Q2 för New Wave Group 2024

Siffrorna har kommit in för New Wave Groups andra kvartal 2024.
Siffrorna har kommit in för New Wave Groups andra kvartal 2024. New Wave Group

New Wave Group har i dagarna släppt sin rapport för andra kvartalet och halvåret 2024. Nettomsättning gick upp något medan rörelseresultat gick ner något, vilket stämde väl överens med det analytikernas prognoser.

Torsten Jansson kommenterar rapport och marknaden såhär i sitt ”vd-ord”:

– Marknaden var betydligt svagare än vad vi tidigare bedömt. Jag gjorde bedömningen innan att en räntesänkning och prat om ytterligare räntesänkningar skulle sätta fart på försäljningen men så blev inte fallet. Vår bedömning är att marknaden för profil minskade med 5-10 procent beroende på land och att detaljhandeln hade det fortsatt tufft med minskningar även där. Vi bedömer det som en tillfällig svacka i marknaden och kommer att fortsätta våra marknadsinvesteringar då det är ett bra läge att ta marknadsandelar och även orderstocken ser bättre ut än föregående år, i rapporten.

Det sämre resultat förklarar Jansson med generella ökade kostnader och på ökade marknadsinvesteringar.

”Tar marknadsandelar med långt ifrån nöjd”

Tittar man på halvåret 2024 så kommenterar Torsten det såhär:

– På 6 månader fick vi se en minskning av försäljningen med 46,9 MSEK eller 1% vilket även på halvåret betyder att vi fortsatt tar marknadsandelar – även om jag är långt ifrån nöjd. Rörelseresultatet minskade med 190,5 miljoner kronor och uppgick till 486,8 miljoner kronor vilket ger en rörelsemarginal på 11,1%. Resultatminskningen är hänförlig till samma orsaker som under kvartalet. Även på halvåret förbättrades kassaflödet från löpande verksamheten och uppgick till 541,1 (37,0) miljoner kronor.

Annons

Siffrorna

PERIODEN 1 APRIL – 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 397,9 MSEK, vilket var 4% högre än föregående år (2 304,5 MSEK). Valutaförändringar påverkade omsättningen positivt med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 301,2 (363,9) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 210,3 (259,6) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,59 (1,96) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 337,5 (230,1) MSEK.

PERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 4 393,1 MSEK, vilket var 1% lägre än föregående år (4 440,0 MSEK). Förvärvad verksamhet påverkade nettoomsättningen med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 486,8 (677,3) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 331,4 (481,8) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 2,50 (3,63) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 541,1 (37,0) MSEK.
  • Soliditeten uppgick till 60,2 (54,9) %.
  • Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 30,3 (42,8) %.

Du hittar kvartalsrapporten sin helhet här.

Annons

En tidskrifts miljöpåverkan: 0,1 promille …

Ämnen i artikeln: miljö

Studien ”Miljöbedömning av mediekanalerna papperstidskrift och Internetpublicering – svensk studie”, utförd vid forskningsföretaget Innventia, visar att tidskrifters miljöpåverkan på nätet och i pappersform är liten och likvärdig för båda.

Att läsa en papperstidskrift och att läsa en nättidskrift under ett år genererar utsläpp av växthusgaser i samma storleksordning: 1 kg CO2-ekvivalenter. Ett kg CO2-ekvivalenter står för 0,1 promille (en tiotusendel) av genomsnittssvenskens klimatpåverkan under ett år. Detta kan jämföras med att köra miljöbil drygt 8 km eller att titta på TV cirka två timmar.

En tydligt påverkande faktor är var papperet är tillverkat, var tryckningen görs och var onlineläsningen görs.

Annons

– Det som gör den stora skillnaden är vilken el-mix man har i landet, det vill säga hur elen producerats. Den svenska el-mixen har klart minst klimatpåverkan eftersom så stor del kommer från kärnkraft och vattenkraft, medan nordisk och europeisk el-mix har större del fossila bränslen, konstaterar Anita Teleman, forskningsledare vid Innventia.

För medieproducenter är det viktigt att förstå miljöpåverkan från olika mediekanaler och faktorer som driver dem för att kunna identifiera och föreslå åtgärder för att minska eventuella miljöeffekter.

– På Sveriges Tidskrifter noterade vi att det hos många fanns en föreställning om att tryckta tidskrifter utgör en miljöbelastning och att onlineläsning alltid är det klimatsmarta alternativet. Samtidigt visste vi att det gjorts undersökningar i andra länder som gav ett annat svar. Vi ville gå till botten med detta och låta en oberoende part ta fram fakta om vad som egentligen gäller på den svenska marknaden. Resultatet i sig är givetvis en god nyhet och dessutom hjälper rapporten oss att se var förbättringsmöjligheterna finns, säger Kerstin Neld vd för branschorganisationen Sveriges Tidskrifter.

Läs hela rapporten på www.innventia.com/LCA

Ämnen i artikeln: miljö
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Effektiv nykundsrekrytering – väldens snabbast växande företag någonsin

Ämnen i artikeln: DRe-handelnykundsrekrytering
Ämnen i artikeln: DRe-handelnykundsrekrytering
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kundklubbarna i modehandeln fungerar

Ämnen i artikeln: kundklubbar
Ämnen i artikeln: kundklubbar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Cervera ersätter DR med kundtidning

Ämnen i artikeln: ADRDRKundtidning
Ämnen i artikeln: ADRDRKundtidning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inspirera att trycka variabelt

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Studenter i USA föredrar tryckta böcker – än så länge

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Minus 13 miljoner för Intellecta under tredje kvartalet

Ämnen i artikeln: Intellecta

Pressmeddelande 2010-11-03

”Intellecta ska växa under god lönsamhet” – Richard Olsson, vd och koncernchef Intellecta AB

Intellecta redovisar ett förbättrat rörelseresultat med 13 procent för årets första nio månader. Årets tredje kvartal är vanligen den svagaste perioden under Intellectas verksamhetsår, vilket även gäller för perioden juli-september 2010. Nettoomsättningen uppgick till 120,0 (132,3) MSEK, rörelseintäkterna uppgick till 113,4 (118,6) MSEK och rörelseresultatet blev -13,2 (-6,3) MSEK.

Intellecta fortsätter att stärka sin marknadsposition. Efter rapportperiodens utgång, den 1 oktober, förvärvade Intellecta 100 procent av aktierna i eventbyrån Bodén & Co kommunikation AB. Förvärvet av bolaget utgör ett strategiskt förvärv inom varumärkesbyrån Rewir.

– Förvärvet av Bodén & Co är ett led i vår strävan att på allvar kunna konkurrera med de främsta internationella företagen inom varumärkesområdet. Rewir får nu över 65 medarbetare och en omsättning på över 150 MSEK, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef för Intellecta AB. Den organiska tillväxten har även fortsättningsvis högsta prioritet i Intellectas bolag, samtidigt som vi tittar på kompletterande förvärv framför allt inom affärsområdet Consulting.

Efter nio månader redovisar Intellecta ett rörelseresultat på 14,8 (13,1) MSEK, en förbättring med 13 procent. Nettoomsättningen januari-september uppgick till 472,4 (500,1) MSEK, en minskning med 5,5 procent. Kostnadsmassan reducerades till följd av vidtagna sparprogram under 2009 och 2010 med totalt 15 MSEK jämfört med föregående år. Personalkostnaderna svarade för 13,5 MSEK, en minskning med 6 procent. Verksamheterna inom affärsområdet Infolog har rationaliserats vilket har gett resultat, samtidigt som Intellecta har satsat på expansion inom affärsområdet Consulting där tillväxtmöjligheterna bedöms vara goda.

– Resultatförsvagningen under tredje kvartalet beror främst på minskade intäkter. Nettoomsättningen för affärsområdet Consulting sjönk under perioden med 16,4 procent till följd av minskat köpbehov hos våra kunder, säger Richard Ohlson.

Annons

Vi ser nu att ekonomin är inne i en långsam återhämtningsfas och att konjunkturen fortsätter att förbättras på den svenska och danska marknaden. Det ger Intellecta ett väldigt bra utgångsläge för en god resultat- och lönsamhetsutveckling framöver i kraft av vår starka finansiella ställning och solida kundbas som bygger på långa kundrelationer.

TREDJE KVARTALET, JULI-SEPTEMBER, 2010 I SAMMANDRAG
Nettoomsättningen uppgick till 120,0 (132,3) MSEK
Rörelseresultatet uppgick till -13,2 (-6,3) MSEK
Resultat efter skatt uppgick till -10,7 (-5,3) MSEK
Resultat per aktie -2,50 (-1,25) SEK*
* Någon utspädning förekommer inte under de angivna perioderna.

JANUARI–SEPTEMBER 2010 I SAMMANDRAG
Nettoomsättningen uppgick till 472,4 (500,1) MSEK
Rörelseresultatet uppgick till 14,8 (13,1) MSEK
Resultat efter skatt uppgick till 9,1 (8,6) MSEK
Resultat per aktie 2,15 (2,00) SEK*
* Någon utspädning förekommer inte under de angivna perioderna.

Se Richard Ohlson kommentera resultatet:
http://bit.ly/q3-2010-intellecta

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Richard Ohlson, vd och koncernchef Intellecta AB
08-506 288 60, 0709-75 99 11, richard.ohlson@intellecta.se

Intellectas affärsidé är att erbjuda de vassaste spjutspetskompetenserna och den mest relevanta helheten inom affärsdrivande och affärsstödjande kommunikation. Verksamheten bedrivs inom två affärsområden: Intellecta Consulting (byrå- och konsulttjänster) samt Intellecta Infolog (informationslogistik). Vi är cirka 450 medarbetare på nio orter i Sverige och Danmark. Intellecta ska finnas där våra kunder finns och har behov av våra tjänster. Det är också utgångspunkten för en fortsatt internationalisering. www.intellecta.se

Vision – Att kommunikation är centralt när kunden driver sin affär.

Ämnen i artikeln: Intellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Högtryck på reklammarknaden: växte 15 procent under Q3

Ämnen i artikeln: IRM

Under tredje kvartalet växte reklammarknaden med nära 15 procent eller drygt 900 miljoner kronor jämfört med i fjol. Total sett uppgick intäkterna från reklam till över 6,8 miljarder kronor under kvartalet. Hittills under 2010 har reklamen i Sverige omsatt 21,7 miljarder kronor, vilket är en ökning med drygt 9 procent jämfört med 2009.

TV-reklamens omsättning ökar med närmare 27 procent under det tredje kvartalet. Reklamintäkterna i TV överstiger därmed för andra kvartalet i rad de nivåer som nåddes rekordåret 2008. Även investeringar i Internetreklam växer kraftigt under kvartalet och denna tillväxt drivs på av sökordsmarknadsföringen som till och med växer mer än TV-reklamen. Att morgonpressens annonsintäkter dessutom ökar med 20 procent bekräftar bilden av en reklammarknad genomsyrad av ett stabilt högtryck.

Utöver tillväxten i de tre största reklammedierna morgonpress, Internet och TV visar utomhusreklamen en tillväxt på över 30 procent under tredje kvartalet, medan såväl kvällspress och gratistidningar som butiksmedia, bioreklam och mobilmarknadsföring visade tillväxt på över 20 procent under detta kvartal.

Siffrorna kommer från IRM.

Ämnen i artikeln: IRM
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Analys: Done förvärvar digital byrå och växer med 40 procent

Ämnen i artikeln: DoneOttoboni

Done förvärvar Ottoboni Group och förstärker sin ställning på den svenska produktionsbyråmarknaden. Efter förvärvet har man två jämlika och lönsamma affärområden i Production och Interactive.

Ämnen i artikeln: DoneOttoboni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersbolagens kvartalsrapporter pekar uppåt

Senaste veckan rapportflod från skogsbolagen visar i stort sett bara på positiva tongångar. Papernet.se skriver så här om de största:

Problem rapporteras dock från Holmen som tappar på grund av de låga priserna på tidningspapper. Papernet skriver att ”Holmen backar”.
redaktionen@branschkoll.se
Annons