Så ställer sig nyckelaktörer till producentansvaret på textilier

klader

Regeringens förslag om producentansvar för textil har nu varit ute på remiss och vi har kollat vad Teko, Textilimportörerna och Blåkläder tycker om förslaget.

Sammanfattningsvis kan man säga att två av de tre aktörer vi tittat på är överlag positiva medan Textilimportörerna är mer skeptiska. Och att det stora frågetecknet från samtliga aktörer är ”vad ska man göra med de kläder som det i dagsläget inte finns någon teknik för att återvinna?”.

Målet med det nya förslaget sägs vara:

  • Att åstadkomma miljönytta genom ökad insamling av textil för återanvändning och av textilavfall för återvinning, i första hand för förberedelse för återanvändning och materialåtervinning.
  • Att ansvaret för avfallshantering och återvinning av textil ska läggas på producenterna utifrån principen om att förorenaren betalar.

Blåkläder välkomnar ett producentansvar för de textila avfallsströmmarna.

Men har vissa synpunkter främst gällande att arbetskläder som i många fall kan vara olämpliga för återbruk inte ska hamna i facket av textilier som har ett ”förbud mot förbränning” (Punkt 8.2.3).

Vilket enligt Blåkläder skulle resultera i att man samlar in textiler och får lägga dem på hög i väntan på utveckling av teknik som kan ta hand om dem.

Anledningen till att det i dagsläget inte går att återvinna arbetskläder är för att man dels blandar fibertyper och material för att maximera livslängd och skyddskapacitet. Samt att de förorenas genom att utsättas för bland annat betong, målarfärg, asfalt, olja och kemikalier.

Enligt Blåkläders beräkning skulle ett förbud mot att kunna elda upp uttjänta arbetskläder resultera i omkring 2.500 ton textilt avfall varje år som i princip inte går att ta tillvara på.

”Bortkastade pengar”

Branschorganisationen Textilimportörerna med medlemmar som Swedol, Stadium och Lindex tycks vara betydligt mer kritiska till förslaget, i deras remiss går det bland annat att läsa:

Sveriges hantering av textilavfall är i internationell jämförelse högtstående. Vi lägger inget textilavfall på deponi vilket hör till undantagen i världen. Vi använder avfall som bränsle i värmeverk. Avfall är billigt bränsle och textil består antingen av cellulosafibrer eller fibrer tillverkade av olja. Värmeproduktion är förvisso en sista utväg men det finns ju ingen annat. Om textilavfall inte används måste det ersättas av annat bränsle. Det finns heller inget krav från EU (utredningen sid 329) att medlemsstaterna ska införa producentansvar för textil.

Utredningen föreslår ett mycket komplext system för insamling. Vi ifrågasätter om det kommer att kunna fungera. I jämförelse med dagens system med väl definierade roller för samtliga aktörer i varans färd mot avfall föreslår utredningen en byråkratisk koloss. I förslaget finns dessutom inbyggt en ”Svarte Petter” i form av ett krav på att branschen ska lagra textilvaror hur länge som helst.

Annons

Vidare säger Textilimportörerna att de 325 miljoner per år det väntas kosta är bortkastade pengar, eftersom det enda förslaget kommer ge är ”ett mycket mer byråkratiskt och komplicerat avfallshanteringssystem som inte har några belagda miljöfördelar jämfört med den ordning som råder nu”.

Man menar att det föreslagna systemet mer eller mindre kommer vara kontraproduktivt och skriver:

Vad utredarna inte nämner är att branschen, förutom de dryga 300 miljonerna per år skulle bli skyldig att ta hand om och skydda från väta, är ett textilberg som kan växa sig hur stort som helst. Utredningen har i princip kapitulerat inför den springande punkten, vad ska det bli av allt textilavfall som kommer att samlas in i hela EU? Vi hemställer att utredningen görs om för att ett undvika ett misslyckande och en onödig belastning på de svenskbaserade textilföretagen. De är inte de som förorenar.

”Övergripande positiva”

TEKO säger sig vara på en övergripande nivå positiva till att förslaget genomförs på det sätt som utredningen föreslår.

TEKO är positiva till att utredningen fokuserar på vad som ska uppnås, men inte ger detaljkrav på hur. Detta ger utrymme för framtida innovationer inom området. Vi ser också att ambitionen att öka såväl återanvändningen som återvinningen av textil och därigenom öka möjligheterna för att skapa cirkulära affärsmodeller inom det textila området är lovvärd. Denna ambition delas av flertalet företag i branschen, skriver man i sitt remissvar.

Man nämner också vikten av att skynda långsamt för att få till ett system som fungerar väl, samt vikten om att ytterligare fördjupa forskningen på dessa frågor för att bli bättre på att hantera och ta tillvara på textilier som i dagsläget är svåra att återvinna.

Då i stort sett bara ren bomull kan återvinnas storskaligt av det textila material som samlas in idag är det av största vikt att skyndsamt se till så medel för stora utlysningar finns tillgängliga för branschen. Detta främst för forskning om sortering och digitaliseringsteknikens möjligheter, storskaliga försök med fiberåtervinning för olika fiberslag, storskalig forskning på kemisk återvinning och att testbäddar byggs för textilåtervinning. Näringslivet har förstås ett ansvar för detta också, men det är minst lika viktigt att staten/EU stödjer samarbeten inom forskning och utveckling, samt stöd för uppstart av nya företag inom sektorn, skriver TEKO.

Länkar

Samlingssida för förslaget och samtliga remisser

Själva förslaget: Producentansvar för textil – en del av den cirkulära ekonomin

Blåkläders remissvar

Textilimportörernas remissvar

TEKOs remissvar

Annons

Elanders klimatkalkylator på webben

Ämnen i artikeln: Elandersklimatneutral

I september certifierades Elanders och blev då ett klimatneutralt företag enligt företaget Respect. Samtidigt lanserades en klimatkalalkylator som möjliggör för kunderna att beräkna klimatpåverkan för en enskild trycksak.

Ämnen i artikeln: Elandersklimatneutral
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor betalningsvilja för medieinnehåll på nätet

Det går att ta betalt för sitt innehåll på nätet, bara det är intressant. När IRM frågade 1300 personer om deras betalningsvilja för medieinnehåll på Internet visade det sig att 70 procent är beredda att betala för innehållet. Total sett kan denna marknad vara värd 68 miljarder kronor årligen enligt undersökningen.

Att det inte går att få betalt för innehåll på Internet är en vanlig missuppfattning i mediebranschen. En helt färsk studie från IRM visar att betalningsvilja är stor om man levererar det som konsumenten efterfrågar.

Betalningsvilja på nätet 2010

Annons

Källa: IRM-Media

Allra störst betalningsvilja finns när det gäller ljud på Internet. Hela 68 procent är beredda att betala för att få tillgång till musik, ljudböcker och annat ljud via Internet. Även när det gäller tillgången till rörliga bilder så som TV-program, filmer och annan rörlig bild är betalningsvilja hög. 65 procent kan tänka sig att betala för få tillgång till ett större utbud.

Det är inte lika många som är redo för att betala för en större tillgång till artiklar/skrivet material, men trots det stora utbudet idag är det 46 procent som anger att de kan tänka sig att betala för ett större utbud.

– Att så många säger sig vara beredda att betala för tillgången till ett större medieutbud på Internet är överraskande eftersom mycket är gratis på Internet idag, säger IRM:s VD Magnus Anshelm. Den stora utmaningen medieföretagen står inför är alltså inte om de kan få betalt utan istället att erbjuda ett så bra utbud att tillräckligt många konsumenter betalar för det, fortsätter han. Lyckas man med detta finns det många miljarder att tjäna på att tillfredställa konsumenternas behov av medieinnehåll via Internet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Antalet läs- och pekplattor når en miljard 2020 enligt Mediaideas

Ämnen i artikeln: Läsplattapekdator

Enligt analysföretaget Mediaideas kommer det att finnas över en miljard små, lätta och platta datorer för att läsa och konsumera alla andra typer av media på.

Ämnen i artikeln: Läsplattapekdator
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kapero breddar med konsult inom medieområdet

Ämnen i artikeln: Kapero

Kapero jobbar med att effektivisera marknadsavdelningarnas arbete med produktion av kommunikation. De breddar nu sin konsultbas med Stefan Barholm, tidigare vd på mediebyrån Vizeum.

Ämnen i artikeln: Kapero
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så kan den digitala boken utvecklas

I den här konceptfilmen från IDEO (se nedan) utforskas tre möjliga användningsområden för den framtida digitala boken.

Som med de flesta andra digitala koncept inom publicering betyder detta att mer information ska produceras och hanteras. Höga krav kommer att ställas på att det är ordning och reda i processerna för att publicering och användning ska fungera.

Titta på filmen. Den ger inspiration för alla som jobbar med att ta fram och producera böcker.

De tre koncepten som tas upp i filmen är:

Annons

Nelson – Ger läsarna tillgång till relevant bakgrundsinformation så att man kan skaffa sig en egen uppfattning om ämnet.

Coupland – ett ”Facebook” för böcker.

Alice – En interaktiv läsupplevelse där läsaren utforskar boken genom att själv deltaga i berättelsen och påverka utgången.

Att ”bara läsa” kommer naturligtvis att vara en upplevelse som många vill ha oförändrad samtidigt som nya idéer växer fram parallellt.

ARVE Error: need id and provider

redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Därför ska alla störa tryckerichefen”

Mikael Marklund på Medievärlden skriver om varför säljare, kunder och redaktioners personal måste lära sig mer om vad som är möjligt att göra med moderna tryckpressar. I det här fallet handlar det om dagstidningar med samma logik gäller för alla tryckta produkter.

– Är det pressens begränsningar eller begränsade kunskaper om vad man kan göra i pressen som ska styra hur det färdiga resultatet ser ut? Skriver han bland annat i krönikan på Medievärlden.

Läs Därför ska alla störa tryckerichefen och inspireras!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklam i sociala medier granskas

Konsumentombudsmännen i de nordiska länderna inleder nu en granskning av marknadsföringen i sociala medier. Man ska ta reda på om den bryter mot de regler som redan finns för elektronisk marknadsföring.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inkjet ska ersätta offset – här avgörs Kodaks framtid

Ämnen i artikeln: InkjetKodakProsper

I en intervju med Kodaks vd, Antonio Perez, beskrivs hur Kodak satsar  på inkjet som den huvudsakliga tryckmetoden i framtiden. Enligt Perez ska tekniken ersätta offset – Kodaks framtid står och faller med detta skifte.

Ämnen i artikeln: InkjetKodakProsper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lightning Source bygger digitalt boktryckeri i Australien

Ämnen i artikeln: digitaltryckon-demand

Ett av världens största digitala boktryckerier med anläggningar i USA och Europa (England och Frankrike) planerar att bygga ett tryckeri i Australien. Förlagens värdekedja för bokproduktion förändras.

Ämnen i artikeln: digitaltryckon-demand
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Map Antalis blir bara Antalis

Ämnen i artikeln: AntalisMap

Från och med den första oktober tar Map Anatalis bort Map från sitt namn. Nu heter man bara Antalis. Namnbytet genomför successivt och man ändrar logotypen på trycksaker, lastbilar och skyltar under hösten.

Läs mer på Antalis.se

Ämnen i artikeln: AntalisMap
redaktionen@branschkoll.se
Annons