Så här investerade mediebyråerna 2022
Sveriges Mediebyråers investeringar 2022 har presenterats. All time high för utomhusreklam. DR och annonsblad tappar stort. En indikation inför 2023
Sveriges Mediebyråer har kommit in med siffrorna för december 2022 och därmed även helåret och medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 3,6 procent jämfört med 2021.
December var dock en svag sista månad med en minskning på 11 procent jämfört med december 2021. Totalt förmedlades under december nästan 988 miljoner kronor och totalt under helåret 2022 drygt 14,5 miljarder kronor.
Året började starkt för medieinvesteringarna med droppade sedan av framåt slutet. Bäst gick bio av förklarliga skäl en ökning med 127,1 procent jämfört med 2021 då många biografer fortfarande var stängda. Därefter kommer kategorin utomhus/trafikreklam som den stora vinnaren 2022 med en positiv tillväxt på 38,6 procent och all time high för kategorin.
Tuffast hade kategorin DR/Annonsblad som såg en en negativ utveckling med en minskning på 31,7 procent under december. Det är även den kategori som backat mest under helåret 2022.
– Vi kan nu sammanfatta 2022 som ett år med en mycket stark inledning, men som försvagades över tid. Tillväxten på helår är 3,6 procent, där första halvåret var starkt med en positiv tillväxt om 10 procent, andra halvåret svagt med negativ tillväxt om 1 procent. Under årets sista månad, december, backade investeringarna med 11 procent och nedgången i december bör ses som en indikation inför 2023. Marknadssituationen med lågkonjunktur, inflation och minskad disponibel inkomst gör att många annonsörer är försiktiga med större marknadsföringsaktiviteter och medieköp. Detta förstärker prognosen att också medieinvesteringarna är på väg mot en svagare period 2023, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, i ett nyhetsinlägg.