Printagon och Ålgård Offset köper stor trycksaks-broker

artko Ålgård Printagon

Oslobaserade Artko, som på uppdrag köper trycksaker till sina kunder, blir en del av Algård Offset/Printagon-gruppen.

Artko omsatte 75 miljoner kronor under 2020 och har fyra anställda. Nu ska man ta så mycket man kan av de volymer som tidigare lagts ut på andra tryckerier i bland annat Baltikum och producera på anläggningarna i Helsingborg och Ålgård strax söder om norska Stavanger.

Artko startade 1976 i Olso och har sedan starten varit en grafisk produktions- och inköpsbyrå. Artko kommer att drivas vidare som tidigare med samma ledning och samtliga anställda kommer att vara kvar, uppger man för Branschkoll.

Annons

Artko har många stora kunder inom direktreklam, magasin, kataloger och böcker.

Stor maskinpark

Ålgård Offset och Printagon har stora produktionsanläggningar på sammanlagt 16.000 kvadratmeter på Ålgård och i Helsingborg. Med fem rotationspressar och en arkpress så beräknar man få en omsättning under 2022 på totalt 500 miljoner kronor.

Ålgård Offset hade en försäljning på 236 miljoner norska kronor och Printagon sålde för 67 miljoner kronor. Båda under 2020.

Ålgård Offset AS övertar alla aktier i Artko AS från februari 2022.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons