Så ställer sig nyckelaktörer till producentansvaret på textilier

klader

Regeringens förslag om producentansvar för textil har nu varit ute på remiss och vi har kollat vad Teko, Textilimportörerna och Blåkläder tycker om förslaget.

Sammanfattningsvis kan man säga att två av de tre aktörer vi tittat på är överlag positiva medan Textilimportörerna är mer skeptiska. Och att det stora frågetecknet från samtliga aktörer är ”vad ska man göra med de kläder som det i dagsläget inte finns någon teknik för att återvinna?”.

Målet med det nya förslaget sägs vara:

  • Att åstadkomma miljönytta genom ökad insamling av textil för återanvändning och av textilavfall för återvinning, i första hand för förberedelse för återanvändning och materialåtervinning.
  • Att ansvaret för avfallshantering och återvinning av textil ska läggas på producenterna utifrån principen om att förorenaren betalar.

Blåkläder välkomnar ett producentansvar för de textila avfallsströmmarna.

Men har vissa synpunkter främst gällande att arbetskläder som i många fall kan vara olämpliga för återbruk inte ska hamna i facket av textilier som har ett ”förbud mot förbränning” (Punkt 8.2.3).

Vilket enligt Blåkläder skulle resultera i att man samlar in textiler och får lägga dem på hög i väntan på utveckling av teknik som kan ta hand om dem.

Anledningen till att det i dagsläget inte går att återvinna arbetskläder är för att man dels blandar fibertyper och material för att maximera livslängd och skyddskapacitet. Samt att de förorenas genom att utsättas för bland annat betong, målarfärg, asfalt, olja och kemikalier.

Enligt Blåkläders beräkning skulle ett förbud mot att kunna elda upp uttjänta arbetskläder resultera i omkring 2.500 ton textilt avfall varje år som i princip inte går att ta tillvara på.

”Bortkastade pengar”

Branschorganisationen Textilimportörerna med medlemmar som Swedol, Stadium och Lindex tycks vara betydligt mer kritiska till förslaget, i deras remiss går det bland annat att läsa:

Sveriges hantering av textilavfall är i internationell jämförelse högtstående. Vi lägger inget textilavfall på deponi vilket hör till undantagen i världen. Vi använder avfall som bränsle i värmeverk. Avfall är billigt bränsle och textil består antingen av cellulosafibrer eller fibrer tillverkade av olja. Värmeproduktion är förvisso en sista utväg men det finns ju ingen annat. Om textilavfall inte används måste det ersättas av annat bränsle. Det finns heller inget krav från EU (utredningen sid 329) att medlemsstaterna ska införa producentansvar för textil.

Utredningen föreslår ett mycket komplext system för insamling. Vi ifrågasätter om det kommer att kunna fungera. I jämförelse med dagens system med väl definierade roller för samtliga aktörer i varans färd mot avfall föreslår utredningen en byråkratisk koloss. I förslaget finns dessutom inbyggt en ”Svarte Petter” i form av ett krav på att branschen ska lagra textilvaror hur länge som helst.

Annons

Vidare säger Textilimportörerna att de 325 miljoner per år det väntas kosta är bortkastade pengar, eftersom det enda förslaget kommer ge är ”ett mycket mer byråkratiskt och komplicerat avfallshanteringssystem som inte har några belagda miljöfördelar jämfört med den ordning som råder nu”.

Man menar att det föreslagna systemet mer eller mindre kommer vara kontraproduktivt och skriver:

Vad utredarna inte nämner är att branschen, förutom de dryga 300 miljonerna per år skulle bli skyldig att ta hand om och skydda från väta, är ett textilberg som kan växa sig hur stort som helst. Utredningen har i princip kapitulerat inför den springande punkten, vad ska det bli av allt textilavfall som kommer att samlas in i hela EU? Vi hemställer att utredningen görs om för att ett undvika ett misslyckande och en onödig belastning på de svenskbaserade textilföretagen. De är inte de som förorenar.

”Övergripande positiva”

TEKO säger sig vara på en övergripande nivå positiva till att förslaget genomförs på det sätt som utredningen föreslår.

TEKO är positiva till att utredningen fokuserar på vad som ska uppnås, men inte ger detaljkrav på hur. Detta ger utrymme för framtida innovationer inom området. Vi ser också att ambitionen att öka såväl återanvändningen som återvinningen av textil och därigenom öka möjligheterna för att skapa cirkulära affärsmodeller inom det textila området är lovvärd. Denna ambition delas av flertalet företag i branschen, skriver man i sitt remissvar.

Man nämner också vikten av att skynda långsamt för att få till ett system som fungerar väl, samt vikten om att ytterligare fördjupa forskningen på dessa frågor för att bli bättre på att hantera och ta tillvara på textilier som i dagsläget är svåra att återvinna.

Då i stort sett bara ren bomull kan återvinnas storskaligt av det textila material som samlas in idag är det av största vikt att skyndsamt se till så medel för stora utlysningar finns tillgängliga för branschen. Detta främst för forskning om sortering och digitaliseringsteknikens möjligheter, storskaliga försök med fiberåtervinning för olika fiberslag, storskalig forskning på kemisk återvinning och att testbäddar byggs för textilåtervinning. Näringslivet har förstås ett ansvar för detta också, men det är minst lika viktigt att staten/EU stödjer samarbeten inom forskning och utveckling, samt stöd för uppstart av nya företag inom sektorn, skriver TEKO.

Länkar

Samlingssida för förslaget och samtliga remisser

Själva förslaget: Producentansvar för textil – en del av den cirkulära ekonomin

Blåkläders remissvar

Textilimportörernas remissvar

TEKOs remissvar

Annons

Många strukturaffärer i den grafiska branschen

Det finns ett stort behov av förändringar i branschens struktur. Överkapaciteten är så stor och det ensamt är ett skäl till att vi kommer se fler stora affärer den närmaste tiden. Senaste tiden finns en trend att fler och fler investmentbolag kommer in som ägare till grafiska företag.

Vi ser ständigt nya konkurser och rekonstruktioner. Ofta slutar dessa i att tryckpressar försvinner från marknaden och kunder flyttas in i befintliga bolag med överkapacitet. Men samtidigt investeras det kraftigt i ny utrustning som höjer produktiviteten.

Några av aktiviteterna på marknaden den senaste tiden är:

  • Tidigare denna vecka meddelade Fälth & Hässler att man troligtvis får ny ägare innan året är slut. Springplanet, en nybildad kommunikationskoncern, har gjort en avsiktsförklaring om att köpa bolaget. Springtime har som affärsidé att hjälpa marknadsavdelningar att producera, styra och analysera marknadsaktiviteter i digitala och tryckta medier. UPPDATERAT: Springplanet drar tillbaka sin avsiktsförklaring att förvärva Fälth & Hässler
  • JustNu har fått nya ägare i investmentbolaget Serev Invest. Man säger i ett pressmeddelande att ”Den grafiska branschen förändras i grunden. Bolagets fokus på digitaltryck, formgivning och efterbearbetning i kombination med ett stort nät av tryckerier runt om i Sverige ger en perfekt position för att möta framtidens krav”.
  • Innan sommaren gick Danagårds Grafiska i Ödeshög och Lithoteknik i Motala samman. Det nya bolaget, DanagårdLiTHO, beräknas omsätta 130 miljoner per år.
  • Exakta i Hässlehom och Printing i Malmö gick samman i somras och bildar Exaktaprinting. Man beräknar att landa på en årsomsättning på 160 miljoner kronor.
  • Investeringsbolaget Traktorvägen Invest har köpt Grahns tryckeri i Lund (34 MSEK omsättning år 2009). Till Grafiskt Forum säger Gunnar Lund, ny vd på tryckeriet, att ”Behovet av tryckt media kommer även i fortsättning att vara stort. Vi ser att många företag och organisationer prioriterar att få närproducerade och miljövänliga trycksaker till hög kvalitet. Det gör att vi vill satsa i en mogen bransch”.
  • Ranhammar förvärvar Beli Kartong – syftet är att få fler kunder och att kunna effektivisera produktionen.
  • Bong och Hamelin bildar kuvertjätte som kommer att vara noterad på Stockholmsbörsen.
  • I augusti meddelade KatarinaTryck att man flyttar ihop med Litografia/Alfaprint. Man finns kvar som ett eget bolag och ska satsa på att utveckla sina kundrelationer. AGI skriver att Litografia/Alfaprint ”har tagit fram en ny samarbetsmodell för aktörer inom tryckeribranschen som innebär att företaget kopplar befintliga kundrelationer till en mer produktiv produktionsapparat kombinerad med ett bredare produkt- och tjänsteutbud.”
  • Senaste året har Stampenägda V-TAB vuxit rejält genom förvärv (t.ex. VTT Grafiska och Elanders verksamhet i Falköping) och investering i ett nytt tryckeri utanför Göteborg. Man har idag 14 anläggningar i Sverige. Man trycker mycket annat än bara dagstidningar som är ursprunget för bolaget. Första halvåret 2010 omsatte V-TAB 958 MSEK med en marginal på fyra procent. (Delårsrapport jan-jun 2010)

Utöver detta finns konkurser och rekonstruktioner av både små och medelstora företag.

Strukturerad och djupare information och analyser kring ämnet kommer under hösten i omvärldsbevakningstjänsten från Branschkoll som det nu går att teckna abonnemang på. Läs mer om tjänsten här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bong och Hamelin bildar kuvertjätte

Ämnen i artikeln: BongHamelin

Bong Ljungdahl och Hamelin har ingått ett avtal som innebär att Bong Ljungdahl går samman med Hamelins kuvertdivision. Efter sammanslagningen kommer det nya bolaget ha en omsättning på cirka 3 500 miljoner kronor och omkring 2 400 anställda. Bolaget namnändras samtidigt till att fortsättningsvis heta enbart Bong och kommer att vara fortsatt noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

Bong och Hamelin har sedan 2004 samarbetat i en strategisk allians och tar nu nästa steg för att skapa ett starkt europeiskt företag med goda tillväxtmöjligheter. Genom sin geografiska täckning kommer det nya företaget att kunna möta behoven hos stora paneuropeiska kunder samtidigt som den bredare produktportföljen medför ett mer komplett erbjudande till samtliga kunder.

Detta skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: BongHamelin
redaktionen@branschkoll.se
Annons

A-Com skapar nytt affärsområde kring analys, strategi, IT och kommunikation

A-Com förvärvar Resight och ActionBase – bildar nytt affärsområde kring CRM.

Efter affären äger A-com hundra procent av analysföretaget ActionBase samt beslutsstödsföretaget Resight.

Bolagen kommer att ingå i A-Coms nya affärsområde CRM tillsammans med relationsmarknadsföringsbyrån Trackster. Det nybildade affärsområdet erbjuder en helhetslösning inom CRM med kompetens inom analys, strategi, IT och kommunikation.

– Redan nu ser vi att den befintliga omsättningen för affärsområdet ökar med 30-35 MSEK under 2011, under samma period räknar vi med att resultatet påverkas positivt med runt 5 MSEK, säger Martin Hultqvist, vice VD för A-Com och affärsområdesansvarig CRM.

Förvärven skall godkännas av en extra bolagsstämma i A-Com AB vilken beräknas avhållas under slutet av oktober månad.

A-Com omsätter cirka 187 miljoner SEK och har cirka 130 medarbetare. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX (f.d. Stockholmsbörsens O-lista) sedan 1999

Annons

Om Resight

Resight är ett tjänsteföretag som erbjuder lösningar och konsulttjänster inom nästa generation av beslutsstödsprocesser samt kund- och marknadshantering. Vi utgår från affärsmöjligheterna mellan våra kunder och deras kunder.

”Jag har länge saknat ett företag med en helhetssyn på CRM och som kan leverera tjänster inom hela spannet från strategi till operativt genomförande” säger Staffan Magnehed, CRM-ansvarig Folksam på www.resight.se.

Webb: www.resight.se

Om ActionBase – Marketing Technology

ActionBase är ett konsultföretag inom operativ och analytisk CRM, vilket innebär att med hjälp av databasanalys och statistiska metoder hjälpa företag med stora kunddatabaser att effektivisera förvärv av nya kunder samt maximera livstidsvärdet av existerande kunder.

Webb: www.actionbase.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ranhammar förvärvar Beli Kartong

Ämnen i artikeln: Beli KartongRanhammar

Ranhammar stärker sin position inom den grafiska industrin genom att förvärva 100% av aktierna i Beli Kartong i Spånga. Beli Kartong har idag 7 anställda. Tillskottet gör att Ranhammars personalstyrka nu uppgår till 31.
– Syftet med sammanslagningen är att skapa en ännu starkare och ännu bredare produktionsbas. Vi kommer också att ytterligare kunna effektivisera processerna för att kunna tillmötesgå branschens krav på led- och leveranstider, säger Ranhammars Lennart Jernfast.

För vissa avdelningar planerar man att gå upp på tvåskift och nyinvesteringar i maskinparken görs för att ytterligare att korta ledtider. Bland annat är Stockholms första laserskärare med tillhörande automatisk bockmaskin snart på plats. Laserutrustningen skall ersätta den gamla tekniken för att tillverka stansformar till kartongprodukter.

Genom en nyemission går Beli Kartongs ägare och VD Lena Hultberg in som delägare i Ranhammar med motsvarande en ägarandel på 20%. Niklas Hultberg tilldelas en ägarandel motsvarande 5%.

Ämnen i artikeln: Beli KartongRanhammar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storägare i Elanders säljer – inte överens med Carl Bennet AB

Ämnen i artikeln: Carl BennetElandersLatour

Latour, en av Elanders största ägare (20%), har börjat sälja av sina aktier. Anledningen är att man inte tycker att den pågående nyemissionen är det bästa sättet för Elanders att gå framåt.

– Vi tycker inte det här sättet är attraktivt, vi har föreslagit en del andra möjligheter att göra en del av de här åtgärderna. Men vi har inte fått gehör för det och då väljer vi att sälja en del istället”, säger Latours vd Jan Svensson till Nyhetsbyrån Direkt.

På frågan om aktieförsäljningen är början på ett totalt utträde ur Elanders för Latours räkning svara Jan Svensson Nyhetsbyrån Direkt att ”aktien är svårsåld”. I övrigt kommenterar Jan Svensson inte pågående aktiviteter.

2010 kommer att bli ett stort förlustår för Elanders som har lagt sin prognos på minus 110 miljoner för helåret.

Latour har ännu inte beslutat sig för om man kommer att teckna sin del av den pågående nyemissionen. På E24 skriver man att ”Utspelen om att Latour sannolikt inte ska delta i den kommande nyemissionen, som är helt garanterad av Carl Bennet, får nog ses som en del i ett långvarigt spel de båda emellan.” (Mellan Carl Bennet och Gustaf Douglas som äger Latour. red anm.)

E24 skriver mer om detta – ”Latour säljer i Elanders efter konflikt med Bennet” och ”Ny strid mellan Carl Bennet och Gustaf Douglas”. Likaså di.se. under rubriken ”Finansmän i bråk om Elanders”.

Ämnen i artikeln: Carl BennetElandersLatour
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elanders Sverige ”klimatneutralt”

Ämnen i artikeln: Elanders

Elanders Sverige är ett klimatneutralt företag och kan genom en klimatkalkylator producera klimatneutrala trycksaker.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fritidsresor avvecklar katalogen

Fritidsresor ska satsa mer på rörlig bild och efter 40 år slutar man med sin tryckta katalog.

– Det kommer att finnas en trycksak men i en helt annan form, säger Fritidsresors informationsdirektör Lottie Knutson till DagensMedia.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna fortsätter att öka

Ämnen i artikeln: reklaminvestering

Reklaminvesteringarna ökade med 9,5 procent, eller 702 miljoner kronor, under det andra kvartalet 2010. Det i jämförelse med samma period i fjol. Men nivåerna från 2008 har ännu inte uppnåtts. Detta skriver Resumé i sin nätupplaga.

DagensMedia skriver om samma sak med rubriken ”Medieköpen ökar kraftigt

Siffrorna kommer från IRM och det är fram för allt tv- och bioreklam som växer.

Ämnen i artikeln: reklaminvestering
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Resumé certifierar reklambyråer

Reklambyråer med en omsättning upp till 20 miljoner kan nu få en certifiering av tidningen Resumé. Certifieringen görs på affärsmässiga grunder och syftet är att stärka relationen mellan byrå och reklamköpare.

Tanken är att registret över certifierade byråer ska bli den första gallringen vid en byråvalsprocess. Resumé vill med certiferingen underlätta för i första hand små och medelstora företag som söker konsulthjälp för sin marknadsföring.

För att bli certifierad krävs minst tre bokslutsperioder med en genomsnittlig omsättning över en miljon kronor samt i genomsnitt minst  en anställd under treårs-perioden. Godkända riskklasser  är 3, 4 och 5. Kraven är utarbetade i samarbete med byrådoktorn Håkan Bodman på företaget Effectera. UC levererar fakta kring företagen. Att bli certifierad är gratis.

Under hösten kommer Resumé att resa runt i Sverige och föreläsa om reklam samtidigt som varje ort får sina certifierade byråer presenterade.

Registret med certifierade byråer finns här.

Läs mer på resume.se.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done växer med lönsamhet i både tryck och webb

Ämnen i artikeln: Done Management & Systems

Produktionsbyrån DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets andra kvartal på 27,9 (21,9) MSEK, vilket innebär en tillväxt på höga 27 procent. Rörelseresultatet har ökat med 46 procent till 4 MSEK, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 15 procent.

Kvartalets tillväxt är till drygt hälften genererat av Done Interactive som haft en mycket positiv utveckling med en tillväxt på 124 procent. Affärsområdet har också förbättrat sin lönsamhet och har för kvartalet en rörelsemarginal på 24 (3) procent*.

Done Prodution är det största affärsområdet och omsatte 21,7 (19,1) MSEK under det första kvartalet. Rörelsemarginalen landade därmed på 20 procent*.

Annons

Sedan slutet av 2009 lägger man ut delar av sin produktion inom Done Interactive till Serbien. Då sa vd i ett pressmeddelande ”Att flytta produktion till lågkostnadsländer ser vi som en kontinuerlig process med syfte att ständigt sänka våra kostnader”.

Läs hela kvartalsrapporten här.

Läs pressmeddelandet här.

* Rörelsemarginalen per affärsområde presenteras före avdragna koncerngemensamma kostnader. Rörelseresultatet för hela bolaget presenteras dock med dessa kostnader borträknade. Av denna anledning är siffrorna inte jämförbara. För detaljer se hela kvartalsrapporten.

Ämnen i artikeln: Done Management & Systems
redaktionen@branschkoll.se
Annons