Så ser det ekonomiska läget ut för Sverige

Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank presenterade utsikterna för svensk ekonomi på Grafiska Företagens framtidsmöte.
Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank presenterade utsikterna för svensk ekonomi på Grafiska Företagens framtidsmöte. Claes Nordström

Svensk ekonomi är exceptionellt tudelad: ”Hushållen upplever det värsta läget på 30 år, många exportörer det bästa.”

– Det kommer ta lite tid men nästa år skulle jag säga att det ser bättre ut för svensk konsumtion.

Andreas Wallström stod för den ekonomiska rapporten på Grafiska företagens framtidsmöte den 22 maj. Han är prognoschef på Swedbank och har många års erfarenhet av att göra makroekonomiska analyser. I sin karriär har han tidigare arbetat för tre av svenska finansminstrar.

När han klev upp på talarscenen tog han avstamp i den amerikanska ekonomin och illustrerade med den sittande och den forna presidenten som trots att ekonomin gått bra har lett till enorma budgetunderskott och en statsskuld som är 100 procent av BNP – högsta nivån sedan andra världskrigets slut.

gubbarnas race
Gubbarnas race.

– Det är inte hållbart och någon gång måste man ta tag i de där problemen, säger han och tillägger att varken Joe Biden eller Donald Trump verkar vilja adressera problemen. Sannolikheten vid till exempel en Trump-vinst är att han kommer att fortsätta med sin ofinansierade skattesänkningar för småföretag:

– Man får hoppas det är väldigt mycket tillväxt. Om det inte är det så finns risk att man börjar ifrågasätta hållbarheten i det här. Jag tror inte det kommer att utkristalliseras i en större global finanskris, men sättet det kan spelas ut på är att USA får betala lite mer för att låna pengar.

Påverkan på räntor i Sverige

Det råder alltså stor osäkerhet kring vad som händer i det kommande amerikanska presidentvalet, vilket också får stor inverkan på svensk ekonomi, framhöll Andreas Wallström. Högre räntor i USA ger högre räntor i Sverige och Europa. Även högre bolåneräntor i Sverige.

IMG 0345 1800

När USA nu avser att ha en koordinerad industripolitik med sina allierade och stärka leveranskedjor genom diversifiering (exkludera Kina som utgör ett reellt hot) medför det också risker att politiken går för långt.

Man går in på oprövad mark, sa han och lyfte det senaste exemplet att USA inför 100 procent tull på kinesiska bilar. Det ska ses i ljuset av att landet i öst också exporterar mest i hela världen. Det införs också saftigare tullavgifter på till exempel halvledare och solceller.

Tyskland har det tufft

Läget i Europa då? Sverige och framför allt Tyskland har stagnation. BNP-tillväxten visar att södra Europa faktiskt växer hyggligt välmående. Europas mest ”sjuka” land just nu är Tyskland som dras med uppenbara problem i industrin som bland annat kan kopplas till felbeslutet att välja Ryssland för att säkra gas- och energiförsörjningen.

Andreas Wallström pekade på den dalande grafen som visade att den energiintensiva tyska industrin rasat med 15 procent senaste två åren. ”Den har verkligen fått betala priset” efter att Tyskland till slut tänkte om och sa stopp när Ukraina invaderades av Ryssland och kriget blev ett faktum.

Andreas Wallström lyfte också fram aspekter som att den tyska bilindustrin går snålt och att det geopolitiskt blivit svårt att handla med Kina.

– Tyskland har uppenbara problem som man inte riktigt kan se lösningen på i närtid.

Tillväxt för svensk tjänsteexport

I Sverige är det just nu högt och lågt:

– Vi har en exceptionellt tudelad ekonomisk utveckling i Sverige, förklarade Andreas Wallström. Å ena sidan är svensk export rekordhög. Aldrig har det exporterats så mycket, trots den svaga tyska importen. Det har förmodligen flera förklaringar – en svag svensk kronkurs men också vilken typ av varor och tjänster som faktiskt exporteras. Tjänsteexporten i Sverige har växt och står för en stor del, menade Wallström och tillade att USA är vår största handelspartner nu.

Annons

– Det går bra inom export för Sverige.

Å andra sidan, det som sticker ut och går sämre är hushållens konsumtion som fallit i närmare två års tid.

– Hushållen upplever det värsta läget på 30 år, många exportörer det bästa, summerade Andreas Wallström.

Hushållens konsumtion skiljer sig dock åt. Tjänster, restaurang och resor går starkt. Köp i detaljhandeln och möbelbutiker är två exempel på visad nedgång.

– Det kommer ta lite tid men nästa år skulle jag säga att det ser bättre ut för svensk konsumtion.

Sverige i stagnation

En titt på produktivitetsutvecklingen (produktion per arbetad timme) i Sverige visar att den varit svag under åren 2022 och 2023, till skillnad från glansdagarna före 2007 innan finanskrisen kom.

IMG 0352 1800

Totalt sett är Sverige i stagnation och har en svag utveckling på arbetsmarknaden. Nya siffror visar att arbetslösheten som stigit under ett års tid är hög och ligger på 8,5 procent. Stigande arbetslöshet är inget som ses i andra länder, inte ens i Tyskland.

Där är Sverige utsatt, förklarade Wallström. I juli 2023 växte sysselsättningen, men när man flyttar fram till februari 2024 är det en blek utveckling, bara ett fåtal regioner växer.

Orsaken till att Sverige drabbas hårdare än till exempel Tyskland och de flesta andra länder är räntekänsligheten. Räntekänsligheten hos svenska hushåll beror på två saker. Dels är svenska hushålls skulder generellt är höga, dels att mycket av skulden ligger på rörlig ränta. För två år sedan låg den genomsnittliga svenska bolåneräntan på 1,4 procent, idag är den över 4 procent.

Finns optimism framåt

Riksbanken har för förstta gången efter åtta år sänkt styrräntan till 3,75 procent och har aviserat att det kan bli två till i år och sänkningar nästa år. Andreas Wallström säger att det är viktigt att styrräntan fortsätter sänkas, och har själv riktat kritik mot att Riksbanken höjt räntan i linje med BNP när hushållen är så känsliga. Swedbanks prognosticerar att det kommer fler sänkningar än så och att styrräntan landar på 2.0 procent i slutet av nästa år, vilket leder till bolån på 3-3,5 procent.

Vidare ser han att den rejäla inflationsuppgången för 1–2 år sedan är över.

– Faktum är att vi har haft en normal prisutveckling sedan sommaren 2023, säger han och tillägger att prognosen är att inflationen ska sjunka till 1,0 procent i sommar innan han går in på konsumentprisindex.

– Trots senaste två årens exceptionellt snabba prisuppgång så ligger vi fortfarande på prisnivåer som är lägre än de skulle ha varit.

Framåt kan man konstatera att det ser väldigt bra ut. Läget är stabilt trots geopolitisk oro och krig som pågår vilket vanligtvis kan ha effekter på bland annat naturgas-, el-, och oljepriser. Men de fortsätter hålla sig låga.

Ett hot mot inflationen är att kronan har försvagats i drygt 50 års tid. Prognosen är att euron och dollarn kommer att kosta 11 kronor respektive 10 kronor om ett år. Men Sveriges köpkraft har inte försvagats. Och det är faktiskt så att lönerna i Sverige faktiskt har ökat mer än i Euro-området vilket man kanske inte kan tro, sa Andreas Wallström och drog ner skratt från publiken.

Annons

MRM-leverantören Crossmedia köper Emanuel Identity Manuals

Emanuel Identity Manuals hjälper företag att skapa webbaserade identitets- och varumärkesmanualer med ett enkelt systemstöd. Man slår sig nu ihop med BrandAirport, leverantör av ett mer avancerat system för planering och hantering av ett företags profil- och marknadsföringsmaterial, ofta kallat MRM-system.

I samma företagsgrupp ingår också C2 som är en produktions- och retuschbyrå.

Crossmedia Sverige AB (dotterbolag till C2 och BrandAirport) köper 100% av bolaget och lyfter in hela organisationen till sina lokaler på Kungsgatan 26.

Läs mer på:

Annons

www.emanuel.se

www.brandairport.se

www.c2.se

www.hangar.nu

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska kyrkan behöver ny grafisk leverantör

Mina två barn fick en inbjudan till Svenska kyrkans barnverksamhet. Var sin och helt i onödan att skicka två identiska vykort till samma familj. Detta är tredje gången som vi får dubbla kort från Kyrkan!

svenskakyrkan

Svenska kyrkan behöver en ny leverantör som hjälper dem rensa för dubletter

Vem den ”glada” tryckaren är vet jag för det står på baksidan men frågan är vem som har haft ansvaret för adressfilen? Varför är den inte rensad på dubletter?

Korten är adresserade till barnen men budskapet är naturligtvis till mig som förälder och det hade gått lika bra med ett kort.

Vad kostar detta Kyrkan? Och varför är det ingen som hjälper dem att spara de här pengarna?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Statistisk bakgrundsinformation – förtroendeindikatorer

Som ett led i att skapa en portal med relevant bakgrundsinformation, kommer Branschkoll från och med nu att löpande publicera de svenska så kallade förtroendeindikatorer.

Dessa är ett mått på hur man ser på den ekonomiska utvecklingen i landet. Konjunkturinstitutet (KI) ställer varje månad ett antal frågor till hushåll och företag och förtroendeindikatorerna (eller konfidensindikator som KI kallar dem) är en sammanvägning av flera frågor.

Slide3

Klicka på bilden för att förstora

Siffrorna är nettotal vilket är saldot mellan andelen företag eller hushåll som uppgett ökning respektive minskning av en viss variabel.

I redovisningen tar man hänstyn till säsongsvariationer. På sommaren minskar till exempel orderingången för de flesta företag. Eftersom detta är ett återkommande faktum justeras resultaten så att säsongsvariationerna sprids ut över året.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Editakoncernens halvårsrapport: tryck minskar och marknadstjänster ökar

Under januari–juni ökade Editakoncernens omsättning med en procent till 57,9 miljoner euro.

Omsättningsökningen berodde huvudsakligen på ökad försäljning i affärsområdet Marketing Services i Sverige. 54 procent av koncernens omsättning härrörde från Finland och 46 procent från Sverige. Koncernens rörelsevinst var 2,0 miljoner euro

Affärsområdet Marketing Services omsättning uppgick till 10,3 miljoner euro (8,3 miljoner) och rörelsevinsten var 0,2 miljoner euro (-0,2 miljoner). Ökningen i omsättning och rörelsevinst kom huvudsakligen från Sverige. De svenska koncernbolagen lyckades både utöka sina uppdrag på befintliga kunder och förvärva nya kunder.

Den allt hårdare priskonkurrensen, och nedgången i efterfrågan på tryckta produkter, drog ner omsättningen inom affärsområdet Print och Distribution i både Finland och Sverige.

Annons

Koncernstruktur

Editakoncernen har fyra affärsområden:

  • Marketing Services
  • Editorial Communication
  • Publishing
  • Print & Distribution

Med undantag för affärsområdet Publishing finns samtliga affärsområden i både Finland och Sverige.

I januari förvärvade Editakoncernen hela aktiestocken i svenska Kampanjfabriken AB. Förvärvet stärker koncernens kompetens inom personifierad direktmarknadsföring. I juni utökade koncernen sitt ägarskap i Belinski LLC i Ukraina med 20 procent och äger nu 90 procent av bolaget. I Finland slogs Käpylä Print Oy samman med Edita Prima Oy i januari.

Detta skriver Edita i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Göteborgstryckeriet i AGI:s webb-tv

Ämnen i artikeln: AGIGöteborgstryckeriet

I ett webb-tv-inslag på agi.se presenterar Magnus Iversén, vd på Göteborgstryckeriet, sitt företag.

Webb-tv-trenden växer starkt bland grafiska branschorgan i bland annat USA (se whattheythink.com) och det är kul att även AGI hoppar på trenden. Förutom intervjun med Magnus Iversén finns det många andra inslag att titta på bland annat från IPEX.

Om Göteborgstryckeriet

I inslaget berättar Magnus Iversén för AGI att Göteborgstryckeriet består av fyra bolag. Man satsar på att utnyttja offsettryckets kvalitet till det yttersta och jobbar med förädling av trycksakerna såsom prägling, perforering och lackning, ofta in-line i tryckpressarna.

Offsettycket finns i bolaget Göteborgstryckeriet. Det är ett typiskt civiltryckeri som bland annat producerar årsredovisningar, broschyrer och böcker men också en del förpackningar. Två 70×100-pressar går i treskift, fem dagar per vecka. Med 35 anställda beräknar man omsätta 85 miljoner kronor under 2010.

Annons

Dotterbolaget Mediacreator med 10 anställda jobbar med automatiserad originalproduktion i form av annonser, butiksmaterial och kataloger.

Göteborgstryckeriet Business Print trycker både digitalt och offset i A3-format. Med 12 anställda beräknar man omsätta 20 MSEK 2010 .

Det fjärde bolaget, Göteborgstryckeriet Box och Display, tillverkar displayer och boxar.

Titta på AGI:s webb-tv och inslaget om Göteborgstryckeriet.

Ämnen i artikeln: AGIGöteborgstryckeriet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elanders extrastämma godkände nyemission

Ämnen i artikeln: Elanders

I somras föreslog Elanders styrelse en nyemission värd 215 miljoner kronor. Måndagens extrastämma godkände förslaget.

Pengarna ska användas för att stärka Elanders finansiella ställning och bygga en stark plattform inför den förväntade återhämtningen från Elanders kunder samt för att skapa förutsättningar för fortsatt expansion och utveckling.

Elanders största ägare, Carl Bennet AB, med cirka 23 procent av aktierna och cirka 50 procent av rösterna, har förbundit sig att teckna sin företrädesrättsandel i nyemissionen. Carl Bennet AB har därutöver förbundit sig att teckna de eventuella ytterligare aktier som inte tecknas av andra.

Teckningskursen i nyemissionen är 22 kronor per aktie. Avstämningsdag för rätt att delta i nyemissionen är den 30 augusti 2010. Teckning av de nya aktierna ska ske under tiden 6-20 september 2010. Ett prospekt avseende nyemissionen kommer att offentliggöras före teckningstidens början.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Estniskt tryckeri med stark miljöprofil lanserar i Sverige

Ämnen i artikeln: Ecoprint

Ecoprint har ISO 9000 och 14000, Svanen, FSC, PEFC samt den egna märkningen Green Print. Företaget har 35 anställda och omsätter ca 16 miljoner svenska kronor. Nu ger man sig in på den svenska marknaden.

Företaget har tre egna vindkraftverk på tomten och solceller på taket. Man samlar in regnvatten som används i befuktningsanläggningen och ett system för användning av restvärme från produktionen finns installerat.

Man har också tagit fram en egen märkning för trycksaker som man kallar Green Print. De kriterier man satt upp för att få märka sin trycksak är tex att trycka med vegetabiliska färger, FSC-märkt papper och att använda ren energi i driften av anläggningen.

Denna märkning lever de allra flesta moderna svenska tryckerier redan upp till.

Annons

Nyligen började man erbjuda sina tjänster på den svenska marknaden och i ett pressmeddelande skriver man att:

”Ecoprint kommer inledningsvis att inrikta sig på tryck av tidskrifter, böcker och kataloger för den svenska marknaden. Magasin med upp till månatlig utgivning är ett särskilt viktigt produktområde. Potentiella kunder återfinns bland företag och organisationer som värdesätter miljöhänsyn i samtliga led. Kunderna ges möjlighet att märka sina trycksaker med Svanen, Green Print, FSC eller EU Ecolabel beroende på deras önskemål.”

Slutsats

Konkurrensen från tryckerier i de baltiska länderna har gått både upp och ner de senaste åren. Hittills har man bara konkurrerat med pris men nu utvecklas andra konkurrensmedel, i det här fallet en miljöprofil som är jämförbar med många svenska tryckerier.

Ecoprint är duktiga i sin retorik kring miljöprofilen men deras trycksaker är inte mindre miljöbelastande än svenska tryckeriers produkter.

Slutsatsen är att det finns mycket att förbättra vad gäller hur man kommunicerar med marknaden om sitt miljöarbete. Titta på www.ecoprint.ee och du kan säkert få en och annan idé till hur du själv kan profilera ditt företag.

Ämnen i artikeln: Ecoprint
redaktionen@branschkoll.se
Annons

DM-veteran startar Customer Clinic

Ämnen i artikeln: Amanda UndinCustomer Clinic

Det är Amanda Undin, senast vd på byrån Kaplan RM, som startat byrån tillsammans med två kollegor.

– Customer Clinic arbetar genom att ställa diagnos och föreslå ”rätt medicin” för att uppnå en frisk och långlivad kundbas, säger Amanda Undin till Resumé.

Byrån kommer också att ha en ”laboratorium” där värden som ROI*, CPO*, Churn* och LTV* är viktiga faktorer som hela tiden ska mätas.

Customer Clinic erbjuder följande tjänster:

  • Kunddiagnos – hur ser min kunddatabas egentligen ut? Vem är kunden?
  • Doctors Orders – Strategi för en framgångsrik kundutveckling, lojalitetsprogram
  • Operation – Akuta ingrepp för att värva nya kunder eller sälja mer till befintliga kunder
  • Behandling – Taktiskt genomförande av vad Doktorn ordinerat – ett vanligt recept är direktmarknadsföring i gamla och nya kanaler

Frågan är vilka som blir byråns leverantörer av verktyg för att kunna sköta laboratoriet? Databaser, analyser, variabeldata är några av tjänsterna som de lär behöva.

Annons

Läs mer på customerclinic.se

* Liten ordlista:

ROI (Return on investment) – anger hur lönsam en investering är utslaget på investeringens livstid.

CPO (Cost per order) – kostnaden för att få en kund att lägga order/köpa – Det kan också vara någon annan aktivitet som är målet med kommunikationen.

Churn – kundomsättning. Antalet tappade kunder delat med antalet kunder (medeltal) under samma period.

LTV (Life Time Value) – Det förväntade värdet av en kunds framtida aktiviteter (Kallas också CLV – Customer Lifetime Value)

Ämnen i artikeln: Amanda UndinCustomer Clinic
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Editas stockholmsverksamhet samordnar i nya lokaler

Editas verksamhet i Stockholm flyttar till nya lokaler. Det är bolagen Edita Västra Aros, Citat, BrandSystems och JG Communication som från januari 2011 får nya lokaler med totalt 280 arbetsplatser på Kungsholmen i Stockholm.

Detta skriver Fastighetssverige i sin nätupplaga.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

manroland avvisar bud från KBA – ska drivas självständigt

Ämnen i artikeln: KBAManroland

Den tyska tidningen Borsen-Seitung skriver att manroland har avvisat ett bud om att köpa konkurrenten KBA. Förslaget ska ha avvisats ”kraftigt”.

Enligt tidningen uppger källor att Manrolands största ägare, Allianz Capital Partners, har för avsikt att driva företaget som det ser ut idag och man kommer inte att överväga KBS:s invit.

News&Tech skriver mer om den avvisade affären.

Ämnen i artikeln: KBAManroland
redaktionen@branschkoll.se
Annons