Rutinerad vd blir ”en höger hand till ägarna”

Pressbild / Montage

Efter 15 år på två vd-stolar lockade en ny tjänst inom affärsutveckling på Billes Tryckeri.

Mattias Bjursell har varit verksam i ledande befattningar under en stor del av sitt yrkesliv. Dels som tryckeriägare till Arktryckaren i Jönköping, dels som vd på TMG Tabergs. Nu har han påbörjat ett nytt kapitel i karriären för att arbeta med affärsutveckling på Billes tryckeri. En intressant tjänst, säger han och ger sin syn på familjeföretaget:

– Det är ett otroligt fint bolag, och framför allt det här med att man tror på det tryckta budskapet. Man har allt under samma tak här i Göteborg, säger han och framhäver även Billes bredd med tryck på olika material och dotterbolaget Dios inom tredjepartslogistik.

Tankar på att göra annat

Men, det var inte helt självklart att Mattias Bjursell skulle fortsätta sin karriär i den grafiska branschen. Snarare hade han tankar på att göra något nytt efter att ha varit i branschen sedan 1993.

– Det var väl egentligen tanken, att inte vara kvar. Men jag har bara varit i den här branschen och tycker branschen är jätterolig och så blev det så att den här möjligheten kom.

– När frågan kom från Niklas och Fredrik (bröderna Billes) och det hade mognat fram efter några månader så kändes det jätteinspirerande. Jag har ju känt Niklas och Fredrik i många många år som goda branschkollegor.

Klar med vd-rollen

Mattias Bjursell berättar att han genom alla år i stort sett varit på alla positioner man kan tänkas vara på i ett tryckeri – ”född mellan två tryckpressar”, som han myntade en gång i tiden och alltid sagt.

Annons

Närmast kommer Mattias Bjursell från TMG Tabergs, där han var vd under fem år. Innan dess drev och ägde han Arktryckaren i Jönköping, ett företag som han sedermera sålde till TMG. Att sitta vid rodret som vd känner han sig för tillfället klar med efter sina senaste år i ledande position.

– Jag var ganska färdig. Det har varit en ganska stor omställning och när jag började på TMG var lönsamheten kanske inte den bästa. Jag kände mig ganska färdig med att vara vd. När jag sålde mitt bolag (Arktryckaren) för sju år sedan så var egentligen inte tanken att bli vd. Men det råkade bli så ändå. Så det är skönt att ta ett steg tillbaka.

Fokus på affärsutveckling

I sin nya roll på Billes kommer han framför allt arbeta med affärsutveckling och försäljning, men även en del i organisations- och ledningsfrågor. Exakt hur hans jobbtitel ska formuleras är för tidigt att säga.

– Jag ska väl jobba med alla delar egentligen, men framför allt med kunder.

– Jag ska inte vara chef och inte heller ha personal under mig. Jag ska vara som en höger hand till ägarna egentligen. Och förhoppningsvis kunna bidra med att Billes når sina framtida mål.

Vad tror du att du främst kommer att bidra med till Billes?

– Dels har det väl att göra en hel del med utveckling, jag har lyckats vända en del bolag och levererat rätt bra resultat, säger han och hänvisar till sina år på Arktryckaren och TMG i efterföljande mening, samt lyfter fram intresset för lagidrotten där alla har olika roller – men är otroligt viktiga för lagets resultat.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons