Printannonsering fortsätter tappa hos mediebyråerna

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade under september månad med nästan 7 procent jämfört med samma månad föregående år. Hittills i år ligger dock de totala investeringarna i linje med 2011. Den nedåtgående trenden för hela printkategorin håller i sig och i september tappar även landsortpress kraftigt. Endast två mediekategorier uppvisar tillväxt för månaden, radio och TV. Totalt förmedlades under september nästan 1.2 miljarder kronor.

  • Den enda riktigt tydliga negativa trenden förutom en lätt avsvalning jämfört med rekordåret 2011 är att printkategorierna (annonsering tidningar) tappar mark
  • Mediekategorin utomhus/trafikreklam är fortsatt pressad och forsätter sitt tapp med nästan 20 procent i september och 10 procent hittills i år.
  • I september backar mediekategorin internet med nästan 10 procent, kategorin uppvisar dock hittills i år en tillväxt med nästan 8 procent.
  • Även mediekategorin sök backar något i september men har vuxit med 29 procent för årets första nio månader jämfört med samma period föregående år.
  • Under föregående års sista fyra månader var den genomsnittliga tillväxten för Digitala medieröver 20 procent, så septembers siffror i sig är inte anmärkningsvärda. Med en fortsatt tvåsiffrig ackumulerad tillväxt för året står sig digitala medier väldigt väl.

Mediekategorier som ökat i september 2012:

Övrigt 15 procent
Radio 11 procent
TV 8 procent

Mediekategorier som minskat i september 2012:

Sök -2 procent
Kvällspress -3 procent
DR/Annonsblad -9 procent
Internet -10 procent
Storstadspress -16 procent
Utomhus/trafikreklam -20 procent
Fackpress -20 procent
Bio -45 procent

 

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons