Så påverkar energikrisen profilbranschen

Flera kända branschaktörer ger sin syn på elpriserna och hur det påverkar deras verksamhet.
Flera kända branschaktörer ger sin syn på elpriserna och hur det påverkar deras verksamhet.

Branschkoll har varit i kontakt med några av de företag i branschen som har stort fokus på egen tillverkning/förädling för att höra hur elpriserna påverkat dem.

”Vi gör av med två miljoner kilowattimmar per år”

Kungsbackaposten har pratat med Hot Screen som säger att de följer elpris-utvecklingen noga och trots att bolaget gjort flera åtgärder för att säkra tillgången till billig el så har man redan börjat märka av prishöjningarna.

– Som storförbrukare av el är det klart vi berörs. Bara i juli betalade vi 300.000 mer för elen jämfört med juli förra året. Priset per kilowattimme har gått från 1 kronor till 1,70 kronor, det säger sig själv att det inte är någon bra utveckling, säger Hot Screens vd Fredrik Skanselid till Kungsbackaposten (låst artikel).

Vidare berättar Skanselid att Hot Screen jobbat länge med att säkra billig och stabil tillgång till el, bland annat har bolaget ett eget ställverk med starkström rätt in. Och sedan många år tillbaka köper man sin ström via elmäklare för att säkra priset långsiktigt. Men då handlar det oftast om tremånadersperioder vilket gör att man nu successivt påverkas av prisutvecklingen.

– I nuläget påverkar elpriserna inte oss så mycket, vi drar inte ner på produktionen. Men om priserna fortsätter uppåt och vi tvingas betala kanske fem kronor kilowatten och vi gör av med två miljoner kilowatt så är det ju bara att göra matten. Då skulle vi tvingas betala 10 miljoner för elen och det skulle slå hårt mot lönsamheten. Vi har gjort stora investeringar och vi är beroende av att de betalar sig, så är det för alla företagare, avslutar Fredrik Skanselid vd på Hot Screen.

”Vi kommer få göra bedömningar utifrån varje offererat jobb”

Branschkoll har pratat med Dean Lax som är vd för Swagg han berättar att elpriset märks men inte är någon katastrof ännu.

– Vi fick elräkningen för augusti igår, den låg på 37.000 och i vanliga fall brukar den ligga på mellan fyra och sju tusen. För oss är det okej, vi säljer ju plagg också så vi har fler intäkter men jag tycker synd om de som bara säljer tryck och brodyr, de får det värre.

Kan det bli aktuellt att tacka nej till uppdrag?

– Nej i dagsläget är det inte läge att tacka nej till jobb utan vi kommer få göra enskilda bedömningar på varje offererat jobb, vi kan inte hålla en fast prislista just nu utan kunden kommer behöva betala vad det kostar. Vi kommer implementera en mer dynamisk prissättning som tar hänsyn till elpriset helt enkelt, säger Dean Lax till Branschkoll.

Har ni någon beredskapsplan?

– Vi sitter alla med nedsläckta lampor nu, men vad hjälper det när vi sitter med ugnar och maskiner som drar el samtidigt som priserna på transporter och förbrukningsvaror gått upp. Jag är rädd att eko-tänket kommer försvinna bland kunderna, man kommer fortfarande ha ett behov av våra produkter men man kommer ta en billigare t-shirtmodell tillexempel säger Dean och fortsätter:

Annons

– Vi kommer ta oss igenom det här men vi har ju fått ställa om våra förhoppningar när vi gått från att vi kommer göra 20 procents vinst till att hoppas vi kan gå break-even åtminstone. Men man ska inte klaga, alla drabbas av det här samtidigt som matpåsen kostar mer för varje dag och jag tänker inte minst på alla de stackars pensionärer som redan hade det tufft, avslutar Dean Lax, vd på Swagg.

Nu gäller det att inte drabbas av panik”

Anders Andreasson som är vd på Tryckhuset berättar för Branschkoll att han precis lämnat över frågan till sin ekonomibyrå som ska återkomma med en redogörelse kring hur elpriserna kan drabba tryckhuset framöver.

Han berättar också att det i dagsläget inte är aktuellt att säga nej till jobb och att det inte heller är läge att drabbas av panik.

– För tillfället har vi inte gjort några förändringar i produktionen, vi utför alla uppdrag/tryckningar som alla våra kunder beställer. Nu gäller det att inte drabbas av panik utan följa utvecklingen noggrant  och därefter anpassa och planera produktionen, säger Anders Andreasson vd på Tryckshuet.

”Att tacka nej till jobb är det sista jag vill göra”

Jenny Moberg, vd på All in Screen berättar att även de är drabbade av elkostnader som ökat med upp mot 70-80 procent jämfört med en ”vanlig månad”. Förutom elpriserna märker All in Screen av ökade kostnader på råvaror, förbrukningsmaterial och frakter.

– Vi har en del utmaningar nu under rådande energikris, som både Sverige och resten av Europa befinner sig i. Den drabbar oss alla mer eller mindre, både företag och privatpersoner, säger Jenny Moberg.

Kan det bli aktuellt att inte ta vissa uppdrag?

– Att tacka nej till jobb är det sista jag vill göra. Då fallerar hela vår verksamhet och vision. Vi vill ha vår produktion rullande och få ut så mycket jobb som möjligt, men vi måste däremot tänka till på vår energiförbrukning.

”Eventuellt byta ut gamla maskiner”

Har ni någon ”beredskapsplan”?

– Vi ska se över vår elförbrukning och eventuellt byta ut gamla maskiner och försöka göra så mycket besparingar som möjligt. Detta gäller generellt inom företaget och så behövs verkligen en buffert för kommande månader, avslutar Jenny Moberg vd på All in Screen.


Har ditt företag påverkats? Vi pratar gärna med fler aktörer i branschen! Kontakta mig på david@branschkoll.se

Annons

TMG Sthlm skriver ”världens bästa säljmail”

Ämnen i artikeln: TMG Sthlm

Ett blogginlägg om nyligen bildade TMG Sthlm har gett stort eko i sociala medier (stort i alla fall för ett grafiskt företag). Blogginlägget har skickats vidare åtskilliga gånger på både Facebook och Twitter.

Den första oktober skrev Martin Palacios på sin blogg om ett säljmail han fått av en säljare på TMG Sthlm (bildat av Jernströms och 08 Tryck). Han kallar det för ”Världens bästa säljmail”.

Säljaren som skickade mailet har gjort allt rätt – till exempel satt sig in i mottagarens situation, levererat kundnytta och varit personlig.

Läs brevet ”TMG Sthlm – Komplett kommunikationspartner” och inspireras.

Om du driver tryckeriverksamhet är det ju dessutom intressant att se hur en av dina konkurrenter säljer sina tjänster.

Ämnen i artikeln: TMG Sthlm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandbook omförhandlar lån

Ämnen i artikeln: Scandbook

Efter börsnoteringen tidigare i år har förutsättningarna förändrats och lånen hos kreditgivarna är omförhandlade.

Ämnen i artikeln: Scandbook
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellectakoncernen växer – Rewir köper eventbyrån Bodén & Co

Ämnen i artikeln: Bodén & CoIntelletaRewir

Pressmeddelande 2010-10-01

Kommunikationskoncernen Intellecta förvärvar 100 procent av aktierna i eventbyrån Bodén & Co Kommunikation AB (Bodén & Co) med tillträde den 1 oktober 2010. Förvärvet av Bodén & Co utgör ett strategiskt förvärv inom varumärkesbyrån Rewir. Affären är ett led i att på allvar ta klivet upp i den internationella superligan på varumärkesområdet. Rewir får nu över 65 medarbetare, en omsättning på över 150 miljoner och en stärkt förmåga att dramatisera varumärket genom effektfulla möten.

Rewir har sedan tidigare tjänster som spänner hela vägen från analys och strategi  till design och varumärkesaktivering. Bodén & Co:s 25 medarbetare kompletterar nu Rewirs aktiveringserbjudande med verktyg och kompetens för att skapa effektfulla upplevelser genom events, rörlig bild, miljöer och dramaturgi som talar till alla fem sinnen.

– Vi hälsar alla extremt kompetenta Bodénare varmt välkomna ombord. Vi vet av erfarenhet att vägvisande, starka varumärkesupplevelser är helt avgörande för att på allvar sätta en ny riktning för ett varumärke. Giftermålet mellan Rewirs varumärkesstrategiska kompetens och Bodén & Co:s dramaturgiska förmåga är därför en perfect match, säger Jacob Fant, VD på Rewir.

Byråerna ser en ökad efterfrågan på ett helhetsåtagande inom varumärkesstrategi och tillhörande dramatisering. Tillsammans med Bodén & Co utvecklas nu Rewirs möjligheter att omsätta varumärkesarbetet till olika typer av upplevelser. Bodén & Co blir en helt integrerad del av Rewir och går in under Rewirs varumärke under våren 2011.

– Vi har alltid sett de starka mötesupplevelser vi skapar som en viktig del av våra kunders strategiska varumärkesresa. Så har vi alltid tänkt och agerat. Som en del av Rewir får vi ännu större möjlighet att göra det, säger Joakim Bodén, grundare av Bodén & Co.

Ett samarbete mellan byråerna har pågått under flera år, tillsammans med flera stora gemensamma internationella kunder.

– Vi har märkt hur tydligt vi bidrar i varandras processer och att vi talar samma språk, men har olika verktyg, säger Jacob Fant. Bodén & Co:s absoluta gehör när det gäller tonträff och inramning i mötesupplevelsen har bidragit på ett avgörande sätt i våra gemensamma kundsamarbeten. Dessutom trivs vi väldigt bra tillsammans, säger Jacob Fant.

Totalt har de två byråerna vunnit 20 priser i kundundersökningen Årets Byrå, under de senaste fem åren. Nu ska byråerna fortsätta att verka tillsammans för branschens nöjdaste kunder.

Annons

– Detta blir även ett sätt att ge Bodéns & Co:s och Rewirs fantastiska medarbetare en större spelplan med fler utvecklingsmöjligheter, avslutar Joakim Bodén och Jacob Fant.

Om strukturaffären: Integrationen av verksamheterna kommer att påbörjas vid årsskiftet och en samlokalisering sker under våren. Joakim Bodén har varit majoritetsägare och kommer att kvarstå i verksamheten som affärsområdesansvarig inom Rewir. Affären omfattar en kontantdel som utbetalas under fyra år räknat från tillträdesdagen. Förvärvet förväntas påverka Intellectas vinst per aktie positivt.

Om Bodén & Co: Bodén & Co producerar event, konferens, lansering, marknadsföring, kommunikation, bolagsstämma, seminarier, roadshow, film och kickoff åt företag, myndigheter och organisationer. Under 2000-talet har Boden & Co erhållit en rad utmärkelser. Senast år 2008 utsågs Bodén & Co till Årets Eventbyrå i DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Bodén & Co har varit en ledande kraft inom eventbranschen i 19 år med en stor del av svenskt näringsliv på kundlistan genom åren. Verksamheten består av tre affärsområden; event/möten, film och research.

Om Rewir AB: Ledande strategi- och varumärkesbyrå. Rewir hjälper företag, myndigheter och organisationer att utveckla deras varumärken – såväl strategiskt som operativt. Rewir rankas som bästa strategi- och varumärkesbyrå enligt DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Rewir arbetar inom fyra affärsområden: Insikt, Strategi, Design, Koncept och Aktivering.

För ytterligare information, kontakta:

Jacob Fant, vd Rewir AB, 070-796 13 08

Joakim Bodén, vd Bodén & Co, 070-590 65 84

Richard Ohlson, koncernchef Intellecta AB, 070-9759911

Intellectas affärsidé är att erbjuda de vassaste spjutspetskompetenserna och den mest relevanta helheten inom affärsdrivande och affärsstödjande kommunikation. Verksamheten bedrivs inom två affärsområden: Intellecta Consulting (byrå- och konsulttjänster) samt Intellecta Infolog (informationslogistik). Vi är cirka 480 medarbetare på nio orter i Sverige och Danmark. Intellecta ska finnas där våra kunder finns och har behov av våra tjänster. Det är också utgångspunkten för en fortsatt internationalisering.

Vision – att kommunikation är centralt när kunden driver sin affär.

Ämnen i artikeln: Bodén & CoIntelletaRewir
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Direktreklamen ökade under augusti

Pressmeddelande från Institutet för Reklam- och mediestatistik 2010-09-30

Institutet för Reklam- och mediestatistik (IRM), som är ensamma om att täcka hela reklammarknaden, publicerar nu för första gången statistik för direktreklamen månadsvis.

– För första gången någonsin presenteras nu en heltäckande bild av hur mycket annonsörerna köper direktreklam (DR) för varje månad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Jernström Offset och 08 Tryck bildar TMG Sthlm

TMG John Tidblom low

Vd på TMG Sthlm blir Johan Tidblom

Det nya bolaget har 49 anställda och beräknas omsätta 100 miljoner i år.

På digitaltrycksidan finns både ark och rulle med HP Indigo och Xeikon. På offsetsidan finns en åttafärgare från Manroland.

I ett pressmeddelande säger man att man ska bli ”Stockholms mest omtyckta crossmedia producent”.

Vd är John Tidblom.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kodak Nexpress trycker nästan som offset – prisbelönt färgstyrningsprojekt

Två Kodak Nexpress på digitaltryckeriet DPN i Malmö når nu nästan upp till tryckstandarden för offsettryck, ISO-12647. Detta efter att det prisbelönade examensarbetet genomförts.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt tryckeri erbjuder klimatneutrala trycksaker

Ytterligare ett tryckeri i Norden erbjuder nu sina kunder klimatneutrala trycksaker. Det Norska rotationstryckeriet Aktietrykkeri med 65 anställda har genomgått en klimatcertifiering av företaget CO2 Focus.

Konceptet och modellen för att uppnå klimatneutralitet verifieras av CO2 Focus. Modellen beräknar utsläpp från hela värdekedjan av trycksaker från ”vagga till grav”. Det är flera kriterier som måste uppfylls för att erbjuda en produkt som klimatneutral.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kaigan TBK köper produktionsbyrån IdéoLuck

Ämnen i artikeln: Kaigan
Ämnen i artikeln: Kaigan
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Priset på pappersmassa har stabiliserats

Ämnen i artikeln: pappersprisSkogsindustrierna

Massapriset ligger nära rekordnivå och massalagren hos producenter och konsumenter, globalt och i Sverige, har fortsatt en låg nivå. Det framgår av Skogsindustriernas senaste kvartalsrapport. Orderläget för massa- och pappersindustrin är bra just nu och priset ligger på en hög nivå – nära rekord.

Ämnen i artikeln: pappersprisSkogsindustrierna
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya distributionskanaler för tidningar

Ämnen i artikeln: PapertonQiozk

Två svenska företag har den senaste tiden börjat att bygga upp infratruktur för levererans och läsning av tidningar på skärm – i datorn, mobilen och på läsplattor. Man är naturligtvis på jakt efter att skapa sig en position inför framtidens digitala distributionskanal för tidningar och böcker.

Qiozk (www.qiozk.com) har funnits i cirka ett halvår och bygger sin plattform på Apples plattform vilket betyder att du med en App i din Iphone, Ipod touch eller Ipad kan köpa och läsa tidningarna. Stora förlag som Bonnier och IDG finns med sina titlar i Qiozk. Men det finns också många mindre förlag representerade.

Paperton (www.paperton.com) är nyligen lanserat och där läser man tidningarna än så länge bara i webbläsaren. Men man kommer snart med en App för Iphone och Ipad. På Paperton är lösnummerpriset mellan 40 och 60 procent lägre än för en papperstidning. Det är gratis för förlagen att publicera sina tidningar och Paperton tjänar sina pengar på en provision på varje sålt nummer.

Bakom satsning står privatägda Wingefors Invest och statliga Almi som går in med kapital. nwt.se skriver mer om investerarna och Paperton och Dagens Media skriver också: Ny tjänst för digitala tidskrifter

För dagstidningar finns en global tjänst som några av de svenska aktörerna anslutit sig till. På Pressdisplay (www.pressdisplay.com) finns ett väldigt stort utbud av dagstidningar från hela världen. Efter en kostnadsfri registrering kan man läsa alla förstasidor och upp till två artiklar i varje tidning utan att betala. Vill man läsa hela tidningen köper man lösnummer. Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs Posten finns tillgängliga. Det finns också versioner anpassade till olika läsplattor och för telefoner.
Ämnen i artikeln: PapertonQiozk
redaktionen@branschkoll.se
Annons