Q2 för New Wave Group 2024

Siffrorna har kommit in för New Wave Groups andra kvartal 2024.
Siffrorna har kommit in för New Wave Groups andra kvartal 2024. New Wave Group

New Wave Group har i dagarna släppt sin rapport för andra kvartalet och halvåret 2024. Nettomsättning gick upp något medan rörelseresultat gick ner något, vilket stämde väl överens med det analytikernas prognoser.

Torsten Jansson kommenterar rapport och marknaden såhär i sitt ”vd-ord”:

– Marknaden var betydligt svagare än vad vi tidigare bedömt. Jag gjorde bedömningen innan att en räntesänkning och prat om ytterligare räntesänkningar skulle sätta fart på försäljningen men så blev inte fallet. Vår bedömning är att marknaden för profil minskade med 5-10 procent beroende på land och att detaljhandeln hade det fortsatt tufft med minskningar även där. Vi bedömer det som en tillfällig svacka i marknaden och kommer att fortsätta våra marknadsinvesteringar då det är ett bra läge att ta marknadsandelar och även orderstocken ser bättre ut än föregående år, i rapporten.

Det sämre resultat förklarar Jansson med generella ökade kostnader och på ökade marknadsinvesteringar.

”Tar marknadsandelar med långt ifrån nöjd”

Tittar man på halvåret 2024 så kommenterar Torsten det såhär:

– På 6 månader fick vi se en minskning av försäljningen med 46,9 MSEK eller 1% vilket även på halvåret betyder att vi fortsatt tar marknadsandelar – även om jag är långt ifrån nöjd. Rörelseresultatet minskade med 190,5 miljoner kronor och uppgick till 486,8 miljoner kronor vilket ger en rörelsemarginal på 11,1%. Resultatminskningen är hänförlig till samma orsaker som under kvartalet. Även på halvåret förbättrades kassaflödet från löpande verksamheten och uppgick till 541,1 (37,0) miljoner kronor.

Annons

Siffrorna

PERIODEN 1 APRIL – 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 397,9 MSEK, vilket var 4% högre än föregående år (2 304,5 MSEK). Valutaförändringar påverkade omsättningen positivt med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 301,2 (363,9) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 210,3 (259,6) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,59 (1,96) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 337,5 (230,1) MSEK.

PERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 4 393,1 MSEK, vilket var 1% lägre än föregående år (4 440,0 MSEK). Förvärvad verksamhet påverkade nettoomsättningen med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 486,8 (677,3) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 331,4 (481,8) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 2,50 (3,63) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 541,1 (37,0) MSEK.
  • Soliditeten uppgick till 60,2 (54,9) %.
  • Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 30,3 (42,8) %.

Du hittar kvartalsrapporten sin helhet här.

Annons

Skogsindustrierna stödjer FSC och PEFC med medlemskap

Skogsindustrierna som är branschorganisation för massa- och pappersindustrin har ansökt om medlemskap i Svenska FSC och i Svenska PEFC.

I ett pressmeddelande skriver organisationen att bakgrunden till ansökningarna är att man ser certifiering av skogsbruk och skogsprodukter som ett kraftfullt sätt att stödja utvecklingen av ett ansvarsfullt hållbart skogsbruk. Man skriver också att man ”avser att engagera sig i den fortsatta utvecklingen av certifieringssystemen”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kostnaden för programlicenser ökar

Totalt sett blir det cirka tio procent billigare varje år att ”driva” en dator. Men minskningen beror mest på att hårdvaran bli billigare – priset på mjukvara tar varje år större del av den totala it-budgeten.

Computer Sweden (15/10-10) skriver  att mellan 2005 och 2009 har totalpriset för att driva en windowsserver halverats. Andelen som mjukvaran står för har nästan fördubblats och utgör 20 procent av totalkostnaden.

Detta gäller för serverdrift och för datorer med kontorsprogram – alltså inte för grafiska applikationer. Eftersom it-relaterade frågor blir en allt större del i det grafiska företaget är det viktigt att ha en strategi för hur man hanterar den ökande licenskostnaden.

Alternativ är tex öppen källkod som idag erbjuder fullgoda alternativ för t ex Officepaketet respektive mail- och kalenderfunktioner. Openoffice och Googles app-tjänster är två exempel som man bör titta på.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny standard för grön it

Det saknas en standard för begrepp och arbetsmodeller inom området grön it och det hämmar utvecklingen inom detta område. Därför har nu svenska SIS påbörjat ett arbete med att ta fram en ny standard som ska hjälpa företag att jobba med grön it.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheterna i branschens checklista för dokument till tryck

I somras kom en kraftigt uppdaterad version av checklistan för digitala dokument som är kopplade till ALG. Den är nu anpassad till ALG som uppdaterades tidigare i år och stämmer nu också bra överens med det rådande tekniska läget i branschen. Checklistan kan användas av alla som skapar dokument som ska tryckas.

Det är branschens organisationer på leverantörs- och kundsidan som står bakom checklistan. Det är alltså ett ”balanserat” branschgemensamt dokument där både leverantörer och kunder har varit med och jobbat fram innehållet.

Nedan kan du läsa om nyheter och andra förändringar som gjorts i den nya versionen och hur checklistan är ”kopplad” till ALG.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Mediagallerian outsourcar tryck till Litografia Alfaprint

redaktionen@branschkoll.se
Annons

100 svenska marknadschefer – hur många känner du?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Miljöpartister vill stoppa oadresserad direktreklam

Ämnen i artikeln: direktreklamODR
Ämnen i artikeln: direktreklamODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Posten och Google lanserar ”Reklamfixaren”

Posten och Google inleder ett samarbete där fysiska och digitala kanaler kombineras. Genom en webbaserad tjänst som både innehåller Googles sökordsmarknadsföringsverktyg AdWords och Postens direktreklamtjänster kan småföretag nå nya och befintliga kunder i både analoga och digitala kanaler.

– Att Posten nu inleder samarbete med Google, världens ledande företag inom digitala tjänster, visar att vi är många som ser den enorma styrkan för företag i att kombinera användandet av fysiska och digitala kanaler i sin kommunikation, säger Andreas Falkenmark, chef för affärsområde Meddelande i Sverige på Posten Norden.

Posten har på webbsidan samlat olika verktyg för att skapa en direktreklamkampanj: målgruppsurval, utformning, tryck och distribution. Genom att koppla sökord till kampanjen kan man också visa annonser om den egna verksamheten när någon söker på Google.

I ett pressmeddelande skriver man att företag med Reklamfixaren kan skapa både adresserade och oadresserade direktreklamkampanjer.

Testa på www.reklamfixaren.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny teknik sänker kostnaden för papperstillverkning med tio procent

I ett projekt på forskningsbolaget Innventia (tidigare STFI Packforsk) utvecklar man ett nytt sätt att tillverka papper. Nordisk papperstidning skriver om den nya tekniken Aq-Vane som kan minska mängden fibrer och energi som går åt till ett papper med tio procent.

Ett pappersbruk som tillverkar 450 000 ton papper per år kan göra en besparing på cirka 120 miljoner kronor.

– Vi har skräddarsytt en ny typ av obestruket papper, av samma typ som används i Ikea-katalogen, säger Daniel Söderberg, Innventia, till Nordisk papperstidning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Marknadsavdelningens utmaningar – ROI och sociala medier

Sveriges Annonsörer har i samarbete med Novus låtit undersöka hur landets marknadsavdelningar ser på trender och rekryteringsbehov.

Sociala medier är utan tvekan den trend som anses vara viktigast att ta till sig just nu. På andra plats i listan ligger ”avkastning på marknadsinvesteringar” som 50 procent av marknadsavdelningarna anser vara en viktigt fråga.

Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer

Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer

– Sociala medier ses allt mer som en självklar del av mediemixen men utmaningen är att få in det på ett naturligt och affärsdrivande sätt i verksamheten, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer och fortsätter:

– Det har tagit tid för många att förstå att sociala medier inte bara rör ens privata sfär, att det också kan användas i den kommersiella vardagen.

Annons

Undersökningen är genomförd i Sveriges Annonsörers annonsörpanel i samarbete med undersökningsföretaget Novus. Så här svarade cirka 200 marknadschefer på frågan:

Vilka av följande trender inom marknadskommunikation är viktigast att ta till sig just nu? (Flera svar möjliga. Procentsiffran anger andel företag som har valt svarsalternativet.

1. Sociala medier, 62 %
2. Avkastning på marknadsinvesteringar, 50 %
3. Varumärkespositionering, 40 %
4. Kundnöjdhet, 39 %
5. CSR (Corporate Social Responsibility), 34 %
6. SEO (Search Engine Optimization), 30 %
7. Word of mouth, 23 %
8. Marknadsföring i mobila enheter, 23 %
9. Miljömarknadsföring, 16 %
10.  Lojalitetsprogram, 16 %
11.  Branding, 14 %
12.  Rörlig bild, 12 %
13.  Segmentering, 11 %
14.  Annat, 3 %

I samma undersökning ställdes frågan om vilken kompetens marknadsavdelningarna behöver rekrytera under de kommande två åren. Även där återspeglas behovet av att skaffa en större kompetens inom webbkommunikation och sociala medier.

Fråga:
Vilken kompetens behöver ni förstärka på er marknadsavdelning inom två år?
(Flera svar möjliga. Procentsiffran anger andel företag som har valt svarsalternativet.)

1. Webbkommunikatör, 30 %
2. Kommunikatör sociala medier, 27 %
3. Strateg sociala medier, 22 %
4. Onlinemarknadsförare, 16 %
5. Grafisk kommunikatör/producent, 13 %
6. Omvärldsbevakare/planner, 12 %
7. Webbutvecklare, 11 %
8. Webbanalytiker, 10 %
9. Pressansvarig, 8 %
10. Vet inte, 14 %
11. Annat, 10 %

redaktionen@branschkoll.se
Annons