Så ser det ekonomiska läget ut för Sverige

Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank presenterade utsikterna för svensk ekonomi på Grafiska Företagens framtidsmöte.
Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank presenterade utsikterna för svensk ekonomi på Grafiska Företagens framtidsmöte. Claes Nordström

Svensk ekonomi är exceptionellt tudelad: ”Hushållen upplever det värsta läget på 30 år, många exportörer det bästa.”

– Det kommer ta lite tid men nästa år skulle jag säga att det ser bättre ut för svensk konsumtion.

Andreas Wallström stod för den ekonomiska rapporten på Grafiska företagens framtidsmöte den 22 maj. Han är prognoschef på Swedbank och har många års erfarenhet av att göra makroekonomiska analyser. I sin karriär har han tidigare arbetat för tre av svenska finansminstrar.

När han klev upp på talarscenen tog han avstamp i den amerikanska ekonomin och illustrerade med den sittande och den forna presidenten som trots att ekonomin gått bra har lett till enorma budgetunderskott och en statsskuld som är 100 procent av BNP – högsta nivån sedan andra världskrigets slut.

gubbarnas race
Gubbarnas race.

– Det är inte hållbart och någon gång måste man ta tag i de där problemen, säger han och tillägger att varken Joe Biden eller Donald Trump verkar vilja adressera problemen. Sannolikheten vid till exempel en Trump-vinst är att han kommer att fortsätta med sin ofinansierade skattesänkningar för småföretag:

– Man får hoppas det är väldigt mycket tillväxt. Om det inte är det så finns risk att man börjar ifrågasätta hållbarheten i det här. Jag tror inte det kommer att utkristalliseras i en större global finanskris, men sättet det kan spelas ut på är att USA får betala lite mer för att låna pengar.

Påverkan på räntor i Sverige

Det råder alltså stor osäkerhet kring vad som händer i det kommande amerikanska presidentvalet, vilket också får stor inverkan på svensk ekonomi, framhöll Andreas Wallström. Högre räntor i USA ger högre räntor i Sverige och Europa. Även högre bolåneräntor i Sverige.

IMG 0345 1800

När USA nu avser att ha en koordinerad industripolitik med sina allierade och stärka leveranskedjor genom diversifiering (exkludera Kina som utgör ett reellt hot) medför det också risker att politiken går för långt.

Man går in på oprövad mark, sa han och lyfte det senaste exemplet att USA inför 100 procent tull på kinesiska bilar. Det ska ses i ljuset av att landet i öst också exporterar mest i hela världen. Det införs också saftigare tullavgifter på till exempel halvledare och solceller.

Tyskland har det tufft

Läget i Europa då? Sverige och framför allt Tyskland har stagnation. BNP-tillväxten visar att södra Europa faktiskt växer hyggligt välmående. Europas mest ”sjuka” land just nu är Tyskland som dras med uppenbara problem i industrin som bland annat kan kopplas till felbeslutet att välja Ryssland för att säkra gas- och energiförsörjningen.

Andreas Wallström pekade på den dalande grafen som visade att den energiintensiva tyska industrin rasat med 15 procent senaste två åren. ”Den har verkligen fått betala priset” efter att Tyskland till slut tänkte om och sa stopp när Ukraina invaderades av Ryssland och kriget blev ett faktum.

Andreas Wallström lyfte också fram aspekter som att den tyska bilindustrin går snålt och att det geopolitiskt blivit svårt att handla med Kina.

– Tyskland har uppenbara problem som man inte riktigt kan se lösningen på i närtid.

Tillväxt för svensk tjänsteexport

I Sverige är det just nu högt och lågt:

– Vi har en exceptionellt tudelad ekonomisk utveckling i Sverige, förklarade Andreas Wallström. Å ena sidan är svensk export rekordhög. Aldrig har det exporterats så mycket, trots den svaga tyska importen. Det har förmodligen flera förklaringar – en svag svensk kronkurs men också vilken typ av varor och tjänster som faktiskt exporteras. Tjänsteexporten i Sverige har växt och står för en stor del, menade Wallström och tillade att USA är vår största handelspartner nu.

Annons

– Det går bra inom export för Sverige.

Å andra sidan, det som sticker ut och går sämre är hushållens konsumtion som fallit i närmare två års tid.

– Hushållen upplever det värsta läget på 30 år, många exportörer det bästa, summerade Andreas Wallström.

Hushållens konsumtion skiljer sig dock åt. Tjänster, restaurang och resor går starkt. Köp i detaljhandeln och möbelbutiker är två exempel på visad nedgång.

– Det kommer ta lite tid men nästa år skulle jag säga att det ser bättre ut för svensk konsumtion.

Sverige i stagnation

En titt på produktivitetsutvecklingen (produktion per arbetad timme) i Sverige visar att den varit svag under åren 2022 och 2023, till skillnad från glansdagarna före 2007 innan finanskrisen kom.

IMG 0352 1800

Totalt sett är Sverige i stagnation och har en svag utveckling på arbetsmarknaden. Nya siffror visar att arbetslösheten som stigit under ett års tid är hög och ligger på 8,5 procent. Stigande arbetslöshet är inget som ses i andra länder, inte ens i Tyskland.

Där är Sverige utsatt, förklarade Wallström. I juli 2023 växte sysselsättningen, men när man flyttar fram till februari 2024 är det en blek utveckling, bara ett fåtal regioner växer.

Orsaken till att Sverige drabbas hårdare än till exempel Tyskland och de flesta andra länder är räntekänsligheten. Räntekänsligheten hos svenska hushåll beror på två saker. Dels är svenska hushålls skulder generellt är höga, dels att mycket av skulden ligger på rörlig ränta. För två år sedan låg den genomsnittliga svenska bolåneräntan på 1,4 procent, idag är den över 4 procent.

Finns optimism framåt

Riksbanken har för förstta gången efter åtta år sänkt styrräntan till 3,75 procent och har aviserat att det kan bli två till i år och sänkningar nästa år. Andreas Wallström säger att det är viktigt att styrräntan fortsätter sänkas, och har själv riktat kritik mot att Riksbanken höjt räntan i linje med BNP när hushållen är så känsliga. Swedbanks prognosticerar att det kommer fler sänkningar än så och att styrräntan landar på 2.0 procent i slutet av nästa år, vilket leder till bolån på 3-3,5 procent.

Vidare ser han att den rejäla inflationsuppgången för 1–2 år sedan är över.

– Faktum är att vi har haft en normal prisutveckling sedan sommaren 2023, säger han och tillägger att prognosen är att inflationen ska sjunka till 1,0 procent i sommar innan han går in på konsumentprisindex.

– Trots senaste två årens exceptionellt snabba prisuppgång så ligger vi fortfarande på prisnivåer som är lägre än de skulle ha varit.

Framåt kan man konstatera att det ser väldigt bra ut. Läget är stabilt trots geopolitisk oro och krig som pågår vilket vanligtvis kan ha effekter på bland annat naturgas-, el-, och oljepriser. Men de fortsätter hålla sig låga.

Ett hot mot inflationen är att kronan har försvagats i drygt 50 års tid. Prognosen är att euron och dollarn kommer att kosta 11 kronor respektive 10 kronor om ett år. Men Sveriges köpkraft har inte försvagats. Och det är faktiskt så att lönerna i Sverige faktiskt har ökat mer än i Euro-området vilket man kanske inte kan tro, sa Andreas Wallström och drog ner skratt från publiken.

Annons

Stora tillväxttal för svensk annonsmarknad

Ämnen i artikeln: IRMMedieVärlden

De svenska tidningarnas annonsförsäljning går bra. ”Årets andra och tredje kvartal kommer att visa på stora tillväxttal” säger IRM:s vd Magnus Anshelm till MedieVärlden.

Två faktorer som håller upp resultatet under den här perioden är fotbolls-VM och det stundande valet. Däremot gav inte bröllopet så mycket som många hade trott.

Den svenska annonsmarknaden är den som går allra bäst av de nordiska länderna. Medievärlden skriver att vi kommer att ha en tillväxt på 7,7 procent i Sverige under 2010. Det är den danska mediabyrån GroupM som står för dessa siffror och enligt dem ska nästa år landa på 4,5 procents tillväxt.

Ämnen i artikeln: IRMMedieVärlden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sommarens konkursstatistik

Ämnen i artikeln: konkurser

Antalet företagskonkurser minskade med 11 procent under juli månad jämfört med samma månad förra året. Hittills i år är minskningen 14 procent.

Informations- och kommunikationsbranschen klarar sig sämre än genomsnittet med en fem-procentig minskning hittills i år.

Det är tionde månaden i rad som företagskonkurserna minskar vilket tydligt visar på att allt fler företag har fått ett stabilare kassaflöde och allt bättre lönsamhet, vilket innebär att allt fler företag överlever.

kk infokom0710.png

kk alla0710

Källa: UC, bearbetat av Branschkoll

Ämnen i artikeln: konkurser
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta och Printing bildar ett av sveriges största tryckerier

Den första juli gick Printing i Malmö och Exakta i Hässleholm samman till Exaktaprinting AB. Koncernen får cirka 100 anställda med anläggningar i Malmö, Hässleholm och Kristianstad där Kristianstad Boktryckeri ligger.AGI skriver att Håkan Larsson, Exaktas tidigare vd tar över som vd för den nya konstellationen som kommer att omsätta ca 160 miljoner.

Bokbinderiarbete kommer att utföras i Kristianstad dit all utrustning flyttas och de medarbetare som jobbar med efterbearbetning i Malmö och Hässleholm kommer att erbjudas anställning i Kristianstad. Leif Bågesjö sitter kvar som vd i Kristianstad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sommarläsning – Sällsynt visdom om tryckets framtid

Disrupting the futureEn helt ny bok om den grafiska branschens utmaningar finns nu att hämta helt gratis på whattheythink.com. Själv har jag köpt den på lulu.com som tryckt bok eftersom jag har för avsikt att läsa den på semestern och inte vid skrivbordet (jag har ingen iPad).

Det är en av de fulare formgivna böckerna jag har sett på länge men innehållet verkar vara riktigt intressant. Med mycket stor humor ger de två författarna den grafiska branschen en stor spark i baken – det är dags att förstå vad internet egentligen är och hur det påverkar den tryckta produkten.

Författare är Dr Joe Webb (analytiker på whattheythink.com) och Richard Romano (konsult och skribent och Frank Romanos son (om det nu är en merit?)).

Jag återkommer med en recension i augusti för nu blir det lite semester.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia startar tävling för inhouse-producerad reklam

Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaDagens Media

Det blir allt vanligare med så kallade inhouseavdelningar hos svenska företag, det vill säga att man anställer personal som skapar marknadsföringsmaterial, trycksaker och reklam. Tidningen Dagens Media och Arkitektkopia drar nu igång tävlingen Inhouse – där endast internproducerad reklam får tävla.

I en undersökning som Sveriges Annonsörer genomförde bland sina medlemmar under våren 2010 framgick det att 57 procent av företagen arbetade med inhouseproduktion parallellt med reklambyråköp. 5 procent gjorde all produktion själva. Vart tredje företag tror att inhouseproduktionen kommer att öka.

– Vi har många direktkunder bland svenska företag och ser mycket bra reklam som tagits fram direkt av företagen, säger Matilda Evertsson som är marknadschef på Arkitektkopia.

Annons

Bästa Kampanj, Bästa Trycksak och Bästa Expo är några av de kategorier som belönas med guld och silver när årets bästa inhousereklam ska utses.

Dagens Media är också arrangör till tävlingen.

– Vi har en stor läsarkrets bland svenska marknadsförare och vänder oss i hög utsträckning direkt till företagen och därför vill vi gärna vara med och arrangera Inhouse, säger Fredrik Svedjetun som är Dagens Medias chefredaktör.

Tävlingens gala och prisutdelning kommer att äga rum den 15 februari på Berns i Stockholm

Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaDagens Media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Seybold Report lever vidare

Ämnen i artikeln: Seybold report

The Joss Group har köpt det anrika nyhetsbrevet The Seybold Report. Under de senaste åren har nyhetsbrevet bytt ägare flera gånger och nu är det Molly Joss, det senaste årets redaktör, som tagit över. Hon ser potential i tjänsten på den amerikanska marknaden som idag domineras av whattheythink.com.

Läs mer på www.seyboldreport.com

Ämnen i artikeln: Seybold report
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fälth & Hässler investerar stort i digitaltryck, offset, CTP och MIS

En Xerox iGen3, två Manroland 700 (åttafärgare), en ctp från Screen, Hiflex affärssystem och arbetsflöde från Fujifilm. Utöver detta köps nya maskiner för häftning och trådbindning.

– Vi är stolta över att vara i frontlinjen när det gäller ny teknik, säger Christer Ringblom, systemchef på Fälth & Hässler till AGI. Det innebär att vi kan leverera högst kvalitet till våra kunder så effektivt som möjligt.

Digitaltryckpressen och ctp-maskinen levereras av Fujifilm.

Packaging Essentials skriver mer om investeringen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

25 nya binderitekniker från unik utbildning

Daniel Holmqvist och Sabine Dahl kör en MBO. Foto: Patrik Lark

Daniel Holmqvist och Sabine Dahl kör en MBO. Foto: Patrik Lark

Nu har en ny kull färdiga bokbindare examinerats från Ky-utbildningen ”Grafisk Binderiteknik” vid Xenter i Botkyrka.Efter ett års teoretiska och praktiska studier är studenterna nu färdiga för anställning på ett bokbinderi eller tryckeri för att arbeta med efterbehandling av tryckta dokument.

Flera av studenterna har redan fått anställning och kommer att arbeta med t.ex. skärning, falsning, klammerhäftning eller limbindning.
– Det är glädjande att flera redan har ordnat jobb och det tyder på att branschen är på väg upp ur konjunktursvackan. Många företagare är optimistiska inför framtiden och tar chansen att anställa yngre medarbetare med en bred utbildning och med ny modern kunskap i bagaget, säger Guy Ekholm, utbildningsledare vid Xenter.

Detta är den första omgången av binderitekniker som examinerats efter flytten av utbildningen till Xenter i Tumba. Av dem som nu avlagt examen är 15 kvinnor och 10 män.

Nästa utbildningsintag startar den 6 september.

Läs mer om Ky-utbildningen Grafisk binderitekniker.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd i Elanders Sverige vill inspirera kunderna att kommunicera mera

Elanders byter vd i Sverigebolaget – Jonas Brännerud ersätter med omedelbar verkan Tommy Lennartsson på vd-posten. Brännerud har senaste tiden varit vd för Elanders Brasilianska verksamhet.

– Att inspirera våra kunder till att kommunicera mera och se det tryckta ordet som ett bra komplement till övriga media är spännande, säger Jonas Brännerud i en intervju med AGI.

Från och med nu består Elanders koncernledning av Magnus Nilsson, vd koncernchef, Andréas Wikner, tillförordnad finanschef samt Per Brodin, Jonas Brännerud och Peter Sommer.

Läs hela intervjun med Jonas Brännerud på agi.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska tryckeriers miljöcertifieringar kartlagda

Branschkoll har sammanställt vilka olika miljömärkningar som de svenska tryckerierna är certifierade för att använda. Listor finns på tryckerier som använder Svanen, FSC, PEFC och klimatneutralitet.

Av: Ola Karlsson, Branschkoll

(Artikeln uppdaterades den 1 juli 2010 – se märkt avsnitt nedan.)

Den 19 juni 2010 fanns det totalt 154 företag som hade 202 certifieringar. De fördelar sig enligt nedan:

Fördelning miljöcertifieringar på svenska tryckerier

(Klicka på bilden för att förstora)

25 procent av företagen har fler än en certifiering – Svanen och FSC är den vanligaste kombinationen.

Antal certifieringar per företag

(Klicka på bilden för att förstora)

Tillägg 2010-07-01

En del frågor har kommit in angående statistiken där en handlar om hur stor del av de svenska  tryckerierna som har en viss märkning. Enligt SCBs oficiella statistik fanns det 1004 tryckerier 2009  (tidskriftstryckerier, boktryckerier och övriga tryckerier) med 1 eller fler anställda. Dagstidningstryckerier är borträknade.

Det skulle innebära att 15% av de svenska tryckerierna har en eller flera miljöcertifieringar och 5 % är FSC-certifierade. 13 % är certifierade för Svanen.

I statistiken finns ytterligare 1100 tryckerier som har 0 anställda som jag inte har räknat med ovan.

Annons

Svanen

Svanen är den mest spridda märkningen bland tryckerierna. Idag har 133 svenska civiltryckerier licens att svanenmärka trycksaker. Utöver det är 10 utländska tryckerier och 29 dagstidningstryckerier och övriga företag certifierade.

Se hela listan här.

FSC

FSC-certifieringarna har ökat kraftigt i antal senaste tre åren – Grafen nedan visar ökningen år från år och idag är 54 tryckerier certifierade.

Se hela listan här.

Kraftig ökning av FSC-certifierade tryckerier

(Klicka på bilden för att förstora)

PEFC

PEFC har inte alls haft samma framgångar och det finns idag 11 svenska tryckerier som får använda märkningen. Det är dock PEFC som har den störta ceritifierade skogsarealen.

Se hela listan här.

Vill du läsa mer om fakta och skillnaderna mellan de två märkningarna har PEFC tagit fram en skrift som beskriver detta. Ladda hem ”Fakta om certifiering av skogsbruk” om du vill läsa mer.

Klimatneutralitet

Klimatneutrala tryckerier är fortfarande ovanliga. Det finns flera olika sätt att nå en certifiering – Respect Europe och CO2Focus är två företag som kan hjälper till med arbetet. Det finns också exempel på företag som lagt in klimatneutralitet som ett miljömål i arbetet med 14001.

Eftersom det finns flera sätt att jobba med klimatneutralitet så är det coskå svårare att sammanställa en lista. Branschkoll har hittat fem svenska tryckerier.

Se hela listan här.

Har du synpunkter eller är du intresserad av fler detaljer kring undersökningen är det bara att kontakta Branschkoll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons