Papyrus-gruppen blir Optigroup
I och med att Papyrusgruppen har breddat verksamheten till nya områden så byter man nu namn på moderbolaget till Optigroup. Papyrus får därmed vara varumärket för grafiska kunder.
– Den naturlig förlängning av vår strategi att stärka vår verksamhet och bredda till nya sektorer gör att vi byter namn till OptiGroup. Det passar väl in i vår ambition att hjälpa våra kunder att optimera sin verksamhet genom att erbjuda produkter och tjänster som de behöver, säger Christoph Sander, ordförande och vd för OptiGroup i ett pressmeddelande.
För kunder och anställda blir det inga förändringar. Papyrus fortsätter vara ett varumärke för grafiska kunder. Varumärkena Procurator, Velimark, Supplies Direct och Olsonic fortsätter utvecklingen inom sina respektive bolag.
Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv
✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse
VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper
Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.
Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret
Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.
VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023
✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp
Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen
Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.
Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen
Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.
Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år
Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.
Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent
Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.
Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck
Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.
Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat
Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.