”Patentskrammel höjer temperaturen inom Crossmedia”

Gästkrönikör Ulf Sunnberg

Gästkrönika: DirectSmile är först ut med att skramla vapen på en allt tuffare mjukvarumarknad i grafisk bransch. Det är inte längre bara de största bolagen som Kodak, Apple och Samsung som använder patent för att försvara sina investeringar och se till att konkurrenterna håller sig på mattan. Även i vår bransch, och även mindre företag, behöver se till att bevaka sitt intellektuella…

Gästkrönika: DirectSmile är först ut med att skramla vapen på en allt tuffare mjukvarumarknad i grafisk bransch. Det är inte längre bara de största bolagen som Kodak, Apple och Samsung som använder patent för att försvara sina investeringar och se till att konkurrenterna håller sig på mattan.

Även i vår bransch, och även mindre företag, behöver se till att bevaka sitt intellektuella kapital och tillse att konkurrenterna inte kan använda deras uppfinningar.

Den 5:e oktober i år  meddelade det tyska mjukvaruföretaget DirectSmile att de fått ett patent på att ”generera bilder med realistiskt textsättnning” godkänt i USA. (United States Patent US 8,121,338 B2 for generating images with realistic text insertion) DirectSmile berättar samtidigt att de har ytterligare ett patent under behandling som rör företagets CrossMedia-lösning.

Även om inget mer konkret framkommer i själva pressmeddelandet är detta en tydlig markering mot konkurrenterna XMPIE (dotterbolag till Xerox), och PTI (ägs till 30% av Ricoh). Personaliserade bilder är som bekant en nischprodukt i sig självt och används främst inte isolerat utan i kampanjer i flera samtidiga medier, dvs Crossmedia. Att på detta sätta skramla med vapnen framför konkurrenterna på deras hemmaplan i USA ger oss all anledning att tro att detta bara är första steget på en större offensiv från DirectSmiles sida.

Annons

Vi får invänta och se vad det andra patent inom CrossMedia innebär men enligt obekräftade rykten kan det vara klart under första halvåret 2013 och utan tvekan höjer det temperaturen kring området Crossmedia.

Det är bara positivt om andra leverantörer nu tvingas höja sig ett eller flera snäpp och snabbare få fram enklare och flexiblare lösningar. Det behövs mer än någonsin så att fler grafiska företag kan komma igång med att erbjuda sina kunder lösningar för flerkanals-kommunikation.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation sedan 2005 i bolaget South Bridge/Clear Edge. Ulf har tidigare arbetat på bland annat Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.
Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons