Så påverkar energikrisen profilbranschen

Flera kända branschaktörer ger sin syn på elpriserna och hur det påverkar deras verksamhet.
Flera kända branschaktörer ger sin syn på elpriserna och hur det påverkar deras verksamhet.

Branschkoll har varit i kontakt med några av de företag i branschen som har stort fokus på egen tillverkning/förädling för att höra hur elpriserna påverkat dem.

”Vi gör av med två miljoner kilowattimmar per år”

Kungsbackaposten har pratat med Hot Screen som säger att de följer elpris-utvecklingen noga och trots att bolaget gjort flera åtgärder för att säkra tillgången till billig el så har man redan börjat märka av prishöjningarna.

– Som storförbrukare av el är det klart vi berörs. Bara i juli betalade vi 300.000 mer för elen jämfört med juli förra året. Priset per kilowattimme har gått från 1 kronor till 1,70 kronor, det säger sig själv att det inte är någon bra utveckling, säger Hot Screens vd Fredrik Skanselid till Kungsbackaposten (låst artikel).

Vidare berättar Skanselid att Hot Screen jobbat länge med att säkra billig och stabil tillgång till el, bland annat har bolaget ett eget ställverk med starkström rätt in. Och sedan många år tillbaka köper man sin ström via elmäklare för att säkra priset långsiktigt. Men då handlar det oftast om tremånadersperioder vilket gör att man nu successivt påverkas av prisutvecklingen.

– I nuläget påverkar elpriserna inte oss så mycket, vi drar inte ner på produktionen. Men om priserna fortsätter uppåt och vi tvingas betala kanske fem kronor kilowatten och vi gör av med två miljoner kilowatt så är det ju bara att göra matten. Då skulle vi tvingas betala 10 miljoner för elen och det skulle slå hårt mot lönsamheten. Vi har gjort stora investeringar och vi är beroende av att de betalar sig, så är det för alla företagare, avslutar Fredrik Skanselid vd på Hot Screen.

”Vi kommer få göra bedömningar utifrån varje offererat jobb”

Branschkoll har pratat med Dean Lax som är vd för Swagg han berättar att elpriset märks men inte är någon katastrof ännu.

– Vi fick elräkningen för augusti igår, den låg på 37.000 och i vanliga fall brukar den ligga på mellan fyra och sju tusen. För oss är det okej, vi säljer ju plagg också så vi har fler intäkter men jag tycker synd om de som bara säljer tryck och brodyr, de får det värre.

Kan det bli aktuellt att tacka nej till uppdrag?

– Nej i dagsläget är det inte läge att tacka nej till jobb utan vi kommer få göra enskilda bedömningar på varje offererat jobb, vi kan inte hålla en fast prislista just nu utan kunden kommer behöva betala vad det kostar. Vi kommer implementera en mer dynamisk prissättning som tar hänsyn till elpriset helt enkelt, säger Dean Lax till Branschkoll.

Har ni någon beredskapsplan?

– Vi sitter alla med nedsläckta lampor nu, men vad hjälper det när vi sitter med ugnar och maskiner som drar el samtidigt som priserna på transporter och förbrukningsvaror gått upp. Jag är rädd att eko-tänket kommer försvinna bland kunderna, man kommer fortfarande ha ett behov av våra produkter men man kommer ta en billigare t-shirtmodell tillexempel säger Dean och fortsätter:

Annons

– Vi kommer ta oss igenom det här men vi har ju fått ställa om våra förhoppningar när vi gått från att vi kommer göra 20 procents vinst till att hoppas vi kan gå break-even åtminstone. Men man ska inte klaga, alla drabbas av det här samtidigt som matpåsen kostar mer för varje dag och jag tänker inte minst på alla de stackars pensionärer som redan hade det tufft, avslutar Dean Lax, vd på Swagg.

Nu gäller det att inte drabbas av panik”

Anders Andreasson som är vd på Tryckhuset berättar för Branschkoll att han precis lämnat över frågan till sin ekonomibyrå som ska återkomma med en redogörelse kring hur elpriserna kan drabba tryckhuset framöver.

Han berättar också att det i dagsläget inte är aktuellt att säga nej till jobb och att det inte heller är läge att drabbas av panik.

– För tillfället har vi inte gjort några förändringar i produktionen, vi utför alla uppdrag/tryckningar som alla våra kunder beställer. Nu gäller det att inte drabbas av panik utan följa utvecklingen noggrant  och därefter anpassa och planera produktionen, säger Anders Andreasson vd på Tryckshuet.

”Att tacka nej till jobb är det sista jag vill göra”

Jenny Moberg, vd på All in Screen berättar att även de är drabbade av elkostnader som ökat med upp mot 70-80 procent jämfört med en ”vanlig månad”. Förutom elpriserna märker All in Screen av ökade kostnader på råvaror, förbrukningsmaterial och frakter.

– Vi har en del utmaningar nu under rådande energikris, som både Sverige och resten av Europa befinner sig i. Den drabbar oss alla mer eller mindre, både företag och privatpersoner, säger Jenny Moberg.

Kan det bli aktuellt att inte ta vissa uppdrag?

– Att tacka nej till jobb är det sista jag vill göra. Då fallerar hela vår verksamhet och vision. Vi vill ha vår produktion rullande och få ut så mycket jobb som möjligt, men vi måste däremot tänka till på vår energiförbrukning.

”Eventuellt byta ut gamla maskiner”

Har ni någon ”beredskapsplan”?

– Vi ska se över vår elförbrukning och eventuellt byta ut gamla maskiner och försöka göra så mycket besparingar som möjligt. Detta gäller generellt inom företaget och så behövs verkligen en buffert för kommande månader, avslutar Jenny Moberg vd på All in Screen.


Har ditt företag påverkats? Vi pratar gärna med fler aktörer i branschen! Kontakta mig på david@branschkoll.se

Annons

Skogsindustrierna stödjer FSC och PEFC med medlemskap

Skogsindustrierna som är branschorganisation för massa- och pappersindustrin har ansökt om medlemskap i Svenska FSC och i Svenska PEFC.

I ett pressmeddelande skriver organisationen att bakgrunden till ansökningarna är att man ser certifiering av skogsbruk och skogsprodukter som ett kraftfullt sätt att stödja utvecklingen av ett ansvarsfullt hållbart skogsbruk. Man skriver också att man ”avser att engagera sig i den fortsatta utvecklingen av certifieringssystemen”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kostnaden för programlicenser ökar

Totalt sett blir det cirka tio procent billigare varje år att ”driva” en dator. Men minskningen beror mest på att hårdvaran bli billigare – priset på mjukvara tar varje år större del av den totala it-budgeten.

Computer Sweden (15/10-10) skriver  att mellan 2005 och 2009 har totalpriset för att driva en windowsserver halverats. Andelen som mjukvaran står för har nästan fördubblats och utgör 20 procent av totalkostnaden.

Detta gäller för serverdrift och för datorer med kontorsprogram – alltså inte för grafiska applikationer. Eftersom it-relaterade frågor blir en allt större del i det grafiska företaget är det viktigt att ha en strategi för hur man hanterar den ökande licenskostnaden.

Alternativ är tex öppen källkod som idag erbjuder fullgoda alternativ för t ex Officepaketet respektive mail- och kalenderfunktioner. Openoffice och Googles app-tjänster är två exempel som man bör titta på.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny standard för grön it

Det saknas en standard för begrepp och arbetsmodeller inom området grön it och det hämmar utvecklingen inom detta område. Därför har nu svenska SIS påbörjat ett arbete med att ta fram en ny standard som ska hjälpa företag att jobba med grön it.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheterna i branschens checklista för dokument till tryck

I somras kom en kraftigt uppdaterad version av checklistan för digitala dokument som är kopplade till ALG. Den är nu anpassad till ALG som uppdaterades tidigare i år och stämmer nu också bra överens med det rådande tekniska läget i branschen. Checklistan kan användas av alla som skapar dokument som ska tryckas.

Det är branschens organisationer på leverantörs- och kundsidan som står bakom checklistan. Det är alltså ett ”balanserat” branschgemensamt dokument där både leverantörer och kunder har varit med och jobbat fram innehållet.

Nedan kan du läsa om nyheter och andra förändringar som gjorts i den nya versionen och hur checklistan är ”kopplad” till ALG.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mediagallerian outsourcar tryck till Litografia Alfaprint

redaktionen@branschkoll.se
Annons

100 svenska marknadschefer – hur många känner du?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Miljöpartister vill stoppa oadresserad direktreklam

Ämnen i artikeln: direktreklamODR
Ämnen i artikeln: direktreklamODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Posten och Google lanserar ”Reklamfixaren”

Posten och Google inleder ett samarbete där fysiska och digitala kanaler kombineras. Genom en webbaserad tjänst som både innehåller Googles sökordsmarknadsföringsverktyg AdWords och Postens direktreklamtjänster kan småföretag nå nya och befintliga kunder i både analoga och digitala kanaler.

– Att Posten nu inleder samarbete med Google, världens ledande företag inom digitala tjänster, visar att vi är många som ser den enorma styrkan för företag i att kombinera användandet av fysiska och digitala kanaler i sin kommunikation, säger Andreas Falkenmark, chef för affärsområde Meddelande i Sverige på Posten Norden.

Posten har på webbsidan samlat olika verktyg för att skapa en direktreklamkampanj: målgruppsurval, utformning, tryck och distribution. Genom att koppla sökord till kampanjen kan man också visa annonser om den egna verksamheten när någon söker på Google.

I ett pressmeddelande skriver man att företag med Reklamfixaren kan skapa både adresserade och oadresserade direktreklamkampanjer.

Testa på www.reklamfixaren.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny teknik sänker kostnaden för papperstillverkning med tio procent

I ett projekt på forskningsbolaget Innventia (tidigare STFI Packforsk) utvecklar man ett nytt sätt att tillverka papper. Nordisk papperstidning skriver om den nya tekniken Aq-Vane som kan minska mängden fibrer och energi som går åt till ett papper med tio procent.

Ett pappersbruk som tillverkar 450 000 ton papper per år kan göra en besparing på cirka 120 miljoner kronor.

– Vi har skräddarsytt en ny typ av obestruket papper, av samma typ som används i Ikea-katalogen, säger Daniel Söderberg, Innventia, till Nordisk papperstidning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Marknadsavdelningens utmaningar – ROI och sociala medier

Sveriges Annonsörer har i samarbete med Novus låtit undersöka hur landets marknadsavdelningar ser på trender och rekryteringsbehov.

Sociala medier är utan tvekan den trend som anses vara viktigast att ta till sig just nu. På andra plats i listan ligger ”avkastning på marknadsinvesteringar” som 50 procent av marknadsavdelningarna anser vara en viktigt fråga.

Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer

Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer

– Sociala medier ses allt mer som en självklar del av mediemixen men utmaningen är att få in det på ett naturligt och affärsdrivande sätt i verksamheten, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer och fortsätter:

– Det har tagit tid för många att förstå att sociala medier inte bara rör ens privata sfär, att det också kan användas i den kommersiella vardagen.

Annons

Undersökningen är genomförd i Sveriges Annonsörers annonsörpanel i samarbete med undersökningsföretaget Novus. Så här svarade cirka 200 marknadschefer på frågan:

Vilka av följande trender inom marknadskommunikation är viktigast att ta till sig just nu? (Flera svar möjliga. Procentsiffran anger andel företag som har valt svarsalternativet.

1. Sociala medier, 62 %
2. Avkastning på marknadsinvesteringar, 50 %
3. Varumärkespositionering, 40 %
4. Kundnöjdhet, 39 %
5. CSR (Corporate Social Responsibility), 34 %
6. SEO (Search Engine Optimization), 30 %
7. Word of mouth, 23 %
8. Marknadsföring i mobila enheter, 23 %
9. Miljömarknadsföring, 16 %
10.  Lojalitetsprogram, 16 %
11.  Branding, 14 %
12.  Rörlig bild, 12 %
13.  Segmentering, 11 %
14.  Annat, 3 %

I samma undersökning ställdes frågan om vilken kompetens marknadsavdelningarna behöver rekrytera under de kommande två åren. Även där återspeglas behovet av att skaffa en större kompetens inom webbkommunikation och sociala medier.

Fråga:
Vilken kompetens behöver ni förstärka på er marknadsavdelning inom två år?
(Flera svar möjliga. Procentsiffran anger andel företag som har valt svarsalternativet.)

1. Webbkommunikatör, 30 %
2. Kommunikatör sociala medier, 27 %
3. Strateg sociala medier, 22 %
4. Onlinemarknadsförare, 16 %
5. Grafisk kommunikatör/producent, 13 %
6. Omvärldsbevakare/planner, 12 %
7. Webbutvecklare, 11 %
8. Webbanalytiker, 10 %
9. Pressansvarig, 8 %
10. Vet inte, 14 %
11. Annat, 10 %

redaktionen@branschkoll.se
Annons