Så påverkar energikrisen profilbranschen

Flera kända branschaktörer ger sin syn på elpriserna och hur det påverkar deras verksamhet.
Flera kända branschaktörer ger sin syn på elpriserna och hur det påverkar deras verksamhet.

Branschkoll har varit i kontakt med några av de företag i branschen som har stort fokus på egen tillverkning/förädling för att höra hur elpriserna påverkat dem.

”Vi gör av med två miljoner kilowattimmar per år”

Kungsbackaposten har pratat med Hot Screen som säger att de följer elpris-utvecklingen noga och trots att bolaget gjort flera åtgärder för att säkra tillgången till billig el så har man redan börjat märka av prishöjningarna.

– Som storförbrukare av el är det klart vi berörs. Bara i juli betalade vi 300.000 mer för elen jämfört med juli förra året. Priset per kilowattimme har gått från 1 kronor till 1,70 kronor, det säger sig själv att det inte är någon bra utveckling, säger Hot Screens vd Fredrik Skanselid till Kungsbackaposten (låst artikel).

Vidare berättar Skanselid att Hot Screen jobbat länge med att säkra billig och stabil tillgång till el, bland annat har bolaget ett eget ställverk med starkström rätt in. Och sedan många år tillbaka köper man sin ström via elmäklare för att säkra priset långsiktigt. Men då handlar det oftast om tremånadersperioder vilket gör att man nu successivt påverkas av prisutvecklingen.

– I nuläget påverkar elpriserna inte oss så mycket, vi drar inte ner på produktionen. Men om priserna fortsätter uppåt och vi tvingas betala kanske fem kronor kilowatten och vi gör av med två miljoner kilowatt så är det ju bara att göra matten. Då skulle vi tvingas betala 10 miljoner för elen och det skulle slå hårt mot lönsamheten. Vi har gjort stora investeringar och vi är beroende av att de betalar sig, så är det för alla företagare, avslutar Fredrik Skanselid vd på Hot Screen.

”Vi kommer få göra bedömningar utifrån varje offererat jobb”

Branschkoll har pratat med Dean Lax som är vd för Swagg han berättar att elpriset märks men inte är någon katastrof ännu.

– Vi fick elräkningen för augusti igår, den låg på 37.000 och i vanliga fall brukar den ligga på mellan fyra och sju tusen. För oss är det okej, vi säljer ju plagg också så vi har fler intäkter men jag tycker synd om de som bara säljer tryck och brodyr, de får det värre.

Kan det bli aktuellt att tacka nej till uppdrag?

– Nej i dagsläget är det inte läge att tacka nej till jobb utan vi kommer få göra enskilda bedömningar på varje offererat jobb, vi kan inte hålla en fast prislista just nu utan kunden kommer behöva betala vad det kostar. Vi kommer implementera en mer dynamisk prissättning som tar hänsyn till elpriset helt enkelt, säger Dean Lax till Branschkoll.

Har ni någon beredskapsplan?

– Vi sitter alla med nedsläckta lampor nu, men vad hjälper det när vi sitter med ugnar och maskiner som drar el samtidigt som priserna på transporter och förbrukningsvaror gått upp. Jag är rädd att eko-tänket kommer försvinna bland kunderna, man kommer fortfarande ha ett behov av våra produkter men man kommer ta en billigare t-shirtmodell tillexempel säger Dean och fortsätter:

Annons

– Vi kommer ta oss igenom det här men vi har ju fått ställa om våra förhoppningar när vi gått från att vi kommer göra 20 procents vinst till att hoppas vi kan gå break-even åtminstone. Men man ska inte klaga, alla drabbas av det här samtidigt som matpåsen kostar mer för varje dag och jag tänker inte minst på alla de stackars pensionärer som redan hade det tufft, avslutar Dean Lax, vd på Swagg.

Nu gäller det att inte drabbas av panik”

Anders Andreasson som är vd på Tryckhuset berättar för Branschkoll att han precis lämnat över frågan till sin ekonomibyrå som ska återkomma med en redogörelse kring hur elpriserna kan drabba tryckhuset framöver.

Han berättar också att det i dagsläget inte är aktuellt att säga nej till jobb och att det inte heller är läge att drabbas av panik.

– För tillfället har vi inte gjort några förändringar i produktionen, vi utför alla uppdrag/tryckningar som alla våra kunder beställer. Nu gäller det att inte drabbas av panik utan följa utvecklingen noggrant  och därefter anpassa och planera produktionen, säger Anders Andreasson vd på Tryckshuet.

”Att tacka nej till jobb är det sista jag vill göra”

Jenny Moberg, vd på All in Screen berättar att även de är drabbade av elkostnader som ökat med upp mot 70-80 procent jämfört med en ”vanlig månad”. Förutom elpriserna märker All in Screen av ökade kostnader på råvaror, förbrukningsmaterial och frakter.

– Vi har en del utmaningar nu under rådande energikris, som både Sverige och resten av Europa befinner sig i. Den drabbar oss alla mer eller mindre, både företag och privatpersoner, säger Jenny Moberg.

Kan det bli aktuellt att inte ta vissa uppdrag?

– Att tacka nej till jobb är det sista jag vill göra. Då fallerar hela vår verksamhet och vision. Vi vill ha vår produktion rullande och få ut så mycket jobb som möjligt, men vi måste däremot tänka till på vår energiförbrukning.

”Eventuellt byta ut gamla maskiner”

Har ni någon ”beredskapsplan”?

– Vi ska se över vår elförbrukning och eventuellt byta ut gamla maskiner och försöka göra så mycket besparingar som möjligt. Detta gäller generellt inom företaget och så behövs verkligen en buffert för kommande månader, avslutar Jenny Moberg vd på All in Screen.


Har ditt företag påverkats? Vi pratar gärna med fler aktörer i branschen! Kontakta mig på david@branschkoll.se

Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons