Printannonsering fortsätter tappa hos mediebyråerna

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade under september månad med nästan 7 procent jämfört med samma månad föregående år. Hittills i år ligger dock de totala investeringarna i linje med 2011. Den nedåtgående trenden för hela printkategorin håller i sig och i september tappar även landsortpress kraftigt. Endast två mediekategorier uppvisar tillväxt för månaden, radio och TV. Totalt förmedlades under september nästan 1.2 miljarder kronor.

  • Den enda riktigt tydliga negativa trenden förutom en lätt avsvalning jämfört med rekordåret 2011 är att printkategorierna (annonsering tidningar) tappar mark
  • Mediekategorin utomhus/trafikreklam är fortsatt pressad och forsätter sitt tapp med nästan 20 procent i september och 10 procent hittills i år.
  • I september backar mediekategorin internet med nästan 10 procent, kategorin uppvisar dock hittills i år en tillväxt med nästan 8 procent.
  • Även mediekategorin sök backar något i september men har vuxit med 29 procent för årets första nio månader jämfört med samma period föregående år.
  • Under föregående års sista fyra månader var den genomsnittliga tillväxten för Digitala medieröver 20 procent, så septembers siffror i sig är inte anmärkningsvärda. Med en fortsatt tvåsiffrig ackumulerad tillväxt för året står sig digitala medier väldigt väl.

Mediekategorier som ökat i september 2012:

Övrigt 15 procent
Radio 11 procent
TV 8 procent

Mediekategorier som minskat i september 2012:

Sök -2 procent
Kvällspress -3 procent
DR/Annonsblad -9 procent
Internet -10 procent
Storstadspress -16 procent
Utomhus/trafikreklam -20 procent
Fackpress -20 procent
Bio -45 procent

 

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons