Så ser det ekonomiska läget ut för Sverige

Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank presenterade utsikterna för svensk ekonomi på Grafiska Företagens framtidsmöte.
Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank presenterade utsikterna för svensk ekonomi på Grafiska Företagens framtidsmöte. Claes Nordström

Svensk ekonomi är exceptionellt tudelad: ”Hushållen upplever det värsta läget på 30 år, många exportörer det bästa.”

– Det kommer ta lite tid men nästa år skulle jag säga att det ser bättre ut för svensk konsumtion.

Andreas Wallström stod för den ekonomiska rapporten på Grafiska företagens framtidsmöte den 22 maj. Han är prognoschef på Swedbank och har många års erfarenhet av att göra makroekonomiska analyser. I sin karriär har han tidigare arbetat för tre av svenska finansminstrar.

När han klev upp på talarscenen tog han avstamp i den amerikanska ekonomin och illustrerade med den sittande och den forna presidenten som trots att ekonomin gått bra har lett till enorma budgetunderskott och en statsskuld som är 100 procent av BNP – högsta nivån sedan andra världskrigets slut.

gubbarnas race
Gubbarnas race.

– Det är inte hållbart och någon gång måste man ta tag i de där problemen, säger han och tillägger att varken Joe Biden eller Donald Trump verkar vilja adressera problemen. Sannolikheten vid till exempel en Trump-vinst är att han kommer att fortsätta med sin ofinansierade skattesänkningar för småföretag:

– Man får hoppas det är väldigt mycket tillväxt. Om det inte är det så finns risk att man börjar ifrågasätta hållbarheten i det här. Jag tror inte det kommer att utkristalliseras i en större global finanskris, men sättet det kan spelas ut på är att USA får betala lite mer för att låna pengar.

Påverkan på räntor i Sverige

Det råder alltså stor osäkerhet kring vad som händer i det kommande amerikanska presidentvalet, vilket också får stor inverkan på svensk ekonomi, framhöll Andreas Wallström. Högre räntor i USA ger högre räntor i Sverige och Europa. Även högre bolåneräntor i Sverige.

IMG 0345 1800

När USA nu avser att ha en koordinerad industripolitik med sina allierade och stärka leveranskedjor genom diversifiering (exkludera Kina som utgör ett reellt hot) medför det också risker att politiken går för långt.

Man går in på oprövad mark, sa han och lyfte det senaste exemplet att USA inför 100 procent tull på kinesiska bilar. Det ska ses i ljuset av att landet i öst också exporterar mest i hela världen. Det införs också saftigare tullavgifter på till exempel halvledare och solceller.

Tyskland har det tufft

Läget i Europa då? Sverige och framför allt Tyskland har stagnation. BNP-tillväxten visar att södra Europa faktiskt växer hyggligt välmående. Europas mest ”sjuka” land just nu är Tyskland som dras med uppenbara problem i industrin som bland annat kan kopplas till felbeslutet att välja Ryssland för att säkra gas- och energiförsörjningen.

Andreas Wallström pekade på den dalande grafen som visade att den energiintensiva tyska industrin rasat med 15 procent senaste två åren. ”Den har verkligen fått betala priset” efter att Tyskland till slut tänkte om och sa stopp när Ukraina invaderades av Ryssland och kriget blev ett faktum.

Andreas Wallström lyfte också fram aspekter som att den tyska bilindustrin går snålt och att det geopolitiskt blivit svårt att handla med Kina.

– Tyskland har uppenbara problem som man inte riktigt kan se lösningen på i närtid.

Tillväxt för svensk tjänsteexport

I Sverige är det just nu högt och lågt:

– Vi har en exceptionellt tudelad ekonomisk utveckling i Sverige, förklarade Andreas Wallström. Å ena sidan är svensk export rekordhög. Aldrig har det exporterats så mycket, trots den svaga tyska importen. Det har förmodligen flera förklaringar – en svag svensk kronkurs men också vilken typ av varor och tjänster som faktiskt exporteras. Tjänsteexporten i Sverige har växt och står för en stor del, menade Wallström och tillade att USA är vår största handelspartner nu.

Annons

– Det går bra inom export för Sverige.

Å andra sidan, det som sticker ut och går sämre är hushållens konsumtion som fallit i närmare två års tid.

– Hushållen upplever det värsta läget på 30 år, många exportörer det bästa, summerade Andreas Wallström.

Hushållens konsumtion skiljer sig dock åt. Tjänster, restaurang och resor går starkt. Köp i detaljhandeln och möbelbutiker är två exempel på visad nedgång.

– Det kommer ta lite tid men nästa år skulle jag säga att det ser bättre ut för svensk konsumtion.

Sverige i stagnation

En titt på produktivitetsutvecklingen (produktion per arbetad timme) i Sverige visar att den varit svag under åren 2022 och 2023, till skillnad från glansdagarna före 2007 innan finanskrisen kom.

IMG 0352 1800

Totalt sett är Sverige i stagnation och har en svag utveckling på arbetsmarknaden. Nya siffror visar att arbetslösheten som stigit under ett års tid är hög och ligger på 8,5 procent. Stigande arbetslöshet är inget som ses i andra länder, inte ens i Tyskland.

Där är Sverige utsatt, förklarade Wallström. I juli 2023 växte sysselsättningen, men när man flyttar fram till februari 2024 är det en blek utveckling, bara ett fåtal regioner växer.

Orsaken till att Sverige drabbas hårdare än till exempel Tyskland och de flesta andra länder är räntekänsligheten. Räntekänsligheten hos svenska hushåll beror på två saker. Dels är svenska hushålls skulder generellt är höga, dels att mycket av skulden ligger på rörlig ränta. För två år sedan låg den genomsnittliga svenska bolåneräntan på 1,4 procent, idag är den över 4 procent.

Finns optimism framåt

Riksbanken har för förstta gången efter åtta år sänkt styrräntan till 3,75 procent och har aviserat att det kan bli två till i år och sänkningar nästa år. Andreas Wallström säger att det är viktigt att styrräntan fortsätter sänkas, och har själv riktat kritik mot att Riksbanken höjt räntan i linje med BNP när hushållen är så känsliga. Swedbanks prognosticerar att det kommer fler sänkningar än så och att styrräntan landar på 2.0 procent i slutet av nästa år, vilket leder till bolån på 3-3,5 procent.

Vidare ser han att den rejäla inflationsuppgången för 1–2 år sedan är över.

– Faktum är att vi har haft en normal prisutveckling sedan sommaren 2023, säger han och tillägger att prognosen är att inflationen ska sjunka till 1,0 procent i sommar innan han går in på konsumentprisindex.

– Trots senaste två årens exceptionellt snabba prisuppgång så ligger vi fortfarande på prisnivåer som är lägre än de skulle ha varit.

Framåt kan man konstatera att det ser väldigt bra ut. Läget är stabilt trots geopolitisk oro och krig som pågår vilket vanligtvis kan ha effekter på bland annat naturgas-, el-, och oljepriser. Men de fortsätter hålla sig låga.

Ett hot mot inflationen är att kronan har försvagats i drygt 50 års tid. Prognosen är att euron och dollarn kommer att kosta 11 kronor respektive 10 kronor om ett år. Men Sveriges köpkraft har inte försvagats. Och det är faktiskt så att lönerna i Sverige faktiskt har ökat mer än i Euro-området vilket man kanske inte kan tro, sa Andreas Wallström och drog ner skratt från publiken.

Annons

Horizon visar upp framtidens automatiserade grafiska produktion

Horizon 1800
Ämnen i artikeln: HorizonSuper Content Group

På Drupa träffade Branschkoll Paul Jakobson och flera andra kollegor på Horizon som berättade hur man jobbar med att automatisera den grafiska produktionen.

Super Content Group: Under Drupa 2024 var Branschkoll en del av Super Content Group. Tillsammans med Inkish och ett 15-tal andra grafiska medier i Europa och världen gjorde vi tillsammans över 300 intervjuer. Se Branschkolls filmer här.

Här ser du hela intervjun nedan eller på Youtube:

Jack Dahl, försäljningschef för Horizon i Norden, intervjuades också i samband med Super Content Group. Han berättar bland annat om den breddning som Horizon gör för att kunna bli mer av en helhetsleverantör inom efterbehandling:

Ämnen i artikeln: HorizonSuper Content Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hos Fujifilm startar allt i innovationszonen

Tommy Segelberg 1800
Ämnen i artikeln: FujifilmSuper Content Group

”Det är så mycket som industrin måste ta till vara på för att få jobben”, säger Tommy Segelberg på Fujifilm när Branschkoll mötte honom i montern på Drupa.

Efter Fujifilms omstart för några år sedan i den grafiska branschen hade man en av de större montrarna på årets Drupa. I en här intervjun berättar Tommy Segelberg om nyheter och visioner och hur grafiska företag kan dra nytta av teknologin man visar upp.

Super Content Group: Under Drupa 2024 var Branschkoll en del av Super Content Group. Tillsammans med Inkish och ett 15-tal andra grafiska medier i Europa och världen gjorde vi tillsammans över 300 intervjuer. Se Branschkolls filmer här.

Se hela intervjun med Tommy Segelberg nedan, eller på Youtube.

Ämnen i artikeln: FujifilmSuper Content Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Epson visade sina framtidsprodukter på Drupa

Richard Garp 1800
Ämnen i artikeln: EpsonSuper Content Group

Branschkoll träffade Richard Garp på Drupa som berättade i en intervju om företagets fokusområden.

Super Content Group: Under Drupa 2024 var Branschkoll en del av Super Content Group. Tillsammans med Inkish och ett 15-tal andra grafiska medier i Europa och världen gjorde vi tillsammans över 300 intervjuer. Se Branschkolls filmer här.

Epson visade upp flera framtidslösningar, bland annat inom etikett och storformat, och även sortimentet med lösningar för mindre företag.

Se hela intervjun nedan, eller på Youtube:

Ämnen i artikeln: EpsonSuper Content Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

23 nystartade företag inom print och profil – här är hela listan

Nysatrtade

Branschkoll har kartlagt nystartade företag hittills i år inom branscherna print, profil och förpackning.

Flera av bolagen har vi redan skrivit om – och då finns länken till artikeln i anslutning till företaget. Om vi har hittat en webbsida så finns länk till denna också med.

Skyltföretag: Nosico AB

Nosico AB i Umeå startades i november 2023 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att bolaget skall bedriva verksamhet inom produktion och försäljning av designade standardskyltar samt hantering av värdepapper och därmed förenlig verksamhet.

Läs mer om Nosico här: Han bygger framtidens skyltbutik

Tryckeri: Temo Mailer Solutions AB

Temo Mailer Solutions AB i Skogås startades i januari och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att bolaget skall bedriva distribution tryckeriverksamhet, lagerhållning samt grafisk design samt därmed förenlig verksamhet. 

Läs mer om Temo Mailer Solutions här: Snabb start för nytt tryckeri – redan elva anställda i huset

Profilåterförsäljare: Solveranda

AB Solveranda i Vendelsö startades i januari 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att företaget ska sälja presentreklam, profilkläder, gåvor och reklamprodukter. Dessa produkter köps in av leverantörer och vid leveransen så är produkterna profilerade med kunders logotype eller slogan. Försäljning av golfprodukter profilerade med kunders logotype eller slogan. 

Grafisk konsult: Freebird solution AB

Freebird solution AB i Västerhaninge startades i januari 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att företaget ska bedriva avancerad bildretusch och grafisk produktion i digital miljö. Konsultation inom grafisk produktion mot direktkund, annonsbyråer och reproföretag. Frilansverksamhet inom grafisk produktion mot direktkund, annonsbyråer och reproföretag. Konsultation inom tryckprocesser, färgstyrning mot olika tryckmedia. Tillverkning av logotyper och företagsprofiler.

Återförsäljare förpackningar: Hållbara Industrilösningar – HIL AB

Hållbara Industrilösningar – HIL AB i Helsingborg startades i januari 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att bolaget skall bedriva försäljning och förmedling av förpackningsprodukter och industriutrustning samt bedriva rekrytering och uthyrning av industrikompetens.

Annons

Tryckeri och profil: Scandinavian Sign AB

Scandinavian Sign AB i Skärholmen startades i januari 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att man ska bedriva ett tryckeri med digitala tjänster inom grafiska områden, reklam, skyltar, bildekaler, dekoration, försäljning av presentartiklar, produktion film och video tv-program.

Tryckeri: Tryckeri Höglandet AB

Tryckeri Höglandet AB i Landsbro startades i februari 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att föremålet för bolagets verksamhet är att bedriva tryckeri och storformatskopiering till företag och privatpersoner. 

Profil: MK ventures AB

MK ventures AB i Sandhem startades i februari 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att man ska jobba med uthyrning av eventutrustning, så som möbler, tält, ljud, ljus. Leasing av grafiska maskiner för tryck, broderi och profilprodukter. Tryck och försäljning av kläder. E-handel inom kläder och profilprodukter. Konsultverksamhet inom tryck, profil, grafiskt arbete. 

Grafiska produkter: TerraFrames AB

TerraFrames AB i Stockholm startades i februari 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att företaget ska bedriva design, produktion och försäljning av kartor, ramar, (möjligtvis belyst), och kartrelaterade dekorationer.

Tryckeri och profil: We Screen Stockholm AB

We Screen Stockholm AB i Vendelsö startades i februari 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att bolaget skall bedriva screentryck samt förädling av såväl textilier som hårda profil och merchandise såsom t-shirts, sweatshirts, tygpåsar, huvtröjor, posters och andra produkter som det går att trycka varumärken på. Bolaget ska även syssla med försäljning av textilier och andra tryckprodukter utan tryck, samt därmed förenlig verksamhet.

Dekaltryckeri: Raw Power Graphics AB

Raw Power Graphics AB i Kävlinge startades i februari 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att företaget ska bedriva tjänster inom grafisk design även tillverkning, montering och försäljning av dekaler. Företaget kommer även bedriva återförsäljning av reservdelar samt tillbehör relaterat kring fordon.

Skylt, dekor och textiltryck: Made in umeå AB

Made in umeå AB i Sävar startades i februari 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att bolaget ska bedriva försäljning och tillverkning av utomhus- och inomhusskyltning, diodskyltar, elektronikskyltar, fordonsdekaler, kläd- och textiltryck, grafisk design samt bedriva därmed förenlig verksamhet.

Annons

Grafisk broker: Urex AB

Urex AB i Stockholm startades i februari 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att föremålet för bolagets verksamhet är produktion, förmedling, marknadsföring och försäljning av skyltar, display- och reklamprodukter och därmed förenlig verksamhet. Samt erbjuda lokalvårdstjänster och därmed förenlig verksamhet.

E-handel kläder: BO Wear AB

BO Wear AB i Lund startades i mars 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att företaget producerar kläder med unika tryck samt därmed förenlig verksamhet.

Tryck och profil: Pay Attention AB

Pay Attention AB i Täby startades i mars 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att bolaget ska bedriva köp- och försäljning samt e-handel med utställningsmaterial och presentreklam. Bolagets verksamhet omfattar även digitalt tryck.

3D-print: Tredumea AB

Tredumea AB i Umeå startades i mars 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att företaget kommer driva e-handel i formen av detaljhandel samt tjänster relaterat till 3D-printing (friformsframställning) och modellering som i huvudsak att säljs online.

Profilkläder: Joem Group AB

Joem Group AB i Kolbäck startades i mars 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att man ska bedriva försäljning av textilier med personligt tryck. Till föreningar samt privatpersoner & företag. Online samt fysiskt. 

Scanotrix AB

Scanotrix AB i Bromma startades i april 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att bolagets verksamhet skall vara att bedriva digitalisering, filhantering samt kopiering av dokument och storformat. Främst scanna kunders arkiv och ritningar. 

Profiltryckeri: Lasergravyren

Lasergravyren i Borås AB i Borås startades i april 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att Bolaget ska bedriva tryckeriverksamhet och därmed förenlig verksamhet såsom förädling, märkning och tryck.

Annons

Läs mer om Lasergravyren här: Grafisk förädlare i Borås satsar stort – ”Byggt en maskinpark som heter duga”

Profilåterförsäljare: JasBrodyr AB

JasBrodyr AB i Röstånga startades i april 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att bolaget ska sälja profilprodukter till privatpersoner, föreningar och företag

Mias Tryck & konsulting AB

Mias Tryck & konsulting AB i Tvärålund startades i april 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att företaget är ett tryckeri som specialiserar sig på reklamkläder, skyltar och mässprodukter. Företaget erbjuder dessutom konsulttjänster till företag som behöver hjälp med att organisera event, mässor och marknadsföring. 

Läs mer om Mias Tryck & konsulting här: Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

3D-print: Lager på lager AB

Lager på lager AB i Landskrona startades i april 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att man ska hjälpa företag och organisationer att skapa fysiska prototyper av idéer och produkter genom 3D-utskrift.

Fotoprint: Last Month AB

Last Month AB i Djursholm startades i maj 2024 och skriver i sin verksamhetsbeskrivning att man ska jobba med framkallning av foton.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Eldorado tar årets sommarkollektion till helt nya höjder

merch eldo
Ämnen i artikeln: Creator StudioEldorado

Sedan 2018 har Eldorado gett ut en merchkollektion varje sommar, ett av de första stora svenska varumärkena att hoppa på merchtrenden. Och i år har de överträffat sig själva med ett nytt koncept.

Kanske var det vinsten i Svenska Designpriset som sporrade Eldorado att ta i ännu mer, eller så var man bara sugna på ett nytt grepp. Oavsett är resultat att årets kampanj låter kunden själv designa sin produkt, inom vissa ramar.

Tidigare år har man släppt en handfull olika färdiga produkter som delats ut till influencers och andra medan Svensson fått hänga i kommentarsfältet på Instagram och fråga hur man kan få tag på en tröja med en Eldorado tonfisksburk tryckt på. Och fått till svar att de är slutsålda. I bästa fall kan man få loss en begagnad på Tradera.

Men i år är det annorlunda. I år har Eldorado (Tillsammans med Creator Studio) släppt en webshopp, med ett designverktyg där vem som helst kan gå in och beställa. Du får välja på t-shirt eller långärmad, svart eller vit och/eller en totebag och så 15 olika Eldorado-produkter (som de kallar för ”produkthjältar”) som du kan välja mellan som tryck. Vi snackar blandsaft, annans i skivor och musslor i vatten för att nämna några.

Projektet görs i samarbete med H&M-ägda Creator Studio som nyligen blev medlem i Unitedprofile. Creator Studio är en plattform för att skapa, beställa och sälja merchandise on demand. Det innebär bland annat att plaggen i den här kollektionen trycks efter beställning.

eldorado tisha
Här har Branschkoll valt design, en vit oversized tisha med ett rör Riskakor som tryck.

– Ända sedan vi lanserade våra första klädesplagg har kollektionerna varit väldigt populära bland våra kunder och medarbetare så det känns därför väldigt roligt att vi kan tillgängliggöra denna kollektion för ännu fler med hjälp av Creator Studio. Till skillnad från tidigare år, då vissa plagg sålt slut på minuter. Nu behöver ingen oroa sig för att inte hinna köpa i tid, säger Emma Töpel Hanson, chef marknadskommunikation EMV, i ett nyhetsinlägg.

Ämnen i artikeln: Creator StudioEldorado
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här står det till med skatteanstånden i profilbranschen

skatteverket
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Och så här går det med återbetalningarna.

Under maj månad betalade profilbranschen tillbaka ytterligare 3,2 procentenhet av sina uppskjutna skatter sedan pandemin. Totalt har nu nästan elva procent av skulderna betalats tillbaka sedan november 2023.

Avbetalning maj månad: 6,9 miljoner kronor
Kvar att betala: 204,5 miljoner kronor.

24 företag har skulder på över en miljon kronor och det är endast någon enstaka aktör som har betalat hela sin skulle än så länge. Office Depot står för en mycket stor del av beloppet – 121 miljoner kronor.

Annons
Profil jun 24

Räknar med att förlora 14 miljarder

Tittar vi på hela näringslivet så rör det sig totalt om 39 miljarder kronor i uppskjutna skatter som ska tillbaks till Skatteverket, enligt data hämtat den 1 juni i år.

Och enligt en uppskattning från Svenskt Näringsliv kommer cirka 14 utlånande skattemiljarder att försvinna i konkurser. Fram tills nu är det ungefär 17 procent av bolagen med beviljade anstånd som gått i konkurs, rapporterar Dagens Industri.

Hotell- och restaurangbranschen samt byggbranschen är två av de branscher som just nu har det absolut tuffast. Byggbranschens del av de uppskjutna anstånden är ungefär 4,5 miljard kronor och risken för ett företag att gå i konkurs i branschen beräknas till 2,5 procent. Vilket om det stämmer innebär att omkring 1.900 byggföretag kommer att gå i konkurs kommande 12 månader. Och prognoserna bedöms vara väldigt träffsäkra.

– De ligger väldigt nära facit. Träffsäkerheten har legat på 90–95 procent i snitt under januari 2023 till juni 2024”, säger Henrik Hargéus, analytiker på data- och analysföretaget Dun & Bradstreet, skriver DI.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Wtprints inleder sponsorskap – ”vi är ingen hobbyverksamhet längre”

wt print
Ämnen i artikeln: WTPrints

Wtprints berättar på Linkedin att de går in som huvudsponsor till CL98’s sommarcamp. CL98 är ett innebandylag i Kalmar som ska anordna ett sommarcamp för ungdomar i regionen.

Enligt uppgift medverkade cirka 200 ungdommar på förra sommarens camp, både tjejer och killar.

Med detta partnerskap vill vi visa för allmänheten att vi inte är någon hobbyverksamhet från gymnasiet längre. Vi satsar på att förmedla merch i världsklass, skriver Wtprints på Linkedin.

Ämnen i artikeln: WTPrints
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blåkläder börjar med hållbarhetsmärkning

blaklader miljo

Arbetsklädesjätten har har skickat in sortimentet på bedömning hos tredjepart.

När Blåkläder bestämde sig för att börja hållbarhetsmärka sin kläder föll valet på Oeko-Tex Made in Green som beskrivs av Blåkläder själva ”oberoende och internationellt erkända”. Totalt har de märkt upp fjorton av Blåkläders mest efterfrågade plagg.

Men inom kort säger man att halva företagets utbud beräknats ha genomgått samma validering som tar klimat, sociala villkor och skadliga ämnen i beaktning.

Annons

Märkningen visar att produkten är tillverkad i en värdekedja som certifierats med STeP by Oeko, en standard som granskar hela verksamheten utifrån miljömässig och social hållbarhet. Certifieringen innebär att produktionen av plagget tar hänsyn till klimatet, säkerställer hög kvalitet och sker på arbetsplatser med schysta arbetsvillkor. Produkter med Made in Green-märkningen ska även kunna visa fullständig spårbarhet och vara testade för skadliga ämnen, skriver Blåkläder i ett pressmeddelande.

– En tredjepartsgranskning som Made in Green hjälper våra kunder att verifiera vårt hållbarhetsarbete. Jag är övertygad om att många fler av våra produkter redan möter kraven och kan få märkningen, men vi kommer inte vara nöjda innan hela sortimentet gör det, säger Anders Carlsson.

”Ju färre plagg som tillverkas desto bättre är det för miljö och klimat”

80 procent av textiliers totala klimatpåverkan uppstår i produktionsfasen enligt siffror för Naturvårdsverket. Med det i åtanke blir det otroligt viktigt att förlänga livslängden med kvalitativa produkter.

– Rent affärsmässigt är det otänkbart för oss att sälja kläder utan en transparent och ansvarsfull produktion. Ju färre plagg som tillverkas desto bättre är det för miljö och klimat och därför är det viktigaste för oss att varje kund kan använda plaggen så länge som möjligt utan att köpa nytt, säger Anders Carlsson.

En fördel för Blåkläder är att man äger de flesta av sina fabriker där plaggen tillverkas och därför har man goda möjligheter att hålla dessa anläggningar till den standard som krävs. Enligt uppgift är flera av företagets fabriker certifierade med LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) som inkluderar bland annat energieffektivitet, vattenförbrukning, arbetsmiljö och koldioxidutsläpp under byggnation och drift.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Alligo förvärvar workwear-aktör i Norge

Ämnen i artikeln: AlligoArbetskläderWorkwear

Alligo följer upp förra veckans förvärv med ett nytt, den här gången i Norge.

Alligo har tecknat avtal om att förvärva 100 procent av aktierna i det norska bolaget Workwear AS. Bolaget har butiker i Oslo och Gjøvik där de säljer arbetskläder och personligt skydd.

Workwear AS omsätter cirka 27 miljoner norska kronor årligen och har nio anställda.

– Välskötta verksamheter med stark lokal närvaro som Workwear matchar väl in i Alligos förvärvsstrategi och kommer stärka vår position i Oslo-området, säger Clein Ullenvik, vd och koncernchef Alligo, i ett pressmeddelande.

Förvärvet slutfördes 14 juni 2024.

Ämnen i artikeln: AlligoArbetskläderWorkwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Senator anställer ny KAM i Norden

senator annika

Från och med den 1 juli 2024 börjar Annika Segerud som ny KAM på den tyska pennleverantören Senator för Skandinavien och Finland.

Annika sägs ha mer än 20 års erfarenhet inom försäljning och 14 år i profilbranschen. Annika bor i Sverige och kommer att arbeta på uppdrag av Senators tyska huvudkontor.

– Vi är glada att välkomna Annika Segerud till vårt team. Hennes kompetens inom branschen kommer att gynna hela gruppen och hjälpa oss att intensifiera våra aktiviteter på den skandinaviska marknaden, säger Judith Fröhlich, försäljnings- och marknadschef för Senator GmbH, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons