Rädd för greenwashing? Nytt initiativ för bättre kommunikation om den gröna omställningen
Ska ta fram guider och utbildningsmaterial för att skapa samstämmighet och hjälpa marknadsförare och kommunikatörer att kommunicera hållbarhet på rätt sätt.
Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB Sverige och Sveriges Mediebyråer lanserar Comm To Act Planet. Ett initiativ som syftar till att skapa trovärdig kommunikation och samtidigt upplyser om vikten av att hela marknad- och kommunikationsbranschen tar ansvar för sin egen klimat- och miljöpåverkan, enligt ett pressmeddelande.
En undersökning från Novus visar att en majoritet av svenska konsumenter upplever att företag medvetet kommunicerar vilseledande reklam kring klimat och miljö. Det är ett underbetyg för företagens kommunikation.
Hittills har drygt 30 företag, organisationer och kommunikationsbyråer anslutit sig till Comm To Act Planet, och initiativtagarna hoppas att fler vill göra detsamma.
– Vi vet att konsumenter och forskare tycker att reklam och kommunikation har en viktig roll för att kunna bidra till att skapa beteendeförändringar som snabbar på klimatomställningen. Samtidigt saknar konsumenterna förtroende för hur företagen kommunicerar kring sitt klimatarbete idag. Detta vill vi ändra på. Comm To Act Planet är ett unikt samarbete mellan marknad- och kommunikationsbranschens organisationer, där vi vill bygga kunskap, ge vägledning och skapa riktlinjer så att våra medlemsföretag kan ställa om och skapa hållbara, starka varumärken och framgångsrika företag i framtiden, säger Hanna Riberdahl, VD, Sveriges Annonsörer.
Comm To Act Planet fokuserar på hållbarhet utifrån klimat och miljö. Utgångspunkten är att utifrån ICC’s miljökoder ta fram guider och utbildningsmaterial för att skapa samstämmighet och hjälpa marknadsförare och kommunikatörer att kommunicera hållbarhet på rätt sätt. Comm To Act Planet har två huvudsakliga mål. Dels att utnyttja kraften i miljöpåståenden för att driva hållbara konsumentbeteenden och motverka den globala uppvärmningen. Dels minska utsläppen inom den egna verksamheten och värdekedjan.
– Vi behöver nyttja marknadsföringens och kommunikationens kraft att driva klimatomställningen framåt genom att den lyfter fram hållbara livsstilar och klimatlösningar på ett vetenskapligt underbyggt och transparent sätt. Det innebär också att undvika vilseledande marknadsföring, samt att fasa ut fossila lösningar och att implementera en strategi i linje med 1.5°C ambitionen, såsom beskrivs i 1.5°C Business Playbook. Därför hoppas vi att så många som möjligt ställer sig bakom initiativet och gemensamt ställer in kompassen på en hållbar framtid inom de planetära gränserna, säger Johan Falk, vd Exponential Roadmap Initiative.