt hem två e-handelspaket per person och månad. Men nio av tio konsumenter har inte koll på om de förpackningar som de får hem är hållbara eller inte. Däremot uppger en ungefär lika stor andel att de tycker att det är viktigt att de förpackningar som de beställer hem består av hållbara material.

– Vi vet att närmare hälften av alla e-handelsförpackningar är gjorda av icke hållbara material som till exempel plast. Genom att öka medvetenheten bland konsumenter om detta ökas pressen på e-handelsbranchen. Att minska andelen fossilbaserade förpackningar är möjligt om fler använder sin konsumentmakt, säger Anna-Liisa Palatu, vd och medgrundare av Woola i ett pressmeddelande.

– Det finns alternativ till både plast och andra material, men det är få som vet om det. Exempelvis är överbliven ull från bondgårdar ett mycket slitstarkt material som kan återanvändas flera gånger, istället för plast. Idag förstörs över hälften av all ull från svenska bondgårdar. Ett fantastiskt material som kan användas till så mycket annat – till exempel förpackningar, avslutar Anna-Liisa Palatu.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De kammar hem tryckkontraktet av MSB-broschyren – värde närmare sex miljoner kronor

Krisbroschyr

✔️Lägger ut tryckningen på underleverantör ✔️”Detta är inte som vilket jobb som helst.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Om krisen eller kriget kommer” – nya broschyren ska nå ännu fler hushåll

Christina Andersson Fotograf Melker Dahlstrand 1800

Så många får den nya broschyren med samhällsinformation.

Det var 2018 den omtalade broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” skickades ut till alla hushåll i Sverige. En ny version av broschyren med uppdaterad samhällsinformation ska skickas ut i slutet av november.

LÄS OCKSÅ: De kammar hem tryckkontraktet av MSB-broschyren – värde närmare sex miljoner kronor

– Vi går nu in i ett skede med produktion som bland annat omfattar grafisk formgivning och disposition, säger Christina Andersson, projektledare på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), till Branschkoll.

Den förra broschyren landade i brevlådan hos cirka 4,8 miljoner hushåll i Sverige.

Hur stor blir upplagan denna gång?

– Den totala upplagan är 5 644 000 i dagsläget. En ny beräkning av antalet hushåll kommer i höst. Men det skiljer sig inte så mycket.

Christina Andersson säger att broschyren även denna gång kommer att vara i A5-formatet. Sidomfånget och valet av papper, har det ännu inte fattats beslut om.

Annons

Omvärlden och Sveriges situation ser annorlunda ut i dag jämfört med när den förra broschyren kom ut. 24 februari 2022 inledde Ryssland sitt fullskaliga krig i Ukraina. 7 mars 2024 blev Sverige medlem i NATO.

Kan du säga något om vilka nyheter gällande innehåll som finns med i den nya versionen?

– Den nya broschyren Om krisen eller kriget kommer, innehåller både uppdaterad och utvecklad information som finns i den nuvarande broschyren samt nya avsnitt med bland annat råd till privatpersoner kring hur man kan förbereda sig inför kris och krig och agera rätt om något allvarligt inträffar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Distributionsföretag rustar i produktionen

20240620 123531 1800

Efter utköpet från Exakta: ”Vi får samarbetspartners hela tiden”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort pengahål efter konkursen i V-tab

KK skulder
Ämnen i artikeln: V-TAB

V-tab försattes i konkurs i mars 2024 och storleken på bolagen i koncernen gör det till en komplex konkurs som nu börjar redas ut.

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Framtidsblick på efterbehandling

Framtidsblick efterbehandling
Ämnen i artikeln: HorizonMuller Martini

✔️Så ska maskinerna bli smartare i framtiden ✔️Inline är framtiden och mjukvarukoppling mellan maskiner och MIS-system blir avgörande ✔️Ännu mer automation för bättre drift och kalibrering av papper

Ämnen i artikeln: HorizonMuller Martini
redaktionen@branschkoll.se
Annons

En helt ny tryckt medieprodukt – tar sig in i varje brevlåda

Janne Reaktion 1 1800
Ämnen i artikeln: ADR

”Det är något helt nytt inom svensk marknadsföring”.

I slutet av maj landade första utgåvan av Tipset! hos svenska hushåll.

Det är en helt ny medieprodukt som kommer ge annonsörer möjlighet att nå alla Sveriges hushåll, menar Reaktion som står bakom den nya produkten.

Genom att adressera produkten så stoppas man inte av ”nej tack”-dekalen som sitter på över hälften av alla Sveriges brevlådor idag.

– I en tid då annonsörer behöver spendera sina mediepengar på ett smart sätt som ger effekt, så har brevlådan varit en kanal som blivit svårtillgänglig eftersom portpriserna höjs och att utdelningen begränsas, säger Jan Ringsö som är vd på Reaktion.

tipset ex
Tipset är en adresserad produkt som skickas till svenska hushåll.

Man menar att detta är en unik reklamlösning som erbjuder företag möjligheten att nå ut till potentiella till en femtedel av kostnaden för vanlig, adresserad direktreklam eftersom distributionskostnaderna delas med andra annonsörer.

– Tipset! är inte bara ett adresserat direktutskick, det är något helt nytt inom svensk marknadsföring. Som enda mediekanal i Sverige, kan våra annonsörer via Tipset! nå alla Sveriges hushåll, vilket innebär 50 procent fler hushåll jämfört med traditionell oadresserad reklam, säger Jan Ringsö.

– Annonsörer vet idag att rätt gjort så är brevlådan en mycket effektiv kanal som ger mycket goda resultat och driver både försäljning och trafik till både e-handel och butik.

Stibo står för trycket

Branschkoll ställde några frågor till Jan Ringsö på byrån Reaktion som står bakom produkten.

Ni skickar alltså detta adresserat till alla svenska hushåll?

– Första numret skickar vi till 300 000 hushåll men vi har möjligheten att skicka till alla hushåll vilket vi gör i samspel med våra annonsörer.

Är det samma tryck/innehåll till samtliga mottagare?

Annons

– Beror på vilken annonsör vi jobbar med. Men i grunden ja.

Vem är det som sköter distributionen?

– City Mail är en av våra huvudpartners tillsammans med Stibo. Men för att kunna komma ut i hela landet så kommer vi även att anlita Postnord.

Går det att avsäga sig om man inte vill ha detta?

– Det gör man isåfall via NIX DM.

Är det Reaktion som är avsändare och sköter samordning/tryck?

– Reaktion och vår sajt Vårahem.se är avsändare och står för alla delar. 

Av vem och/eller var trycks det?

– Stibo har varit en viktigt partner för oss för att komma ut i detta första numret. Stor eloge både till Stibo och City Mail. 

QR-koderna som finns på de olika sidorna är de samma för alla eller kan ni printa dem tillsammans med adressen och därmed kunna göra dem spårbara?

– Det är inte möjligt i det utförandet vi har idag. Men det är möjligt om man vill, men det kommer påverka ekonomin i produkten.

Fyra utgåvor 2024 och tolv planeras för 2025

Nästa utgåva av Tipset! planeras att distribueras i samband med skolstarten i augusti, följt av särskilda utgåvor för Black Friday samt julhandeln. Under 2025 är målet att distribueras en gång per månad.

Ämnen i artikeln: ADR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ruter investerar i digitalpress med XL-feeder

Erik Tibell Ruter 1800
Ämnen i artikeln: RuterVisutech

Ruter i Laholm investerar i en digitalpress från Fujifilm.

Det är en Fujifilm Revoria Press EC1100 som man köper av Visutech.

– Vi ser fram emot att växa och utvecklas som partner, och det är något vi känner att vi kan göra med Visutech. Det är en viktig faktor för oss när vi väljer leverantör, säger Erik Tibell som är prepresschef på Ruter.

Den nya pressen är utrustad med en XL-feeder i stället för en vanlig, vilket gör det möjligt för Ruter att köra bannerformat upp till 1,2 meter långa.

Den har också en så kallade ”folding unit”, vilket gör att Ruter kan producera färdigfalsade foldrar för direkt leverans, både i Z-fals och rull-fals, skriver man i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: RuterVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeriernas uppskjutna skatter – så här står det till

Skatteverket 1800
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Och så här går det med återbetalningarna.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons