Q2 för New Wave Group 2024

Siffrorna har kommit in för New Wave Groups andra kvartal 2024.
Siffrorna har kommit in för New Wave Groups andra kvartal 2024. New Wave Group

New Wave Group har i dagarna släppt sin rapport för andra kvartalet och halvåret 2024. Nettomsättning gick upp något medan rörelseresultat gick ner något, vilket stämde väl överens med det analytikernas prognoser.

Torsten Jansson kommenterar rapport och marknaden såhär i sitt ”vd-ord”:

– Marknaden var betydligt svagare än vad vi tidigare bedömt. Jag gjorde bedömningen innan att en räntesänkning och prat om ytterligare räntesänkningar skulle sätta fart på försäljningen men så blev inte fallet. Vår bedömning är att marknaden för profil minskade med 5-10 procent beroende på land och att detaljhandeln hade det fortsatt tufft med minskningar även där. Vi bedömer det som en tillfällig svacka i marknaden och kommer att fortsätta våra marknadsinvesteringar då det är ett bra läge att ta marknadsandelar och även orderstocken ser bättre ut än föregående år, i rapporten.

Det sämre resultat förklarar Jansson med generella ökade kostnader och på ökade marknadsinvesteringar.

”Tar marknadsandelar med långt ifrån nöjd”

Tittar man på halvåret 2024 så kommenterar Torsten det såhär:

– På 6 månader fick vi se en minskning av försäljningen med 46,9 MSEK eller 1% vilket även på halvåret betyder att vi fortsatt tar marknadsandelar – även om jag är långt ifrån nöjd. Rörelseresultatet minskade med 190,5 miljoner kronor och uppgick till 486,8 miljoner kronor vilket ger en rörelsemarginal på 11,1%. Resultatminskningen är hänförlig till samma orsaker som under kvartalet. Även på halvåret förbättrades kassaflödet från löpande verksamheten och uppgick till 541,1 (37,0) miljoner kronor.

Annons

Siffrorna

PERIODEN 1 APRIL – 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 397,9 MSEK, vilket var 4% högre än föregående år (2 304,5 MSEK). Valutaförändringar påverkade omsättningen positivt med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 301,2 (363,9) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 210,3 (259,6) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,59 (1,96) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 337,5 (230,1) MSEK.

PERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 4 393,1 MSEK, vilket var 1% lägre än föregående år (4 440,0 MSEK). Förvärvad verksamhet påverkade nettoomsättningen med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 486,8 (677,3) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 331,4 (481,8) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 2,50 (3,63) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 541,1 (37,0) MSEK.
  • Soliditeten uppgick till 60,2 (54,9) %.
  • Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 30,3 (42,8) %.

Du hittar kvartalsrapporten sin helhet här.

Annons

UPPDATERAD: International Paper går vidare med förvärvet av DS Smith trots Suzanos intresse

dssmith

Amerikanska konkurrensmyndigheterna stoppar inte affären. Men flera andra instanser återstår.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Amazon skiftar från plast till papper som fyllnadsmaterial

nedladdning 1800

Luftkuddar i plast är förbi hos e-handelsjätten på den nordamerikanska marknaden. 95 procent av allt fyllnadsmaterial är numera pappersbaserat och vid årsskiftet är planen att plasten ska vara helt utfasad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han är ny branschansvarig hos Grafiska Företagen

Jakob Steinsto 2 1800

Jakob Steinstö, med en bakgrund i politiken och på Svenskt Näringsliv, har påbörjat sin nya tjänst som branschansvarig på Grafiska Företagen.

Jakob Steinstö började sin nya tjänst 17 juni där han framöver bland annat kommer att arbeta med Grafiska Företagens branschnätverk, bedriva omvärldsbevakning och driva frågor som är relevanta för branschen. Det framgår av ett inlägg som bransch- och arbetsgivarorganisationen publicerat på Linkedin.

Jakob Steinstö berättar att han tidigare arbetat som politisk tjänsteman för Moderaterna och varit på Svenskt Näringslivs avdelning Region och marknad. I ett uttalande säger han att han verkligen ser fram emot att få träffa företagen och att bidra till att hjälpa branschen framåt och skapa en bättre vardag för företagen: ”Jag brinner för att förbättra företagsklimatet i landet, det ska bli häftigt att få göra det för en specifik bransch.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny plattform ska korta ledtider i förpackningsproduktioner

Esko HP

Esko och HP har ingått ett samarbete för att leverera en integrerad lösning för produktion av digitaltryckta förpackningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Addbrand expanderar i Norden – köper kuvertspecialist

Pressebillede ICE ADD jun24 1800
Ämnen i artikeln: Addbrand

Vd:n Patrik Sjölin: ”Viktigt för Addbrand att fortsätta bredda vårt utbud”

Ämnen i artikeln: Addbrand
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Epson presenterar toppmodell för print av etiketter

epson location shoot.5 1800

Färggprintern ColorWorks C8000e tar plats i Epsons maskinserie.

ColorWorks C8000e är en vidareutveckling på ColorWorks C7500 i Epsons maskinserie. Det är en färgprinter anpassad för högvolymproduktion av etiketter, med tekniker för att säkerställa färgstyrning och precision i utskrifterna, enligt ett pressmeddelande. Enligt Epson är den framtagen speciellt för industriella inhouse-miljöer för att snabbt och effektivt kunna printa etiketter on demand. Skrivaren är utrustad med Epsons inkjetteknik PrecisionCore för att skapa högkvalitativa, detaljrika etiketter.

– Epsons nya, kompakta, toppmodell ColorWorks C8000e är konstruerad för att leverera högkvalitativa färgetiketter i hög hastighet on demand för en snabbt växande marknad för industriella etiketter.

Anton Belousov, produktchef för ColorWorks på Epson Europe.

Tillverkaren skriver att etikettprintern är optimerad för företag inom flera sektorer, inklusive livsmedel och logistik. Den kan skriva ut etiketter med bredder från en till fyra tum på till exempel matt och glansigt papper, film och syntetmaterial i upplösningen 1200 x 600 dpi.

Printhastigheten är 300 millimeter i sekunden. Man framhåller även att hanteringen och konfigurationen av utskrifter förenklas ytterligare med de nya applikationerna och molntjänsterna som kommer med printern. Tillverkaren skriver i ett pressmeddelande att etikettprintern är optimerad för företag inom flera sektorer, inklusive livsmedel och logistik.

Den nya toppmodellen avslöjades på Drupa-mässan i Düsseldorf i år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Seminarium och framtidens pappersbaserade förpackningar

Two Sides Packaging Webinar Image

Den 18 juli arrangerar organisationen Two Sides ett digitalt seminarium med rubriken The Evolution To Paper Packaging.

Bland de intressanta talarna finns bland annat svenska Pulpac som ska berätta om hur man med hjälp av torrformad träfiber får fram produkter som kan ersätta plast i bland annat förpackningar, engångsmuggar och tallrikar.

Bland övriga talare finns Hugo Adams från Kelpi, som ska ersätta plastförpackningar med sina sjögräsbaserade produkter.

Herwig Kirchberger från DelSCI berättar om hur man jobbar med flexibla förpackningar av papper.

Läs mer och anmäl dig här – det är gratis: Two Sides Packaging Webinar, ¨The Evolution To Paper Packaging¨.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Brasiliansk massajätte köper del av österrikisk kollega

Lenzin

Målet är att köpa hela bolaget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Leverantör av produktmedia i konkurs

Det är Dalarnas Paraplyfabrik i Malung som har försatts i konkurs på egen begäran. Man har producerat paraplyer och parasoller bland annat för produktmediabranchen.

Vid konkurstillfället hade bolaget 5 anställda omsättningen vid senaste offentliga bokslutet var 3,6 miljoner kronor. Man har flera år bakom sig med röda siffror.

Konkursförvaltare är Anne Marneros, Advokaterna Wikner & Marneros i Mora.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Yangi värvar innovationschef från Stora Enso

ElisabethBergvallYangiCInO 1800
Ämnen i artikeln: Yangi

Svenska Yangi, som utvecklar en teknik för att torrforma fiberförpackningar, har värvat en ny chief innovation officer.

Ämnen i artikeln: Yangi
redaktionen@branschkoll.se
Annons