Rutinerad vd blir ”en höger hand till ägarna”

Pressbild / Montage

Efter 15 år på två vd-stolar lockade en ny tjänst inom affärsutveckling på Billes Tryckeri.

Mattias Bjursell har varit verksam i ledande befattningar under en stor del av sitt yrkesliv. Dels som tryckeriägare till Arktryckaren i Jönköping, dels som vd på TMG Tabergs. Nu har han påbörjat ett nytt kapitel i karriären för att arbeta med affärsutveckling på Billes tryckeri. En intressant tjänst, säger han och ger sin syn på familjeföretaget:

– Det är ett otroligt fint bolag, och framför allt det här med att man tror på det tryckta budskapet. Man har allt under samma tak här i Göteborg, säger han och framhäver även Billes bredd med tryck på olika material och dotterbolaget Dios inom tredjepartslogistik.

Tankar på att göra annat

Men, det var inte helt självklart att Mattias Bjursell skulle fortsätta sin karriär i den grafiska branschen. Snarare hade han tankar på att göra något nytt efter att ha varit i branschen sedan 1993.

– Det var väl egentligen tanken, att inte vara kvar. Men jag har bara varit i den här branschen och tycker branschen är jätterolig och så blev det så att den här möjligheten kom.

– När frågan kom från Niklas och Fredrik (bröderna Billes) och det hade mognat fram efter några månader så kändes det jätteinspirerande. Jag har ju känt Niklas och Fredrik i många många år som goda branschkollegor.

Klar med vd-rollen

Mattias Bjursell berättar att han genom alla år i stort sett varit på alla positioner man kan tänkas vara på i ett tryckeri – ”född mellan två tryckpressar”, som han myntade en gång i tiden och alltid sagt.

Annons

Närmast kommer Mattias Bjursell från TMG Tabergs, där han var vd under fem år. Innan dess drev och ägde han Arktryckaren i Jönköping, ett företag som han sedermera sålde till TMG. Att sitta vid rodret som vd känner han sig för tillfället klar med efter sina senaste år i ledande position.

– Jag var ganska färdig. Det har varit en ganska stor omställning och när jag började på TMG var lönsamheten kanske inte den bästa. Jag kände mig ganska färdig med att vara vd. När jag sålde mitt bolag (Arktryckaren) för sju år sedan så var egentligen inte tanken att bli vd. Men det råkade bli så ändå. Så det är skönt att ta ett steg tillbaka.

Fokus på affärsutveckling

I sin nya roll på Billes kommer han framför allt arbeta med affärsutveckling och försäljning, men även en del i organisations- och ledningsfrågor. Exakt hur hans jobbtitel ska formuleras är för tidigt att säga.

– Jag ska väl jobba med alla delar egentligen, men framför allt med kunder.

– Jag ska inte vara chef och inte heller ha personal under mig. Jag ska vara som en höger hand till ägarna egentligen. Och förhoppningsvis kunna bidra med att Billes når sina framtida mål.

Vad tror du att du främst kommer att bidra med till Billes?

– Dels har det väl att göra en hel del med utveckling, jag har lyckats vända en del bolag och levererat rätt bra resultat, säger han och hänvisar till sina år på Arktryckaren och TMG i efterföljande mening, samt lyfter fram intresset för lagidrotten där alla har olika roller – men är otroligt viktiga för lagets resultat.

Annons

TMG Sthlm skriver ”världens bästa säljmail”

Ämnen i artikeln: TMG Sthlm

Ett blogginlägg om nyligen bildade TMG Sthlm har gett stort eko i sociala medier (stort i alla fall för ett grafiskt företag). Blogginlägget har skickats vidare åtskilliga gånger på både Facebook och Twitter.

Den första oktober skrev Martin Palacios på sin blogg om ett säljmail han fått av en säljare på TMG Sthlm (bildat av Jernströms och 08 Tryck). Han kallar det för ”Världens bästa säljmail”.

Säljaren som skickade mailet har gjort allt rätt – till exempel satt sig in i mottagarens situation, levererat kundnytta och varit personlig.

Läs brevet ”TMG Sthlm – Komplett kommunikationspartner” och inspireras.

Om du driver tryckeriverksamhet är det ju dessutom intressant att se hur en av dina konkurrenter säljer sina tjänster.

Ämnen i artikeln: TMG Sthlm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandbook omförhandlar lån

Ämnen i artikeln: Scandbook

Efter börsnoteringen tidigare i år har förutsättningarna förändrats och lånen hos kreditgivarna är omförhandlade.

Ämnen i artikeln: Scandbook
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellectakoncernen växer – Rewir köper eventbyrån Bodén & Co

Ämnen i artikeln: Bodén & CoIntelletaRewir

Pressmeddelande 2010-10-01

Kommunikationskoncernen Intellecta förvärvar 100 procent av aktierna i eventbyrån Bodén & Co Kommunikation AB (Bodén & Co) med tillträde den 1 oktober 2010. Förvärvet av Bodén & Co utgör ett strategiskt förvärv inom varumärkesbyrån Rewir. Affären är ett led i att på allvar ta klivet upp i den internationella superligan på varumärkesområdet. Rewir får nu över 65 medarbetare, en omsättning på över 150 miljoner och en stärkt förmåga att dramatisera varumärket genom effektfulla möten.

Rewir har sedan tidigare tjänster som spänner hela vägen från analys och strategi  till design och varumärkesaktivering. Bodén & Co:s 25 medarbetare kompletterar nu Rewirs aktiveringserbjudande med verktyg och kompetens för att skapa effektfulla upplevelser genom events, rörlig bild, miljöer och dramaturgi som talar till alla fem sinnen.

– Vi hälsar alla extremt kompetenta Bodénare varmt välkomna ombord. Vi vet av erfarenhet att vägvisande, starka varumärkesupplevelser är helt avgörande för att på allvar sätta en ny riktning för ett varumärke. Giftermålet mellan Rewirs varumärkesstrategiska kompetens och Bodén & Co:s dramaturgiska förmåga är därför en perfect match, säger Jacob Fant, VD på Rewir.

Byråerna ser en ökad efterfrågan på ett helhetsåtagande inom varumärkesstrategi och tillhörande dramatisering. Tillsammans med Bodén & Co utvecklas nu Rewirs möjligheter att omsätta varumärkesarbetet till olika typer av upplevelser. Bodén & Co blir en helt integrerad del av Rewir och går in under Rewirs varumärke under våren 2011.

– Vi har alltid sett de starka mötesupplevelser vi skapar som en viktig del av våra kunders strategiska varumärkesresa. Så har vi alltid tänkt och agerat. Som en del av Rewir får vi ännu större möjlighet att göra det, säger Joakim Bodén, grundare av Bodén & Co.

Ett samarbete mellan byråerna har pågått under flera år, tillsammans med flera stora gemensamma internationella kunder.

– Vi har märkt hur tydligt vi bidrar i varandras processer och att vi talar samma språk, men har olika verktyg, säger Jacob Fant. Bodén & Co:s absoluta gehör när det gäller tonträff och inramning i mötesupplevelsen har bidragit på ett avgörande sätt i våra gemensamma kundsamarbeten. Dessutom trivs vi väldigt bra tillsammans, säger Jacob Fant.

Totalt har de två byråerna vunnit 20 priser i kundundersökningen Årets Byrå, under de senaste fem åren. Nu ska byråerna fortsätta att verka tillsammans för branschens nöjdaste kunder.

Annons

– Detta blir även ett sätt att ge Bodéns & Co:s och Rewirs fantastiska medarbetare en större spelplan med fler utvecklingsmöjligheter, avslutar Joakim Bodén och Jacob Fant.

Om strukturaffären: Integrationen av verksamheterna kommer att påbörjas vid årsskiftet och en samlokalisering sker under våren. Joakim Bodén har varit majoritetsägare och kommer att kvarstå i verksamheten som affärsområdesansvarig inom Rewir. Affären omfattar en kontantdel som utbetalas under fyra år räknat från tillträdesdagen. Förvärvet förväntas påverka Intellectas vinst per aktie positivt.

Om Bodén & Co: Bodén & Co producerar event, konferens, lansering, marknadsföring, kommunikation, bolagsstämma, seminarier, roadshow, film och kickoff åt företag, myndigheter och organisationer. Under 2000-talet har Boden & Co erhållit en rad utmärkelser. Senast år 2008 utsågs Bodén & Co till Årets Eventbyrå i DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Bodén & Co har varit en ledande kraft inom eventbranschen i 19 år med en stor del av svenskt näringsliv på kundlistan genom åren. Verksamheten består av tre affärsområden; event/möten, film och research.

Om Rewir AB: Ledande strategi- och varumärkesbyrå. Rewir hjälper företag, myndigheter och organisationer att utveckla deras varumärken – såväl strategiskt som operativt. Rewir rankas som bästa strategi- och varumärkesbyrå enligt DI:s och REGI:s årliga kundundersökning. Rewir arbetar inom fyra affärsområden: Insikt, Strategi, Design, Koncept och Aktivering.

För ytterligare information, kontakta:

Jacob Fant, vd Rewir AB, 070-796 13 08

Joakim Bodén, vd Bodén & Co, 070-590 65 84

Richard Ohlson, koncernchef Intellecta AB, 070-9759911

Intellectas affärsidé är att erbjuda de vassaste spjutspetskompetenserna och den mest relevanta helheten inom affärsdrivande och affärsstödjande kommunikation. Verksamheten bedrivs inom två affärsområden: Intellecta Consulting (byrå- och konsulttjänster) samt Intellecta Infolog (informationslogistik). Vi är cirka 480 medarbetare på nio orter i Sverige och Danmark. Intellecta ska finnas där våra kunder finns och har behov av våra tjänster. Det är också utgångspunkten för en fortsatt internationalisering.

Vision – att kommunikation är centralt när kunden driver sin affär.

Ämnen i artikeln: Bodén & CoIntelletaRewir
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Direktreklamen ökade under augusti

Pressmeddelande från Institutet för Reklam- och mediestatistik 2010-09-30

Institutet för Reklam- och mediestatistik (IRM), som är ensamma om att täcka hela reklammarknaden, publicerar nu för första gången statistik för direktreklamen månadsvis.

– För första gången någonsin presenteras nu en heltäckande bild av hur mycket annonsörerna köper direktreklam (DR) för varje månad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Jernström Offset och 08 Tryck bildar TMG Sthlm

TMG John Tidblom low

Vd på TMG Sthlm blir Johan Tidblom

Det nya bolaget har 49 anställda och beräknas omsätta 100 miljoner i år.

På digitaltrycksidan finns både ark och rulle med HP Indigo och Xeikon. På offsetsidan finns en åttafärgare från Manroland.

I ett pressmeddelande säger man att man ska bli ”Stockholms mest omtyckta crossmedia producent”.

Vd är John Tidblom.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kodak Nexpress trycker nästan som offset – prisbelönt färgstyrningsprojekt

Två Kodak Nexpress på digitaltryckeriet DPN i Malmö når nu nästan upp till tryckstandarden för offsettryck, ISO-12647. Detta efter att det prisbelönade examensarbetet genomförts.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt tryckeri erbjuder klimatneutrala trycksaker

Ytterligare ett tryckeri i Norden erbjuder nu sina kunder klimatneutrala trycksaker. Det Norska rotationstryckeriet Aktietrykkeri med 65 anställda har genomgått en klimatcertifiering av företaget CO2 Focus.

Konceptet och modellen för att uppnå klimatneutralitet verifieras av CO2 Focus. Modellen beräknar utsläpp från hela värdekedjan av trycksaker från ”vagga till grav”. Det är flera kriterier som måste uppfylls för att erbjuda en produkt som klimatneutral.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kaigan TBK köper produktionsbyrån IdéoLuck

Ämnen i artikeln: Kaigan
Ämnen i artikeln: Kaigan
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Priset på pappersmassa har stabiliserats

Ämnen i artikeln: pappersprisSkogsindustrierna

Massapriset ligger nära rekordnivå och massalagren hos producenter och konsumenter, globalt och i Sverige, har fortsatt en låg nivå. Det framgår av Skogsindustriernas senaste kvartalsrapport. Orderläget för massa- och pappersindustrin är bra just nu och priset ligger på en hög nivå – nära rekord.

Ämnen i artikeln: pappersprisSkogsindustrierna
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya distributionskanaler för tidningar

Ämnen i artikeln: PapertonQiozk

Två svenska företag har den senaste tiden börjat att bygga upp infratruktur för levererans och läsning av tidningar på skärm – i datorn, mobilen och på läsplattor. Man är naturligtvis på jakt efter att skapa sig en position inför framtidens digitala distributionskanal för tidningar och böcker.

Qiozk (www.qiozk.com) har funnits i cirka ett halvår och bygger sin plattform på Apples plattform vilket betyder att du med en App i din Iphone, Ipod touch eller Ipad kan köpa och läsa tidningarna. Stora förlag som Bonnier och IDG finns med sina titlar i Qiozk. Men det finns också många mindre förlag representerade.

Paperton (www.paperton.com) är nyligen lanserat och där läser man tidningarna än så länge bara i webbläsaren. Men man kommer snart med en App för Iphone och Ipad. På Paperton är lösnummerpriset mellan 40 och 60 procent lägre än för en papperstidning. Det är gratis för förlagen att publicera sina tidningar och Paperton tjänar sina pengar på en provision på varje sålt nummer.

Bakom satsning står privatägda Wingefors Invest och statliga Almi som går in med kapital. nwt.se skriver mer om investerarna och Paperton och Dagens Media skriver också: Ny tjänst för digitala tidskrifter

För dagstidningar finns en global tjänst som några av de svenska aktörerna anslutit sig till. På Pressdisplay (www.pressdisplay.com) finns ett väldigt stort utbud av dagstidningar från hela världen. Efter en kostnadsfri registrering kan man läsa alla förstasidor och upp till två artiklar i varje tidning utan att betala. Vill man läsa hela tidningen köper man lösnummer. Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs Posten finns tillgängliga. Det finns också versioner anpassade till olika läsplattor och för telefoner.
Ämnen i artikeln: PapertonQiozk
redaktionen@branschkoll.se
Annons