SGP sprider hållbarhetens budskap från grafiska branschen

Det är alla de där små sakerna vi gör varje dag som summerar sig och påverkar miljön. En av de fundamentala och viktigaste aktiviteterna på jorden är att sälja och köpa varor och tjänster. Det håller sysselsättningen uppe och driver förstås ekonomin framåt. Tryck- och kommunikationstekniken är lika viktig för näringslivet som transporterna.

Vår bransch är duktig på att producera hållbara produkter som inte har en negativ påverkan på miljön. Men vi gör inte särskilt mycket för att sprida hållbarhetens budskap till våra kunder, i stället förlitar vi oss på att branschorganisationerna ska ta ett samlat grepp.

En av de mer proaktiva branschgrupperna är Sustainable Green Printing (SGP) i USA. SGP certifierar amerikanska tryckerier som uppfyller deras egna tryckspecifika hållbarhetsstandarder.

SGP gick nyligen med i en inflytelserik arbetsgrupp om hållbar handel. Sustainable Purchasing Leadership Council (SPLC) är en grupp som har bildats för att ta fram ett vägledningsprogram för hållbar handel. Det är oundvikligt att det också kommer att gälla inköp av tryck och publicering, så det är utmärkt att SGP representerar dessa sektorer. Medlemmarna i SPLC kommer från USA:s nationella och regionala regeringar, universitetsvärlden, standardiseringsgrupper och ideella organisationer samt från många olika industrier. Vissa av dem är mycket stora som t.ex. World Wildlife Fund, Fedex, UPS och Asian Pulp and Paper. Det här är ett viktigt initiativ för USA, som är världens största konsument och köper varor och tjänster för cirka 15 triljoner dollar per år enligt SPLC. Men USA är också världens största producent av avfall, så allt som kan göras för att minska miljöpåverkan är av godo.

Annons

SPLC syftar till att utveckla standardiserade definitioner på vad som egentligen menas med hållbar handel och hur den mäts och känns igen. Standarden ISO 16759 för beräkning av koldioxidutsläppet för tryckta produkter är ett naturligt verktyg att använda, men riktlinjerna omfattar också åtgärder för att förbättra inköpsprocesserna. Det kan innebära att byta leverantörer eller använda prestandakriterier när avtal ska förnyas. När man utarbetar riktlinjerna delar man med sig av de bästa metoderna och erfarenheterna och kommer med idéer om hur man utbildar människor i hållbar handel och hur man mäter och påvisar överensstämmelse. Det har mycket gemensamt med hur en ISO-standard tas fram – det är en fråga om delade kunskaper och konsensus.

Att agera tillsammans innebär att samordna divergerande intressen, men det kan vara mer effektivt än att agera individuellt. I synnerhet om målet är att uppmuntra till hållbar handel. SPLC:s första steg är att definiera vad hållbar handel egentligen innebär, så att folk i leveranskedjan förstår uttrycket. Trots risken för anarki bör alla titta närmare på vad den här gruppen gör. Det är särskilt viktigt att tryckeriernas och utgivarnas branschorganisationer gör det, kanske med en baktanke att gå med i SPLC.

/Laurel Brunner

The Verdigris supporters who made it possible to write this article are: Agfa Graphics (www.agfa.com), Digital Dots (digitaldots.org), EFI (www.efi.com), Fespa (www.fespa.com), HP (www.hp.com/environment), Kodak (www.kodak.com/go/sustainability), Mondi (www.mondigroup.com/products), Pragati Offset (www.pragati.com), Ricoh (www.ricoh.com), Shimizu Printing (www.shzpp.co.jp), Splash PR (www.splashpr.co.uk), Unity Publishing (http://unity-publishing.co.uk) and Xeikon (www.xeikon.com).

 This work by The Verdigris Project is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons