Printagon och Ålgård Offset köper stor trycksaks-broker

artko Ålgård Printagon

Oslobaserade Artko, som på uppdrag köper trycksaker till sina kunder, blir en del av Algård Offset/Printagon-gruppen.

Artko omsatte 75 miljoner kronor under 2020 och har fyra anställda. Nu ska man ta så mycket man kan av de volymer som tidigare lagts ut på andra tryckerier i bland annat Baltikum och producera på anläggningarna i Helsingborg och Ålgård strax söder om norska Stavanger.

Artko startade 1976 i Olso och har sedan starten varit en grafisk produktions- och inköpsbyrå. Artko kommer att drivas vidare som tidigare med samma ledning och samtliga anställda kommer att vara kvar, uppger man för Branschkoll.

Annons

Artko har många stora kunder inom direktreklam, magasin, kataloger och böcker.

Stor maskinpark

Ålgård Offset och Printagon har stora produktionsanläggningar på sammanlagt 16.000 kvadratmeter på Ålgård och i Helsingborg. Med fem rotationspressar och en arkpress så beräknar man få en omsättning under 2022 på totalt 500 miljoner kronor.

Ålgård Offset hade en försäljning på 236 miljoner norska kronor och Printagon sålde för 67 miljoner kronor. Båda under 2020.

Ålgård Offset AS övertar alla aktier i Artko AS från februari 2022.

Annons

En tidskrifts miljöpåverkan: 0,1 promille …

Ämnen i artikeln: miljö

Studien ”Miljöbedömning av mediekanalerna papperstidskrift och Internetpublicering – svensk studie”, utförd vid forskningsföretaget Innventia, visar att tidskrifters miljöpåverkan på nätet och i pappersform är liten och likvärdig för båda.

Att läsa en papperstidskrift och att läsa en nättidskrift under ett år genererar utsläpp av växthusgaser i samma storleksordning: 1 kg CO2-ekvivalenter. Ett kg CO2-ekvivalenter står för 0,1 promille (en tiotusendel) av genomsnittssvenskens klimatpåverkan under ett år. Detta kan jämföras med att köra miljöbil drygt 8 km eller att titta på TV cirka två timmar.

En tydligt påverkande faktor är var papperet är tillverkat, var tryckningen görs och var onlineläsningen görs.

Annons

– Det som gör den stora skillnaden är vilken el-mix man har i landet, det vill säga hur elen producerats. Den svenska el-mixen har klart minst klimatpåverkan eftersom så stor del kommer från kärnkraft och vattenkraft, medan nordisk och europeisk el-mix har större del fossila bränslen, konstaterar Anita Teleman, forskningsledare vid Innventia.

För medieproducenter är det viktigt att förstå miljöpåverkan från olika mediekanaler och faktorer som driver dem för att kunna identifiera och föreslå åtgärder för att minska eventuella miljöeffekter.

– På Sveriges Tidskrifter noterade vi att det hos många fanns en föreställning om att tryckta tidskrifter utgör en miljöbelastning och att onlineläsning alltid är det klimatsmarta alternativet. Samtidigt visste vi att det gjorts undersökningar i andra länder som gav ett annat svar. Vi ville gå till botten med detta och låta en oberoende part ta fram fakta om vad som egentligen gäller på den svenska marknaden. Resultatet i sig är givetvis en god nyhet och dessutom hjälper rapporten oss att se var förbättringsmöjligheterna finns, säger Kerstin Neld vd för branschorganisationen Sveriges Tidskrifter.

Läs hela rapporten på www.innventia.com/LCA

Ämnen i artikeln: miljö
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Effektiv nykundsrekrytering – väldens snabbast växande företag någonsin

Ämnen i artikeln: DRe-handelnykundsrekrytering
Ämnen i artikeln: DRe-handelnykundsrekrytering
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kundklubbarna i modehandeln fungerar

Ämnen i artikeln: kundklubbar
Ämnen i artikeln: kundklubbar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Cervera ersätter DR med kundtidning

Ämnen i artikeln: ADRDRKundtidning
Ämnen i artikeln: ADRDRKundtidning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inspirera att trycka variabelt

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Studenter i USA föredrar tryckta böcker – än så länge

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Minus 13 miljoner för Intellecta under tredje kvartalet

Ämnen i artikeln: Intellecta

Pressmeddelande 2010-11-03

”Intellecta ska växa under god lönsamhet” – Richard Olsson, vd och koncernchef Intellecta AB

Intellecta redovisar ett förbättrat rörelseresultat med 13 procent för årets första nio månader. Årets tredje kvartal är vanligen den svagaste perioden under Intellectas verksamhetsår, vilket även gäller för perioden juli-september 2010. Nettoomsättningen uppgick till 120,0 (132,3) MSEK, rörelseintäkterna uppgick till 113,4 (118,6) MSEK och rörelseresultatet blev -13,2 (-6,3) MSEK.

Intellecta fortsätter att stärka sin marknadsposition. Efter rapportperiodens utgång, den 1 oktober, förvärvade Intellecta 100 procent av aktierna i eventbyrån Bodén & Co kommunikation AB. Förvärvet av bolaget utgör ett strategiskt förvärv inom varumärkesbyrån Rewir.

– Förvärvet av Bodén & Co är ett led i vår strävan att på allvar kunna konkurrera med de främsta internationella företagen inom varumärkesområdet. Rewir får nu över 65 medarbetare och en omsättning på över 150 MSEK, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef för Intellecta AB. Den organiska tillväxten har även fortsättningsvis högsta prioritet i Intellectas bolag, samtidigt som vi tittar på kompletterande förvärv framför allt inom affärsområdet Consulting.

Efter nio månader redovisar Intellecta ett rörelseresultat på 14,8 (13,1) MSEK, en förbättring med 13 procent. Nettoomsättningen januari-september uppgick till 472,4 (500,1) MSEK, en minskning med 5,5 procent. Kostnadsmassan reducerades till följd av vidtagna sparprogram under 2009 och 2010 med totalt 15 MSEK jämfört med föregående år. Personalkostnaderna svarade för 13,5 MSEK, en minskning med 6 procent. Verksamheterna inom affärsområdet Infolog har rationaliserats vilket har gett resultat, samtidigt som Intellecta har satsat på expansion inom affärsområdet Consulting där tillväxtmöjligheterna bedöms vara goda.

– Resultatförsvagningen under tredje kvartalet beror främst på minskade intäkter. Nettoomsättningen för affärsområdet Consulting sjönk under perioden med 16,4 procent till följd av minskat köpbehov hos våra kunder, säger Richard Ohlson.

Annons

Vi ser nu att ekonomin är inne i en långsam återhämtningsfas och att konjunkturen fortsätter att förbättras på den svenska och danska marknaden. Det ger Intellecta ett väldigt bra utgångsläge för en god resultat- och lönsamhetsutveckling framöver i kraft av vår starka finansiella ställning och solida kundbas som bygger på långa kundrelationer.

TREDJE KVARTALET, JULI-SEPTEMBER, 2010 I SAMMANDRAG
Nettoomsättningen uppgick till 120,0 (132,3) MSEK
Rörelseresultatet uppgick till -13,2 (-6,3) MSEK
Resultat efter skatt uppgick till -10,7 (-5,3) MSEK
Resultat per aktie -2,50 (-1,25) SEK*
* Någon utspädning förekommer inte under de angivna perioderna.

JANUARI–SEPTEMBER 2010 I SAMMANDRAG
Nettoomsättningen uppgick till 472,4 (500,1) MSEK
Rörelseresultatet uppgick till 14,8 (13,1) MSEK
Resultat efter skatt uppgick till 9,1 (8,6) MSEK
Resultat per aktie 2,15 (2,00) SEK*
* Någon utspädning förekommer inte under de angivna perioderna.

Se Richard Ohlson kommentera resultatet:
http://bit.ly/q3-2010-intellecta

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Richard Ohlson, vd och koncernchef Intellecta AB
08-506 288 60, 0709-75 99 11, richard.ohlson@intellecta.se

Intellectas affärsidé är att erbjuda de vassaste spjutspetskompetenserna och den mest relevanta helheten inom affärsdrivande och affärsstödjande kommunikation. Verksamheten bedrivs inom två affärsområden: Intellecta Consulting (byrå- och konsulttjänster) samt Intellecta Infolog (informationslogistik). Vi är cirka 450 medarbetare på nio orter i Sverige och Danmark. Intellecta ska finnas där våra kunder finns och har behov av våra tjänster. Det är också utgångspunkten för en fortsatt internationalisering. www.intellecta.se

Vision – Att kommunikation är centralt när kunden driver sin affär.

Ämnen i artikeln: Intellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Högtryck på reklammarknaden: växte 15 procent under Q3

Ämnen i artikeln: IRM

Under tredje kvartalet växte reklammarknaden med nära 15 procent eller drygt 900 miljoner kronor jämfört med i fjol. Total sett uppgick intäkterna från reklam till över 6,8 miljarder kronor under kvartalet. Hittills under 2010 har reklamen i Sverige omsatt 21,7 miljarder kronor, vilket är en ökning med drygt 9 procent jämfört med 2009.

TV-reklamens omsättning ökar med närmare 27 procent under det tredje kvartalet. Reklamintäkterna i TV överstiger därmed för andra kvartalet i rad de nivåer som nåddes rekordåret 2008. Även investeringar i Internetreklam växer kraftigt under kvartalet och denna tillväxt drivs på av sökordsmarknadsföringen som till och med växer mer än TV-reklamen. Att morgonpressens annonsintäkter dessutom ökar med 20 procent bekräftar bilden av en reklammarknad genomsyrad av ett stabilt högtryck.

Utöver tillväxten i de tre största reklammedierna morgonpress, Internet och TV visar utomhusreklamen en tillväxt på över 30 procent under tredje kvartalet, medan såväl kvällspress och gratistidningar som butiksmedia, bioreklam och mobilmarknadsföring visade tillväxt på över 20 procent under detta kvartal.

Siffrorna kommer från IRM.

Ämnen i artikeln: IRM
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Analys: Done förvärvar digital byrå och växer med 40 procent

Ämnen i artikeln: DoneOttoboni

Done förvärvar Ottoboni Group och förstärker sin ställning på den svenska produktionsbyråmarknaden. Efter förvärvet har man två jämlika och lönsamma affärområden i Production och Interactive.

Ämnen i artikeln: DoneOttoboni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersbolagens kvartalsrapporter pekar uppåt

Senaste veckan rapportflod från skogsbolagen visar i stort sett bara på positiva tongångar. Papernet.se skriver så här om de största:

Problem rapporteras dock från Holmen som tappar på grund av de låga priserna på tidningspapper. Papernet skriver att ”Holmen backar”.
redaktionen@branschkoll.se
Annons