Q2 för New Wave Group 2024

Siffrorna har kommit in för New Wave Groups andra kvartal 2024.
Siffrorna har kommit in för New Wave Groups andra kvartal 2024. New Wave Group

New Wave Group har i dagarna släppt sin rapport för andra kvartalet och halvåret 2024. Nettomsättning gick upp något medan rörelseresultat gick ner något, vilket stämde väl överens med det analytikernas prognoser.

Torsten Jansson kommenterar rapport och marknaden såhär i sitt ”vd-ord”:

– Marknaden var betydligt svagare än vad vi tidigare bedömt. Jag gjorde bedömningen innan att en räntesänkning och prat om ytterligare räntesänkningar skulle sätta fart på försäljningen men så blev inte fallet. Vår bedömning är att marknaden för profil minskade med 5-10 procent beroende på land och att detaljhandeln hade det fortsatt tufft med minskningar även där. Vi bedömer det som en tillfällig svacka i marknaden och kommer att fortsätta våra marknadsinvesteringar då det är ett bra läge att ta marknadsandelar och även orderstocken ser bättre ut än föregående år, i rapporten.

Det sämre resultat förklarar Jansson med generella ökade kostnader och på ökade marknadsinvesteringar.

”Tar marknadsandelar med långt ifrån nöjd”

Tittar man på halvåret 2024 så kommenterar Torsten det såhär:

– På 6 månader fick vi se en minskning av försäljningen med 46,9 MSEK eller 1% vilket även på halvåret betyder att vi fortsatt tar marknadsandelar – även om jag är långt ifrån nöjd. Rörelseresultatet minskade med 190,5 miljoner kronor och uppgick till 486,8 miljoner kronor vilket ger en rörelsemarginal på 11,1%. Resultatminskningen är hänförlig till samma orsaker som under kvartalet. Även på halvåret förbättrades kassaflödet från löpande verksamheten och uppgick till 541,1 (37,0) miljoner kronor.

Annons

Siffrorna

PERIODEN 1 APRIL – 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 397,9 MSEK, vilket var 4% högre än föregående år (2 304,5 MSEK). Valutaförändringar påverkade omsättningen positivt med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 301,2 (363,9) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 210,3 (259,6) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,59 (1,96) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 337,5 (230,1) MSEK.

PERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 4 393,1 MSEK, vilket var 1% lägre än föregående år (4 440,0 MSEK). Förvärvad verksamhet påverkade nettoomsättningen med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 486,8 (677,3) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 331,4 (481,8) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 2,50 (3,63) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 541,1 (37,0) MSEK.
  • Soliditeten uppgick till 60,2 (54,9) %.
  • Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 30,3 (42,8) %.

Du hittar kvartalsrapporten sin helhet här.

Annons

Läsplattan är årets julklapp enligt HUI

Ämnen i artikeln: iPadLäsplatta

Årets julklapp är läsplattan, enligt Handelns Utredningsinstitut (HUI) som för 23:e året i rad presenterar årets julklapp. Branschkoll har tidigare rapporterat om hur bland annat tidningspublicering fungerar och om några av affärsmöjligheterna för grafiska företag.

”Surfplattan uppfyller alla kriterier för årets julklapp. Riktig skjuts på försäljningen får den i och med att Apples Ipad släpps. Den har satt trenden. Många tillverkare väntas följa efter och försäljningen explodera. Att surfplattan är ett tecken i tiden råder heller ingen tvekan om”, säger Lena Larsson, vd på HUI, i ett pressmeddelande.

Av de 65 miljarder som svenskarna väntas lägga på julklappar i år ska alltså en betydande del spenderas på läsplattor.

Årets julklapp sedan 1988

• 2009: Spikmatta
• 2008: En upplevelse
• 2007: GPS-mottagare
• 2006: Ljudbok
• 2005: Pokerset – under året hade flera TV-program lanserat poker, speciellt Texas Hold Em
• 2004: Platt-TV
• 2003: Mössa
• 2002: Kokbok – som förklaring anges sänkt bokmoms, TV-kockar samt ett nyväckt matlagningsintresse
• 2001: Verktyg
• 2000: DVD-spelare
• 1999: Böcker, särskilt Bibeln
• 1998: Datorspel
• 1997: Elektroniska husdjur, till exempel Tamagotchi
• 1996: Internetpaket
• 1995: CD
• 1994: Mobiltelefon
• 1993: Parfym
• 1992: TV-spel
• 1991: CD-spelare
• 1990: Wok
• 1989: Videokamera
• 1988: Bakmaskin

Ämnen i artikeln: iPadLäsplatta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab ska omsätta fem miljarder 2014

Ämnen i artikeln: Tomas BrunegårdV-TAB

Det är Stampens vd, Tomas Brunegård, som i en intervju med Medievärlden uttalar sig om V-tabs framtida strategi.

Stampens och V-tabs ledning har satt höga mål. På bara några år ska man gå från dagens 2 miljarder i omsättning till fem miljarder år 2014. Detta ska man bland annat göra genom att köpa konkurrenter och bredda erbjudandet.

Ämnen i artikeln: Tomas BrunegårdV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges reklammarknad växer bäst i Norden

Ämnen i artikeln: Mediestatistik

Den svenska reklammarknaden växte med sju procent under första halvåret 2010, enligt IRM:s siffror. Norge har haft en liknande utveckling som Sverige men i Danmark har IRM till och med uppmätt en liten minskning vid halvårsskiftet jämfört med första halvåret 2009.

IRM:s vd Magnus Anshelm säger till Resumé att ”den svenska reklammarknaden fortsätter starkt och växer mer än andra länder även under hösten.”

Klicka på bilden för att förstora

IRM Mediestatisktik första halvårt 2010

Ämnen i artikeln: Mediestatistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hur hjälper du din kund att använda Ipad i företaget?

I den här filmen visar företaget Box.com (en app för att dela filer till bland annat Ipad) hur ett företag kan jobba med att göra dokument mer tillgängliga. Snabbar tillgång till dokument betyder i det här fallet bättre service. Hur går det här att applicera på till exempel en marknadsavdelning?

ARVE Error: need id and provider

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Océ väljer inkjet – utmanar offset och toner

Ämnen i artikeln: CanonInkjetOcé

Canon höll i förra veckan sitt Canon Expo i Tokyo där man var femte år visar och berättar om vad företaget gör nu och planerar inför framtiden. Océ som tidigare i år köptes av Canon, lanserade en helt ny produkt (pressmeddelande) på eventet – nästa generation inkjet-baserade system från Océ.

Ämnen i artikeln: CanonInkjetOcé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bygg din egen app på tre dagar – ny intensivkurs

Ämnen i artikeln: AppIphoneMacMeckarna

Under tre dagar lär du dig att bygga egna appar till Iphone – helt utan kunskap om programmering. Det är MacMeckarna som nu gör en ”spinn-off” på sin längre utbildning i mobil kommunikation som man driver i Malmö.

Läs mer om den nya tredagarsutbildningen på www.mm.se.

Från kursinbjudan:

MacMeckarna erbjuder en tredagars intensivutbildning där du själv får lära dig ta fram appar, från idé hela vägen till helt färdiga iPhone-appar för nedladdning i AppStore. Utmärkta informationsappar med logotyp, texter, bilder och video.

Utbildningen kommer från Malmös Yrkeshögskolas ettåriga YH-utbildning “Programmerare iPhone och Android” och lär dig bygga en egen app, provköra samt publicera på AppStore. Du lär dig själv skapa denna typ av appar och får förståelse för hela processen, för framtida eget arbete eller samarbete med underleverantörer. Alla delar varvas med spännande föredrag.

Ämnen i artikeln: AppIphoneMacMeckarna
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dones vd om köpet av Ottoboni

Ämnen i artikeln: Done

Företaget Introduce, som Done anlitar för att kommunicera den finansiella informationen, publicerar ett video-uttalande av vd Peter Heuman där han kommenterar köpet av Ottoboni.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bong växer och är under utredning för kartellbildning

Ämnen i artikeln: BongTaberg Media Group
Ämnen i artikeln: BongTaberg Media Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Flytande toner orsakar stora problem i avfärgningsanläggning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklambyråernas kick-back från tryckerier i global ”skandal”

redaktionen@branschkoll.se
Annons