Printagon ökade med 20 procent i volym – investerar i robot

Bassam Mahmoud är vd för Printagon i Helsingborg.
Bassam Mahmoud är vd för Printagon i Helsingborg.

2022 blev ett år med ökande volymer och nu investerar man i ytterligare automatisering och en ny robot tar plats vid tryckpressen i Helsingborg.

Rulloffsettryckeiet Printagon i Helsingborg gjorde en jätteinvestering i ny tryckpress 2019. Allt var klart precis när pandemin slog till och satsningen tog en paus.

Printagon ingår i norska Ålgård-koncernen och tillsammans landade man en omsättning på 540 miljoner kronor under 2022 med en marginal på 5 procent. Volymerna ökade med 5 procent totalt och i Sverige på Printagon låg volymökningen på hela 20 procent.

– Nästan alla grafiska aktörer har ökat omsättning på grund av papperspriserna men för oss ökar volymerna, kommenterar Bassam Mahmoud som är vd för Printagon.

För Printagon landade försäljningen på 131 miljoner kronor. Huvudprodukterna är kataloger, magasin och DM-produktion och man trycker för kunder som Coop, Dagens Arbete, HSB, Svea och Röda Korset.

Investerar i automatisering

I det norska tryckeriet har man under många år haft robotar som hjälper till med packning av trycket som kommer ut ur pressarna. Nu investerar man i ytterligare robotar – på Printagon är den första på väg att installeras just nu och i Norge är den femte roboten på väg in i huset.

– Det handlar om packning efter den nya pressen i Helsingborg – lyften från press över till pall blir helt automatiserat och ingen tar i trycksakerna innan det ska skickas till läsarna, säger Bassam.

Totalt har Ålgård och Printagon fem rullpressar och en 8-färgare för arktryck.

– Robotarna gör att vi kan utnyttja maskinerna bättre, gå upp i hastighet, det blir mer som kommer ut med mindre folk.

Annons

Hämtar hem jobb

Det är en fallande efterfrågan på tryckta produkter men den totala marknaden är väldigt stor.

– 70% av det vi gör idag är sånt som legat utomlands tidigare. Kostnaden för att trycka utomlands har ökat samtidigt som vi har blivit effektivare, säger Paul Bjarte Løyning på Ålgård.

En stor del av Printagons omsättning går till Norge eftersom många produkter passar bra i den nya tryckpressen som man installerade 2019.

Stora utmaningar på kostnadssidan

För ett tryckeri är kostnaden för el hög och för den som trycker heatset behövs också gas till torkanläggningen. Så under det senaste åren har kostnaderna för Ålgård och Printagon ökat kraftigt.

– Vi har stora utmaningar med både el och gas. Priset på gas har gått från 50 öre till 2 kr på tre år så det är en stor förändring.

Kostnad för el och gas ligger nu på cirka 8 procent av omsättningen och enligt Paul Bjarte Løyning, som är vd i Norge, borde siffran ligga mellan 4 och 4,5 procent. För att parera utvecklingen har man bland annat investerat i värmeåtervinning.

– Vi har gjort en stor miljöinvesteringar genom värmeåtervinning och vi producerar all egen värme nu. I slutet av året kommer vi till och med att sälja överskottsvärme, berättar Paul Bjarte Løyning.

Normalisering av priser

På både ström, gas och papper har situationen normaliserat sig enligt Printagon och man förväntar sig att det blir mer stabilt framåt.

– Vi gör nu också en investering i en ny gastank som gör att vi kan gå över till propan istället för naturgas.

Annons

De installerar första inkjetbjässen i Europa

Kunden producerar över 250 miljoner personaliserade DM-utskick om året.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skuldtyngd byråkoncerns bolag i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossist på obestånd

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skånetryckeri investerar i digitalpress

CIC 00040 stage RGB 1800

Ökar tryckkapaciteten och väljer inline efterbehandling för att kunna producera färdiga produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon blir förpackningsjättens chef i norra Europa

2024 Highres 6 2 1800

”I Nordeuropa har vi ett starkt team och en mängd spännande möjligheter framför oss”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tysk maskintillverkare i knipa – måste strypa kostnader

I process för att göra en omstrukturering av bolaget för att undvika konkurs.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skogsjätte får ny ekonomidirektör och divisionschef för Packaging solutions

Pressbilder

Båda startar på sina nya positioner senast i början av nästa år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt affärssystem får partner i Italien

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia i rekonstruktion: ”Det förändrar inte den långsiktiga planen”

Kollage1
Ämnen i artikeln: Arkitektkopia

Arkitektkopias vd Gunnar Duintjer ger svar om den pågående rekonstruktionen.

I en tidigare artikel avslöjade Branschkoll att Arkitektkopia ansökt om en rekonstruktion av bolaget.

I det korta perspektivet finns leverantörsskulder frysta på omkring sju miljoner kronor. Utstående fodringar som ska betalas inom det närmaste halvåret. Det säger Gunnar Duintjer, vd på Arkitektkopia, till Branschkoll.

Han förtydligar att det främst är utstående leverantörsskulder som ska betalas inom ett halvår. Arkitektkopias skatteanstånd avseende covid-19, återbetalningar bolaget ska göra på 19,2 miljoner, har man sedan tidigare en längre avbetalningsplan på några år framåt för.

– Skatteanståndet har vi i plan att betala tillbaka, säger han och poängterar att det inte är det primärt som gör att rekonstruktionen görs nu.

Kostnader högre än förväntat

Vi frågar Gunnar Duintjer om varför Arkitektkopias ansökan om rekonstruktion kommer nu. Det trots att Arkitektkopias stora förändringsarbete och besparingsprogram påbörjades redan under 2023.

Vad är det som gör att den här rekonstruktionen kommer nu under sommaren, för kostnaderna som flytten till Göteborg och personalkostnader är väl sådant som ni vetat om ganska länge, som legat enligt plan?

– Ja men sedan har kostnaderna blivit högre än vad vi har förväntat oss. Och i paritet med att marknaden fortfarande är ganska svag så har vi hamnat i ett sådant läge. Vi har hela tiden vetat om att vi skulle ha ett tufft läge och vi har haft en plan för hur vi ska hantera det och fram till i juli trodde vi att vi skulle klara ut det här. För den långsiktiga planen har varit klar under lång tid. Vi vet ju att vi kommer ur den här kostnadsstrukturen som vi har haft och som varit för hög. De besluten är redan tagna, men besparingarna har inte slagit in än. De slår in under augusti till oktober, säger han och fortsätter:

– Så det här är en tillfällig likviditetsbrist som uppstår. Vi kommer inte kunna betala räkningarna på kort sikt, men vi har i grund och botten en sund verksamhet och den hade varit sund om vi inte hade haft de höga extraordinära kostnaderna. Det kan man också se i vår prognos för 2025. Där har vi ett bolag som är lönsamt.

Vilka kortsiktiga kostnader är det främst, som du själv säger, har varit högre än förväntat?

– Dels är det flyttkostnader för maskiner, men också andra rekonstruktionskostnader i form av att vi haft dubbla anställda under en längre period mot vad vi kanske trodde att vi skulle ha. Så det är en hel del kostnader som är av tillfällig art, säger han och poängterar att det handlar om tillfälliga kostnader som de vet försvinner under hösten.

Nedskrivning av skulder

Vad skuldnedskrivningen kan tänkas bli, det man förr kallade ackordet, är en förhandlingsfråga och något han inte kan uttala sig om:

– Jag kan inte svara på det i dagsläget. Det vet inte rekonstruktören heller. För min egen del är det första gången jag varit med i en rekonstruktion förutom när vi själva har varit fordringsägare i andras rekonstruktioner.

Vad hoppas du på då?

Annons

– Vi har givetvis en ambition att göra det bästa för dem som har fordringar på oss. Det är en grund. Vi ser att vi kommer att ha ett företag som har fortsatt livskraft. Och de leverantörer och företag som vi har och som har fordringar på oss är viktiga för oss – både nu och framåt. Så det är klart, vi önskar givetvis framåt att det ska orsaka så liten skada för dem som möjligt, säger han och tillägger för sammanhanget att han tycker det är viktigt att nämna att den nya rekonstruktionslagen som trädde i kraft 2022 är betydligt tuffare och ställer högre krav på företag som ansöker om rekonstruktion. Därför har man också valt att vara transparenta och delat delar av företagets affärsplan i sin rekonstruktionsansökan.

– Du måste kunna påvisa att bolaget har en långsiktig överlevnadsförmåga och som kommer att kunna vara stabilt lönsamt under längre tid framöver. Det tycker jag vi kan göra och tingsrätten håller med om det. Vi har egentligen aldrig tvivlat på det själva. Däremot hade vi givetvis helst sluppit att behöva genomföra en rekonstruktion nu. Men vi hamnar i det läget tack vare att vi har fått högre extraordinära kostnader än vad vi hade förväntat oss. Sen är det så att det fortfarande är en ganska svag marknad, säger han men poängterar att de trots det inte har sett några förluster på kundsidan.

Fortsätta följa planen

Arkitektkopia har i dag tre kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. All produktion och leveranser av storformat, expoprodukter och digitalt tryck finns sedan i april i år i Göteborg. Tillsammans med tolv franschisetagare är Arkitektkopia representerade på 20 orter i Sverige.

Huvudkontoret i Stockholm, med kontor och oförändrad säljstyrka, kommer att flytta in i nya lokaler under fjärde kvartalet i år, enligt Duintjer.

Hur kommer verksamheten se ut ett år framåt?

– Vi har gjort en stor förändringsresa under 2023 och 2024. Vi har en tydlig plan för hur Arkitektkopia ska utvecklas fram till 2030. Den planen fortsätter vi följa. Det här är en tillfällig likviditetsbrist. Det förändrar inte den långsiktiga planen.

Hur lång tid tror du att rekonstruktionsprocessen kommer att ta?

– Tre till sex månader.

Vad hoppas du ska komma ut av detta?

– Givetvis hoppas jag att Arkitektkopia kommer stärkt ur det här och att vi kan fortsätta vara framåt i den plan som vi har. Givetvis tillsammans med våra leverantörer och kunder. Det är absolut min förhoppning och övertygelse om att det kommer att gå bra.

Lager och utskick externt

Sedan tidigare har Arkitektkopia valt att lägga ut verksamhetsdelarna Lager och logistik och Utskick på externa partner. Det är inget konstigt i dagens grafiska bransch, de flesta företag använder sig av underleverantörer i dag, menar han:

– Våra kunder söker helhetslösningar och vi levererar det till dem. Det mesta producerar vi själva och en del levereras genom partners och underleverantörer. Jag tror alla tryckerier gör det mer eller mindre.

Men ser du att det kommer att bli fler saker som kommer att läggas ut på externa partner?

– Nej, inte i nuläget. Det gör jag inte. Däremot tror jag att man inom den här branschen alltid måste fråga sig vad man ska vara duktig på själv och vad man har partners till. Men det kan vara åt andra hållet också. Vi tittar också på vad vi mer kan göra själva framöver.

– Man behöver ställa sig frågan för att vara konkurrenskraftig, man kan inte vara bäst och effektivast på allt. Då måste man jobba tillsammans. Jag tror framtiden är att jobba tillsammans med olika partners, för kunderna vill ha helhetslösningar och det är omöjligt för grafiska företag att ha allt inhouse. Det går inte. Det blir inte lönsamt.

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Södra presenterar kvartalsrapport: ”Ett stabilt resultat”

aa2170c25e6fafc5 org 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons