Rutinerad vd blir ”en höger hand till ägarna”

Pressbild / Montage

Efter 15 år på två vd-stolar lockade en ny tjänst inom affärsutveckling på Billes Tryckeri.

Mattias Bjursell har varit verksam i ledande befattningar under en stor del av sitt yrkesliv. Dels som tryckeriägare till Arktryckaren i Jönköping, dels som vd på TMG Tabergs. Nu har han påbörjat ett nytt kapitel i karriären för att arbeta med affärsutveckling på Billes tryckeri. En intressant tjänst, säger han och ger sin syn på familjeföretaget:

– Det är ett otroligt fint bolag, och framför allt det här med att man tror på det tryckta budskapet. Man har allt under samma tak här i Göteborg, säger han och framhäver även Billes bredd med tryck på olika material och dotterbolaget Dios inom tredjepartslogistik.

Tankar på att göra annat

Men, det var inte helt självklart att Mattias Bjursell skulle fortsätta sin karriär i den grafiska branschen. Snarare hade han tankar på att göra något nytt efter att ha varit i branschen sedan 1993.

– Det var väl egentligen tanken, att inte vara kvar. Men jag har bara varit i den här branschen och tycker branschen är jätterolig och så blev det så att den här möjligheten kom.

– När frågan kom från Niklas och Fredrik (bröderna Billes) och det hade mognat fram efter några månader så kändes det jätteinspirerande. Jag har ju känt Niklas och Fredrik i många många år som goda branschkollegor.

Klar med vd-rollen

Mattias Bjursell berättar att han genom alla år i stort sett varit på alla positioner man kan tänkas vara på i ett tryckeri – ”född mellan två tryckpressar”, som han myntade en gång i tiden och alltid sagt.

Annons

Närmast kommer Mattias Bjursell från TMG Tabergs, där han var vd under fem år. Innan dess drev och ägde han Arktryckaren i Jönköping, ett företag som han sedermera sålde till TMG. Att sitta vid rodret som vd känner han sig för tillfället klar med efter sina senaste år i ledande position.

– Jag var ganska färdig. Det har varit en ganska stor omställning och när jag började på TMG var lönsamheten kanske inte den bästa. Jag kände mig ganska färdig med att vara vd. När jag sålde mitt bolag (Arktryckaren) för sju år sedan så var egentligen inte tanken att bli vd. Men det råkade bli så ändå. Så det är skönt att ta ett steg tillbaka.

Fokus på affärsutveckling

I sin nya roll på Billes kommer han framför allt arbeta med affärsutveckling och försäljning, men även en del i organisations- och ledningsfrågor. Exakt hur hans jobbtitel ska formuleras är för tidigt att säga.

– Jag ska väl jobba med alla delar egentligen, men framför allt med kunder.

– Jag ska inte vara chef och inte heller ha personal under mig. Jag ska vara som en höger hand till ägarna egentligen. Och förhoppningsvis kunna bidra med att Billes når sina framtida mål.

Vad tror du att du främst kommer att bidra med till Billes?

– Dels har det väl att göra en hel del med utveckling, jag har lyckats vända en del bolag och levererat rätt bra resultat, säger han och hänvisar till sina år på Arktryckaren och TMG i efterföljande mening, samt lyfter fram intresset för lagidrotten där alla har olika roller – men är otroligt viktiga för lagets resultat.

Annons

Stora tillväxttal för svensk annonsmarknad

Ämnen i artikeln: IRMMedieVärlden

De svenska tidningarnas annonsförsäljning går bra. ”Årets andra och tredje kvartal kommer att visa på stora tillväxttal” säger IRM:s vd Magnus Anshelm till MedieVärlden.

Två faktorer som håller upp resultatet under den här perioden är fotbolls-VM och det stundande valet. Däremot gav inte bröllopet så mycket som många hade trott.

Den svenska annonsmarknaden är den som går allra bäst av de nordiska länderna. Medievärlden skriver att vi kommer att ha en tillväxt på 7,7 procent i Sverige under 2010. Det är den danska mediabyrån GroupM som står för dessa siffror och enligt dem ska nästa år landa på 4,5 procents tillväxt.

Ämnen i artikeln: IRMMedieVärlden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sommarens konkursstatistik

Ämnen i artikeln: konkurser

Antalet företagskonkurser minskade med 11 procent under juli månad jämfört med samma månad förra året. Hittills i år är minskningen 14 procent.

Informations- och kommunikationsbranschen klarar sig sämre än genomsnittet med en fem-procentig minskning hittills i år.

Det är tionde månaden i rad som företagskonkurserna minskar vilket tydligt visar på att allt fler företag har fått ett stabilare kassaflöde och allt bättre lönsamhet, vilket innebär att allt fler företag överlever.

kk infokom0710.png

kk alla0710

Källa: UC, bearbetat av Branschkoll

Ämnen i artikeln: konkurser
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta och Printing bildar ett av sveriges största tryckerier

Den första juli gick Printing i Malmö och Exakta i Hässleholm samman till Exaktaprinting AB. Koncernen får cirka 100 anställda med anläggningar i Malmö, Hässleholm och Kristianstad där Kristianstad Boktryckeri ligger.AGI skriver att Håkan Larsson, Exaktas tidigare vd tar över som vd för den nya konstellationen som kommer att omsätta ca 160 miljoner.

Bokbinderiarbete kommer att utföras i Kristianstad dit all utrustning flyttas och de medarbetare som jobbar med efterbearbetning i Malmö och Hässleholm kommer att erbjudas anställning i Kristianstad. Leif Bågesjö sitter kvar som vd i Kristianstad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sommarläsning – Sällsynt visdom om tryckets framtid

Disrupting the futureEn helt ny bok om den grafiska branschens utmaningar finns nu att hämta helt gratis på whattheythink.com. Själv har jag köpt den på lulu.com som tryckt bok eftersom jag har för avsikt att läsa den på semestern och inte vid skrivbordet (jag har ingen iPad).

Det är en av de fulare formgivna böckerna jag har sett på länge men innehållet verkar vara riktigt intressant. Med mycket stor humor ger de två författarna den grafiska branschen en stor spark i baken – det är dags att förstå vad internet egentligen är och hur det påverkar den tryckta produkten.

Författare är Dr Joe Webb (analytiker på whattheythink.com) och Richard Romano (konsult och skribent och Frank Romanos son (om det nu är en merit?)).

Jag återkommer med en recension i augusti för nu blir det lite semester.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia startar tävling för inhouse-producerad reklam

Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaDagens Media

Det blir allt vanligare med så kallade inhouseavdelningar hos svenska företag, det vill säga att man anställer personal som skapar marknadsföringsmaterial, trycksaker och reklam. Tidningen Dagens Media och Arkitektkopia drar nu igång tävlingen Inhouse – där endast internproducerad reklam får tävla.

I en undersökning som Sveriges Annonsörer genomförde bland sina medlemmar under våren 2010 framgick det att 57 procent av företagen arbetade med inhouseproduktion parallellt med reklambyråköp. 5 procent gjorde all produktion själva. Vart tredje företag tror att inhouseproduktionen kommer att öka.

– Vi har många direktkunder bland svenska företag och ser mycket bra reklam som tagits fram direkt av företagen, säger Matilda Evertsson som är marknadschef på Arkitektkopia.

Annons

Bästa Kampanj, Bästa Trycksak och Bästa Expo är några av de kategorier som belönas med guld och silver när årets bästa inhousereklam ska utses.

Dagens Media är också arrangör till tävlingen.

– Vi har en stor läsarkrets bland svenska marknadsförare och vänder oss i hög utsträckning direkt till företagen och därför vill vi gärna vara med och arrangera Inhouse, säger Fredrik Svedjetun som är Dagens Medias chefredaktör.

Tävlingens gala och prisutdelning kommer att äga rum den 15 februari på Berns i Stockholm

Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaDagens Media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Seybold Report lever vidare

Ämnen i artikeln: Seybold report

The Joss Group har köpt det anrika nyhetsbrevet The Seybold Report. Under de senaste åren har nyhetsbrevet bytt ägare flera gånger och nu är det Molly Joss, det senaste årets redaktör, som tagit över. Hon ser potential i tjänsten på den amerikanska marknaden som idag domineras av whattheythink.com.

Läs mer på www.seyboldreport.com

Ämnen i artikeln: Seybold report
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fälth & Hässler investerar stort i digitaltryck, offset, CTP och MIS

En Xerox iGen3, två Manroland 700 (åttafärgare), en ctp från Screen, Hiflex affärssystem och arbetsflöde från Fujifilm. Utöver detta köps nya maskiner för häftning och trådbindning.

– Vi är stolta över att vara i frontlinjen när det gäller ny teknik, säger Christer Ringblom, systemchef på Fälth & Hässler till AGI. Det innebär att vi kan leverera högst kvalitet till våra kunder så effektivt som möjligt.

Digitaltryckpressen och ctp-maskinen levereras av Fujifilm.

Packaging Essentials skriver mer om investeringen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

25 nya binderitekniker från unik utbildning

Daniel Holmqvist och Sabine Dahl kör en MBO. Foto: Patrik Lark

Daniel Holmqvist och Sabine Dahl kör en MBO. Foto: Patrik Lark

Nu har en ny kull färdiga bokbindare examinerats från Ky-utbildningen ”Grafisk Binderiteknik” vid Xenter i Botkyrka.Efter ett års teoretiska och praktiska studier är studenterna nu färdiga för anställning på ett bokbinderi eller tryckeri för att arbeta med efterbehandling av tryckta dokument.

Flera av studenterna har redan fått anställning och kommer att arbeta med t.ex. skärning, falsning, klammerhäftning eller limbindning.
– Det är glädjande att flera redan har ordnat jobb och det tyder på att branschen är på väg upp ur konjunktursvackan. Många företagare är optimistiska inför framtiden och tar chansen att anställa yngre medarbetare med en bred utbildning och med ny modern kunskap i bagaget, säger Guy Ekholm, utbildningsledare vid Xenter.

Detta är den första omgången av binderitekniker som examinerats efter flytten av utbildningen till Xenter i Tumba. Av dem som nu avlagt examen är 15 kvinnor och 10 män.

Nästa utbildningsintag startar den 6 september.

Läs mer om Ky-utbildningen Grafisk binderitekniker.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd i Elanders Sverige vill inspirera kunderna att kommunicera mera

Elanders byter vd i Sverigebolaget – Jonas Brännerud ersätter med omedelbar verkan Tommy Lennartsson på vd-posten. Brännerud har senaste tiden varit vd för Elanders Brasilianska verksamhet.

– Att inspirera våra kunder till att kommunicera mera och se det tryckta ordet som ett bra komplement till övriga media är spännande, säger Jonas Brännerud i en intervju med AGI.

Från och med nu består Elanders koncernledning av Magnus Nilsson, vd koncernchef, Andréas Wikner, tillförordnad finanschef samt Per Brodin, Jonas Brännerud och Peter Sommer.

Läs hela intervjun med Jonas Brännerud på agi.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska tryckeriers miljöcertifieringar kartlagda

Branschkoll har sammanställt vilka olika miljömärkningar som de svenska tryckerierna är certifierade för att använda. Listor finns på tryckerier som använder Svanen, FSC, PEFC och klimatneutralitet.

Av: Ola Karlsson, Branschkoll

(Artikeln uppdaterades den 1 juli 2010 – se märkt avsnitt nedan.)

Den 19 juni 2010 fanns det totalt 154 företag som hade 202 certifieringar. De fördelar sig enligt nedan:

Fördelning miljöcertifieringar på svenska tryckerier

(Klicka på bilden för att förstora)

25 procent av företagen har fler än en certifiering – Svanen och FSC är den vanligaste kombinationen.

Antal certifieringar per företag

(Klicka på bilden för att förstora)

Tillägg 2010-07-01

En del frågor har kommit in angående statistiken där en handlar om hur stor del av de svenska  tryckerierna som har en viss märkning. Enligt SCBs oficiella statistik fanns det 1004 tryckerier 2009  (tidskriftstryckerier, boktryckerier och övriga tryckerier) med 1 eller fler anställda. Dagstidningstryckerier är borträknade.

Det skulle innebära att 15% av de svenska tryckerierna har en eller flera miljöcertifieringar och 5 % är FSC-certifierade. 13 % är certifierade för Svanen.

I statistiken finns ytterligare 1100 tryckerier som har 0 anställda som jag inte har räknat med ovan.

Annons

Svanen

Svanen är den mest spridda märkningen bland tryckerierna. Idag har 133 svenska civiltryckerier licens att svanenmärka trycksaker. Utöver det är 10 utländska tryckerier och 29 dagstidningstryckerier och övriga företag certifierade.

Se hela listan här.

FSC

FSC-certifieringarna har ökat kraftigt i antal senaste tre åren – Grafen nedan visar ökningen år från år och idag är 54 tryckerier certifierade.

Se hela listan här.

Kraftig ökning av FSC-certifierade tryckerier

(Klicka på bilden för att förstora)

PEFC

PEFC har inte alls haft samma framgångar och det finns idag 11 svenska tryckerier som får använda märkningen. Det är dock PEFC som har den störta ceritifierade skogsarealen.

Se hela listan här.

Vill du läsa mer om fakta och skillnaderna mellan de två märkningarna har PEFC tagit fram en skrift som beskriver detta. Ladda hem ”Fakta om certifiering av skogsbruk” om du vill läsa mer.

Klimatneutralitet

Klimatneutrala tryckerier är fortfarande ovanliga. Det finns flera olika sätt att nå en certifiering – Respect Europe och CO2Focus är två företag som kan hjälper till med arbetet. Det finns också exempel på företag som lagt in klimatneutralitet som ett miljömål i arbetet med 14001.

Eftersom det finns flera sätt att jobba med klimatneutralitet så är det coskå svårare att sammanställa en lista. Branschkoll har hittat fem svenska tryckerier.

Se hela listan här.

Har du synpunkter eller är du intresserad av fler detaljer kring undersökningen är det bara att kontakta Branschkoll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons