Postnord sluter avtal med Staples
Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Promotion. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Branschens PR-arbete kring miljöfrågor ger resultat
Idag publicerade DN en artikel om en tidskrifts klimatpåverkan. Det är studien som gjorts av skogens forskningsinstitut Innventia på uppdrag av Sveriges Tidskrifter som nu uppmärksammats av DN.
Bongs resultat för 2010 – Kuvertmarknaden viker men förpackningsdelen förväntas växa
Rörelseresultat för Bong hamnade på -91 MSEK (65) för helåret 2010. Detta är inkluvive kostnader för samgåendet med Hamelins kuvertdivision på -127 MSEK. I resultatet finns också övriga engångskostnader på -30 MSEK för till exempel effektiviseringar i den nordiska organisationen.
Done växer snabbt och med lönsamhet
Total omsättning för året uppgår till 114 MSEK, vilket är en total tillväxt om 30 procent. Av det är 11 procent ett resultat av förvärvet av Ottoboni och 19 procent av befintlig verksamhet.
Xerox lanserar inkjet i hög hastighet under 2012
På Hunkeler Innovationdays gav Xerox fler detaljer kring sin satsning på Inkjet i högre hastigheter. Konkurrenterna finns främst i Océ, HP och Kodak som alla har lanserat sina maskiner och finns på marknaden.
Appelberg anpassar kundtidningarna till Ipad
Nu ger sig också Appelberg in i surfplattornas värld och först ut är den egna tidningen som ges ut i Ipad-version.
Bästa inhouse-byråerna fick pris
Arkitektkopias nya tävling, Inhouse, för reklam som har producerats internt på företags marknadsavdelningar har avgjorts. 145 bidrag från 80 företag tävlade i fem kategorier. Över 300 personer fick resultatet på en gala på Berns.
I konkurrens med Ving, Leaf och Ejendals vann Telge priset för årets bästa marknadsavdelning.
Här är alla vinnarna:
Bästa expo
Tre: Victoria & Daniel
En vepa i marknivå utgjorde fonden när bröllopsvagnen passerade på Kungsgatan.
Juryn: Enkel och slagkraftig kidnappning av årets största folkfest. Hurra, hurra, hurra.
Silver: DHL: DHL Servicepoint
Brons: Telge AB: Kringelfestivalen 2010
Bästa marknadsavdelning
Telge: Anna Nilheimer
Telge vinner årets marknadsavdelning i konkurrens med Ving, Leaf och Ejendals.
Juryn: Aktiv och systematisk med en framåtanda man inte väntar sig av ett sådant bolag. Vilket säkert förklarar att så många höjt på ögonbrynen och ändrat sin uppfattning om varumärket.
Bästa kampanj
Leaf: Ahlgrens bilar lakrits
Luciatåg, mejlutskick, hyllmaterial och kundvagnsnycklar hjälpte till att lansera den nattsvarta nyheten.
Juryn: Så mycket mer än en gammaldags kampanj. Engagerar alla från sockerbagaren till munstopparen och når dokumenterat imponerande resultat.
Silver: Kanal 5: Lanseringen av Wipeout
Brons: IT Bolaget Pr & Per: Vi kan mobil utveckling!
Bästa trycksak
Ica: To Go
I början av förra året rullade Ica ut sitt nya butikskoncept, Ica to go.
Juryn: Välgjort, varumärkesbyggande och värdefullt. Så mycket mer än ”bara” en trycksak, något kunderna är glada att bära med sig, bokstavligt talat To Go.
Silver: Scanpix Kronprinsessbröllopet – en bildessä
Brons: Clas Ohlson Höst & Vinterkatalog
Bästa dr
TV4: ”Johan Falk”
TV4 skickar en klassisk snutfika, alltså en låda syltmunkar, till landets mediebyråer och nöjesjournalister.
Juryn: Välgjort, och målgruppsanpassat för en mycket uppvaktad skara mottagare som har ödet i sina händer.
Silver: Restauranggruppen AB & Restaurang Spessito
Brons: Ejendals: Tällbergshandskar
Arctic Paper aviserar prishöjning på 5-8 procent
Höjningen gäller för både bestruket och obestruket papper och ska gälla från den 20 mars 2011.
Reklammarknaden växte med 8,6 procent under 2010
Efter att omsättningen på reklammarknaden minskade med drygt 4 miljarder kronor under 2009 var återhämtningen mycket kraftfull i fjol. Reklamintäkterna ökade med drygt 2,4 miljarder kronor eller 8,6 procent jämfört med 2009.
– Den svenska reklammarknaden gjorde, i likhet med Sveriges ekonomi, en comeback under 2010 som saknar motstycke. Att reklammarknaden växte med nära 9 procent redan året efter Finanskrisen visar att den underliggande tillväxten är mycket stark, säger IRM:s VD Magnus Anshelm.
Han betonar vidare att TV-reklamen når All Time High trots ökad konkurrens från Internetreklam och sökordmarknadsföringen som växer kraftfullt.
Den svenska ekonomins snabba vändning har utan tvekan varit motorn i reklammarknadens uppgång. Internet- och TV-reklamen har varit marknadens verkliga draglok. Båda dessa reklammedier nådde All Time High 2010. Man kan verkligen tala om ett fullständigt unikt år för TV-reklamen. Företagens efterfrågan på TV-reklam har aldrig varit större och kanalerna har varit utsålda stora delar av året. TV-bolagens reklamintäkter har sammantaget ökat med 18,3 procent jämfört med 2009. När det gäller Internetreklamen har omsättning, trots stor prispress, ökat med 14,5 procent jämfört med 2009. Det är emellertid främst sökordsmarknadsföringen som drivit på intäktsökningarna för Internetreklamen.
Även morgonpressen och kvällspressen, som tappade närmare 20 procent av sina annonsintäkter under 2009, visade styrka under 2010. Morgonpressens intäkter ökade med nära 10 procent och kvällspressen ökade med drygt 17 procent. Utöver dessa medier visade dessutom bland annat utomhusreklamen, gratistidningarna, populärpressen, fackpressen, radion, butiksmedierna och mobilmarknadsföringen stor tillväxt under 2010. Det är enbart de tryckta katalogerna och text-TV som visar en tydlig nedgång.
Böcker och tidningar för 3.800 kronor om året
Totalt spenderar svenska hushåll 60 miljarder på olika typer av medier. Det är ungefär lika mycket som företag investerar i reklam och marknadsföring varje år.