Nytt lagförslag kan ta bort vilseledande ”gröna” symboler
Vill ta itu med den gröna gråzonen i företagens marknadsföring.
Att fokus på hållbarhet i marknadsföringen har skjutit i höjden senaste åren har nog ingen missat och med det har ”greenwashing” också ökat kraftigt, alltså att försöka få något att verka mer hållbart än det är.
Ett nytt lagförslag från EU vill förbjuda gröna märkningar som inte grundas på ett certifieringssystem eller som fastställs av myndigheter och istället lyfta betydelsen av oberoende märkningar, det här skriver Svanen.
Svanen sköts av Miljömärkning Sverige och de vill snabbt se en förändring som tar itu med ”den här gröna gråzonen i företagens marknadsföring”.
– Svanen-märkningen startades för mer än 30 år sedan för att göra det enkelt för konsumenter och inköpare att välja de miljömässigt bästa alternativen. Idag är det många som vill hävda att deras produkter är bra ur miljösynpunkt. Men tyvärr finns det alltför många vilseledande, egentillverkade märkningar, så det är hög tid att lagstiftningen skärps. Konsumenter måste få hjälp att ta trygga köpbeslut för att kunna bidra till en mer hållbar konsumtion och undvika att bli lurade, säger Anna Linusson, vd, på Miljömärkning Sverige.
Dock ser man två otydligheter i det lagförslag som just nu cirkulerar i EU, dels vilka kritierier som ska gälla för att bedöma kvaliteten på en miljömärkning samt hur den ska kontrolleras.
I sitt remissvar föreslår Miljömärkning Sverige som ett minimum att:
Certifieringssystemet ska vara transparent, tillförlitligt och livscykelbaserat. Kraven ska fastställas av en tredje part samt verifieras innan märkning får användas. Dessutom är det avgörande att kraven skärps successivt för att endast de miljömässigt bästa produkterna på marknaden får bära märkningen.