Så ser det ekonomiska läget ut för Sverige

Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank presenterade utsikterna för svensk ekonomi på Grafiska Företagens framtidsmöte.
Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank presenterade utsikterna för svensk ekonomi på Grafiska Företagens framtidsmöte. Claes Nordström

Svensk ekonomi är exceptionellt tudelad: ”Hushållen upplever det värsta läget på 30 år, många exportörer det bästa.”

– Det kommer ta lite tid men nästa år skulle jag säga att det ser bättre ut för svensk konsumtion.

Andreas Wallström stod för den ekonomiska rapporten på Grafiska företagens framtidsmöte den 22 maj. Han är prognoschef på Swedbank och har många års erfarenhet av att göra makroekonomiska analyser. I sin karriär har han tidigare arbetat för tre av svenska finansminstrar.

När han klev upp på talarscenen tog han avstamp i den amerikanska ekonomin och illustrerade med den sittande och den forna presidenten som trots att ekonomin gått bra har lett till enorma budgetunderskott och en statsskuld som är 100 procent av BNP – högsta nivån sedan andra världskrigets slut.

gubbarnas race
Gubbarnas race.

– Det är inte hållbart och någon gång måste man ta tag i de där problemen, säger han och tillägger att varken Joe Biden eller Donald Trump verkar vilja adressera problemen. Sannolikheten vid till exempel en Trump-vinst är att han kommer att fortsätta med sin ofinansierade skattesänkningar för småföretag:

– Man får hoppas det är väldigt mycket tillväxt. Om det inte är det så finns risk att man börjar ifrågasätta hållbarheten i det här. Jag tror inte det kommer att utkristalliseras i en större global finanskris, men sättet det kan spelas ut på är att USA får betala lite mer för att låna pengar.

Påverkan på räntor i Sverige

Det råder alltså stor osäkerhet kring vad som händer i det kommande amerikanska presidentvalet, vilket också får stor inverkan på svensk ekonomi, framhöll Andreas Wallström. Högre räntor i USA ger högre räntor i Sverige och Europa. Även högre bolåneräntor i Sverige.

IMG 0345 1800

När USA nu avser att ha en koordinerad industripolitik med sina allierade och stärka leveranskedjor genom diversifiering (exkludera Kina som utgör ett reellt hot) medför det också risker att politiken går för långt.

Man går in på oprövad mark, sa han och lyfte det senaste exemplet att USA inför 100 procent tull på kinesiska bilar. Det ska ses i ljuset av att landet i öst också exporterar mest i hela världen. Det införs också saftigare tullavgifter på till exempel halvledare och solceller.

Tyskland har det tufft

Läget i Europa då? Sverige och framför allt Tyskland har stagnation. BNP-tillväxten visar att södra Europa faktiskt växer hyggligt välmående. Europas mest ”sjuka” land just nu är Tyskland som dras med uppenbara problem i industrin som bland annat kan kopplas till felbeslutet att välja Ryssland för att säkra gas- och energiförsörjningen.

Andreas Wallström pekade på den dalande grafen som visade att den energiintensiva tyska industrin rasat med 15 procent senaste två åren. ”Den har verkligen fått betala priset” efter att Tyskland till slut tänkte om och sa stopp när Ukraina invaderades av Ryssland och kriget blev ett faktum.

Andreas Wallström lyfte också fram aspekter som att den tyska bilindustrin går snålt och att det geopolitiskt blivit svårt att handla med Kina.

– Tyskland har uppenbara problem som man inte riktigt kan se lösningen på i närtid.

Tillväxt för svensk tjänsteexport

I Sverige är det just nu högt och lågt:

– Vi har en exceptionellt tudelad ekonomisk utveckling i Sverige, förklarade Andreas Wallström. Å ena sidan är svensk export rekordhög. Aldrig har det exporterats så mycket, trots den svaga tyska importen. Det har förmodligen flera förklaringar – en svag svensk kronkurs men också vilken typ av varor och tjänster som faktiskt exporteras. Tjänsteexporten i Sverige har växt och står för en stor del, menade Wallström och tillade att USA är vår största handelspartner nu.

Annons

– Det går bra inom export för Sverige.

Å andra sidan, det som sticker ut och går sämre är hushållens konsumtion som fallit i närmare två års tid.

– Hushållen upplever det värsta läget på 30 år, många exportörer det bästa, summerade Andreas Wallström.

Hushållens konsumtion skiljer sig dock åt. Tjänster, restaurang och resor går starkt. Köp i detaljhandeln och möbelbutiker är två exempel på visad nedgång.

– Det kommer ta lite tid men nästa år skulle jag säga att det ser bättre ut för svensk konsumtion.

Sverige i stagnation

En titt på produktivitetsutvecklingen (produktion per arbetad timme) i Sverige visar att den varit svag under åren 2022 och 2023, till skillnad från glansdagarna före 2007 innan finanskrisen kom.

IMG 0352 1800

Totalt sett är Sverige i stagnation och har en svag utveckling på arbetsmarknaden. Nya siffror visar att arbetslösheten som stigit under ett års tid är hög och ligger på 8,5 procent. Stigande arbetslöshet är inget som ses i andra länder, inte ens i Tyskland.

Där är Sverige utsatt, förklarade Wallström. I juli 2023 växte sysselsättningen, men när man flyttar fram till februari 2024 är det en blek utveckling, bara ett fåtal regioner växer.

Orsaken till att Sverige drabbas hårdare än till exempel Tyskland och de flesta andra länder är räntekänsligheten. Räntekänsligheten hos svenska hushåll beror på två saker. Dels är svenska hushålls skulder generellt är höga, dels att mycket av skulden ligger på rörlig ränta. För två år sedan låg den genomsnittliga svenska bolåneräntan på 1,4 procent, idag är den över 4 procent.

Finns optimism framåt

Riksbanken har för förstta gången efter åtta år sänkt styrräntan till 3,75 procent och har aviserat att det kan bli två till i år och sänkningar nästa år. Andreas Wallström säger att det är viktigt att styrräntan fortsätter sänkas, och har själv riktat kritik mot att Riksbanken höjt räntan i linje med BNP när hushållen är så känsliga. Swedbanks prognosticerar att det kommer fler sänkningar än så och att styrräntan landar på 2.0 procent i slutet av nästa år, vilket leder till bolån på 3-3,5 procent.

Vidare ser han att den rejäla inflationsuppgången för 1–2 år sedan är över.

– Faktum är att vi har haft en normal prisutveckling sedan sommaren 2023, säger han och tillägger att prognosen är att inflationen ska sjunka till 1,0 procent i sommar innan han går in på konsumentprisindex.

– Trots senaste två årens exceptionellt snabba prisuppgång så ligger vi fortfarande på prisnivåer som är lägre än de skulle ha varit.

Framåt kan man konstatera att det ser väldigt bra ut. Läget är stabilt trots geopolitisk oro och krig som pågår vilket vanligtvis kan ha effekter på bland annat naturgas-, el-, och oljepriser. Men de fortsätter hålla sig låga.

Ett hot mot inflationen är att kronan har försvagats i drygt 50 års tid. Prognosen är att euron och dollarn kommer att kosta 11 kronor respektive 10 kronor om ett år. Men Sveriges köpkraft har inte försvagats. Och det är faktiskt så att lönerna i Sverige faktiskt har ökat mer än i Euro-området vilket man kanske inte kan tro, sa Andreas Wallström och drog ner skratt från publiken.

Annons

Helly Hansen Workwear kommer till Unitedprofile

Helly Hansens workwear-produkter kommer nu till Unitedprofiles plattform.

Helly Hansen Workwear är ett välkänt och välrenommerat varumärke inom yrkesbranschen som funnits över 140 år, skriver Unitedprofile i ett blogginlägg.

– Vi är riktigt glada att nu kunna erbjuda vårt sortiment via Unitedprofile. Att bli tillgängliga för våra återförsäljare i nätverket och även öppna upp för nya förfrågningar inom Unitedprofile känns toppen, särskilt då vi vet att våra produkter redan är efterfrågade i Unitedprofiles plattform, säger Robin Sokoloff, Försäljningschef Sverige på Helly Hansen.

– Sedan 1877 har Helly Hansen utvecklat professionella kläder som hjälper människor att hålla sig och känna sig vid liv. Helly Hansen Workwear är ledande inom premium-arbetskläder och förstavalet för den nya generationen professionella hantverkare. Vi ser vi fram emot att fortsätta hjälpa fler att arbeta säkert och effektivt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Wackes anställer tre

wackes nyanstall
Ämnen i artikeln: Wackes

Wackes har anställt tre nya medarbetare.

Först ut är Frida som kommer jobba med orderhantering i Göteborg. Följt av Maria som kommer jobba med sälj från Stockholmskontoret och sist ut Donghui som kommer jobba med inköp på Stockholmskontoret. Det här framgår av ett Linkedin-inlägg.

Ämnen i artikeln: Wackes
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tyska profilförsäljningen ökade

Den tyska branschföreningen GWW höll i början på juni sitt årsmöte där man bland annat presenterade ett nytt mässkoncept och siffrorna för 2023 för den tyska profilförsäljningen.

När det gäller profilförsäljningen i Tyskland under 2023 så visade den rapport som Promotional Products Monitor presenterade en årlig omsättning på 3,36 miljarder euro, en ökning med 7 procent jämfört med 2022. Man har den här gången kraftigt minskat antalet tillfrågade företag, från 500 till 230 stycken, så det kan vara svårt att jämföra siffrorna helt och hållet.

Nytt mässkoncept

Vidare presenterades ett nytt mässkoncept som inkluderar en vårutgåva av “Trend” den 12 februari i Stuttgart, i samarbete med Expo 4.0. Denna vårutgåva kommer att hållas i en egen hall nära Expo 4.0 och följas av första delen av “Newsweek” på samma plats, vilket ersätter “Giveadays”. Detta ska säkerställa att endast så kallade ”kvalificerade besökare” får tillträde, med fler “Newsweek”-evenemang planerade i Hamburg och Frankfurt senare under året, rapporterar EPPI.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gina Tricot skulle anlägga skog – blev 503 träd på en åker i Danmark

trad denmark

Det blåser greenwashing-vindar kring Gina Tricots kampanj från 2022 där man i samarbete med Bianca Ingrosso lovade sina kunder att en del av pengarna för plaggen skulle gå till kundernas egna skog. ”Gina Tricot Forest”.

Granskningen (som SVT genomfört) visade att den här skogen består av 503 trädplantor på en åker i Danmark, vilket inte räcker för att kvalificera sig som en skog (det krävs cirka 1.500 träd enligt FN:s stadgar).

– Formuleringen är olycklig. Vi skulle ha formulerat oss annorlunda och har snubblat här, säger Rebecca Watkins, global hållbarhetschef på Gina Tricot, skriver SVT.

Nu har både Gina Tricot och Bianca Ingrosso anmälts till Konsumentverket för greenwashing. Juristen Anna Gunnarsson från Konsumentverket påpekar att både företag och influencers kan fällas för vilseledande marknadsföring om de inte kan bevisa sina påståenden. Anmälningarna menar att kampanjen medvetet använde felaktiga påståenden och därmed vilseledde konsumenter om Gina Tricots miljöarbete, skriver SVT.

Annons

Konsumentverket har ännu inte beslutat om de kommer ta upp ärendet.

Oavsett vad som sker belyser händelsen vikten av att svenska företag och influencers tar större ansvar när de använder klimatlöften i sin marknadsföring, särskilt i ljuset av EU:s nya direktiv mot greenwashing.

”Vad trodde vi egentligen?”

Och i det offentliga rummet hörs besvikna röster. I ett debattinlägg i Resumé skriver kommunikatören Maja Risholm att sådant här beteende förstör för hela branschen.

– De allra flesta verkar slående överens om att Gina Tricot, och i viss mån Ingrosso, har greenwashat och missat att säkerställa due diligence. Tyvärr verkar merparten föga förvånade. Det är nästan så att man fnyser åt det hela och dumförklarar konsumenterna som litat på budskapen. Vad trodde vi egentligen, skriver Maja Risholm.

Enligt uppgifter till SVT beräknas Gina Tricot ha betalat mellan 5 och 10 miljoner till Bianca Ingrosso för de hållbarhetskampanjer hon frontade åt bolaget under 2022-23. Samtidigt har man betalat cirka 80.000 kronor för att plantera träden i Danmark.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på etikett- och förpackningsjätte

all4lables
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningstryck: Det avgör när Nestlé väljer digitalt eller offset

IMG 0734 1800

✔️Panelsamtal om ”inkjetrevolutionen” inom förpackning ✔️Så tänker storföretaget Nestlé i valet av förpackningstryck ✔️”Det är ett paradigmskifte”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boxon ska dubbla omsättningen och växa på nya marknader

IMG 0261 1800
Ämnen i artikeln: BoxonEtikett

✔️Boxon Groups vd Fredrik Ståhl om femårsplanen ✔️Ska dubbla omsättningen till 4 miljarder kronor ✔️Hoppas etablera sig i 5-6 nya länder ✔️Ökad e-handelsförsäljning och nya digitala kliv

Ämnen i artikeln: BoxonEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Walki investerar i ny produktionslinje för cirkulära förpackningsmaterial

walki2 1800
Ämnen i artikeln: Walki

Walki Group har investerat över sex miljoner euro i en ny produktionslinje vid sin anläggning i Steinfurt, Tyskland, för att stödja övergången till fiberbaserade förpackningsmaterial.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De höjer priset på well

Ämnen i artikeln: Wellpapp
Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad ÅF av arbetskläder i konkurs

Profilebear i Falkenberg som startade upp i juni 2021 med försäljning av arbetskläder och industriförnödenheter har försatts i konkurs på egen begäran.

Företaget hade inga anställda vid konkurstillfället utan endast grundaren var aktiv, enligt konkursansökan.

Under de två år som man bedrev sin verksamhet låg omsättning på 0,5 miljoner kronor per år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons