Så ställer sig nyckelaktörer till producentansvaret på textilier

klader

Regeringens förslag om producentansvar för textil har nu varit ute på remiss och vi har kollat vad Teko, Textilimportörerna och Blåkläder tycker om förslaget.

Sammanfattningsvis kan man säga att två av de tre aktörer vi tittat på är överlag positiva medan Textilimportörerna är mer skeptiska. Och att det stora frågetecknet från samtliga aktörer är ”vad ska man göra med de kläder som det i dagsläget inte finns någon teknik för att återvinna?”.

Målet med det nya förslaget sägs vara:

  • Att åstadkomma miljönytta genom ökad insamling av textil för återanvändning och av textilavfall för återvinning, i första hand för förberedelse för återanvändning och materialåtervinning.
  • Att ansvaret för avfallshantering och återvinning av textil ska läggas på producenterna utifrån principen om att förorenaren betalar.

Blåkläder välkomnar ett producentansvar för de textila avfallsströmmarna.

Men har vissa synpunkter främst gällande att arbetskläder som i många fall kan vara olämpliga för återbruk inte ska hamna i facket av textilier som har ett ”förbud mot förbränning” (Punkt 8.2.3).

Vilket enligt Blåkläder skulle resultera i att man samlar in textiler och får lägga dem på hög i väntan på utveckling av teknik som kan ta hand om dem.

Anledningen till att det i dagsläget inte går att återvinna arbetskläder är för att man dels blandar fibertyper och material för att maximera livslängd och skyddskapacitet. Samt att de förorenas genom att utsättas för bland annat betong, målarfärg, asfalt, olja och kemikalier.

Enligt Blåkläders beräkning skulle ett förbud mot att kunna elda upp uttjänta arbetskläder resultera i omkring 2.500 ton textilt avfall varje år som i princip inte går att ta tillvara på.

”Bortkastade pengar”

Branschorganisationen Textilimportörerna med medlemmar som Swedol, Stadium och Lindex tycks vara betydligt mer kritiska till förslaget, i deras remiss går det bland annat att läsa:

Sveriges hantering av textilavfall är i internationell jämförelse högtstående. Vi lägger inget textilavfall på deponi vilket hör till undantagen i världen. Vi använder avfall som bränsle i värmeverk. Avfall är billigt bränsle och textil består antingen av cellulosafibrer eller fibrer tillverkade av olja. Värmeproduktion är förvisso en sista utväg men det finns ju ingen annat. Om textilavfall inte används måste det ersättas av annat bränsle. Det finns heller inget krav från EU (utredningen sid 329) att medlemsstaterna ska införa producentansvar för textil.

Utredningen föreslår ett mycket komplext system för insamling. Vi ifrågasätter om det kommer att kunna fungera. I jämförelse med dagens system med väl definierade roller för samtliga aktörer i varans färd mot avfall föreslår utredningen en byråkratisk koloss. I förslaget finns dessutom inbyggt en ”Svarte Petter” i form av ett krav på att branschen ska lagra textilvaror hur länge som helst.

Annons

Vidare säger Textilimportörerna att de 325 miljoner per år det väntas kosta är bortkastade pengar, eftersom det enda förslaget kommer ge är ”ett mycket mer byråkratiskt och komplicerat avfallshanteringssystem som inte har några belagda miljöfördelar jämfört med den ordning som råder nu”.

Man menar att det föreslagna systemet mer eller mindre kommer vara kontraproduktivt och skriver:

Vad utredarna inte nämner är att branschen, förutom de dryga 300 miljonerna per år skulle bli skyldig att ta hand om och skydda från väta, är ett textilberg som kan växa sig hur stort som helst. Utredningen har i princip kapitulerat inför den springande punkten, vad ska det bli av allt textilavfall som kommer att samlas in i hela EU? Vi hemställer att utredningen görs om för att ett undvika ett misslyckande och en onödig belastning på de svenskbaserade textilföretagen. De är inte de som förorenar.

”Övergripande positiva”

TEKO säger sig vara på en övergripande nivå positiva till att förslaget genomförs på det sätt som utredningen föreslår.

TEKO är positiva till att utredningen fokuserar på vad som ska uppnås, men inte ger detaljkrav på hur. Detta ger utrymme för framtida innovationer inom området. Vi ser också att ambitionen att öka såväl återanvändningen som återvinningen av textil och därigenom öka möjligheterna för att skapa cirkulära affärsmodeller inom det textila området är lovvärd. Denna ambition delas av flertalet företag i branschen, skriver man i sitt remissvar.

Man nämner också vikten av att skynda långsamt för att få till ett system som fungerar väl, samt vikten om att ytterligare fördjupa forskningen på dessa frågor för att bli bättre på att hantera och ta tillvara på textilier som i dagsläget är svåra att återvinna.

Då i stort sett bara ren bomull kan återvinnas storskaligt av det textila material som samlas in idag är det av största vikt att skyndsamt se till så medel för stora utlysningar finns tillgängliga för branschen. Detta främst för forskning om sortering och digitaliseringsteknikens möjligheter, storskaliga försök med fiberåtervinning för olika fiberslag, storskalig forskning på kemisk återvinning och att testbäddar byggs för textilåtervinning. Näringslivet har förstås ett ansvar för detta också, men det är minst lika viktigt att staten/EU stödjer samarbeten inom forskning och utveckling, samt stöd för uppstart av nya företag inom sektorn, skriver TEKO.

Länkar

Samlingssida för förslaget och samtliga remisser

Själva förslaget: Producentansvar för textil – en del av den cirkulära ekonomin

Blåkläders remissvar

Textilimportörernas remissvar

TEKOs remissvar

Annons

Läsplattan är årets julklapp enligt HUI

Ämnen i artikeln: iPadLäsplatta

Årets julklapp är läsplattan, enligt Handelns Utredningsinstitut (HUI) som för 23:e året i rad presenterar årets julklapp. Branschkoll har tidigare rapporterat om hur bland annat tidningspublicering fungerar och om några av affärsmöjligheterna för grafiska företag.

”Surfplattan uppfyller alla kriterier för årets julklapp. Riktig skjuts på försäljningen får den i och med att Apples Ipad släpps. Den har satt trenden. Många tillverkare väntas följa efter och försäljningen explodera. Att surfplattan är ett tecken i tiden råder heller ingen tvekan om”, säger Lena Larsson, vd på HUI, i ett pressmeddelande.

Av de 65 miljarder som svenskarna väntas lägga på julklappar i år ska alltså en betydande del spenderas på läsplattor.

Årets julklapp sedan 1988

• 2009: Spikmatta
• 2008: En upplevelse
• 2007: GPS-mottagare
• 2006: Ljudbok
• 2005: Pokerset – under året hade flera TV-program lanserat poker, speciellt Texas Hold Em
• 2004: Platt-TV
• 2003: Mössa
• 2002: Kokbok – som förklaring anges sänkt bokmoms, TV-kockar samt ett nyväckt matlagningsintresse
• 2001: Verktyg
• 2000: DVD-spelare
• 1999: Böcker, särskilt Bibeln
• 1998: Datorspel
• 1997: Elektroniska husdjur, till exempel Tamagotchi
• 1996: Internetpaket
• 1995: CD
• 1994: Mobiltelefon
• 1993: Parfym
• 1992: TV-spel
• 1991: CD-spelare
• 1990: Wok
• 1989: Videokamera
• 1988: Bakmaskin

Ämnen i artikeln: iPadLäsplatta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab ska omsätta fem miljarder 2014

Ämnen i artikeln: Tomas BrunegårdV-TAB

Det är Stampens vd, Tomas Brunegård, som i en intervju med Medievärlden uttalar sig om V-tabs framtida strategi.

Stampens och V-tabs ledning har satt höga mål. På bara några år ska man gå från dagens 2 miljarder i omsättning till fem miljarder år 2014. Detta ska man bland annat göra genom att köpa konkurrenter och bredda erbjudandet.

Ämnen i artikeln: Tomas BrunegårdV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges reklammarknad växer bäst i Norden

Ämnen i artikeln: Mediestatistik

Den svenska reklammarknaden växte med sju procent under första halvåret 2010, enligt IRM:s siffror. Norge har haft en liknande utveckling som Sverige men i Danmark har IRM till och med uppmätt en liten minskning vid halvårsskiftet jämfört med första halvåret 2009.

IRM:s vd Magnus Anshelm säger till Resumé att ”den svenska reklammarknaden fortsätter starkt och växer mer än andra länder även under hösten.”

Klicka på bilden för att förstora

IRM Mediestatisktik första halvårt 2010

Ämnen i artikeln: Mediestatistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hur hjälper du din kund att använda Ipad i företaget?

I den här filmen visar företaget Box.com (en app för att dela filer till bland annat Ipad) hur ett företag kan jobba med att göra dokument mer tillgängliga. Snabbar tillgång till dokument betyder i det här fallet bättre service. Hur går det här att applicera på till exempel en marknadsavdelning?

ARVE Error: need id and provider

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Océ väljer inkjet – utmanar offset och toner

Ämnen i artikeln: CanonInkjetOcé

Canon höll i förra veckan sitt Canon Expo i Tokyo där man var femte år visar och berättar om vad företaget gör nu och planerar inför framtiden. Océ som tidigare i år köptes av Canon, lanserade en helt ny produkt (pressmeddelande) på eventet – nästa generation inkjet-baserade system från Océ.

Ämnen i artikeln: CanonInkjetOcé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bygg din egen app på tre dagar – ny intensivkurs

Ämnen i artikeln: AppIphoneMacMeckarna

Under tre dagar lär du dig att bygga egna appar till Iphone – helt utan kunskap om programmering. Det är MacMeckarna som nu gör en ”spinn-off” på sin längre utbildning i mobil kommunikation som man driver i Malmö.

Läs mer om den nya tredagarsutbildningen på www.mm.se.

Från kursinbjudan:

MacMeckarna erbjuder en tredagars intensivutbildning där du själv får lära dig ta fram appar, från idé hela vägen till helt färdiga iPhone-appar för nedladdning i AppStore. Utmärkta informationsappar med logotyp, texter, bilder och video.

Utbildningen kommer från Malmös Yrkeshögskolas ettåriga YH-utbildning “Programmerare iPhone och Android” och lär dig bygga en egen app, provköra samt publicera på AppStore. Du lär dig själv skapa denna typ av appar och får förståelse för hela processen, för framtida eget arbete eller samarbete med underleverantörer. Alla delar varvas med spännande föredrag.

Ämnen i artikeln: AppIphoneMacMeckarna
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dones vd om köpet av Ottoboni

Ämnen i artikeln: Done

Företaget Introduce, som Done anlitar för att kommunicera den finansiella informationen, publicerar ett video-uttalande av vd Peter Heuman där han kommenterar köpet av Ottoboni.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bong växer och är under utredning för kartellbildning

Ämnen i artikeln: BongTaberg Media Group
Ämnen i artikeln: BongTaberg Media Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Flytande toner orsakar stora problem i avfärgningsanläggning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklambyråernas kick-back från tryckerier i global ”skandal”

redaktionen@branschkoll.se
Annons