Odödliga jackor, frisbees i returplast och filmtips på vårmässan på Birger Jarl

Några av utställarna på slutkundsmässan på Birger Jarl våren 2023.
Några av utställarna på slutkundsmässan på Birger Jarl våren 2023.

Ännu en gång har delar av branschen samlats på Birger Jarls konferensanläggning i Stockholm där, några samarbetande ÅF bjuder in några av sina största kunder för att få träffa leverantörerna och se det senaste direkt i hästens mun.

Årets upplaga såg cirka 150 besökare och datumet sammanföll lite oturligt med första stoppet på PWAs promotion tour, enligt Peter Persson vd på FF Profilreklam och en av arrangörerna till eventet spelade krocken mindre roll, däremot vill han uppmana fler återförsäljare att vara med på mässan.

– Det var två leverantörer som hörde av sig till mig och sa att de inte kunde komma för de skulle till Örebro (på PWAs tour) annars tror jag inte det har påverkat. Det vore kul om fler återförsäljare ville vara med, vi är i princip samma gäng som kört på i 15 år nu, men det finns plats för fler, så om någon ÅF vill vara med, hör av er, säger Peter Persson, vd på FF Profilreklam.

Allt fler efterfrågar ”made in Sweden”

lars rubensson plastprint
Lars Rubensson vd på Plastprint berättar om deras tänk i produktionen där allt som går tillverkas så nära som möjligt, oftast på den egna fabriken i Bredaryd, annars hos någon grannfabrik, eller i Europa.

Plastprint ligger väl positionerade, när över 80 procent av deras sortiment tillverkas i Sverige menar vd Lars Rubensson.

– Allt fler vill välja produktionsland och ort och ”made in sweden” efterfrågas allt mer, det är tacksamt för oss som har över 80 procent av vår tillverkning i Sverige. Och när det inte går att tillverka här försöker vi sourca så nära vi kan, glas från Frankrike och keramik från Italien exempelvis, säger Lars.

Återvunna material blir också allt hetare berättar Lars och visar upp de produkter i deras sortiment som är tillverkade av r-pet.

– Våra dryckesflaskor får vi av förklarliga skäl inte tillverka i r-pet, men allt fler av våra iskrapor tillverkas i returmaterial, likaså har vi börjat med frisbees i återvunnen plast och även våra reflexpåsar tillverkas i r-pet.

Nya reflexstandarder sedan i september

2020 kom nya reflexstandarder men man hade fram till september 2022 på sig att fasa ut de gamla reflexerna.

– Det är nya standarder som gäller sedan i september som våra reflexer lever självklart upp till bland annat att ska de lysa på båda sidorna av kroppen, avslutar Lars Rubensson.

frisbee plastprint
Frisbee från Plastprint i returmaterial med ett snyggt tryck på framsidan som täcker eventuella slitningar i det återvunna materialet.

Första ordern gick till Norge

Stefan Wendelin xd
Stefan Wendelin från XD Connects är på plats på Birger Jarl.

Stefan, hur har det gått med er satsning på kläder?

– Jo men det börjar komma igång, vår första order gick till Norge faktiskt. Sen är textil och kläder en hårt konkurrenssatt del av branschen, men vi är försiktigt hoppfulla.

Stefan visar sedan upp etiketterna på plaggen som nu enkelt går att skanna, för att hamna i en databas där du kan se massor av av information om plagget, bland annat vilka länder plagget passerat och hur mycket vatten och andra resurser det tagit i anspråk.

– Det sitter en ”DNA-sträng” i etiketten så varje plagg är helt unikt och vi är helt transparenta med datan som visas, säger Wendelin.

”Jackan kommer aldrig att dö”

PF Anders Dahlgren
Anders Dahlgren håller en säker hand på vårens stora nyhet från PF Concept en ”odödlig jacka”.

Anders Dahlgren på PF Concept berättar att företaget fortsätta öka i omsättning och att man är upp 37 procent i år, trots det tycker han det känns som det är lite lugnare på mejlen och telefonen.

Vad beror det på då?

– Kunderna handlar själva på vår sajt, vi är lite kända för att ha en bra webbshopp där det är enkelt att få till ordern. Så kan vi lägga till på det proaktiva arbetet istället, berättar Anders Dahlgren.

Två tunga nyheter

Dels avslöjar Anders att PF ska få in det populära kanadensiska väskvarumärket Herschel i sortimentet i juni, innan han vänder blicken mot vårens stora nyhet en cirkulär skaljacka som tål ”5.000 vattenpelare”.

– Det här är mig veterligen den enda helt cirkulära profilprodukten, möjligen med undantag för Tareq Taylors stekpanna. Först och främst är den GRS-certifierad, alltså global recycle standard, sen har vi tagit fram ett retursystem. Så om du tröttnar på jackan eller om den går sönder, så skannar du jackan och kommer till vår sajt, där du får fylla i lite uppgifter. Därefter skickar vi en returlapp så du kan skicka tillbaka den till oss gratis och därifrån så antingen lagar vi den eller bryter ner materialet och tillverkar en ny jacka, så jackan kommer aldrig att dö, förklarar Anders.

För att underlätta den cirkulera processen så broderar man eller trycker inte direkt på jackan utan man trycker på en liten patch på ärmen som är avtagbar.

Lanserat nytt varumärke

fruit peder 1
Peder Rylander på Fruit

Peder Rylander på Fruit berättar att det senaste från bolaget är deras nylanserande varumärke Native Spirit där man har lagt fokus på hållbarhet.

– Alla produkter är tillverkade av antingen ekologisk bomull eller av returpet, och så sker delar av tillverkningen i Portugal. Det här är något vi märker av att det kommer mer och mer efterfrågan på europeisk produktion, säger Rylander.

”Det enda som inte gått upp i pris de senaste 25 åren är kläder”

johan fredborg neutral
Johan Fredborg på Neutral förklarar att någon alltid måste betala priset, om det inte är du är det någon annan.

Johan Fredborg som sedan en tid tillbaks jobbar på Neutral beklagar sig över att priset på en t-shirt ofta är för billigt. I dessa tider, när ränta och inflation sätter käppar i privatekonomin påminner Johan om att kläder är en av få produktgrupper som inte gått upp speciellt mycket i pris de senaste 25 åren.

Vad ska en t-shirt kosta då?

– En t-shirt som är bra producerad med ett tryck på som du får betala 100 kronor för är väl bra? Det är ändå 45 personer som varit inblandade i att ta fram t-shirten, då får varje person ungefär 2 kronor. Om du köper en t-shirt för 25 kronor så är det någon annan som får betala, garanterat. David, kolla på filmen The True Cost från 2015 och hör av dig till mig sen! Säger Johan Fredborg.

Händer mycket hos Adelante

johan adelante
Johan Jüngling på Adelante berättar om bolagets expansion.

Adelante har funnits i några år nu och börjar hitta sin plats i branschen, Johan Jüngling berättar bland annat att man nu kan förädla enskilda produkter och inte bara kartongen, han berättar också att bolaget precis kommit igång i Norge.

– Vi har halva vår omsättning via retail och halva via återförsäljare, där vi är glada över att många ÅF valt att ta in våra produkter i sortimentet. På retailsidan så finns vi i ost- och delikatessbutiker, saluhallar, te- och kaffehandlar med mera, säger Jüngling och fortsätter:

– Det senaste hos oss är att vi nu kan profilera enskilda produkter och inte bara på kartongen, sen finns vi med hos New Wave nu också genom samarbete och så har vi precis kommit med vår satsning i Norge. Vi finns också med på Promotion Gallery sedan i januari.

Annons

Båstadgruppens anställer ny säljare i Danmark

placeholder man

Båstadgruppens senaste tillskott är Lars Knudstrup som kliver in som Area sales för Båstadgruppen Danmark med Jylland som distrikt. Det här framgår av ett Linkedin-inlägg.

Lars har tidigare jobbat på bland annat Wenaas Workwear och Blåkläder för den danska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skärpta regler för andningsskydd från 2025

andningskydd

Från 1 januari 2025 införs nya regler som kräver att tätsittande andningsskydd, som FFP-masker och helmasker, ska vara individuellt utprovade.

Arbetsgivare måste genomföra så kallad tillpassningsprovning minst vartannat år eller vid byte av skydd. Syftet är att säkerställa att masken sluter tätt mot användarens ansikte.

Två testmetoder används: kvantitativ mätning av partiklar eller lufttryck, samt en kvalitativ metod där en doft eller smak kontrollerar tätheten.

De nya reglerna kommer beröa cirka 52.000 företag, där särskilda utmaningar kan uppstå för anställda med skägg, som kan behöva använda alternativa skydd, skriver Procurator i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fyra starka profilvarumärken samlas i ny förädlingsfabrik i Enköping

IMG 1050 1800

Erbjuder numera maskinpark med tryck och brodyr till återförsäljare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Falk & Ross inleder samarbete med klädjätte – lanserar nytt varumärke

IMG 1025 1800

Creator Studio, en del av H&M-gruppen, tar klivet in i profilbranschen med nya varumärket True Blanks.

– Att få vara en del av lanseringen av en av världens största spelare på vår marknad är en ära. True Blanks är Creator Studio, en del av H&M-gruppens senaste satsning. Alla modeller och kvaliteter är noggrant utvalda.

Det säger en entusiastisk Lars Andrén hos distributören Falk & Ross när vi träffar honom på Nordic Profile Fair i Jönköping där kollektionen fick sin premiär.

Lars Andrén säger att lanseringen av det nya varumärket just i Sverige är extra roligt eftersom merchföretaget Creator Studio är en del av den svenska klädjätten H&M. I samarbete med Falk & Ross ger sig därmed H&M genom Creator Studio in i profilbranschen.

Produktion och design

Han säger att kunskapen H&M besitter, dels från sin produktion, dels i design av kollektioner för sina varumärken H&M, Arket och Cos nu förenas i en mix för profilbranschen.

Falk & Ross är en B2B-distributör av profilerade textilier på den europeiska marknaden och har över 50 varumärken i sitt sortiment. Varumärket True Blanks blir senaste tillskottet.

Vad gör att ni får det här förtroendet som distributör?

– Storleken. Vi är ett enormt stort bolag. Sedan har vi en distribution som är precis över hela Europa. Vi har kunderna kan man säga – och distributionsapparaten. Jag tror säkerligen att vi kan växa ganska mycket med detta. Det är jag övertygad om.

Annons

– Vi utvecklas väldigt positivt i Norden just nu. Vi har haft några väldigt bra år i Sverige får jag säga.

IMG 1029 1800
Bland annat tröjor, t-shirtar och tygkassar ingår i True Blanks-kollektionen

Lars Andrén säger att flera månaders arbete ligger bakom lanseringen av True blanks. Han förklarar att det är ett basvarumärke, ett smalt sortiment som kombinerar hög modegrad med hållbarhet.

På lager i september

Bland basprodukterna finns t-shirtar, tröjor, hoodies och kepsar. Det finns också några accessoarartiklar och artiklar för barn. ”En modern touch of basic-kollektion”, säger han.

– Vårt team av modekunniga experter har arbetat intensivt för att säkerställa att varje detalj möter våra höga standarder.

– Alla produkter i kollektionen är tillverkade av ekologisk bomull (Organic Cotton) och uppfyller våra strikta krav på högsta kvalitet och miljöhänsyn.

Falk & Ross kommer att ha den nya varumärkeskollektionen på lager från och med september.

– Vi lanserar det först i Sverige, sedan troligtvis i Finland och sedan i hela Europa.

Creator Studio satsar på profilbranschen

Förutom den lansering man nu gör av sitt klädvarumärke ”True Blanks” har Creator Studio på senaste tiden både gått med i Unitedprofile och hjälpt Eldorado lansera en webbshopp till deras uppmärksammade sommarkollektion.

LÄS OCKSÅ: Eldorado tar årets sommarkollektion till helt nya höjder

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pingishjälten: ”Torsten är en skön kille, han kan ringa mig”

pingis2

Torsten Jansson, grundare av NWG och en man med tajming. Precis efter att arenan i Kosta står klar och Torsten puttat in en kvarts miljard av sina egna pengar i bygget så levererar Truls Möregårdh som på beställning ett OS-mirakel.

Sportarenan kallad Craft Arena som Torsten Jansson byggt i Kosta är en multisportsarena som är tänkt att husera flera idrottande ungdomar i olika sporter. Men det är ingen hemlighet att Torstens hjärta klappar lite extra för bordtennis och att pinigsklubben Kosta SK avancerat fort i ligorna senaste åren delvis tack vare Torstens stöd.

Och nu, efter att smålänningen Truls Möregårdh gått och vunnit OS-silver i bordtennis och dessutom slog ut världsettan tidigt i turneringen Wang Chuqin.

Nu har efterfrågan på pingisprylar skjutit i höjden på Tradera, klassiska rack har blivit samlarobjekt och vi kan förmodligen vänta oss någon slags ”Queen’s Gambit-effekt” när den populära tv-serien fick alla att vilja börja med schack. Fast nu är det Möregårdh och pingis istället.

Jag ser framför mig hur Stiga gnuggar sina händerna och Torsten kontemplativt håller sin hand över telefonen och funderar på vilket ”offer that he can’t refuse” han ska ge till Truls Möregårdh.

Annons

”Jag är självklart bra för Torsten”

Och nyss flirtade Truls Möregårdh med Torsten Jansson i Avanzapodden, där Truls Möregårdh ska ha gett följande två citat (enligt Affärsvärlden).

– Torsten är en väldigt skön kille som älskar pingis. Han vill vinna och har höga ambitioner. Han är fortfarande välkommen att ringa när han vill.

– Jag tror att jag är den spelare i Europa som har bäst kontakt med alla dessa kineser och japaner som är sinnessjukt bra. Så jag är självklart bra för Torsten.

Och Torsten i sin tur ska ha sagt redan i våras att han har planer på att ringa Truls. Ett krav från Truls tycks dock (förståligt nog) vara att Kosta SK måste upp till högstaligan innan han kan tänka sig att signa.

Vi får väl se vilken effekt OS-framgångarna får på svensk pingis i allmänhet och Torsten Janssons Kosta-satsning i synnerhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill ”nalla” kunder på profilsidan

IMG 1041 1800

Om teddybjörnen som profilprodukt: ”Jag tror det finns en efterfrågan”. Nu väntar satsning för Teddykompaniet i Europa.

Teddybjörnar, stora som små nallar, fanns det gott om hos Teddykompaniet som var tillbaka på Nordic Profile Fair-mässan i Jönköping som de varit ifrån under några år. Båstadsföretaget erbjuder även andra plyschprodukter som snuttefiltar, dinglisar och mjukisdjur. Kvalitet och känsla genomsyrar sortimentet:

– Det är fokus på säkra och hållbara produkter, säger Magdalena Grahn, Key account manager på Teddykompaniet.

Profilkunder hör av sig

Profilbranschen är en ny marknad för företaget. ”Visa ditt företags mjuka sida”, löd budskapet i utställningsmontern.

– Vi har en del profilkunder som hör av sig. Så jag tror det finns en efterfrågan. Och det är lite det vi trycker på – vår mjuka sida, säger hon och utvecklar resonemanget om gosedjur som en profilprodukt:

– Det blir en annan dimension till allt annat som redan finns här. Men sedan är det inget som behöver utesluta det andra, säger hon men framhåller att deras nallar ger ett långsiktigt mervärde, ”för den här behåller du ju”, säger Magdalena och håller upp en av teddybjörnarna.

Annons

Vill öka försäljning i Europa

Teddykompaniet har omkring 20 anställda och omsättningen uppgår till cirka 100 miljoner kronor. Den svenska marknaden är starkast, men de arbetar även mot Danmark, Norge och Finland. Sverige står för 90 procent av företagets totala nordiska försäljningen. Produktsortiment säljs i huvudsak till återförsäljare, men man har också e-handelsförsäljning. Tillverkningen av produkterna sker i Kina.

Viss försäljning finns även på sina ställen i Europa. Tanken är att växa söderut:

– För vår del handlar det mycket framåt om att komma ut mer i Europa. Det är vårt största fokus framåt. Det är svårt att växa så mycket mer på våra egna marknader, förutom då att hitta andra branschnischer som den här som vi inte är så jätteaktiva i, säger Johan Lindskog, sales manager, och syftar på profilbranschen.

”En konkurrenssituation”

Det är dock av vikt att etablera sig i en annan bransch som inte påverkar andra befintliga kunder:

– Det är alltid en konkurrenssituation på marknaden du finns på och ju fler ställen du är på. Men här är en lite annan typ av kunder. Lite ny försäljning kan man säga.

Johan Lindskog och Magdalena Grahn på Teddykompaniet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Outdoor-leverantör tar sikte på profil- och yrkessidan med sina kängor

IMG 1031 1800

En för profilbranschen ny leverantör ställde ut med stövlar och kängor från bland annat ett engelskt varumärke.

En debutant på Nordic Profile Fair-mässan var Moxster. Ett litet familjeföretag med fokus på skor, kängor och stövlar för jakt, fiske och vildmarksliv.

– Nu vill vi komma in på profil- och yrkessidan. Därav är vi med här i dag också, säger Lasse Fröseth och tillägger att de har ”fantastiska grejer”.

Agentur för engelskt skomärke

Han säger att Moxster i dagsläget inte kan erbjuda så mycket skyddsskor, exempelvis med stålhätta, vilket kan krävas för vissa yrkesgrupper. Men det är något de håller på att utveckla framåt.

Annons

– Men det finns även yrkesgrupper där det inte kräver skydd, påtalar han.

Företaget har agenturen för flera varumärken, bland annat tyska Meindl och finska Nokian Footwear. Nyheten i utställningen är stövlar och kängor från engelska varumärket Grub´s.

– Det varumärket har vi agenturen för sedan i våras och kommer att ha på lager i september.

Anställt mer personal

Moxster omsatte närmare 29 miljoner kronor i bokslutet för 2023. Bolaget, beläget i Östersund, har ökat till nio anställda i år.

– Vi gör en rejäl satsning. Från 1 mars i år är det fyra stycken som har anställts. Vi tror på det här och satsar på det.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör öppnar permanent butik på Åhléns City

ahlens

Corporate-wear aktören öppnar permanent efter lyckad pop-up.

Det är MWH of Sweden som i förra veckan (den 13 augusti) öppnat en permant butik på Åhléns City i Stockholm efter att man haft en framgångsrik pop-up-butik där under förra hösten.

MWH erbjuder kostymer/arbetskläder till kvinnor och beskriver själva sin produkt såhär: ”exklusiva kostymer som är lika bekväma som träningskläder, tillverkade i Portugal med högkvalitativa tyger från Italien”.

LÄS OCKSÅ: Workwear-aktör som tillverkar kostymer till kvinnor trendar dubblad omsättning och öppnar pop-up-butik på Åhléns

– Vi är stolta över butiksöppningen på Åhléns City i Stockholm. Vi ser fram emot att möta våra kunder personligen och dela vår passion för stil, stretch och hållbarhet. Vi tror att mode ska kännas lika bra som det ser ut. Våra kostymer låter kvinnor röra sig sömlöst mellan arbete och fritid och förenar elegans och praktisk funktionalitet, säger Maria Seraki, grundare av MWH of Sweden, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Q2 för New Wave Group 2024

q2 2024 nwg
Ämnen i artikeln: New Wave Group

New Wave Group har i dagarna släppt sin rapport för andra kvartalet och halvåret 2024. Nettomsättning gick upp något medan rörelseresultat gick ner något, vilket stämde väl överens med det analytikernas prognoser.

Torsten Jansson kommenterar rapport och marknaden såhär i sitt ”vd-ord”:

– Marknaden var betydligt svagare än vad vi tidigare bedömt. Jag gjorde bedömningen innan att en räntesänkning och prat om ytterligare räntesänkningar skulle sätta fart på försäljningen men så blev inte fallet. Vår bedömning är att marknaden för profil minskade med 5-10 procent beroende på land och att detaljhandeln hade det fortsatt tufft med minskningar även där. Vi bedömer det som en tillfällig svacka i marknaden och kommer att fortsätta våra marknadsinvesteringar då det är ett bra läge att ta marknadsandelar och även orderstocken ser bättre ut än föregående år, i rapporten.

Det sämre resultat förklarar Jansson med generella ökade kostnader och på ökade marknadsinvesteringar.

”Tar marknadsandelar med långt ifrån nöjd”

Tittar man på halvåret 2024 så kommenterar Torsten det såhär:

– På 6 månader fick vi se en minskning av försäljningen med 46,9 MSEK eller 1% vilket även på halvåret betyder att vi fortsatt tar marknadsandelar – även om jag är långt ifrån nöjd. Rörelseresultatet minskade med 190,5 miljoner kronor och uppgick till 486,8 miljoner kronor vilket ger en rörelsemarginal på 11,1%. Resultatminskningen är hänförlig till samma orsaker som under kvartalet. Även på halvåret förbättrades kassaflödet från löpande verksamheten och uppgick till 541,1 (37,0) miljoner kronor.

Annons

Siffrorna

PERIODEN 1 APRIL – 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 397,9 MSEK, vilket var 4% högre än föregående år (2 304,5 MSEK). Valutaförändringar påverkade omsättningen positivt med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 301,2 (363,9) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 210,3 (259,6) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,59 (1,96) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 337,5 (230,1) MSEK.

PERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 4 393,1 MSEK, vilket var 1% lägre än föregående år (4 440,0 MSEK). Förvärvad verksamhet påverkade nettoomsättningen med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 486,8 (677,3) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 331,4 (481,8) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 2,50 (3,63) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 541,1 (37,0) MSEK.
  • Soliditeten uppgick till 60,2 (54,9) %.
  • Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 30,3 (42,8) %.

Du hittar kvartalsrapporten sin helhet här.

Ämnen i artikeln: New Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ledningen köper Pixmill – Punamusta avvecklar verksamheten i Tallinn

redaktionen@branschkoll.se
Annons